Vooraleer
een reeks te schrijven over 100 jaar kerk in Maldegem, gaan we even de
100-jarige MARCEL DHUYVETTER interviewen.
Marcel
Dhuyvetter werd geboren in IJzendijke,Nederland op 23 juni 1917, ietsje meer dan 100 jaar geleden.
Hij had een broer Omer Dhuyvetter, onderwijzer
Broeder Raymond in de broederschool, Stationsstraat
nummer 56. Omer was geboren op 27 juli 1922.
Omer en Marcel waren de zonen van Engelbert Dhuyvetter, geboren in Kaprijke
op 6 juni 1879. Marcel had nog een zuster Clara Dhuyvetter. Zij bleef na haar
huwelijk met een Nederlander, in Nederland wonen. De ouders Dhuyvetter waren Belgen, maar zij
vluchtten naar Nederland tijdens W.O. I en op die manier werden hun kinderen in
Nederland geboren. Ze kwamen pas terug naar België in 1926.
Marcel
Dhuyvetter deed zijn legerdienst vanaf 25 februari 1937. Hij was toen een jonge
twintiger op de vooravond van de wereldoorlog. Hij nam deel aan de 18-daagse Veldtochtvan 10 mei tot 28 mei 1940, tegen de
Duitsers en werd door hen gevangen genomen. Hij is dus oud-strijder.
Marcel
Dhuyvetter was postbode vanaf 1950 in Maldegem, hij had diverse ronden doorheen
de gemeente, eerst met de fiets, later met de auto. Hij koestert mooie
herinneringen uit zijn lange loopbaan.
Hij
trouwdemet Irma De Kezelin 1942. Pastoor
Sies zegende het huwelijk in.
Pastoor Sies is geboren als Franciscus
Sonneville op 18 juli 1870 in
Destelbergen. Vader Charles en moeder Pauline Vereecken hadden een boerderij in
de Kerkstraat. Franciscus was de tweede oudste van zes kinderen. Vader vond dat zijn zoon niet
geschikt was voor de zware boerenstiel. Hij mocht studeren aan het college in
Eeklo. In 1893 werd hij priester gewijd en mocht hij onmiddellijk aan de slag als
subregent aan het Sint-Antoniuscollege in Ronse. In 1897 werd hij aangesteld als
onderpastoor in Wichelen. Over die periode is niet veel gekend, hij zweeg daar
liever over. Wat we wel weten is dat hij enkele jaren uit zijn ambt gestapt is
en handelaar in boter en eieren werd. Hij zei ooit over zijn periode in Wichelen:
"Daar heb ik mijne stiel geleerd!" Hij bedoelde daarmee eigenlijk: Ik
heb daar leren pensen (stropen)! Op 7 februari 1918 werd hij aangesteld als
pastoor in Watervliet, hij verbleef er 28 jaar! Hij overleed er op 5 december
1946. Hij ligt begraven op het kerkhof van Watervliet. In Watervliet kreeg hij de
naam "Sies". Hij was een volksvriend, een fratsenmaker maar geen
clown! Hij nam het vooral op voor de armen. Sies was heel gekend als penser
(stroper) en jager, samen met de "grote" boeren. Veel van het wild
dat hij schoot of uit zijn netten en stroppen haalde deelde hij met de
behoeftigen. Het gebeurde wel eens dat hij 's morgens vroeg uit de polder kwam
met een haas of een konijn, hij bond dat onder zijn soutane en zo deed hij de
vroegmis! Hij had het hart op de tong en gaf menige gierige rijkaard een veeg
uit de pan. Regelmatig kwam hij in aanvaring met zijn oversten. Het geld dat hij
ophaalde met St.-Pieterspenning hield hij in Watervliet. "Rome, dat is veel
te ver", zei hij daarover. Het boek over zijn leven in Watervliet, geschreven door de Watervlietnaar Jef De Paepe,
staat vol van anekdoten. Hierop is de belevingswandeling "Op stap met
Paster Sies" van Norbert De Coster ontstaan.
In
1944 zetten de Duitsers Watervliet onder water en het echtpaar Dhuyvetter moest te
voet met het kleine kindje Paula op de arm, door t water vluchten naar Waterman-Oudeman.
In Maldegem woonden zij in de Vakekerkweg 64, later in de Politieke
Gevangenenlaan, Maldegem. Zij vierden hun 67ste huwelijksverjaardag
met de hele familie. Het spreekt vanzelf dat Marcel nog altijd zijn echtgenote
mist.
Marcel Dhuyvetter en Irma
De Kezelhadden drie dochters Paula
(Watervliet, 26 08 1942), Christiane (Watervliet,16 10 1947) en Marleen (Eeklo,
07 03 1955) en de nakomelingen vormen vijf
generaties: Ann en Philippe Debbaut,
Veerle Landuyt, Thomas, Simon en Lien Swankaert.
Vierde generatie: Nicolas en Mathieu Deligne,
Meghan Debbaut, Naomi, Massimo en Matteo Dhont.
In juni 2017 werd Tiesj Waerniers
geboren als schitterend achterkleinkind verjaardagscadeau voor zijn 100-jarige
overgrootvader.
Vijfde generatie: Axelle en Vince Mouton,
kleinkinderen van Veerle Landuyt.
Marcel werd katholiek opgevoed en geloof
en kerk bleven zijn leven en zijn gezin beïnvloeden. Hij ging naar de
zondagsmis, de kinderen werden gedoopt, deden hun communie en trouwden in de
kerk. Toen was dit de normale gang van zaken. De meeste oudere mensen zijn nog
verbonden met de kerk door hun opvoeding. Hij is gestopt met de kerkgang toen
hij negentig jaar werd en volgt nu de eredienst op de VRT.
Als 100-jarige kan hij terugblikken op
een mooi en lang leven. Geloof en kerk waren verbonden met het dagelijks leven.
Nu is de kerkgang en het geloof fel verminderd door allerlei omstandigheden en
misschien ook wel wat door de achterhaalde visie van de paus en zijn omgeving
die zich te weinig kunnen of mogen aanpassen aan de wijzigingen in de
samenleving. Vroeger werden soms jonge mensen gedwongen door hun familie om
priester of nonneke te worden. Zij waren de eersten later om hun roeping te
wijzigen. Anderen volgden een roeping met verkeerde bedoelingen, met alle
gevolgen van dien, niemand heeft daar echt grip op.
Marcel brengt een belangrijke,
vredelievendeboodschap naar de ander:
Leer de anderen te aanvaarden zoals ze zijn, godsdienst, politiek, kleur, ras,
afkomst, uiterlijk, kledij mogen geen
rol spelen. Als iedereen zijn best doet om met elkaar overweg te komen, dan
zijn er geen problemen, geen ruzies, geen vetes en geen oorlogen.
Als
100-jarige kan je enkel dankbaar en tevreden zijn met het geluk in het leven,
omringd door kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
Getuigenissen over 100
jaar kerk.Foto's Els Stevens. Tekst M. Posman
26-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
25-05-2018
Afscheid van E.H. Pastoor-Moderator, ere-deken Stefaan DE PAEPE
Groot-Maldegem nam afscheid van E.H. Pastoor-Moderator, ere-deken Stefaan DE PAEPE op 30 september 2018.
Een serene eredienst in de bomvolle centrumkerk was een volwaardig afscheid van deze vriendelijke, rijzige priester die jarenlang glans in de ogen van de ander bracht. De muziek gepresenteerd door het kinder- en het gemengd koor was adembenemend.
De eredienst werd gevolgd door een stemmige receptie op het gemeentehuis om drie uur.
Het was een verhaal van dienstbaarheid en dankbaarheid. Met onze uitstekende parochieherder verliezen velen een anker. Hij laat een leegte achter in alle parochies maar Groot-Maldegem zal ook zijn opvolger, E.H. Luc Mertens verwelkomen op zondag 21 oktober om 15 uur.
Ere-deken Stefaan DE PAEPE kwam in Maldegem in april/mei 1996. Hij werd de parochieherder van de Sint-Vincentius à Paulo-parochie in Kleit op 6 februari 2000, van de Sint-Adrianusparochie in Adegem op 30 december 2008, van de Sint-Jozefsparochie in Maldegem-Donk op 2 april 2018 en van de Sint-Petrus en Paulusparochie Middelburg op 2 april 2018 tot eind september.
Zijn taak in Groot-Maldegem is volbracht.
Voor meer informatie over de verwezenlijkingen en de opdrachten van deze waardige parochiepriester, raadpleeg het Jaarboek Ambacht 2018 in december of het Liber Memorialis in het kerkarchief en bekijk de filmpjes van Noël Ryheul met weemoed.
Iedereen wenst E.H. Pastoor-Moderator, ere-deken Stefaan DE PAEPE een rustig en dienstbaar leven verder als aalmoezenier in het Woon- en Zorgcentrum Eke-Nazareth, dichterbij zijn heimat.
Camob SDP-3774 Stefaan De Paepe nam na 22 jaar dekenaat afscheid.
Hij werd geboren
in Gent op 29 oktober 1946, werd licentiaat Toegepaste Theologie, gaf les en
was onderpastoor in Eeklo, was proost van de Arbeidersbeweging in Sint-Niklaas
en was pastoor-deken in Ledeberg.
Hij kwam in Maldegem op 21 april 1996.Hij was de parochieherder van
de Sint-Barbaraparochie in Maldegem op 6 mei 1996, van de Sint-Vincentius à Paulo-parochie in
Kleit op 6 februari 2000, van de Sint-Adrianusparochie in Adegem op 30 december
2008, van de Sint-Jozefsparochie in Maldegem-Donk op 2 april 2018 en van de
Sint-Petrus en Paulusparochie Middelburg op 2 april 2018 tot begin september.
Een zware taak.
Op zijn eigen, rustige manier
leidde deze vriendelijke, rijzige priester tweeëntwintig jaar lang alle
erediensten, aanvankelijk in de Sint-Barbarakerk van Maldegem en later in alle
kerken van Groot-Maldegem. Elke eredienst droeg zijn stempel, sereen, ingetogen,
medelevend, vrolijk en blij voor de kinderen. Hij legde het evangelie uit op
zijn eigen manier, soms met een kwinkslag, maar zeer duidelijk. Naargelang de
situatie paste hij zich
aan. Hij was aanwezig bij alle evenementen in de diverse
parochies, hij bezocht de zieken, hij stond de mensen bij in hun
verdriet en hij was aanwezig op bijeenkomsten van verenigingen. Hij was een
baken voor velen. Met onze
uitstekende parochieherder verliezen velen een houvast. Hij laat een
leegte achter in alle parochies maar Maldegem zal ook zijn
opvolger. E.H. Luc Mertens verwelkomen midden oktober.
Elke parochie wordt gedragen door de
priester, de parochieploeg, de kerkraad en een heel team medewerkers. De parochies zullen hem
missen. Voor meer informatie, raadpleeg de Jaarboeken Ambacht of het
kerkarchief en bekijk de filmpjes van Noël Ryheul met de glimlach.
Vaart wel .
in het Woon en Zorgcentrum Eke-Nazareth, dichterbij uw geboortestad.
We citeren Manu Verhulst:De priester is vandaag een zeldzaam
exemplaar, tevreden en gelukkig in een wereld van nooit genoeg. Zijn vrede
zit vanbinnen, in de binnenkamer van zijn hart als hij luistert naar Zijn Heer
en Vriend. En elke avond mag Hij hem na bidden: Hij die mij gezonden heeft, is altijd bij Mij. Hij
laat me nooit alleen. (Joh. 8, 29).
Op 30 september 2018
wordt afscheid genomen met de medewerking van de vijf Maldegemse parochies.
Foto Kerk en Leven.
Verwoord.
M. Posman. Foto's internet, Els Stevens en M.J. De Clerck.
25-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Getuigenissen 100 jaar kerk in Maldegem. Deel 2.
25-05-2018
Getuigenissen over 100 jaar kerk. Deel 2.
Het is nu wel zo dat de parochiepriesters in Maldegem en in andere dorpen, het gedurende de eerste helft van de vorige eeuw niet echt moeilijk hadden om de evangelische boodschap te verspreiden. De parochianen waren gelovig, godvrezend en hadden respect voor de geestelijken. Het grootste deel van de bevolking was arm
Een bemerking van Remi De Roo stemt tot nadenken.
Remi, Jozef, René De Roo, geboren in Brugge op 12 11 1929, opgegroeid in Vake gaat al heel zijn leven naar de zondagsmis. Toen hij klein was trokken hij, zijn broers en zussen te voet naar de kerk, later met de fiets en dat is zo gebleven tot op heden. Nog heel wat buren en kennissen gaan naar de kerk, maar dit zijn oudere mensen.
Het geloof en de kerk hoorden vroeger bij de opvoeding, bij het onderwijs en het dagelijkse leven, zegt Remi. Geloof was een houvast. De laatste jaren merk je toch wel heel duidelijk dat de kerkgang afschrikwekkend snel achteruitgaat. De jongere generaties interesseren zich niet meer voor de kerk, zij zijn niet meer gelovig, hoewel ze wel hun kinderen laten dopen, hun communie laten doen, naar katholieke scholen laten gaan of toch godsdienst laten volgen. Sommige jonge mensen trouwen nog in de kerk maar heel veel uitvaarten grijpen plaats in troosteloze zalen van een begrafenisondernemer. Op een of andere manier hebben veel mensen liturgie afgezworen, de kerkelijke rituelen zeggen hen niets meer. Een groot deel van het Vlaamse cultuurpatrimonium gaat op die manier aan hen voorbij. Het erfgoed, de eeuwenoude rituelen raken in de vergeethoek, wat wel heel jammer is. De lichamelijke kenmerken worden doorgegeven in het nageslacht, de liefde en de herinneringen blijven bewaard maar het geestelijk erfgoed wordt niet meer geërfd, wat toch betreurenswaardig is. (R De Roo)
In het Liber Memorialisecclesiae et parochiae Sanctae Barbarae, Maldegem noteerde sinds 1872 elk parochiepriester, pastoor/deken de verwezenlijkingen tijdens de ambtsperiode. De parochieherders van Maldegem waren stuk voor stuk, ondernemende mensen die het goed voor hadden met alle lagen van de bevolking. Aan de ene kant waren er de adel, de burgerij, de landeigenaars, de welstellende klasse waartoe de priester door zijn studies en opleiding eigenlijk ook hoorde en die hij ook nodig had om het lot en de levensomstandigheden van het grootste deel van de bevolking van Maldegem, de armen, de ongeletterden een hoger niveau te bezorgen en allen dichter tot elkaar te brengen, zodat Maldegem grotendeels eensgezind en overwegend katholiek kon blijven bestaan en bloeien.
Eind 19de eeuw en begin 20ste eeuw ontstond ook in Vlaanderen de industriële revolutie. In de steden Gent, Aalst maar ook in Eeklo en Waarschoot ontstonden textielweverijen en spinnerijen waar soms duizenden mensen werkten, mannen, vrouwen en heel veel kinderen, in mensonterende situaties. De werkomstandigheden waren erbarmelijk, soms barbaars en de lonen waren zeer laag. Men kon spreken van echte uitbuiting. De arbeiders groepeerden zich om tegen de uitbuitingen te strijden, de eerste syndicaten van socialistische inslag ontstonden.
Denk maar aan priester Adolf Daens die zich het lot van de fabrieksarbeiders aantrok op het eind van de negentiende eeuw en op felle weerstand stootte van de bezittende klasse, gesteund door de kerk. De clerus die zich meestal ophield in de burgerij zag de bui hangen en sommigen zagen de noodzaak in dat ze ook iets moesten doen voor de arme werklieden en het boerenvolk. Een stap naar ontvoogding.
Historiek. 19de eeuw.
Pastoor Emmanuel Verstraete (Eeklo 1824 - Maldegem 8 juni 1888) had zich naast zijn ambt als zielenherder, vooral toegespitst op het katholiek onderwijs in Maldegem, ten koste van het bloeiend gemeentelijk onderwijs dat op die manier werd gedwarsboomd wat een blijvende kloof creëerde tussen katholieken en liberalen in ons dorp. De godsdienstlessen in het officieel onderwijs stonden op een laag pitje en dat strookte niet met de idealen van de parochieherders. Kennis van religie is levensnoodzakelijk om alles wat in de wereld gebeurt te begrijpen.
De eerste Zusters Maricolen landden in Maldegem, onder leiding van Moeder Ida. In het begin gaven de zusters les in de zondagsschool. In datzelfde jaar kochten Kanunnik Andries en pastoor Teurrekens (pastoor van 1880 1888) een stuk grond aan de Markt en in 1874 werd de eerste steen gelegd van het KLOOSTER dat nu nog het gezicht van de Maldegemse markt bepaalt. In 1875 voldeed de school aan alle eisen.
In 1885 werd er een mandenschool opgericht om arme meisjes op te vangen. Ze kregen wat les en werden intussen aan t werk gezet en voor hun werk betaald.
Bron Jaarboeken Ambacht, boek Parochiaal Leven en Liber Memorialis.
Tekst Marianne Posman.
Foto M.J. De Clerck. (2) (wordt vervolgd).
25-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
24-05-2018
“Getuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem.” Deel 3.
MARIANNE POSMAN brengt:
“Getuigenissen over 100 jaar kerk” in Maldegem.
“Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel
3.
Historiek.
19de eeuw.
Nico
Vercruysse (1937) getuigt: ‘Ik was de zoon van Medard Vercruysse en Alice De
Lille. Wij woonden in een melk- en kaaswinkel tijdens mijn jeugdjaren naast de
huidige Spar De Linde op de Marktplaats in Maldegem. Ik liep school in de
Broederschool en aangezien de woning van mijn ouders geen tuin had, mocht ik op
straat spelen en ’s zondags ging ik naar de patronage, het Vakantie Patronaat
(V.P.) op de hoek van de Mevrouw Courtmanslaan, rechtover de ingang van het
Koninklijk Atheneum waar men kinderen op zondag aangenaam en godvruchtig
bezighield en waar geturnd werd en waar toneeltjes werden opgevoerd enz. Heel
wat gebouwen in Maldegem werden opgetrokken voor de armen, de jeugd, de
verenigingen enz… met gelden en giften van en aan de kerk’
Na het
overlijden van Pastoor Emmanuel Verstraete op 8 juni 1888 werd de 54-jarige
dynamische en welgestelde priester
Henricus Bouckaert (Waarschoot 01 01 1834 – 16 11 1911)als pastoor ingehuldigd op 12 juli 1888 in Maldegem. De Maldegemse Sint-Barbaraparochie had het geluk dat
E.H. Henri BOUCKAERT er tot pastoor benoemd werd. Pastoor Bouckaert was een gefortuneerd man met een duidelijke plan om
zijn fortuin ten dienste te stellen van de Maldegemse bevolking. Pastoor
Bouckaert had zijn strepen al verdiend in Gentbrugge. Hij had kasteelheer
Philippe Van de Velde gevraagd om een ‘Hospice’, een hospitaal en rustoord te
bouwen voor de zieke en arme bevolking. Vanaf 1881 kwam het ‘gesticht’ of
‘hospice’ Sint-Joseph in gebruik, onder leiding van de Zusters van Waarschoot.
Het Sint-Joseph Hospice werd de voorloper van AZ Maria Middelares Gent! Uit
dankbaarheid bestaat er in Gentbrugge, een Henri Bouckaertstraat.
E.H.
Henricus Bouckaert stortte zich onmiddellijk op het onderwijs voor klein en groot in het centrum en op het platteland
in Maldegem. Hij kocht in 1888 een enorm stuk grond aan Juffrouw Storme en aan
de kinderen van Himschoot, in de huidige 39e
Linielaan 4, Maldegem en liet er een schoolvleugel met acht klassen bouwen
achterin aan de nieuwe buurtweg. In 1889
konden de Broeders Hiëronymieten van Sint-Niklaas lesgeven in de ‘BROEDERSCHOOL’. E.H. Henricus
Bouckaert liet ook ‘HET BROEDERHUIS’
optrekken voor de broeders-onderwijzers.
Toen
alle broeders overleden of vertrokken waren konden vanaf 2004 de Maldegemse
verenigingen voor hun activiteiten terecht in Het Broederhuis. De nieuwe
accommodatie moest de leemte opvullen die er kwam na het wegvallen van De Gilde
als parochiecentrum.De vzw Dekenale
Werken van het dekenaat Maldegem kreeg een erfpacht op de gebouwen van de
gebroeders Hiëronymieten aan de 39ste Linielaan. Ook de vroegere kapel werd
verbouwd. De ruimtes zijn in de eerste plaats bedoeld voor de parochiale
verenigingen, maar ook anderen kunnen er al dan niet eenmalig gebruik van
maken.
In 1890 liet pastoor
Henricus Bouckaert een PATRONAGE OF GILDEHUIS voor jongens
bouwen in de tuin van de broederschool, nu de refter en het bijgebouw van de
lagere school bovenbouw De Ark II. De patronage liep tot aan de garage van Aloysius of Aloïs Elias, aanvankelijk smid
later mecanicien en garagehouder en verdeler van het automerk Ford, na W.O.I.,
in de Voorstraat 7, vanaf 1936 de Mevrouw Courtmanslaan genoemd. De dochter van
Aloïs, Madeleine Elias en haar echtgenoot August Standaert hadden er jarenlang
een prachtige villa. Nu staan er op het domein Elias, o.a.
vier rijhuisjes van Hyboma rechtover het Koninklijk Atheneum en op de hoek een
flatgebouw.
Velen herinneren zich nog de patronage. Activiteiten zoals sport, spel,
zang, toneel en godsdienst voor jongens grepen er plaats. Die patronage werd uitgebreid
door de opvolger van H. Bouckaert, namelijk pastoor Petrus Van Loo in 1911.
Het gebouw is afgebroken voor de aanleg van de Kanunnik Andrieslaan, een verbindingsstrook pas ontstaan tijdens de
jaren dertig onder het bewind van de Familie De Lille. Van de tuin van de
Broeders en de Broederschool nu speelplaats lagere school De Ark van de Zusters
Maricolen, kon men naar die patronage.
De patronage verloor ook haar
functie in 1930 met het ontstaan van talrijke jeugdbewegingen in
Maldegem. Dank zij die scholen, die recreatiezalen enz. had de kerk invloed op
de bevolking. Naast de Broederschool, het Broederhuis en de Patronage
realiseerde Pastoor H. Bouckaert nog talrijke projecten.
Bron:
Boek Parochiaal Leven en Liber Memorialis. Tekst Marianne Posman. Fotograaf Els
Stevens (broederhuis). (wordt vervolgd).
24-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
23-05-2018
âGetuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem.â Deel 4.
Getuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem.Deel 4.
Historiek.
19de eeuw.
Pastoor Henricus Bouckaert was door
God gezonden in Maldegem, hij bracht veel veranderingen ten goede.
Hij zorgde
voor uitbreiding van het katholiek onderwijs en voor nuttige
vrijetijdsbestedingen voor klein en groot.
Denise Verplaetse (15 11 1925) getuigde:
Ik ben opgegroeid in het weeshuis in Maldegem. Mijn moeder stierf heel vroeg
en de familie kon al mijn zussen en broers niet opnemen. Ik kwam terecht in het
weeshuis. We werden er goed begeleid en opgeleid. Ik leerde de schrijnwerker
Denys Van Haecke kennen en samen hebben wij een mooi gezin grootgebracht in de
Speyestraat in Maldegem.
Bovendien liet Pastoor Henricus Bouckaert in 1890een weeshuisbouwen naast
het bestaande klooster dat dateerde van 1874. Je kan dat nog zien aan de
verschillende gevelstenen vooraan. De prentkaart van het klooster dateert van
1909, er was nog geen Nieuwstraat aangelegd, achteraan staat de Molen en er
rondom waren velden, boomgaarden en moestuinen. Het klooster is in 2018, 128
jaar oud en een beschermd gebouw, het blijft een deel van het marktgezicht.
De wezen van het weeshuis verlieten het klooster als
ze werk vonden of als ze trouwden, sommigen hadden levenslang een familieband
met de zusters en met elkaar. Velen herinneren zich Jeanneke, die levenslang in het klooster bleef wonen, als
keukenhulp en manusje van alles. Zij was een overblijfsel van het voormalige
weeshuis.
De kapel in de 39e Linielaan naast de Broederschool dateert van 1900. De gedenksteen in de achtergevel
vermeldt: "Ter ere van de Heilige
Antonius van Padua E.H. H. Bouckaert, pastoor, Maldegem, 25 juni 1900".
In 2004 kreeg de kapel een herbestemming als polyvalente ruimte voor het
parochiaal verenigingsleven en dit onder de benaming van Het Broederhuis.
In
1894 richtte E.H. H. Bouckaert
een school op in het Vossenhol met een huisje voor de
lesgevende religieuze(n). De kinderen werden nu ook onderwezen op het
platteland. Zij moesten die lange voettocht naar het centrum niet meer
ondernemen. Duizenden kinderen van toen nog heel grote gezinnen liepen er
school. Sommige ouders verkiezen een klein wijkschooltje i.p.v. mastodonten voor
hun kinderen . Het gebouw staat er nog, het is dus (1894 2018) 124 jaar oud
en is nog altijd een gegeerd wijkschooltje voor de lagere schoolkinderen uit de
buurt. Er naast is een kapelletje.
E.H. H. Bouckaert
liet een kant- en borduurschool voor de meisjes bouwen, boven de poort van een
woning in de smalste strook vooraan in de Noordstraat, eigendom van de Kerkfabriek.
Het huis en de poort zijn er nog, de poort geeft toegang tot de tuin van de
dekenij/pastorij. Heel veel meisjes kregen er wat godsdienstonderwijs terwijl
ze leerden kantklossen en effectief borduren van s morgens tot s avonds tegen
een klein uurloon. Volgens talrijke bronnen was dit een verdekte vorm van
kinderarbeid.
Bron: Boek Parochiaal Leven en Liber Memorialis. Tekst Marianne
Posman.
Prentkaart 1909 internet.
Fotograaf Els Stevens : Vossenhol, schooltje 123 jaar oud en
kapelletje.
23-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
22-05-2018
âGetuigenissen over 100 jaar kerk.â Deel 5.
Getuigenissen over 100 jaar
kerk. Deel 5.
Getuigenissen
over 100 jaar kerk, toont aan dat de kerk altijd een grote rol heeft gespeeld
in de samenleving. Nu krijg je vaak opmerkingen van ongelovigen of hoe je hen
ook noemt, over die kerk en die gemeenschap, alsof alle kwaad van sommige
bedienaars komt en dat de kerk geen recht zou hebben op staatssubsidies.
Historicus en Maldegemnaar André Posman (02
08 1946) oordeelt anders:
De bedienaars
van de eredienst krijgen een karig loon. Indertijd had ik een goede vriend die
priester was en hier en daar pastoor en hij verdiende geen 15 000 BF. dat was
nog geen 400 . Ik had toen met een gelijkwaardig universitair diploma een pak
meer. Hij huurde ook nog een huis, als ik me niet vergis... De lekenhelpers die
in de gevangenis in naam van het humanistisch verbond, een pendant van de loge,
helpen en dies meer, krijgen ook een loon. Het zit zo, dat na het verlies van
de kerkelijke goederen tijdens en na de revolutie, Napoleon dit goed maakte door
de geestelijken door de staat te betalen.
Godsdienst
is cultuur en dat mag gesubsidieerd worden, zoals klassieke muziek,
muziekscholen, scholen in het algemeen, sport enz. De loge moet daar zo geen
grote mond over opzetten. Kwestie is, dat de kerk nog altijd een zeer groot
patrimonium heeft, dat eigenlijk beschouwd wordt als een nationaal patrimonium,
dat wordt onderhouden door de staat, maar het beheer van dat onderhoud is
meestal nog in handen van de geestelijkheid. Dat zal nu veranderen, aangezien
de pastoors uitsterven... Er zijn daar allemaal wetten voor, misschien eens
zoeken op internet?
E.H.
H. Bouckaert (01 01 1834 16 11 1911) liet een kant- enborduurschool
voor de meisjes bouwen, boven de poort van een woning in de smalste strook van
de Noordstraat, Maldegem. Die
kantschoolwerd vanaf 8 januari 1929
tot 1961 de Middelbare Landbouwhuishoudschool
waar vele dochters uit de landbouwsector, opgeleid werden tot goede huisvrouwen
van boerderijen, ze volgden er landbouw en huishoudkunde. Juffrouw Clara De
Smet uit de Mevrouw Courtmanslaan maar ook de onderpastoors E.H. De Letter, Baes,
Boënne, Van de Geuchte en Pieter Geerts (1944 1952) gaven er les. Toen de Familiale richting voor meisjes
opgericht werd bij de Zusters Maricolen, had die Middelbare
Landbouwhuishoudschool geen toekomst meer. De school stond leeg. De
Chiromeisjes kwamen er wel eens terecht op zondag bij regenweer.
De Broederschool, opgericht
doorE.H. H. Bouckaert werd onder de
bescherming van Sint-Antonius geplaatst. Op 29 augustus 1898 werden de school,
de patronage en het broederhuis door de pastoor verkocht aan de broeders Hiëronymieten.
In de jaren 1920 en in 1932 en 1941 werden de schoolgebouwen uitgebreid en werd
de schoolvleugel met een verdieping verhoogd.
Gaan we even terug naar De Gilde.
In het Parochiale Leven van het Ambacht, p 82 e.v. kan je de volledige
geschiedenis lezen van de Katholieke,
Vrije Burgersgilde en in t kort komt het neer op het volgende.
De Werkmansgilde was een vereniging van arbeiders die werd opgericht in
1889 en ze kende toen al 1000 leden. De leden hielden aanvankelijk vergaderingen
in de borduurschool in de Noordstraat. In 1892
richtte Pastoor Bouckaert (1834 1909) een vereniging op, de Burgersgilde. Het was zijn bedoeling
om deskundigen t.t.z. katholieke kiezers te vormen en hen amusement,
activiteiten en feesten te bezorgen. Om te mogen kiezen moest je niet alleen
geld en eigendom hebben, maar moest je ook kunnen lezen en schrijven. Alle
standen werden verenigd in De Gilde, de boeren, de burgers en de arbeiders. Zowel
de neogotiek, die in Sint-Lucas in Gent werd uitgevonden en gedoceerd aan de
architecten, als dit samengaan van alle standen in één sociaal-culturele
vereniging, was helemaal geïnspireerd door de encycliek Rerum Novarum van paus
Leo XIII. Daarin veroordeelde de paus het liberalisme en alle vormen van materialistisch
socialisme, omdat dit neerkwam op onchristelijke broederstrijd, de
klassenstrijd. Hij wilde naar het voorbeeld van de middeleeuwse 'gotische'
ambachten iedereen, meesters en knechten, ondernemers-fabrikanten en arbeiders
in de fabrieken, in één vereniging, nl de christelijke corporatie. Pastoor
Bouckaert was blijkbaar doordrongen van die nieuwe christelijke op oude
leest geschoeide ideologie.
In 1896
bouwde Pastoor H. Bouckaert DE GILDE voor o.a. de vereniging de Burgersgilde om
geletterde kiezers te vormen. Het was een achterin gelegen indrukwekkend
neogotisch bakstenen gebouw, in de Stationsstraat 60, die 105 000 frank kostte,
waarvan hij zelf 80 000 frank betaalde. De katholieke burgemeester in die tijd,
van 1890 tot 1903 was Hippoliet Cuelenaere, Hereboer en grondbezitter in
Broekhuize, medestichter van De Gilde. Het gemeentelijk beheer was katholiek
dus Pastoor Bouckaert werd ten volle gesteund bij zijn initiatieven.
Pastoor Henricus Bouckaert zorgde voor
een heel patrimonium op korte tijd. Hij verdient een gedenkteken of straatnaam
in Maldegem.
Dank
zij de ondernemingszin van Pastoor Bouckaert draaiden de Maldegemse handelszaken en de aannemers op volle toeren.
Dank zij de
kerk en de verwezenlijkingen van veel parochiepriesters deden heel wat
Maldegemnaars jarenlang gouden zaken. Bijna alle gebouwen opgericht dank
zij de initiatieven en de financiële middelen van de parochiepriesters en de
gelovigen hebben meer dan een eeuw de tijd getrotseerd, jammer genoeg ging De
Gilde tegen de vlakte in 2017 en de Sporthal Van Cauteren ondergaat hetzelfde
lot in 2018.
Bronnen: Jaarboeken Ambacht, Verstraete
L., Honderd jaar Broederschool, boek
Parochiaal Leven en Liber Memorialis. Foto Gilde, internet. Tekst M. A. Posman.
(wordt vervolgd).
22-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
21-05-2018
âGetuigenissen over 100 jaar kerk.â Deel 6.
Getuigenissen
over 100 jaar kerk. Deel 6.
W. VD W. getuigt
(03 10 1931): Het ontspanningsleven van de werkmens en heel vaak ook van de
werkgever speelde zich af in en rond de Gilde, in de volksmond de
Burgersgilde. Eerst en vooral werd er frequent vergaderd in een bovenzaaltje
van de Gilde, er werden allerlei activiteiten gepland met de vereniging, een
tentoonstelling, een dansavond, een avondscholing, een toneelopvoering enz. We dronken
daarna een pintje of een koffie in het café van de Gilde. Het was voor ons een
verademing om eens samen te komen, te babbelen en te organiseren in een gekend
en vertrouwd milieu in het centrum.
De Gilde opgetrokken dank zij Pastoor H. Bouckaert groeide en bloeide
meer dan een eeuw lang en speelde een belangrijke rol in het sociaal leven van
de meestal katholieke Maldegemnaren. De gekende Zusters Cromheecke van de
borduurschool huurden aanvankelijk een groot bovenlokaal in De Gilde om er
hun kantlessen te geven. Alle activiteiten van meestal katholieke
verenigingen of jeugdbewegingen, vergaderingen, opleidingen, spreekbeurten en
toespraken van politici grepen er plaats. De broederschool hield er de
plechtige prijsuitreikingen van de scholieren op het einde van elk
schooljaar. Alle jeugdbewegingen konden er filmvoorstellingen volgen,
toneelgroepen en muziekmaatschappijen werden aangetrokken om er te repeteren en
op te treden. Er was zelfs een gekend Gildeorkest
met bekende namen: dirigent Paul
Standaert, Gaston en August Standaert (viool), muzikanten Lieve en Wies
Missiaen, Roger Janssens, Gerard Wieme, enz. Talrijke anderen tentoonstellingen,
rouwmaaltijden, kaartnamiddagen, huwelijksfeesten, boeken- en handelsbeurzen,
dansavonden of fuiven, allerlei feesten enz trokken massas bezoekers. Kortom
de Gilde werd een trefpunt voor het grootste deel van de meestal katholieke
Maldegemse bevolking en werd een goudmijntje voor heel wat Maldegemse zaakvoerders
en een interessante broodwinning. Velen konden er ook daadwerkelijk werken,
hetzij als vrijwilliger hetzij als bediende. Henri Bouckaert ging op rust toen hij zesenzestig werd. Hij trok in een
nieuwe woning in de Stationsstraat nummer 64, laatst bewoond door metser Willy
Vermeersch (14 01 1937) en Pharaïlde Vercruysse (07 07 1945). Dit huis werd
enkele jaren geleden afgebroken en
verkocht door de kerkfabriek om toegang te verschaffen naar de garages van het
nieuw flatgebouw naast de voormalige woning van Dokter Honoré Dhondt (10 11
1881) en Emma Vanhyfte en dochters, Stationsstraat 66, nu kinderdagverblijf en
in nr. 58 de praktijk van de opvolgers
van Dokter Van Reybroeck (nu nieuwe artsenpraktijk), ingang van De Gilde nr.
60, Kinderopvang Steyaert nr. 62, woning van H. Bouckaert, afgebroken en nu
nieuw flatgebouw: nr. 64. Henri Bouckaert werd lid van de Kerkraad en hield een
oogje in t zeil. Hij moedigde zijn opvolger Pastoor Petrus Van Loo aan om een nieuwe kerk te laten optrekken.
Pastoor Van Loo had immers in zijn
vorige parochie, in Knesselare een nieuwe kerk laten bouwen. Bronnen: Boek Parochiaal Leven. (wordt
vervolgd).