Maldegemse Zuster Gemma in de kijker dank zij Fien DEZWAEF en de tentoonstelling Kunst kent geen grenzen, Gent.
RAGHEL, MARIËTTE COCHUYT, ZUSTER GEMMA terug in beeld!
Master student autonome vormgeving aan de KASK Gent, kunstenares FIEN DEZWAEF brengt een deel van de werken van de MALDEGEMSE Zuster Gemma, Raghel weer tot leven! De kunstwerken van Fien worden tentoongesteld van 28 juni tot 2 juli 2017 in het KASK Conservatorium, Jozef Kluyskensstraat, 2, Gent.
Later organiseert Fien Dezwaef zeer waarschijnlijk nog iets in Maldegem, rond Raghel, Zuster Gemma, Mariëtte Cochuyt in samenspraak met de cultuurdienst van de gemeente, misschien in de kloostertuin nu de prachtige smeedijzeren hekkens gerestaureerd en teruggeplaatst werden eind mei. Sublieme renovatie in 2017, nu nog de gevels van t klooster
.

Mariette Cochuyt was een lesgevende religieuze in de middelbare school van Fien Dezwaef, de Zusters Maricolen Markt 15 Maldegem, een school die nu bijna anderhalve eeuw (1874 - 2017) vooral het meisjesonderwijs in Maldegem in handen hadden. Zuster Gemma leerde de meisjes koken, onderhoud, voedingsleer, interieur, verzorging, woninginrichting, handvaardigheid, E.H.B.O., knutselen, budgetteren, gezinsadministratie, lichaamsverzorging, ziekteleer, omgangskunde, communicatie en kinderverzorging.. Zij moedigde de Maldegemse meisjes aan verder te studeren voor een beter leven. Van jongs af aan zette zij zich in voor de jeugd en geïnspireerd door kardinaal Cardijn kende de jeugd- en vrouwenbeweging, de kajotsters een ongekende bloei: maar liefst 300 leden vergaderden in de Gilde, vierden en kregen er een opleiding. Toen ze 80 werd, werd ze uitbundig gevierd door de KVG en bedankt voor haar halve eeuw inzet voor de mensen met een beperking deze groep mensen die vroeger toch wel in een sluimerpositie verkeerden.

Via de schilderkunst probeerde Mariëtte Cochuyt zich artistiek te ontplooien. Zij volgde jarenlang academie in Brugge en in Eeklo.
Een veel voorkomend thema in haar schilderijen is de schoonheid van de natuur en de daaraan gepaarde vergankelijkheid.
Het oeuvre van Mariëtte Cochuyt die zich de artiestennaam Raghel toekent, is uitgebreid. Net zoals haar persoonlijkheid dat ook is.
Mariëtte Cochuyt kent zich zelf drie verschillende namen toe.
Deze namen komen overeen (met soms paradoxale kanten) van haar persoonlijkheid.
De eerste is de naam geschonken bij haar geboorte, Mariette Cochuyt. Een warme, humoristische en joviale vrouw, zo blijkt. Bij haar intrede in het klooster kiest ze voor de naam Zuster Gemma. Deze staat symbool voor haar religiositeit. Gemma is een Latijnse meisjesnaam en betekent `juweel`, komt vaak voor in Italië en in Engelstalige landen. Tegenstrijdig hier aan is Raghel, haar commerciële en competitieve kant.
Deze drie verschillende kantjes, die Fien Dezwaef in een later verloop, mythes is gaan noemen, vormen de basis van het kunstwerk: Kunst kent geen grenzen.
In een installatie, probeert Fien Dezwaef het verhaal van Raghel, Mariëtte en Zuster Gemma opnieuw te vertellen maar onder haar eigen hand.
Voor de praktijk werkte Fien rond de drie verschillende 'mythes' van Mariëtte Cochuyt.
Zij bracht al het verzameld materiaal samen in een soort abstract archief. Zij probeerde zoveel mogelijk objecten, teksten, tekeningen, prints, te verzamelen om deze aan het archief toe te voegen. Sommige dingen zijn rechtstreeks van Mariëtte afkomstig zoals bijvoorbeeld foto's, artikels, uitspraken,
andere dingen heeft Fien zelf fictief toegevoegd om zo nog een vierde mythe toe te voegen, wat ook de eigen inbreng als kunstenaar is.
Ondanks dat het werk van Raghel misschien nooit grote musea en kunstcollecties zal halen, is er een grote inspiratie in terug te vinden. Haar levensverhaal werpt nog steeds een leerrijke blik op het leven nu.
Er zit zon grote gelaagdheid in haar levensloop dat het bijna onuitputtelijk wordt.
Het gaat over de zingeving waar ze haar hele leven naar opzoek was, de positie van vrouwelijke kunstenaars, het gaat over de manier waarop kunst beoordeeld wordt, over de identiteit en het imago van de kunstenaar, over het Vlaamse cultuurlandschap en het bevat ook een klein stukje Maldegemse geschiedenis.
Zuster Gemma, Mariëtte Cochuyt, die als artieste onder de naam Raghel door het leven ging werd geboren in de Westweg 7, Moerhuize Maldegem op 23 augustus 1923 en is overleden op 16 september 2013 in de R.V.T. Sint-Jozef in Petegem-Deinze.
De begrafenisdienst, geleid voor pastoor Guido De Jaeger, vroeger onderpastoor in Maldegem, ging door op 24 september 2013 in de kapel van Sint-Jozef en ze werd begraven in Astene, toch heel ver weg van haar geliefde Maldegem waar ze bijna negentig jaar lang woonde, zorgde, lesgaf, vriendschapsbanden smeedde in de K.V.G., waar haar familie ten grave werd gedragen en waar haar grote familie verbleef
... in ons aller MALDEGEM.
Wie Zuster Gemma, Raghel nog eens aan t werk wil zien: surfen naar
CAMERA OBSCURA Maldegem - camob.be; www.camob.be; Camera Obscura van Ryheul Noël
Link naar het filmpje:
https://wetransfer.com/downloads/dfd8675c256fec578f5ca6a9f9e5b1e920170601202505/7d1cd9630d2464c182aebccbe2aa9c0c20170601202505/a0c820
Als dank voor lieve Fien gaan we massaal de tentoonstelling Kunst kent geen grenzen.
bezoeken
..RAGHEL, MARIËTTE COCHUYT, ZUSTER GEMMA, terug in de kijker!
Een hommage aan die lieve Fien en aan die lieve Zuster Gemma.
Meer info op facebook en op blog: Marianne Posman in Maldegem.
Tekst M. Posman aan de hand van de notities van Fien DEZWAEF. Fotos Fien Dezwaef.
16-02-2019 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
|