Parking 49 in de NOORDSTRAAT moet blijven.

De ACTIEGROEP tegen de VERKOOP VAN DE PARKING VAN MULLEM, op het domein rond het
voormalig jeugdhuis De Redekiel en de sporthal Van Cauteren wil verzoenend
optreden om de verkoop van de parking te verhinderen. Niemand zou het mogen
overwegen zelfs, een grote open plek pal in een overbevolkte woonkern van huizen,
flatgebouwen en handelszaken, eigendom van de Maldegemse bevolking, te verkopen
uit geldnood en te laten bebouwen, zodat de publieke parkeerplaatsen verdwijnen.
Alle lagen van de bevolking beschikken over een wagen en die moeten ze ergens kwijt. De
triporteur, de hondenkar, het paard (of de os) met wagen horen in het verleden
en laat dit zo blijven. Heel wat oudere mensen ondervinden last bij
het stappen, zelfs voor kortere afstanden hebben de meesten een wagen nodig.
Fietsen in alle weersomstandigheden is ook niet meer voor iedereen weggelegd.
In het
centrum van Maldegem zijn verschillende parkings waar gratis en onbeperkt mag
geparkeerd worden: de parking Westeindestraat,
parking Zwembad, parking Jeugdlokalen, parking Kanunnik Andrieslaan, parking
Stationsplein, parking begraafplaats, Parking Van Mullem, parking
Sportterreinen en parking Voetbalstadion enz.
De Noordstraat is een heel lange
verbindingsweg van Nederland naar het centrum van Maldegem, van Strobrugge, de
Aardenburgkalseide en omliggende verbindingswegen, van Sint-Laureins, Moerhuize,
Broekhuize, Kwadestraat, Rapenbrugstraat, Buurtstraat en aanpalende straatjes
naar de dorpskern. Honderden Nederlanders kwamen hun boodschappen doen in
Maldegem met de tram vroeger, nu kiezen ze massaal de auto als vervoermiddel. De
parking is een noodzaak voor hen die uit het noorden komen per wagen.

De
Maldegemse plattelandsbevolking is wel eens nodig in het centrum, zij moeten
eens naar het gemeentehuis, de banken, de reisbureaus, de artsen, de advocaten,
en
de verzekeringskantoren her en der, de wekelijkse markt is nog altijd in trek
vooral bij de oudere bevolking. Het is niet zo dat de Maldegemse bevolking
massaal naar de ketens op de ring trekt. Veel plattelands- en centrumbewoners
hechten meer waarde aan een centrumzaak voor de aankoop van voedingswaren, lederwaren,
bureelbenodigdheden, inktjets, elektrische apparaten, badkamerbenodigdheden, huishoudlinnen,
fietsen, kachels, parfum, juwelen, brillen, hoorapparaten, medicijnen, dagbladen,
tijdschriften, boeken, duurzaam speelgoed, smaakvolle kledij (lingerie, sportkledij,
kinder- dames- herenkledij), geschenken, koffers en petten, handtassen en
schoenen, exclusieve meubels, motoren. Maldegem telt fraaie interieurzaken, veel kappers, warme bakkers, echte slagers en een vishandel.
Veel Maldegemnaars vertrouwen de centrumzaakvoerders en ze komen er graag voor
de service. Sommige familieleden of vrienden spreken dan eens af in de vele
tearooms, cafeetjes en restaurantjes en keuvelen wat bij. Een dorpskern met
veel kleinere handelszaken brengt leven in de brouwerij. De zaakvoerders zijn
vriendelijk en hebben een luisterend oor voor hun klanten. Zij zijn het ook die de vele vereenzaamde
mensen in de flatgebouwen een hart onder de riem steken met een zachtmoedig
woord of vertellen het laatste nieuws.
Het schitterend gerenoveerde centrum van Maldegem is
een aangename ontmoetingsplaats. Laat Maldegem centrum bereikbaar blijven voor alle
generaties en voor gelijk welk vervoermiddel met veel parkeermogelijkheden op
loopafstand.
Alle generaties worden zwaar getroffen
bij het verdwijnen van de Parking P49 Van Mullem in de Noordstraat. We
kunnen er niet omheen, de bevolking
vergrijst, ook in Maldegem. De mensen zijn fysisch niet zo mobiel meer op
enkele uitzonderingen na en de meesten komen per wagen naar het dorp en
vinden er her en der wel een plaatsje op een parking. Ze parkeren er hun wagen
en trekken naar de kerk, voor de zondagsdienst, maar ook naar begrafenisdiensten
van familieleden, vrienden of buren, of naar de handelszaken in het centrum.

De
Parking Van Mullem verwijst naar het domein van brouwer-burgemeester-arts Désiré Van Mullem. De kinderen van Dokter
Van Mullem, allen religieuzen, schonken hun erfenis aan de bevolking van
Maldegem.
Maldegem telt veel heel oude mensen, zelfs heel veel hoogbejaarden die zo lang mogelijk thuis blijven
wonen, wegens plaatsgebrek in een rusthuis of gewoon omdat ze liever thuis
blijven wonen. Zij moeten gemakkelijk en
efficiënt bereikbaar blijven voor HUISARTSEN, KINESISTEN, VERPLEEGKUNDIGEN, MAALTIJDBEZORGERS
en helpende familieleden. Brandweer en ambulance moeten snel kunnen opereren in
geval van nood. De alternatieve parkeerplaatsen
mogen niet te ver afgelezen zijn van de bestemming, voor dienstverleners,
bejaarden, mensen met een beperking met boodschappentassen en voor de ouders
met kleine kinderen.
We kunnen de klok geen 70 jaar terugdraaien en per fiets naar t werk,
in Eeklo, in Aalter, in Brugge of in Gent dobberen
. . De levensduurte is
gestegen, twee inkomens zijn
levensnoodzakelijk geworden voor de meeste gezinnen. Jonge koppels met
kinderen gaan meestal allebei werken, soms ver van Maldegem omdat hier geen
werk is voor hen en hebben een wagen nodig om er te geraken. Niet iedereen kan
urenlang soms onbetrouwbaar en ontoereikend openbaar vervoer doen heen en
terug. Waar vroeger moeder aan de
haard gepredikt werd, is het nu common use dat beide partners een inkomen
hebben. Met één inkomen dreigt heel vaak de armoedegrens. Een Belg op 7 leeft
in armoede, dus in Maldegem ook.
De kinderen worden niet meer
losgelaten buiten de huiselijke sfeer sinds de Dutroux dramas twintig jaar geleden. De ouders brengen hun
kinderen naar de kinderopvang, naar school, naar sportactiviteiten, naar
verjaardagsfeestjes, naar de academie enz. en halen hen af. De twee grote Maldegemse
centrumscholen met heel veel personeel worden bezocht door honderden kinderen
van drie tot achttien jaar oud. Slechts enkelen komen met de fiets of te voet. De
kinderen zijn reeds lang verdwenen uit het straatbeeld in Maldegem behalve bij
t begin en t einde van de schooluren en dat kunnen we niet meer veranderen.
Een groot aantal vreemdelingen,
economische en andere vluchtelingen hebben hun intrede gedaan in Maldegem de
laatste jaren en proberen een plaats in de maatschappij te verwerven. Velen
integreren, werken hard en sparen voor een woning en voor een autootje.
Niet iedereen kan zich een woning veroorloven onder de kerktoren en niet
iedereen is in staat om per fiets te slalommen in de hoofdstraten van Maldegem.
De fietsers worden weinig of niet beschermd, de fietspaden lopen tegen of op de
rijweg. De gladde voetpaden lopen schuin af en zijn bezet door autos, omdat er
vaak onvoldoende parkeerplaats is.
De
Noordstraat, ooit een levendige handelskilometer, met momenteel nog enkele gewetensvolle
en hardwerkende zaakvoerders met een vast cliënteel en vaak veel personeel, staat
behoorlijk in de kijker de afgelopen weken. Er wordt hevig geprotesteerd tegen
de verkoop van de publieke PARKING VAN
MULLEM (49 PARKEERPLAATSEN), gelegen Bloemestraat 15, (hoek Bloemestraat Noordstraat),
in het centrum van Maldegem.
Maldegem is een grote, rustige, mooie, landelijke gemeente op een
boogscheut van Eeklo, Gent, Brugge, Aalter en Nederland. Vijftig jaar geleden
waren slechts enkele Maldegemnaars de trotse bezitter van een wagen. Na meer dan een halve eeuw vooruitgang, economische
bloei, meer welvaart, beschikt 99,9 % van de Maldegemse gezinnen over een wagen
en zelfs een tweede wagen als dit noodzakelijk is om het werk, de school en de
kinderopvang te bereiken. Die wagens moet de burger ergens parkeren op
loopafstand van de bestemming.
Daarom is
het van uitzonderlijk belang dat de 49 PARKEERPLAATSEN OP DE PARKING VAN MULLEM
BLIJVEN BESTAAN.
Hardwerkende
zelfstandigen in het centrum moeten bereikbaar blijven per auto. Alle
parkeerplaatsen zijn een noodzaak voor het grootste deel van de bevolking.
Dus P 49 moet blijven.
05-12-2016 om 14:18
geschreven door Marianne Posman 1
|