Schoenen
Dumon, overgeschakeld naar
SCHOENMAKERIJ EN GALERIJ DUMON.
Kunst en Ambacht doorweven. Deel II.
 In de brede etalage
van de voormalige handelszaak SCHOENEN
DUMON staan talrijke schilderijen tentoon van Maldegemse kunstenaars. Anita VERBIEST, stelde tentoon en werd
opgevolgd door een ander Maldegems talent, Dorine
TAS (zie reportages Wakblog Maldegem). De schilderijen worden geëxposeerd
in de galerij en kunnen ook bewonderd worden binnen in de sfeervolle ruimte
waar vroeger schoenen werden geëtaleerd en verkocht meer dan een halve eeuw
lang.
Historiek, Gerard en Lode DUMON.
Een zelfstandig
beroep geeft en gaf perspectieven voor de toekomst. Schoenen heeft en had
iedereen nodig, dus de afzet is en was verzekerd. Toen werden de schoenen nog
met de hand gemaakt in soepel maar duurzaam materiaal. Het prijskaartje was er
evenredig naar maar de mensen droegen vroeger hun schoenen tot ze helemaal
versleten waren en niet meer hersteld konden worden. Bovendien droegen de
landbouwers en de arbeiders klompen tijdens de werkuren. De klompenindustrie
vierde hoogtij vorige eeuw. Schoenen werden slechts gedragen tijdens bijzondere
gelegenheden. De kinderschoenen werden gewoon doorgegeven aan andere kinderen.
Er ging niets verloren.

Schoenen Dumon
specialiseerde zich vooral in het vervaardigen van heren- en werkschoenen en
pantoffels. De vader van Lode Dumon, GERARD
DUMON had het handelsregister nummer
28984 in 1925 en startte zijn handelszaak definitief in 1933. Hij deed
uitstekende zaken vooral omdat hij goed werk leverde, uitstekend leder
gebruikte, zijn klanten met raad en daad bijstond, samen met zijn echtgenote Irène Van Hecke die veel sociale
contacten had en op die manier de mensen kon adviseren wat het beste paste,
voor welke gelegenheid ook. Het aantal schoenen dat Gerard Dumon per jaar verkocht steeg elk jaar, want hij
hield nauwkeurig zijn kasboek bij.
Gerard Dumon trouwde
in 1940 met Irène Van Hecke (1904 1971) uit Sleidinge, een enige dochter uit een gezin van vier. Haar drie broers waren
kleermakers. Zij was het leven van een zelfstandige gewoon en kon haar
echtgenoot bijstaan met raad en daad. Zij kregen twee kinderen, Lode in 1941 en
twee jaar later een dochter Chris. Hun koningswens was in vervulling gegaan.
Gerard Dumon was
trompettist bij een fanfare en ook bij de fanfare Hou en de Trou (1933
1940) van de familie De Lille. Kunst en ondernemingstalent bleven verweven met
elkaar. Gerard kon goed tekenen en schilderen en gaf zijn talenten door aan
zijn kinderen die hun beroepsleven omkaderd zagen door kunst en cultuur.
Bovendien gaf Gerard
het ideaalbeeld van zijn ambacht door aan
zijn enige zoon Lode, die hoewel hij uitstekende cijfers haalde op
school, het in zich had om schoenmaker te worden. Lode ging eerst naar het
college in Eeklo, kon er niet aarden maar toen hij terecht kwam in het
internaat in Oostakker in de vakschool Glorieux van de Broeders van Liefde,
voelde hij zich gelukkig en kon hij zich bekwamen in het schoenmakersvak. Met
het diploma op zak kon LODE DUMON zijn
vader helpen na zijn legerdienst vanaf eind jaren vijftig.
De omzet steeg vanaf
toen pijlsnel, Lode bracht een moderne en jonge noot in de zaak en had de gave
handel te drijven. In de grote werkplaats, die evenwijdig liep met de woonkamer,
met zicht op de achtertuin, nu een prachtige siertuin werkten vader en zoon
rustig samen en genoten van hun werk en het natuurlijk uitzicht. Daar waar
vroeger achteraan kippen en konijnen liepen en er een grote moestuin was met
een reuzenkastanjeboom, staan nu struiken, bomen en bloemen die rust schenken
door hun weelderige schoonheid.

Samen ontwierpen en vervaardigden
vader en zoon, prachtige schoenen uit interesse en met een zekere hartstocht tot beginjaren zeventig. De opmars van
de synthetische schoen en de confectie maakten het handmatig en op maat
vervaardigen van de schoenen in de eigen werkplaats langzamerhand overbodig.
Schoenen werden
massaal en machinaal in grote ateliers geproduceerd en verkocht in kleine en
grote ketens. Confectie veroverde de markt want de klanten wilden confectie.
Jonge vooruitziende zakenlui zoals Lode Dumon, keken naar de toekomst en
verankerden niet aan verouderde tradities.
Meer confectie,
minder werk is een ijdele droom want ook confectie brengt meer werk mee voor de
zelfstandige zaakvoerder. Per seizoen de collecties kiezen voor heren, dames,
jongeren en kinderen, soms meer dan 500 verschillende modellen. Stockeren,
etaleren, aanbieden en af en toe solderen zonder opdringerigheid is een
gigantische opdracht. Schoenen Dumon presenteerde klassieke en moderne
schoenen, sport-, dans-, wandel-, leger- en werkschoenen, zelfs clown schoenen, maat 65. Aan elegante en stevige, sterke, modieuze
kwaliteitsschoenen was er geen gebrek.
Schoenen Dumon bracht
een vernieuwende boodschap en breidde het assortiment uit met stijlvolle
handtassen, een Italiaanse collectie portefeuilles, riemen,
schoenbenodigdheden, veters, poetsmiddelen enzovoort. Zij trokken klanten van
wijd en zijd in de omtrek door hun degelijke producten van uitstekende
kwaliteit, de perfecte aflevering van de herstellingen, door hun acties het
hele jaar door en door de klantenkaart bij aankoop. Ter gelegenheid van Kerst,
Nieuwjaar, Pasen, Pinksteren, Moeder- en Vaderdag en talrijke andere feestdagen
organiseerden zij promoties met korting of dubbel op de klantenkaart. Zij publiceerden ludieke advertenties van al de gekende merken: Guma, Salamander,
Camel Boots, Ronny, Mareno, Doreal, Gepy. Zij waren goed op de hoogte van wat
publiciteit kan doen. Toen in 1983 de
handelszaak haar 50 jaar bestaan vierde werd dit opnieuw aangekondigd en
gevierd met speciale prijsacties van hun kwaliteitsvolle schoenen.
De eindejaarsacties
boden zelfs èn klantenkaart, èn loten van de eindejaarstombola Unizo. Gedurende
bepaalde periodes offreerden zij zelfs alle herstellingen dubbel op de
klantenkaart met de slogan: s Morgens brengen, s avonds klaar!

Tijdens evenementen,
jaarbeurzen, braderieën en kermissen
waren zij van de partij om hun handelszaak in de kijker te zetten, met
hun bekende logotje, een tekening van de krachtige bottine of laars, met in t
midden DUMON. Je kon trouwens altijd van ver zien op het voetpad, wat er
precies verkocht werd in de winkel. In het oog springende kleurrijke bloemetjes
groeiden en bloeiden in een prachtige, stevige laars, op het voetpad, aan de
gevel en in de etalage. Er gaat heel wat verbeeldingskracht, energie, denkwerk,
enthousiasme en dynamiek achter een ogenschijnlijk gewone handelszaak.
L. en N. Dumon hadden
het zakendoen in zich en vonden het blijkbaar reuze om samen met de drie
centraal gelegen schoenenwinkels, Lode en Netty Dumon, Mieke Bonne van Bonne
Shoe en Christine (van Try Out) van schoenenzaak Passage, verder nog de Gouden Leeuw en
Toekan, de kledingzaak van Piet Lippens in de Noordstraat en een verzekeringsmakelaar, een grote gemeenschappelijke reclamefolder
als een bijlage van t Vrij Maldegem op 15 september 1995 te verspreiden.
Zij hadden regelmatig advertenties in t Vrij Maldegem, de Grenskoerier en in
de reclamefolder van Zelfstandig Maldegem. Op belangrijke feestdagen hielden
zij de zaak open en gaven een extraatje aan de klanten of een geschenk voor de
kinderen.

Zij schakelden vlot over en wisselden het vervaardigen van schoenen naar
verkoop en herstelling. Zij verkochten en herstelden schoenen en konden op die
manier hun brood verdienen met iets wat zij echt graag deden in de ouderlijke
woning, in een mooie omgeving in hun atelier, pal in het centrum, op een
boogscheut van het marktplein. Schoenen
Dumon, deel II. Wordt vervolgd.
Met dank voor de fotos en informatie aan L.
en N. Dumon Van de Velde, met dank voor de stamboom aan Natascha Mortier. Op
de fotos, atelier en etalages van Galerij
Dumon.
Zie ook. www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem/
08-09-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
|