Het enige Maldegemse verkiezingsdebat van de jeugdige verkiezingskandidaten in JH De Redekiel op 29 september.
Het café JH De redekiel was afgeladen vol op zaterdag 29 september. De moderator Daniël Deyne, voormalig directeur K.A. Courtmans Maldegem, leidde het debat op een duidelijke en ludieke manier en de zes knappe en jonge partijleden kregen het woord. De jeugd wil zorgen voor een betere toekomst voor de jongste generaties.
Het was een boeiend debat. Bij de standaard partijen hoorde je eigenlijk niets nieuws, de partij standpunten waren meer voorgekauwd maar vanuit de oppositie kwamen nieuwe en kritische meningen en ideeën naar voor.
Alle partijen hebben ongeveer dezelfde speerpunten, ze omschrijven die duidelijk maar geen enkele partij reikt oplossingen aan. We zullen dus een beetje helpen brainstormen.
VEILIGHEID en MOBILITEIT.
Nadat bijna alle straten in de centra de laatste decennia gerenoveerd werden kunnen we enkel concluderen dat geen enkel Maldegems kind noch te voet, noch met de fiets op een veilige manier naar school kan. Dit is geen Maldegems fenomeen, dit is in heel Vlaanderen hetzelfde, verkeerde aanpak van ???? Ze hebben geen rekening gehouden met de kinderen inde smalle straten van de overbevolkte centra met zwaar verkeer.
Als ik het goed begrepen heb dan opteren de jonge verkiezingskandidaten voor minder verkeer in t centrum. De bestuurders die er niet moeten zijn moeten geweerd worden, dus worden de autos gescand bij aankomst en teruggezonden. Geen doorgaand, noch sluipverkeer meer, maar zwaar beboeten.
Het is goed dat er veel volk komt naar de randtempels op de ring maar die moeten naar de centrumwinkels geloodst worden, een utopie, de centrumzaakvoerders weten dat goed genoeg. Men opteerde voor een parkeerplaats aan de rand van het centrum. Ergens een grote parking aan het station zodat de mensen in het centrum kunnen kuieren, shoppen, iets eten en drinken in de vele horecazaken.
Grote openbare groene longen zijn intussen verkocht en worden volgebouwd, om de mensen centraal te doen wonen, zodat er minder bebouwing is en meer groen buiten het centrum.
De open centrumvlaktes zijn verkocht aan projectontwikkelaars. De Gilde moest eraan geloven, de Parking 49 van Site Van Mullem werd verkocht ondanks hevig protest en nu het open veld Hof ter Ede, tussen de Brielstraat, de Bogaarde en de markt volgestouwd zit, is er nog één mogelijkheid om de zaak min op meer op te lossen.
De Maricolen breiden uit, ze nemen er de 400 leerlingen van de Broederschool (nu de Ark L.O.-bovenbouw) bij op de markt. De school zal uit zijn voegen barsten, hopelijk is er voldoende speelruimte voor de kleintjes en een sportveld voor de grote leerlingen op die site.
De Broeders Hiëronymieten van de Broederschool hebben het terrein aangeboden voor een prikje aan de gemeente. Doen, kopen, platwalsen, grote parking in het centrum. De belastingbetaler-aandeelhouder wordt eigenaar van de parking. De voormalige garage en parking De Mey eraan toevoegen. Er komt een grote openbare Parking Broeders (Hiëronymieten) vlakbij het levendige centrum. Voilà, alles plat, plaats voor autos, boompjes en enkele zitbanken. Het vervoer komende van de Katsweg, de Aalterbaan, de Koning Leopoldlaan, de Gentsesteenweg, van Nederland, van Brugge, van Eeklo, Knesselare, Deinze of Knokke kunnen er hun wagen veilig parkeren en het centrum binnenwandelen op t gemakje, de kids afhalen op de markt en aan de Driespong-Couma, de Kuma en andere locaties.
De jongere kinderen kunnen ook onder begeleiding naar die parking gaan te voet, eventueel nog meer kinderopvang organiseren in J.H. De Redekiel en de Ka-Ba want die lokalen staan toch leeg vijf dagen op zeven, de kids zijn veilig, de ouders hebben niet veel tijd verspeeld. Al de autos parkeren op deze randparking. Dan rest nog, de parkeerplaatsen minimaliseren langs de centrumwegen en langs beide kanten van de straten een echt fietspad en behoorlijke voetpaden aanleggen. Geen onveilige fietssuggestie stroken in Maldegem-centrum! Voor de deelgemeenten kan eenzelfde oplossing gevonden in de buurt van de scholen.
Bomen zijn mooi en gezond maar belemmeren doorgang voor buggys en rolstoelen op de voetpaden en het onderhoud kost veel arbeidsuren aan de gemeente. Geef elk gezin één boom of een duurzame struik om in hun tuin of op hun terras te planten. Groen is dan ook opgelost. De zaakvoerders van de boomkwekerijen zijn ook content.
De bevolking wil zeker geen betalend parkeren of ondergrondse parkings! Als er betalend parkeren ingevoerd wordt, dan komen de mensen zeker niet naar t centrum want ze willen niet betalen voor een parkeerplaats, om een krantje, een jurkje, een cadeautje of een hoestfles te kopen. Bezoekers voor de honderden, zelfs duizenden ouden van dagen in de centra zullen verminderen, zij zullen niet betalen voor een beleefdheidsbezoekje. Grijs Maldegem wordt geïsoleerd.
De mobiliteit en veiligheid zijn opgelost.
Toch even een opmerking over de handelszaken, de horeca heeft het af en toe druk maar voor de rest hebben de handelszaken weinig klandizie aan de modale centrum burger en moeten andere klanten aantrekken.
Geef alle Maldegemse gezinnen met een klein gezinsinkomen, regelmatig een M-bon te spenderen in de winkels van Maldegem centrum, echter niet geldig in de cafés en langs de N9, die krijgen al genoeg steun.
Zo vangen we twee vliegen in een slag, de verkoop stimuleren bij de Maldegemse middenstand en de ellendige armoede wegwerken. Op die manier zullen de arme mensen de middenstand in het centrum redden, dat is toch zeer nobel en veel beter dan gratis wifi. De M-bonnen worden geleverd door het OCMW, het geld van de belastingbetaler zal dan nuttiger besteed worden dan nog meer eigendommen aan te kopen. Alle accommodaties zijn voorhanden in levendig Maldegem.
De handelsvereniging die de middenstanders zou moeten helpen wordt in VM door Pol Veirman, toch een specialist, het Maldegems evenementenbureau genoemd, enkele horecazaken hebben baat bij die centrumfeesten, niet de middenstand.
De kinderen weerbaar maken en aan gevaar blootstellen, werd er ook voorgesteld, welnu, welke ouder zal een kind van minder dan twaalf jaar langs de Vakebuurtstraat, de Westeindestraat, de Noordstraat, de Brielstraat, de Bloemestraat enz.
naar school laten fietsen, of te voet langs de Edestraat naar de markt laten gaan dat is even goed als zeggen, ik laat mijn kind laveren tussen autos, bussen, volwassen fietsers, coureurs, brommers
. enzovoort. Leren omgaan met gevaar en de ouders stalen zenuwen bezorgen.
Men stelde voor om de kids de laatste week van augustus verkeersopvoeding te geven, dat is een slecht idee, beter de eerste weken van september, die kids hebben hun twee maanden vakantie nodig, de school maakt niet iedereen gelukkig, zij oefent druk uit op het levendige kind.
De scholen geven verkeersopvoeding, deze week was er grote fietsoefening naar het Canadees Kerkhof, langs de Gentsesteenweg en de N9!!! Iedere 50 meter een ernstig probleem!!!
Dertig of meer jaar geleden stelde men voor om de Maricolen te verplaatsen op een open veld, als ik mij niet vergis op de Zandhoogte maar dit plan werd resoluut van tafel geveegd. Had men toen geluisterd naar de voorsteller dan waren er hier geen verkeersproblemen s morgens, s middags en s avonds in het centrum. De kinderen konden les volgen op een grote open ruimte, ver van t centrum met speelterreinen en sportgelegenheid, weliswaar langs een drukke weg, maar toch bereikbaar mits enkele inspanningen.
Het panel had het over veiligheid, iedereen voelt zich hier veilig, dat er kritiek was op agenten die amokmakers na festiviteiten stevig aanpakten was volgens de een onrechtvaardig volgens de ander doen die mensen ook maar hun werk. Om de veiligheid te verhogen met cameras was ook een heikel punt. Op straat of in het park moet er geen baldadigheden plaatsgrijpen, ik weet niet waarom een camera de privacy niet zou beschermen. Diefstal, rijden onder invloed moeten ingeperkt worden en dat gebeurt dankzij een moedig politiekorps. Stel je voor dat je mensen onder invloed moet aanpakken, gegarandeerd agressie, agenten zijn ook maar mensen. Een cameraatje aan elk zebrapad en je zal merken dat 90% van de bestuurders niet stoppen. Beboeten.
Openbaar vervoer en toerisme promoten, hinderlijk verkeer door bushokje aan het Sint-Annakasteeltje, oprichten van een Freinetschool mits behalen van de eindtermen, meer inspraak van de burger, dat er op een bepaald moment 600 van een totaal van 1500 kinderen naar andere scholen trokken buiten Groot-Maldegem kwam ook ter sprake en vele andere knelpunten werden belicht.
Scholen, veiligheid, lokale economie, mobiliteit en
de rest heb ik gemist door de angstwekkende luchtvervuiling in het lokaaltje van JH De Redekiel, de schepen van luchtkwaliteit was er niet geloof ik.
Het jongerencafé was een slecht gekozen locatie, het was goed bedoeld, de jeugd samenbrengen in het jeugdhuis, maar de ruimte was te klein. De meer dan 100 verkiezingskandidaten van alle partijen zaten met hun familie en sympathisanten op een stoel uiteraard, een handvol jonge, knappe mensen stond achteraan en aan één zijkant samengeperst. Voorwaar een gevaarlijke situatie met één zichtbare uitgang, helemaal níét veilig. Ik heb de zitting dus niet helemaal uitgehoord. Jammer want het debat was heel interessant, vragen vanuit het publiek heb ik gemist. Het debat wou de jongeren informeren, ik was er eigenlijk niet op mijn plaats maar ik wou eens horen wat DE JONGSTE GENERATIE ZOU DOEN MOESTEN ZIJ DE LEIDING KRIJGEN, zij zijn de meest benadeelde groep in de gemeente, voor de oudjes en de meest kwetsbaren wordt goed gezorgd in Groot-Maldegem.
Fotograaf Els Stevens: Alle kinderen veilig op straat. Verwoord aan de hand van mondelinge bemerkingen van de bewoners van Groot-Maldegem (Posman).
%%%FOTO1%%%
30-12-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
|