Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
12-04-2014
AN VERMEULEN, een opmerkelijk talent
AN VERMEULEN, een opmerkelijk talent.
AN VERMEULEN,
echtgenote Kris LENOIR uit de
Brielstraat, Maldegem, is geboren te Roeselare op 18 mei 1962. In haar omgeving
was iedereen met kunst bezig dus kunst werd haar met de paplepel ingegeven.
De interesse voor kunst in al zijn vormen en
schilderen in het bijzonder werden aangewakkerd door regelmatige bezoekjes bij
kunstschilder Jef (Adolf) Van Loocke.
AN VERMEULEN volgde zeven jaar les aan de
kunstacademie te Eeklo bij Dirk
Verstraete en zocht dan haar eigen weg.
De laatste jaren schildert zij rond één thema, zoals bv.
de vier jaargetijden, olifanten, Egyptische vazen, generaties, dag - nacht, ...
terwijl zij vroegeréén gedachte uitwerkte
in een schilderij zoals bv. vriendschap, kuddemensen, enz.
Zij tracht een filosofische gedachte beeldend weer te geven.
Haar stijl is gedetailleerd: de vorm van de figuren en
de opstelling van het werk moeten in evenwicht zijn, met kleuren kan je spelen,
tot je zelf tevreden bent over de combinatie.
Zij schildert altijd met olieverf op doek en werkt
graag met secundaire kleuren. Soms neemt zij eerder gemaakte werken opnieuw ter
hand en voegt er iets aan toe of verandert een detail. Een mooi plaatje is geen
kunst volgens haar, je moet het plaatje een andere dimensie geven.
Haar favoriete oud-meesters zijn Paul Gaugain, Edvard
Munch, Picasso (zijn beginjaren), Gustave Van de Woestyne en Paula Modersohn - Becker,...
De hedendaagse levende grote voorbeelden, die volgens
haar écht kunst maken, zijn onder andere Michaël Borremans, Jan Fabre, Octave
Landuydt en Veerle Buys die zij recent zag in Oostende. Onlangs zag zij werk
van Marthe (Tour) Donas in Gent, inspirerend voorbeeld.
Deelnemen aan WAK betekent
voor haar: mensen de kans te geven te genieten van haar werk. Het is de
bedoeling mensen gelukkig te maken door naar haar werken te kijken, zoals zij
ontroerd worden door naar kunst te kijken.
Schilderen is werken voor An Vermeulen. Als zij
treurig is, brengt het verlichting, als zij blij is, komt de zwier erin.
Dag-nacht
Dag:
dansend paar, wakker, bewegen, bij elkaar zijn, zon
Nacht: de
gordijnen blijven open, de wereld draait door ook al slapen we, we blijven elkaars
gezelschap opzoeken, kleuren zijn anders maar alles blijft hetzelfde.
Olifant
met vogel: de weelde van de uitbundige
natuur is onophoudelijk en veelzeggend: kind, dier, lucht, aarde, zijn niet los
te koppelen. Als je goed kijkt, zie je
een vogel IN de olifant. Kleuren komen terug in alle figuren, zoals in de
natuur.
Olifantenfamilie: als mens zijn wij slechts toeschouwer. Wij kijken
door een bril naar de natuur. Wij worden overmand door de pracht van een
dierenfamilie, hoe de moeder voor haar jongen zorgt, gedreven door haar
instinkt. Zij leidt hen door de natuur, de jongen stappen mee in volle
vertrouwen. De natuur blijft voor ons een mysterie, we kijken vanop een
afstand.
Griekse
vaas: Atheense kruik waarop vier
hardlopers worden afgebeeld. (British Museum Londen).De kruik dateert van de 6de
eeuw voor Chr. Toen reeds werd het lichaam getraind en werd naar schoonheid
gestreefd. De vaas op zich is sierlijk, elegant en versierd met rijke kleuren,
zwart en goud. An heeft niets aan de
vaas verandert omdat ze gewoon perfect is.
Portret
van Kris: geschilderd in zachte
tinten, omdat Kris zachtaardig is. Schreeuwerige kleuren passen helemaal niet.
Hij heeft een ingetogen karakter, zoals zijn blik benadrukt. Het licht op de
achtergrond staat symbool voor zijn intelligentie en inlevingsvermogen als
tandarts.
De
dans: één werk uit de reeks: Generaties
De tegenstelling oud-jong zie je reeds aan de
kleuren: roze versus zwart.
De jonge vrouw in de roze jurk danst zwierig in het
rond, is trots op haar lichaam, het mag gezien worden.
De zwarte jurk, symbool voor oud, is statisch, geen
lichaam meer te zien. Oude mensen zijn eerder geestelijk aanwezig, minder met
het lichaam. Jong en oud gaan perfect samen, zoals de hand en de jurk van de
jonge vrouw te zien zijn in de zwarte jurk, minder of meer zichtbaar aanwezig.
Link naar de werken:
https://picasaweb.google.com/115021349650121482292/March162016?authuser=0&feat=directlink
An Vermeulen stelt tentoon in het gemeentehuis en in de etalage van Optiek Verstringe, Kleding
Rommel en OXFAM Wereldwinkel in de Noordstraat.
Tekst verwoord aan
de hand van de notities van An Vermeulen.
De WAK
2016 is een aanrader voor allen die houden van bruisend talent in en rond Groot
Maldegem.
Wakblog
Maldegem.
http://www.Marianne Posman en Maldegem in de kijker.be
12-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
11-04-2014
Ingrid Fevery en de WAK;
INGRID
FEVERY IS EEN BELOFTEVOLLE KUNSTENARES.
INGRID
FEVERY is
geboren in Knokke op 12 mei 1957, als oudste van twee. Zij is opgegroeid in
Knokke met haar moeder die een hotel uitbaatte in de Meerminlaan, Knokke en een
vader die een bierhandel had. Het was een druk leven voor twee zelfstandigen en
de kinderen staken meestal een handje toe in hun vrije tijd. Ingrid liep lagere
school in het Heilig Hart College in Knokke en deed middelbare studies
huishoudelijke richting in de Sint-Jozefsinstituut (1973 1979). Verder
studeren zat er niet in voor de meisjes in die tijd, twee helpende handen in
een zaak waren zeer welkom.
In haar vrije tijd hield Ingrid zich bezig met tekenen,
schetsen en schilderen. Zij was van jongs af aan gebeten door kunst maar kon
zich toen niet verdiepen in die richting. Andere zaken gingen voor. Toen haar
moeder het hotel overliet aan anderen sprong Ingrid in om de nieuwe
zaakvoerders op weg te helpen.
Op een bepaald moment overhaalden enkele
vriendinnen haar om toch maar eens een danspasje te wagen in Middelburg onder
andere en het was daar dat zij haar toekomstige echtgenoot zou ontmoeten. Het
was onmiddellijk een schot in de roos en Ingrid Fevery trouwde in 1986 met Diederik Kousemaker en
kwam in Maldegem wonen. Diederik startte een eigen zaak en weer moest Ingrid
aan haar kunst verzaken, om haar echtgenoot te helpen in de eenmanszaak van
transport van mineralen en vitaminen voor veevoederfabrieken. Intussen legde
zij zich toe op de opvoeding van de zonen, Michael (1991) en Björn (1988).
De kunst
werd even opgedoekt maar altijd bleef het verlangen naar een opleiding
sluimeren.
In 2010
was het eindelijk zover en kon ze definitief de vurig verlangde scholing volgen.
Twee maal per week, tekenkunst en schilderkunst, gaven haar een zicht en
inzicht op wat zou volgen.
Zij voelde
zich onmiddellijk goed in de KUMA, met uitstekende leerkrachten, Chantal Van
Landschoot, Piet Hoens en Jonas die de leiding gaven. De medestudenten
stimuleren elkaar en benaderen iedereen zeer positief. Niemand is er afgunstig
of grootsprakerig, iedereen helpt er elkaar. Iedereen is gelijk is een principe dat gehuldigd wordt onder de
cursisten of studenten in de KUMA, een houding die inspireert en stimuleert. De
leraren en de medestudenten zijn zeer behulpzaam en geven elkaar tips i.v.m.
tekentechnieken wat een boost geeft aan ieder die zich inzet.
Ingrid
gaat elke uitdaging aan. Wat moeilijk is lukt na eindeloos worstelen en
nadenken, wat gemakkelijk is laat zij links liggen
Portrettenliggen Ingrid het best en zij stopt al haar energie in heel mooie
werken die vaak bewondering oogsten. Het is moeilijk voor haar om afstand te
doen van een creatie, want zij heeft er zoveel energie en denkwerk ingestopt
dat het bijna is als zou zij haar kind moeten afstaan.
De
themas haalt zij uit het dagelijks
leven, uit televisieseries, dagbladen en tijdschriften. Met afbeelding vier,
de undercover agente Carrie Mathisonvan Homeland vereeuwigt Ingrid wel degelijk actuele themas, de
terreur die overal loert.
Elke dag
is er altijd wel iets dat in t oog springt, wat een mens raakt. De schrijnende
vluchtelingenstroom naar Europa, raakt
haar, beelden van kapotte laarzen, versleten door de lange tochten die ontheemden
op weg naar Europa afleggen. Het schilderij gaat over de asielzoekers enGod die bovenaan toekijkt. Ingrid schildert mensen die
ijverig aan t werk zijn, wat verwijst naar het thuisland van de vluchteling,
waar hij werk had en productief was. Door de overtocht over zee, is de vluchteling symbolisch
aangespoeld als half mens half vis. Daaronder staan de versleten bottines waar
de tenen doorheen zitten, met opzij mensen die zich generen voor hun toestand. Ze beeldt iemand uit die zijn
gezicht afschermt, alsof hij beschaamd is tot die groep te horen of om het lijden van
de lange tocht te verbergen.
Kortom
INGRID FEVERY, een zeer aangename, boeiende kunstenares is creatief bezig. Zij
vult haar vrije tijd met wat zij heel graag doet en zij realiseert mooie
kunstwerken die haarzelf en anderen blij en gelukkig maken. Zij wordt gestimuleerd
door haar gezin en haar omgeving die meteen een inspiratiebron zijn.
De
moderne media, de beelden van elke dag inspireren haar, zij tekent en
schildert, zij is gelukkig en maakt anderen gelukkig. Een knappe vrouw en een
prachtig leven.
Ingridswerken worden tijdens de Wak tentoongesteld in de Loodgieter- en Sanitair
Handelszaak van PIET BOLLÉ, in het lingeriewinkeltje in de NIEUWSTRAAT
PICCOBELLO en in het GEMEENTEHUIS.
http://www.Marianne
Posman en Maldegem in de kjker.be
11-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
08-04-2014
KVLV in de buurt van Gent.
K.V.L.V. MALDEGEM organiseerde
hun jaarlijkse uitstap in de buurt van Gent op 9 augustus 2016.
De zonnige dinsdag startte aan het zwembad Sint-Anna in Maldegem. De
Vrouwen met Vaart en enkele van hun partners vormen een gezellige groep die
elkaar al kent van de vorige activiteiten van K.V.L.V.
De tocht leidde
naar het PCG IN KRUISHOUTEM. Na een drankje
en een uitvoerige inleiding over het de werking en de doelstellingen van het proefcentrum
voor de groenten- en aardappelteelt volgde een rondleiding door het immense complex:
smaakonderzoek, openlucht- en serreteelten, biologisch teelten, onkruidverdelging
en waterbeheer. Indrukwekkende percelen boontjes, erwtjes, aardappels, energiezuinige
serres vol tomaten en paprikas gaven een zicht hoe het centrum ons voedsel
controleert en steeds wil verbeteren.
Daarna volgde een bezoek
aan de SUIKERBRANDERIJ JAN VAN GENT IN
KERSELARE. De gelagzaal van het familiaal bedrijf oogde gezellig,
romantisch met zin voor nostalgie. Een nakomeling van de stichter demonstreerde
de productie van de bekende babbelaars en na de uiteenzetting, kreeg ieder een
mooi doosje met een assortiment snoep. Na het lekker middagmaal konden allen
een bezoekje brengen aan het BEDEVAARTSOORD
OLV van Kerselare.
Om vier uur startte het namiddaggedeelte van het
programma aan de BROUWERIJ ROMAN. We
werden rondgeleid in de oudste brouwerij van België, overgedragen van generatie
op generatie sinds 1545.
Na de lange tocht doorheen diverse verdiepingen en
uitleg over het ingewikkelde brouwproces mochten de vrouwen met vaart en hun
partners alle bieren en limonades proeven in de gelagzaal. Belgische producten aan
democratisch prijsjes maakten iedereen blij. Niemand
vertrok met lege handen, elk werd een geschenkverpakking overhandigd bij het
verlaten van de brouwerij.
Een bezoek aan het KOETSENMUSEUMVERDONCKT IN MAARKEDAL rondde de boeiende
uitstap af. De idee voor een museum komt van de eigenaar VERDONCKT voorheen garagist, die een unieke collectie antieke
koetsen heeft verzameld. De rondleiding in het museum was zeer interessant en
allen waren onder de indruk van de kostbare voertuigen.
Elke Vrouw met Vaart van de K.V.L.V. trok vermoeid,
maar tevreden naar huis na deze lange, maar interessante uitstap, met zoals
gewoonlijk een cadeautje onder de arm. (Marianne Posman)
Dinsdag 4 10 2016 om 14 uur: GOED
GEZIEN in Oud Sint-Jozef, in samenwerking met C.M.
Dinsdag 25 oktober 2015 om 19u30: Kookles Oud Sint-Jozef.
Donderdag 27
oktober om 19u30: Crea: Grafstukje maken in Zaal Van Deynse.
Kookles 2/3/4 in om
19u30 in Oud Sint-Jozef op 10/11, 16/11, en 23/11 2016.
Zondag 18 12 2015: H. Mis 10u30 en kerstfeest
12 uur in Gasthof Sint-Marie.
08-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Willy Van de Velde in Huyze De Baere
WILLY VAN DE VELDE
stelt zijn werken ten toon in het
stijlvolle restaurant HUYZE DE BAERE,
puur, nostalgie en authentiek.
Als KUNSTSCHILDER kwam WILLY VAN DE VELDE heel
regelmatig naar buiten met zijn creaties en werd overal gefêteerd. Zijn
verbazingwekkende collectie schilderijen en miniaturen dwingen een immens
gevoel van respect en bewondering af. Zijn zuiver
scheppingsvermogen stelde hem vaak in de kijker en droeg bij tot een druk
sociaal en vriendschappelijk leven.
Willy Van
de Velde volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis Maldegem,
studeerde aan de KUMA in Maldegem en aan de academie in Brugge. Willy Van de
Velde heeft zijn kleurrijk miniatuurschildersatelier
in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle jaargetijden, havens, gebouwen, vooral
kerken, water- en kerktorens, landerijen, hoevedieren op het platteland,
kasteeltjes, bloemen, portretten enz. Hij reconstrueerde heel wat
huizenrijen in bekende straten. Zijn stadsgezichten zijn authentiek. Hij
schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij schildert op doek, op
panelen en op Boomse pannen, wat een ongelooflijke vaardigheid en kennis
vergt.
Een van
zijn specialiteiten is het beschilderen van spijkerkoppen. Op een kopje van vier
millimeter diameter schildert hij landschapjes en dorpsgezichten. Hij maakte een maquette van de Sint-Adrianuskerk
in Adegem. Hij restaureerde de Kruisweg
in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en
Liefde in de winterkapel van de kerk. Hij schilderde de decors in de
cinemazaal Cecilia, nu Optiek Nele Coens enz.
Honderden creaties heeft Willy
gerealiseerd en overal oogst hij bewondering voor de precisie en gevoel voor
schoonheid waarmee hij tewerk gaat.
Een van de kleinkinderen
realiseerde fraaie fotoboeken van alle kunstvoorwerpen die Willy gerealiseerd
heeft tijdens zijn leven, een prachtige verzameling onvoorstelbare schone
fotos, waard om gepubliceerd te worden. Indien deze fotocollectie zou
verzameld worden in een boek met als titel Willy Van de Velde en
onvoorstelbare schoonheid, zouden er heel wat mensen voor intekenen want het
is een schat van interessante informatie naar het verleden en heden.
Hij schilderde volledige hoeven,
woning en stallen in een unieke omgeving. Vele van die gebouwen werden
gerenoveerd, anderen werden vervangen. Op die manier draagt de fotocollectie
bij tot het behoud van het verdwenen patrimonium.
Hij kwam
regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en
zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Willy Van de Velde stelde ten toon overal in Vlaanderen.
In het gemeentehuis exposeert hij een
kunstwerk in teken van de MATCH 2016 en de E.K. Voetbal 2016, die toevallig
gelijktijdig vallen.
Als opa van vier kleinzonen, allen voetballers en
keepers heeft
hij zich gefocust op de E.K. Match 2016, gastland Frankrijk, met als symbool de
Eiffeltoren waar elke vlag van de deelnemers geschilderd werd op nagelkoppen
die in grootte variëren naarmate de grootte van het land. De K.B.V.B. wordt
vertegenwoordigd tijdens het startschot door dhr. José Baeten, Voorzitter van het Provinciaal Comité Oost-Vlaanderen en
na de WAK 2016 wordt het kunstwerk geschonken aan de K.B.V.B.
Willy Van de Velde is klasse. Samen met zijn
echtgenote Annie De Zutter creëert hij voortreffelijke kunstvoorwerpen. Een
hartelijk, gastvrij en artistiek gezin die overal welkom is omdat zij
vriendschap, liefde en kunstzinnigheid uitstralen.
08-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Greta Faelens en de WAK
KUNSTSCHILDER
GretaFaelens,
onmiskenbaar talent.
Greta Faelens is fulltime
leerkracht in het derde leerjaar en toch kan zij drie keer per week drieënhalf
uur schilderen in de KUMA. Haar vriend vraagt zich af wat haar drijft om dit te
doen.
In de eerste plaats natuurlijk,
omdat zij graag creatief bezig is. Alhoewel zij soms wel moe is, komt zij tot
rust tijdens het schilderen, zodat zij helemaal ontspannen naar huis gaat. In
de academie krijgt zij de stimulans om zich schilderend te ontwikkelen en beter
te worden, met de vrijheid zichzelf te blijven en haar persoonlijkheid in de werken
te steken. Genieten!
In 2008 is zij gestart in de KUMA
met drie jaar opleiding middelbare graad en zij vervolgde in 2011 die scholing
schilderkunst in de hogere graad. Nu zit zij ondertussen in het vijfde jaar.
In het tweede jaar hogere graad
heeft zij ook kunstgeschiedenis gevolgd. De lessen hebben een tipje van de kunstsluier
opgelicht en haar nieuwsgierig gemaakt naar meer... Ze leerde op een andere
manier kijken naar kunst, gerichter, met veel respect en een open blik. Een
heel verrijkende ervaring! Dit bracht haar bij Sam Dillemans, een
bijzondere schilder, die haar respect en bewondering verdient om zijn brute,
expressieve en emotionele manier van schilderen. Greta Faelens bezocht de
tentoonstelling Authors in Gaasbeek in 2013. Zo groeide de idee om haar
eindwerk te maken over deze authentieke schilder.
Daardoor bezoekt zij nu ook meer
tentoonstellingen, zoekt zij in boeken en geniet zij van het werk van allerlei
kunstenaars: van Patrick Ysebaert tot Michaël Borremans, Berlinde De Bruyckere,
Jan De Vliegher, Lucian Freud, Piet Mondriaan, Roger Raveel, enz
In het begin van het jaar
schilderde zij enkele stillevens. Zo verplicht zij zich om goed te kijken naar
vorm, structuur, kleurtinten en schaduwen. Hoe langer je kijkt, hoe meer
kleurverschillen je ontdekt in de dingen.
Daarna vertrekt zij van fotos
die haar aanspreken, die zij vindt in de krant, een magazine, op internet enz. Soms
schildert zij portretten van mensen die zij kent of verwerkt zij hun fotos in
een werk.
Greta vindt het een uitdaging
om emoties, gevoelens, actie of juist rust te kunnen weergeven. Soms vindt zij een
werk niet goed en overschildert dan gevoelsmatig met andere kleuren totdat zij
het wel mooi vindt. Zij bekijkt ook werken van andere schilders (in de KUMA een
bib vol) en vraagt zich af: hoe schilderen zij bepaalde dingen, wat
interesseert mij en wat wil ik ook proberen?
Haar laatste stuk vertrekt van een collage met fotoshop
gemaakt, waarbij stukken van fotos en silhouetten in elkaar overvloeien. Het
is verrassend om al schilderend, een waas bovenop een vorm te leggen waarbij de
onderlaag door schemert.
Zij begint altijd met een schets
in houtskool, daarna schildert zij een eerste laag met vooral nadruk op
schaduwen om zo vorm te geven en diepte te creëren. Daarop komen dan
verschillende lagen om er meer leven in te steken. Zij schildert liefst met
olieverf, omdat je de kleuren in elkaar kunt laten lopen.
Haar werk wordt gedurfder,
vrijer, onderzoekender. Die zoektocht blijft duren want er zijn zoveel boeiende
uitdagingen en elke keer is zij benieuwdnaar het resultaat.
Sedert vorig jaar zette zij haar
werken met mondjesmaat op facebook en de opmerkingen van vrienden zijn heel
bemoedigend. Die reacties stimuleerden haar om uiteindelijk deel te nemen aan
de WAK.
Sommige van haar werken hangen
bij haar thuis, geeft zij aan familie of vrienden of verkoopt zij aan geïnteresseerden.
Het is haar bedoeling om
volgend jaar af te studeren, jammer genoeg laat het kunstonderwijs niet toe om
nog langer verder te schilderen in de academie. Maar zij wil zich zeker graag
verder bekwamen want er is nog heel veel te ontdekken!
Ondertussen probeert zij haar
passie beetje bij beetje over te brengen bij de kinderen in de klas, zodat ook
zij op hun manier durven creatief zijn en kunst leren waarderen.
DE WAK 2016 IS EEN AANRADER
VOOR ALLEN DIE HOUDEN VAN BRUISEND TALENT IN EN ROND GROOT MALDEGEM.
http://www.Marianne Posman en Maldegem in
de kijker.be
08-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Anne-Mie Van Coillie WAK 2016
Tijdens de Week van de Amateurkunsten 2016
worden de kunstwerken tentoongesteld van
Anne-Mie VAN COILLIE, reportage over een
kunstenares.
Anne-Mie is geen onbekende in
Maldegem. Zij heeft deelgenomen aan talrijke imposante tentoonstellingen in
binnen- en buitenland. Zij steunt regelmatig projecten en de opbrengst van de
veiling van haar werken komt o.a. ten goede aan de vleugel van het kinderkanker
hospitaal in UZ Gent. Anne-Mie stelde ten toon samen met andere kunstenaars tijdens
de benefietnamiddag ten voordele van het dementiezorg- en alzheimeronderzoek in
het CC Den Hoogen Pad, Adegem-Dorp 16 b te Adegem, zij exposeert heel het jaar
door in de Dolce Vita op de Markt in Maldegem,
waar de klanten genieten van haar werken die zij regelmatig eens wisselt. Zij
exposeerde op diverse plaatsen en kende veel bijval. Haar tentoonstelling van
vijftig werken in het Restaurant Ten Dauwe,
Vaartlaan, 42 in Aalter kende heel veel succes. Alle werken werden verkocht ten voordele van het kinderkankerfonds.
Een stapel schetsen en tekeningen werden gepresenteerd aan een prijsje en zo
kwam haar voorbereidend werk terecht bij kunstliefhebbers die zich niet echt
een authentiek schilderij of tekening kunnen aanschaffen.
Het begon toen zij tien jaar
oud was en een prijs voor schilderkunst won die zij mocht afhalen in
Sint-Niklaas. Zij had een zicht van de zeedijk van op het strand geschilderd,
de meesten doen het andersom. Het waren verticale lijnen van gebouwen en een
horizontale lijn die de dijk moest voorstellen. Zij kreeg als beloning
(prijs) een stapel mooie boeken. Zij kwam thuis zo trots als een pauw, maar jammer
voor haar, in het gezin was niemand echt artistiek aangelegd. Alles werd snel verticaal geklasseerd en er
werd verder niet meer over gesproken.
Haar moeder was een Oekraïense
die tijdens de oorlog naar Duitsland moest om te koken voor de geclaimde
werkkrachten, waar zij de vader van Anne-Mie leerde kennen die was tewerkgesteld
in een steenfabriek in Alfeld in
Duitsland. Na de oorlog kwam haar Russische moeder naar België om te
trouwen met haar vader, een Vlaming. Vier jaar na het huwelijk, stierf de vader
van Anne-Mie plots op negenentwintig jarige leeftijd. Aangezien de moeder van
Anne-Mie er alleen voor stond, moest er brood op de plank komen en dus werken
was de boodschap, ook voor Anne-Mie en haar jongste broer van zodra zij er de
leeftijd voor hadden.
Langzamerhand
ondervond Anne-Mie dat iedereen los van zijn afkomst toch succes, liefde en
geluk kon vinden.
Anne-Mie stond al vroeg op
eigen benen en vond een baan bij Philips engineering. Zij werd er geconfronteerd met bedrading, lijnen en rechten. Soms
was zij bezig een sinus of een frequentie te tekenen en bedrading te bevestigen
met overlapping van vierkanten of driehoeken. Het ging allemaal vanzelf als het
maar afgelijnd was. Dit lijnen-bedrading-veelhoekenspel wordt weerspiegeld in
haar werken en iemand die op de hoogte is van haar techniek zegt spontaan: Dit
is van Anne-Mie!
Haar kleurenpallet hangt af
van haar stemming, maar de sombere kleuren hebben langzamerhand plaats gemaakt
voor lichtere tinten, als een zacht aanvaarden. Zij schildert mee met de seizoenen,
de kleuren en de themas past zij aan. Schilderen weerspiegelen ook gevoelens.
Hoe je je voelt op een bepaald moment, begint met een wit blad, de achtergrond
weerspiegelt de gemoedstoestand en wat belangrijk is op dat moment maakt het
schilderij af.
Anne-Mie was na in een reis
door Namibië onder de indruk van het
droge onbeweeglijke landschap rondom, Dead
Valley, de stilte, de hitte en de zandheuvels die zich verplaatsen. Zij doet
indrukken op in verre landen en schildert haar herinneringen in diverse kleuren.
Zon, zand, droogte, gemummificeerde bomen door de hitte en een portret of een
landschap komt tot stand. Anne-Mie laat de mensen genieten van de warme,
natuurlijke kleuren, maar ook van de stilte, van een ingetogen moment die voor
iedereen anders is. Zij creëert en verwoordt gewaarwordingen en intense
gevoelens op doek.
Je kan serene rust en moedige
aanvaarding vinden in de kunstwerken. Anne-Mie drukt haar stilzwijgende en
volhardende levensvreugde uit in
haar werken doorweven met immens verdriet om het definitieve afscheid.
Het
thema van de WAK 2016, de MATCH combineert zij met wielrennen in vrolijke, gele
kleuren. Haar levenservaring stelt haar in staat om
veelzeggende, doorleefde en boeiende creaties te scheppen. Zij creëert een
nieuw en ander leven met een glanzend, gelukkig en blij kind op de achtergrond,
als een bewaarengel, als een gesprekspartner, als een van de glanzende sterren
in de hemel. Anne-Mie deelt de zachte vreugde van het leven in haar creaties
maar ook het bodemloos lijden om het afscheid. Zij is in staat om veelzeggende
werken te scheppen.
Zij heeft mooie werken:
portretje van moeder en kind, portret van een kind, de vier seizoenen (een kopje
in diverse kleuren vormen één geheel), kopje in licht en donker, overdag en s
nachts, bloot en verborgen, portretjes in zachte kleuren, schilderij met
beenderen in mooie zachte contrasterende kleurschakeringen, naakt met harp, ze
maakt een Match met muziek, er komen violen in beeld in sprekende kleuren, kinderen
in wit-zwart, onschuld in negatief, de hersenbloeding met merkwaardig
opzetstukje, met scan van hersenen er bovenop.
Annemie schildert op hout of
op doek. Op hout is nodig als er composities moeten aangebracht worden.
Voor
de WAK 2016 exposeert zij twee werken in het gemeentehuis en in de Dolce Vita
op de Markt in Maldegem.
Anne-Mie Van Coillie is de mama
van Tamara en de echtgenote van Rudi Basslé, tv-technicus, voorzitter sportvereniging WTC Den
Akker, een gekende familie in Maldegem. Samen met haar echtgenoot Rudi reist
zij de wereld rond om te genieten van nieuwe indrukken en ervaringen met op de
achtergrond de herinnering aan hun dochter Tamara als een stralende,
liefhebbende ster aan het firmament.
Tekst verwoord aan de hand van de notities
van Anne-Mie Van Coillie.
De WAK 2016 is een aanrader
voor allen die houden van bruisend talent in en rond Groot Maldegem.
Link naar de fotoreeksen:https://picasaweb.google.com/115021349650121482292/March202016?authuser=0&feat=directlink
08-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
07-04-2014
Jos Paridaen en Aardenburg.
JOS PARIDAEN, een veelzijdig
kunstenaar.
In
april en de eerste week van mei doen de CULTUURDIENST van de GEMEENTE MALDEGEM
er alles aan om de amateurkunstenaars te belichten. Expo en receptie in het
gemeentehuis, kunstwerken in de etalages van de handelszaken in t centrum,
muziek optredens, tentoonstellingen en workshops in de gemeente zetten alle
amateur kunstenaars, hun werken en hun ideeën uitgebreid in de kijker.
AARDENBURG (Aardenburg heeft sinds 1187 stadrechten) WORDT
UITGEKLEED: ONZEKERHEID, VERTWIJFELING, EEN OPLOSSING, ZOEKEN NAAR UITZICHT,
wat brengt de TOEKOMST? BERUSTING of TROOST?
Veel
Nederlandse Vlamingen nemen deel aan
de WAK 2016 in Maldegem, daarom is het ook wel eens interessant om een
nabijgelegen historische stad te belichten.
Aardenburg met de talrijke musea en historische gebouwen is een aantrekkelijke
bestemming voor fietsers en uitstappen van culturele verenigingen uit de
omgeving. Maar wat inderdaad opvalt dat Aardenburg bijna geen aantrekkelijke handelszaken meer heeft wat het moeilijk
maakt voor de oudere bewoners die zonder auto hun voorraden moeten inslaan in
de buurt of misschien wel beroep moeten doen op anderen die wel over een
vervoermiddel beschikken. De bekend
amateurkunstenaar JOS PARIDAEN die reeds verschillende keren deelnam aan de WAK
in Maldegem heeft die bezorgdheid voor zijn stad uitgedrukt in schilderijen.
Jos
Paridaen heeft zich kort geleden ook wat verdiept in de WAK Nederland, voornamelijk
Zeeuws Vlaanderen en wat bleek? West- Zeeuws Vlaanderen is een blinde vlek in het
WAK gebeuren in Nederland. De desbetreffende ambtenaar wil daar wel verandering
in brengen, maar dan zullen de kunstenaars zelf initiatief moeten nemen.
Wat
het werk van Jos Paridaen betreft zit er een heel verhaal achter, eigenlijk
gelinkt aan de opmerking hierboven. Het gaat over ontvolking en de achteruitgang van de stadskernen in onze omgeving.
Aardenburg
wordt langzaam uitgekleed, verwijzend naar de teruggang ouderzorg, openbaar
vervoer, winkelbestand enz. Wat eraan te doen? Hoe ziet de toekomst eruit?
Deze
drie werkjes hebben best wat losgemaakt. Reacties en verwijzingen naar nog
actief bestaande verenigingen, clubs, instanties enz.
Dat
betekende opnieuw werk voor Jos Paridaen. Hij
schilderde twee grote doeken over actieve clubs, verenigingen, en activiteiten
in Aardenburg.
Een
geschilderd werk met een compilatie aan activiteiten en een ander werk op
geschilderde achtergrond, dansende figuren, tekeningen in houtskool van de
clubs en activiteiten die er nog leven.
Het thema waarmee hij zich de laatste tijd heeft bezig gehouden is de leefbaarheid in de kleine kern.In
W.Z. Vlaanderen constateren we een achteruitgang van de leefbaarheid in de
kleine kernen. Winkels verdwijnen, jongelui trekken weg, het openbaar vervoer is
verschraald en er is sprake van sterke veroudering van de bevolking, huizen
worden afgebroken en er komen geen nieuwe voor terug en zo kan je nog wel even
doorgaan. Naar mening van velen speelt de overheid (gemeente) hier te weinig op
in.
Dit was voor Jos P. aanleiding
voor de drie werken AARDENBURG WORDT UITGEKLEED. Op zijn drie
schilderijen over Aardenburg uitgekleed kreeg hij wel wat reacties over
activiteiten die nog levend zijn.
De gemeente heeft hierop wel ingespeeld door een voorlichtingsavond te organiseren
die al langer was gepland door de dorpsraad, maar hiermee was niet alle zorg
verdwenen. De
zaal zat bomvol. Jos P. vond het wel passen in zijn project, niet dat hij daar
de aanleiding heeft toe gegeven.
De reactie van de bewoners was voor
Jos Paridaen de aanleiding twee werken te maken waarbij vooral de nog bestaande activiteiten, verenigingen en
clubs centraal stonden.
Deze werken worden momenteel geëxposeerd in het gebouw van de
Fysio/Fitness in Aardenburg en de bedoeling is deze tentoon te stellen tijdens de WAK in het gemeentehuis of in de
etalage van Jan Willems Design.
Dat geldt ook voor de werken van Aardenburg
uitgekleed.
Waar hij momenteel mee bezig is, is een werk in houtskool, een
compilatie van de belangrijkste historische gebouwen en de bedoeling is, dat
dit werk omgeven zal worden door portretten van mensen die AARDENBURG OP DE KAART HEBBEN GEZET. Dat begint met de
Romeinen tot en met een auteur van boeken en artikelen over de geschiedenis van
Aardenburg en omgeving. Hij heeft een klein foldertje gemaakt en dat hangt bij
enkele etalages voor het raam.
Voor het overige exposeert hij momenteel schilderwerkjes van schapen, in
de Schaapskooi, een restaurant in Aardenburg.
Zijn
laatste werk is een houtskooltekening op doek op groot formaat van de
belangrijkste gebouwen van Aardenburg,
gebouwen met geschiedenis.
Zijn
streven is de werken te omgeven met de beeltenissen van mensen die belangrijk
geweest zijn voor Aardenburg. Het is een eigen keuze, maar elk van deze
personages hebben een achtergrond.
1.
Overzicht werken Aardenburg uitgekleed
2.
groot werk activiteiten in Aardenburg 3. groot werk activiteiten in Aardenburg
2
4.
Overzicht Aardeburg op de kaart gezet.
Tekst
verwoord aan de hand van de notities van Jos Paridaen.
07-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
H. Fierens in Home Store V.C.
HENRIETTE FIERENS
exposeert indrukwekkend werk
in HOMESTORE VAN
CANNEYT.
Henriëtte
Fierens is geboren op 6 september 1947in
Oostburg, Nederland.
Als
kind was zij al altijd met tekenen bezig. Ze heeft een opleiding gevolgd aan de
Kunstacademie in Tilburg, eerstegraads opleiding docente tekenen.
Zij
heeft in het onderwijs gewerkt als docente tekenen, maar zij is ook op andere
vakgebieden in het onderwijs lang werkzaam geweest. Inmiddels is zij al weer vijf
jaar intensief bezig met haar ontwikkeling als beeldend kunstenaar.
Momenteel
is zij zelfstandig beeldend bezig op de
Academie voor Schone Kunsten in Eeklo, waar haar een hoge onderscheiding ten
deel viel.
Haar hoofdthema is "mensen",
de menselijke figuur en portret. De mens in al zijn facetten vormt een wereld
voor haar die ruim voorziet in veel inspiratie. Mensen boeien, mensen zijn
altijd mooi. Ze wordt erdoor geraakt en is altijd op zoek naar schoonheid. Zij
zoekt naar een combinatie van het ambachtelijke en de emotie.
In
portret en model wil Henriëtte Fierens op een krachtige manier uitdrukking geven aan
persoonlijkheid en pose van de mens, expressief.
Ze
hecht veel waarde aan het tot uitdrukking brengen van het karakter in het
portret. Het wezenlijke, het innerlijke, moet in het uiterlijk zijn af te
lezen. Gezicht en vooral ogen zijn
immers de spiegels van de ziel. Herkenning en gelijkenis zijn voor haar een
must, maar niet fotorealistisch, maar eigenzinnig en uniek. Gevoelige
lijnvoering en eigenheid in kleurgebruik.
Ze
experimenteert graag met kleur en maakt rustig een portret in rood of blauw.
Haar modeltekeningen laten de mens in actie zien, dans, muziek of juist in
rust.
Het
gaat ook over vorm en compositie, licht-donker en kleurgebruik op een geheel
losse maar toch stevige manier.
Zij
heeftdeelgenomen aan de
kunstroutes in België. Zijheeft en
onlangs geëxposeerd in het Ledeltheater in Oostburg.
Haar
materialen zijn vooral conte, pastel, inkt en veel aquarel. Vooral in aquarel
heeft zij zich gespecialiseerd.
Opdracht
geven voor een portret naar wens is altijd mogelijk. In samenspraak met de
opdrachtgever kan dit tot stand komen.
Bezoek ook eens de website :
www.henriettefierens.com.
Tijdens de WAK exposeert zij vijf werkstukken in HOMESTORE VAN CANNEYT,drie portret aquarel en twee werkstukken
muzikanten, een aquarel en een pen en inkt.
Tekst verwoord aan de hand van de
notities van Henriëtte Fierens.
De WAK 2016 is een
aanrader voor allen die houden van bruisend talent in en rond Groot Maldegem.
07-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1