Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
26-05-2013
Jos Paridaen, de KUMA, Maldegem.
JOS PARIDAEN,
FLAMBOYANT STUDENT SCHILDERKUNST IN DE KUMA, MALDEGEM.
Jos Paridaen is geboren op 19 december 1948
in St. Kruis, Aardenburg. Jos Paridaen is lang werkzaam geweest in het
basisonderwijs. Hij heeft daarnaast talloze functies bekleed, politiek,
maatschappelijk en sociaal-cultureel als ambtenaar van de burgerlijke stand,
gemeente Aardenburg, later gemeente Sluis.
Hij zet zich in voor talrijke projecten, op
scholen, bij herdenkingen, in ziekenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen. In
zijn lezingen kan hij zich aanpassen en onderwerpen aansnijden die elke
generatie boeien. Hij is zeer welsprekend
en overtuigend ook in zijn lof over de KUMA, over de directie, personeel en
leerkrachten die talent leiden en helpen ontwikkelen in een enthousiaste, positieve
sfeer. Hij is geliefd door zijn leraren en medestudenten die in de KUMA op een
vriendschappelijke en collegiale manier hun talenten ontdekken en laten
groeien. De kunst in het leven is te genieten van elke creatie die een ijverige
student vervaardigt.
Na een druk en boeiend leven werd hij in 2007 getroffen door een
hersenbloeding met operatie en revalidatie als gevolg. Hij had nood aan nieuwe
perspectieven om verborgen en sluimerende talenten te ontwikkelen.
Hij startte een opleiding aan de
kunstacademie te Maldegem, richting schilderkunst onder de deskundige leiding
van Piet Hoens en Greet Masselus. Naast schilderkunst volgde hij tekenlessen
bij Chantal Van Landschoot en kunstgeschiedenis bij Rita Rosson. Een nieuwe
levensfase brak aan voor de gedreven Jos Paridaen, hij ontplooide zich en dit kwam
tot uiting in ontelbare boeiende creaties. Hij is zeer gedreven. Elk moment van
de dag is hij bezig met plannen, projecten, lezingen en schilderen.
In
het schildersatelier in de Kuma werkt hij vooral met olieverf en in zijn eigen atelier meestal met
acryl en olieverf. Tekenen staat ook elke dag op het programma. Naast de
deskundige adviezen van de leerkracht schilderkunst maakt hij gebruik van de
mogelijkheid die de tekenlessen hem bieden. De gekwalificeerde lerares maakt, naast
het nodige advieswerk ook tijd voor kunst-beschouwend-voorbeeldwerk. Het is een
zoektocht naar antwoorden op de vraag hoe en waarom een kunstenaar een
creatie heeft tot stand gebracht.
Het ervaren hoe, moet je leren. Waar je moet
op letten is een proces dat vaak onderschat wordt. Kijken is niet altijd zien.
Uit de tekeningen vloeien automatisch nieuwe
onderwerpen en themas om te schilderen. De laatste schilderwerken van Jos
Paridaen staan tentoon in Ziekenhuis Zorgzaam St. Antonius te Oostburg,
eerste en vierde verdieping. Twee levensgrote schilderijen sieren een muur in
het zwembad in Aardenburg. Hij schildert ook markante portretten, o.a. van de
klanten van het café s Lands Welvaren in Aardenburg?
De voorkeur van Jos Paridaen gaat momenteel
nog naar figuratief werk. Het sleutelwoord hierbij is beweging. Hij wil een presentatie
van menselijke figuren creëren in beweging, mensen die zitten, vallen, klimmen,
lopen en liggen, met de klemtoon op de kracht van de beweging.
Een tijd lang was hij geïnspireerd door de kracht
die uitgaat van de menselijke uitdrukking op gezichten. Een dankbaar onderwerp.
Een gelaat moet gemoedsgesteldheid uitstralen en hij slaagt er in dit te
verwezenlijken. Ook de gezichtsuitdrukkingen van mensen uit andere landen en
culturen spreken hem bijzonder aan.
Een ander thema dat hem boeit is emotie bij
mens en dier. Gelaatsuitdrukkingen van mens en dier verweven met het thema
bewegen brengt Jos Paridaen tot leven op doek. Hij opteert voor het creëren
van een werk waarop daadwerkelijk een mens of een dier in beweging en met
emotie wordt voorgesteld. Hij heeft prachtige koppen van koeien met expressie
geschilderd.
Steeds blijft er het proces van streven, zoeken
en verlangen om uit te beelden wat de kunstenaar voor ogen heeft. Tekenen en
schilderen blijven activiteiten met vallen en opstaan. Het proces, de zoektocht,
het proberen weergeven wat de schilder bezielt is inspirerend en verrijkend. Het lerarenkorps van de KUMA is een grote
steun.
Jos Paridaen voelt zich nog steeds een student
van de kunstacademie die zichzelf tracht
te verdiepen in de teken- en schilderkunst door te experimenteren met diverse
gereedschappen en materialen. Juist door die zoektocht, ervaart hij het
vermeende kunnen en de tekorten, een proces waarbij je moet leren je eigen
krachten op waarde schatten. Zelfkennis is soms verrijkend, maar ook
frustrerend.
In de KUMA werkt hij momenteel met olieverf
op canvas en probeert in zijn werk de juiste balans te vinden tussen emotie en
beweging, liefst in combinatie van de twee, bij mens en dier. Wat hem vooral
inspireert is de "taal" van
het lichaam. Houding, en vormgeving zijn middelen om te communiceren, om iets
duidelijk te maken of uit te drukken.
Opstaan,
klimmen, maar ook struikelen en vallen, zijn houdingen die gepaard gaan met emotie.
Letterlijk, maar ook en vooral in de figuurlijke zin van het woord. Iets voor
ogen hebben, de weg zoeken, klauteren, zweten en ploeteren, gedacht hebben de
top te hebben bereikt, maar genadeloos naar beneden vallen, soms en maar al te
vaak ten koste van heel veel pijn en kopzorgen.
Een mens wordt ook in het werkelijke leven
geconfronteerd met onmacht en overheersende, absolute dominantie, frictie,
conflict en strijd. Helaas zien we daar al te vaak tragische voorbeelden van in
Syrië, Azië, N. Korea enz.
Ook
in de directe omgeving en zelfs verborgen voor de buitenwereld botst de mens op
overheersing en wordt teruggeslagen door onmacht. Jos Paridaen probeert op een
subtiele en enthousiaste manier enkele facetten van deze tragiek van het
universele leven weer te geven in zijn indrukwekkende werken.
Uiteindelijk
zal hulp, medeleven en vriendschap de negatieve krachten overwinnen, themas
die weerspiegeld worden in zijn werken. Hij brengt een evangelische boodschap.
In
de opleiding kunstgeschiedenisaan de KUMA wordt hem een rijk palet aangeboden hoe de
grootmeesters van de schilderkunst met dit thema, het spel tussen macht en onmacht,
omgaan en omgegaan hebben. Die zoektocht is een verrijkende bezigheid en een
spiegel voor zichzelf.
Beoordeling
en veroordeling van de kunstwerken liggen hier bij dicht bij elkaar. Soms moet
de kunstenaar een doek eens opzij zetten, loslaten en niet te snel be- of
veroordelen. Teveel overschilderd werk lijkt vaak onderschat. Geduld is een
goede zaak en afstand nemen van de oorspronkelijke en de eigenlijke
doelstelling schept andere mogelijkheden en perspectieven. Alles moet geleerd
worden, ook geduld hebben. Creatief
werken gaat gepaard met zoeken en aftasten, vallen en opstaan, verwerpen en
omarmen, verbazen en verachten, vechten en verliezen en soms grandioos verrast
worden. De neerslag van een leefwereld, de natuur en de mens wordt weergegeven
in de talrijke soms aangrijpende, maar ook speelse, levensechte doeken van Jos
Paridaen.
(Verwoord aan de hand van de notities van Jos Paridaen).
Familie Paridaen, De Duitse overval in Sint-Kruis
door G.A.C. van Vooren, artikel uit: Bijdragen tot de geschiedenis van
W.Z. Vlaanderen, N° 4, Heemkundige Kring W.Z. Vlaanderen 1976.
Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van
de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn
Lippensstraat 11, Maldegem).
26-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Vera Dedeurwaerdere, Schilderkunst, Maldegem
VERA DEDEURWAERDERE SCHILDERT VOORAL HET
TIJDLOZE LANDSCHAP IN EN ROND MALDEGEM.
Een
veelzijdige kunstenares, afkomstig uit Meulebeke maar jarenlang verankerd in
Maldegem als echtgenote van Dokter Joos en moeder van Bernard en Isabelle. Zij
is een knappe verschijning die haar leven kleur geeft als veelzijdig kunstschilder.
Een beminnelijke en bescheiden dame, bewogen en bevlogen door haar wereld van
vormgeven en creëren. Haar inspiratiebron is onder andere het platteland in en
rond Maldegem, een land van vlakken en lijnen. Weilanden liggen in rechthoeken
tegen elkaar, doorsneden door kanalen en dijken waarop hoge bomen loodrecht de
lucht in priemen. Ons geliefd landschap wordt veelvuldig vereeuwigd op doek
door kunstenares Vera Dedeurwaerdere.
Schilderen
is leven en leven is een kunst. Het schilderen van de natuurlijke omgeving, van
licht, water en aarde zijn in de eerste plaats een vorm, pas in de tweede
plaats verwijzen ze naar een anekdotische werkelijkheid. Binnen een schilderij is de natuurhet zinderende leven zelf, de totaliteit van de schepping.
Schilderen is een manier om het onbeheersbare en het onberekenbare in het leven
uit te drukken. Schilderijen zijn de weerspiegeling van het onnoembare.
Hierin
verwoordt de kunstenares de betekenis van haar werken. Zij creëert een vorm die
telkens opnieuw terugkeert en die onbewust een eigen leven gaat leiden. Zij wil
de emotie, de stemming, het gevoel achter die lijn in de natuur openen en tot
leven brengen zoals in de zeefdruk California, My Dream, waar zij de brede
wegen die het eindeloze en indrukwekkende landschap doorkruisen, weergeeft. De
toeschouwer wordt actief aan het werk gezet om de fakkel van de kunstenares
over te nemen en te bevatten wat de natuur biedt. Je kijkt, je ziet en je wordt
geroerd door het aangrijpend spel van kleur en vorm.
Van
bij het begin volgt zij duidelijk haar eigen weg en ontwikkelt dan ook
rechtlijnig haar aparte manier van werken. De overweldigende natuur overgoten
door licht komt tot uiting in haar expressieve doeken. De klaarheid van de
weerspiegeling van een landschap in stil water, een eenvoudig, zuiver en
tijdelijk beeld van een landschap wordt evenwichtig opgevangen. Gewoon adembenemend
hoe een mens een dergelijke beeldrijke creatie kan voortbrengen.
Naast
landschappen, creëert ze onderwerpen die andere plastische eisen stellen, naakten
en zelfportretten die ze zelf meer als studiewerk beschouwt om niet te
verstarren in een routineuze manier van werken. De kunstenares richt zich echter
vooral op het landschap in de meest ongerepte vorm en boort tot in het diepste
eigen van de ongeschonden natuur. De weergave van haar onderwerpen beperken
zich uitsluitend tot de essentie.
Aanvankelijk
vertolkt zij vooral het abstracte landschap in zingende, verzadigde kleuren. De
natuur blijft haar uitgangs- en eindpunt, als het zinderende leven zelf.Voor haar is het landschap de metafoor voor
de totale schepping. Haar kleurenpalet, van het zinderende geel van de rijpende
korenvelden, het klaterende rood van papavers, het frisse groen van enkelebomen en de koele blauwe schaduw, vertaalt ze
rechtstreeks in krachtige kleurenvlakken die ze nauwelijks tempert. Het vurig oranje
(Moving Earth), het vlammende rood, het felle geel tegen het diepe paars, het
warme groen tegen het ijzige blauw vormen vlekken en vlakken die zonder omwegen
uitdrukken wat ze in werkelijkheid zijn, veld, lucht, boom of rivier.
Bepaalde
tijdloze elementen en de vloeiende beweging in de natuur inspireren de
kunstenares. Vrije vormen domineren en de ellips blijft fascineren in tal van
haar werken. Zij ziet een lijn, een vorm, een kleur en kan die elementen omzetten
in een schilderij als uitgangspunt. Het gaat vanzelf, het gebeurt gewoon. Het is
een magisch moment om alle elementen te zien samen vloeien tot een geheel. Het
is een fascinerend proces want je kan de natuur onmogelijk als totaliteit vatten.
In
haar landschappen is een evolutie merkbaar naar een steeds groter wordende
vereenvoudiging, ze spitst zich toe op de essentie van de levende schepping,
haar werk is kleur geworden spiritualiteit. Het laaiend bonte feestpallet
levert aanvankelijk de zomerse jubelende uitbundigheid, gebonden aan één
stemming en aan één ogenblik.In de meer
monochrome werken blijft zij echter de indruk wekken van veelkleurigheid, door
de hechte en compacte kleurenstructuur.
Haar
heuvellandschappen in vogelperspectief
omarmen de hele wereld in één greep, zowel coloristisch als thematisch en
ontwikkelen zich tot het vlakke, begrensde landschap waar velden en bomen
sterker naar voorkomen waardoor de werken winnen aan plastische eenheid en
densiteit.
De niet verkavelde weidse vlakten, de landschappen bekeken van op mensenhoogte zijn vervuld van luchtige eindeloosheid.
Het gevoel van onbegrensde ruimte wordt nog versterkt door de roerloosheid van
de regelrechte kanalen en de bomenrijen, die zich loodrecht en zuiver
weerspiegelen in het onbewogen, tot stilte gestolde water. Het uitzicht wordt begrensder,
de bomen en velden gaan sterker voor zichzelf spreken.
Het monochromer
worden haar werken en de eenduidigheid van haar onderwerpen leiden tot een
steeds sterker wordende abstrahering. De kunstenares herleidt een concreet
gegeven tot zijn meest essentiële vorm en betekenis. Zij benadert soms
abstractie in haar laatste werken, in een bijna eenkleurig groen doek komt slechts
één streep geel er doorheen. Die streep blijft, zoals een wegel die een
landschap doorkruist. Het is dus geen abstracte kunst, ze verliest nergens het
contact met de natuur, die dwingend aanwezig blijft. Haar werken worden
tijdlozer en spontaan geladen met de wisselende stemmingen van de toeschouwer.
De
titels die zij haar werken geeft spreken tot de verbeelding, opvallend zijn de
werken die zij schildert in eigentijdse series, twee-, drie- of meerluiken: My
garden., Talking Heads., No word to say, listen., Landscape blues., There
is no more, I and II., Open circles = growing., The meaning of two worlds.,
Natures force., Mans force., Labyrinthos., Weerspiegelingen., Communication.,
.
VERA
DEDEURWAERDERE borduurt verder op één gegeven, het artistiek proces groeit.
Olieverf, acryl, zeefdrukken, geen enkele techniek gaat zij uit de weg. Zij
benoemt zelf haar schilderijen eerder grafisch en haar zeefdrukken beslist schilderachtig,
voor haar een perfect evenwicht tussen beide technieken. Steeds zoekt zij
verder naar de zuiverheid en de eenvoud in de expressie.
Het
werk van VERA DEDEURWAERDERE zet de toeschouwer actief aan het werk en laat de
fantasie haar vrije loop. Haar werken zijn tijdloos, ze zijn niet gebonden aan
één ogenblik, aan één stemming, ze drukken geen blijdschap noch dreiging uit,
ze dringen niets op maar scheppen de mogelijkheid om de persoonlijke wisselende
stemmingen spontaan in te vullen. De toeschouwer kan in de natuur de eigen
gedachten, gevoelens en betrachtingen projecteren.
Vera Dedeurwaerdere vergeestelijkt de
innerlijke en universele kracht en de betekenis van de natuur en schildert de
essentie van de levende schepping.
(Verslag
naar recensies over leven en werk van de kunstenares).
1996 / 1998 / 2001 Zomerstage en opleiding aan de Europese
Kunstacademie in Trier.
Zij volgde zomerstages in Nederland en Frankrijk.
TENTOONSTELLINGEN:
Talrijke tentoonstellingen in binnen- en
buitenland volgden elkaar op vanaf 1993 tot op heden. VERA DEDEURWAERDERE is
heel productief geweest, schilderen was haar leven, afgewisseld met korte
tussenpozen van verdieping en bezinning, tot het plotse aandachtig waarnemen
van inspiratie spontaan weer opdook en zij met discipline en de nodige vrijheid
haar creativiteit opnieuw kon uiten.
Zij stelde tentoon in: Galerie Pionier,
Lebbeke, in het Oud Raadshuis St. Anna ter Muiden, Sluis, Nederland, MedArt
95 (Artistes et Médecine), Hallen, Doornik, Galerie Green and White in Oost
Kapelle (Ndl.), Galerie-Artico, Middelburg
(Ndl.), Universitaire stadsbibliotheek Leuven, Kunstcentrum Vaalbeek.
In 1997 won ze de Grote Alfons Blomme
Prijs, Roeselare.
Zij exposeerde in de Galerie Alfican,
Brussel, Galerie Glerum, Vlissingen (Ndl.), Galerie Pax, Knokke, in het C.C.
Den Hoogen Pad Adegem, Stichting Delta Cultureel (1998) Grote Kerk Veere,
Veerse Meer, Walcheren (Ndl.).
Zij
werkte mee aan het Project Het Suikerbos Moerbeke-Waas, een subliem project
die de toeschouwers aanspoorde even stil te staan bij de gevolgen van de overconsumptie
en de urbanisatie en exposeerde haar doeken in Galerie Denise Van de Velde,
Aalst, Galerie Douwe Smisse, Groede (Ndl.), Pro Arte Christiana, Kunstcentrum
(2000) Vaalbeek, in de Lutherse kerk Het Vlaemsche Erfgoed (2003) Groede, (Ndl.),
Gemeentelijk Cultuurhuis Oude Pastorie, Hever Boortmeerbeek, in het Kunstsalon
Sant (2006) in de Hallen van het Belfort, Brugge, Blue Bird Art Gallery, De
Haan aan Zee, Koninklijke Vereniging van Beeldende Kunstenaars van België,
Gent, Goodart (2008 / 2009 / 2010), Drongengoed Hoeve, Ursel, Grenzeloos (2009)
in Sint Niklaas, Grafiek, Fonds Hilde Demedts, Scharpoordgalerij van het Cultuurcentrum
Knokke-Heist, Kunstroute, Kortemark, Van Abbemuseum, Mail Art Project in
Eindhoven, Intiem Mensenbeeld Corpus, Arme Klarenklooster, Eeklo, Koninklijke
Villa Oostende (februari 2013).
Met dank aan ons regionaal blad Vrij
Maldegem voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van
Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem).
26-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
25-05-2013
Janel Dhaenens uit Adegem, (Z)ingeving.
Beeldhouwwerk (Z)INGEVING van JANEL DHAENENS.
In het
schemerlicht van de Sint-Adrianuskerk, Adegem glansde het twee meter hoge houten
beeldhouwwerk (Z)INGEVING van JANEL DHAENENS als een schitterende parel in de
zon.
De
beeltenis van de mens in de boom is een onvoorstelbaar fraai
kunstwerk.
JANEL
DHAENENS is geen onbekende in de kunstwereld. Hij bezit de
bijzondere gave om met hamer en beitel van elk stuk ruw hout of marmer een
kunstwerk te maken. Hij begon als houtsnijder en bracht het tot bedrijfsleider
en meubelontwerper bij de firma Dabelux uit
Eeklo
alom gekend voor degelijk handwerk en kwaliteit.
Hij werd bekroond met de zilveren
stoel (1993-1995). Hij nam deel aan talrijke tentoonstellingen en oogstte
overal bewondering. Zin geven, bezig zijn met scheppen en de ingeving volgen,
een vorm geven aan de beelden en de ideeën die de geest overspoelen, is een
innerlijke opdracht van Janel Dhaenens.
Het glanzend,
sprekend beeld gevormd in een boomstam van twee meter hoog is een uitzonderlijk
kunstwerk.Het isuitgewerkt
met talrijke levensechte taferelen.De oorsprong en de zin van het
bestaan van de mens wordt uitgebeeld door de zachte, volle boezem van de vrouw bovenaan het beeld. Deze
levensbron, de schepper van het nageslacht wordt verder uitgewerkt met maskers,
gezichten, figuren, handen en beelden uit de natuur.
Het masker,
een soort monster, bekijkt de omgeving en controleert alles om zich heen. Als
je er rond loopt van rechts naar links, volgt het je overal. Het tweede masker voelt
aan zijn baard en aanschouwt bedachtzaam de omgeving met een filosofische blik
en denkt het zijne van je verhaal.
De twee
maskers er naast zijn vrouwen, de een is opgesmukt om te behagen en de ander luistert
en zorgt voor het gezin. Het kind er onder komt met zijn problemen naar de bekommerde
moeder.
Een ander masker stelt de mens voor, die
zich verschuilt, die zijn ware gelaat verbergt. Het vertegenwoordigt de mens
die zich niet altijd blootgeeft. Elk mens zet wel eens een dergelijk masker op
en stelt zich niet kwetsbaar op. De hoekige
stierenkop is de vastberaden mens, soms stug en koppig. Het
masker onderaan volgt en beschermt iedereen, het houdt toezicht op alles rondom
hem heen, om te helpen in geval van nood.
De man, de denker met de hand voor de
mond, zoekt een oplossing voor een probleem. Elk mens wordt geconfronteerd met kwesties
waarover hij moet nadenken.
Een andere man klimt naar boven naar de
bron van zijn bestaan, naar het leven, naar de liefde. Hij trotseert de
moeilijkheden onderweg naar een glansrijke carrière, naar de top, hij wil iets
betekenen en bereiken tijdens zijn leven. De slodderpop stelt de mens voor die
zich nonchalant, onnadenkend, soms onverantwoordelijk gedraagt maar waarschuwt, laat niet
met je sollen. Het masker onderaan is
de man die de natuur bewaakt en die er moet voor zorgen dat ook de kleinkinderen
nog kunnen genieten van al het mooie dat in de natuur te zien en te beleven is.
Talrijke handen lopen als een rode draad doorheen het werk. Zij bieden hulp,
verbergen, steunen, strelen, troosten, straffen en waarschuwen. De handen
beschermen het weerloze en onschuldige kind.
De open ruimtes tussen de maskers, de gezichten
en de handen, verwijzen naar de levende, gonzende natuur. De natuur moet beschermd worden door de hand van de mens, niet
beschadigd.De bijen, zeer belangrijk
voor het leven op de aarde, moeten beschut worden door de handen van de mens. De
kever, de vlinder, de sprinkhaan, de libelle, de bij, de uil en de specht moeten
overleven in de natuur met steun van de vrouw, de moeder en de mens die beschermt.
De vrouw, de man, het kind, de maskers
waarachter de mens zich verschuilt en de natuur worden één geheel in deze esthetische
creatie. Mens en natuur werden verweven, geboetseerd en gebeeldhouwd in één slanke,
vrouwelijke en toch sterke levensboom die groeit door en naar de warmte van de
zon, naar liefde en geluk.
De beeltenis van de totale mens vloeit
samen, is één geworden, gegoten en geboetseerd in één vormrijke houten boom die glanst in de zon, de voedingsbron van mens en
natuur.
De zon betekent leven voor de natuur en
vreugde, glimlach, blijdschap en liefde voor de totale mens.
De vorm van het houten beeldhouwwerk als
geheel is als een ranke, levendige vrouw die uitnodigt tot beroeren en tot
scheppen van nieuw leven.
Het kunstig werk is een symbool van
leven en de zin van het leven, liefhebben, aanraken, nadenken en handelen.
Het voelt warm en zacht aan als
een troostend gebaar en als een liefkozing. Het vraagt bescherming, begrip, aanraking,
liefde en steun.
De
natuur en de mens omarmen elkaar en zijn één geworden in deze oneindig schone
beeltenis, die tentoongesteld werd tijdens de WAK 2013. De
fotoreeks die erbij hoort, is een poging om enkele figuren uit het beeld tot uiting
te laten komen.
Janel Dhaenens maakt prachtige
beeldhouwwerken waar hij maandenlang aan werkt. Een van zijn houten beelden
gemaakt op basis van een gedicht, bevindt zich in Sint-Anna Park in Maldegem. Een foto ervan staat in de fotoreeks. Het
is een prachtig houten beeld (1998), de weerspiegeling van de ontreddering van de tiener. Het verwoordt het gedichtje van
Ruxandra Burtea, toen een tiener.
Mijn
spiegeldbeeld
Ik kijk soms in de spiegel van mijn
kast
En vind dat niet alles bij me past.
Dan word ik stil van binnen
En weet niet meer wat te beginnen.
Eerst zijn daar al die pukkels.
En een kanjer van een neus.
Ik ben een van die sukkels.
Ik ben maar derde keus.
Mijn benen zijn te lang.
Mijn armen zitten te laag.
Ik ben zeer bang.
Ik stel me steeds de vraag:
Is dit alles maar voor heel even?
Of blijf ik zo heel mijn leven? (Ruxandra
Burtea 1998).
Ruxandra drukt de verwarde gevoelens uit
die de pubers overstelpen en waar zij vaak geen raad mee weten. De uitdrukking
van het beeld in het park drukt de verwarde gevoelens uit van een puber, een
tijdloze verwijzing naar de groei van een kind naar volwassenheid. Janel Dhaenens beleeft vreugde aan
het scheppen van beeldhouwwerken en laat anderen delen in die vreugde.
Annie Matthys, kunstschilder in Maldegem (zie tekst op blog).
24-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Annie Matthys kunstschilder.
ANNIE MATTHYS,
ECHTGENOTE ROBERT SANDYCK, IS EEN VEELZIJDIGE KUNSTENARES IN MALDEGEM.
Tijdens mijn
ontdekkingsreis door Groot-Maldegem heb ik verbazingwekkend talent ontdekt,
zoveel energie, zoveel inspiratie, zoveel gevoelens van blijdschap en verdriet
verwoord in beeldende kunsten.
De Maldegemse
kunstenares Annie Matthys is een van de kunstenaars die toch wel beschikt over
bijzonder talent dat bewondering afdwingt.
Annie Matthys werd
geboren te Maldegem-Kleit tijdens de donkere maand
december 1939, enkele weken voor kerstmis, enkele maanden voor de uitbarsting
van de tweede wereldoorlog.
De tijd gekenmerkt door ontbering en angst tijdens
de Duitse bezetting met daarna de moeizame wederopbouw van Vlaanderen. De
generatie geboren voor de oorlog kreeg niet dezelfde kansen en mogelijkheden
waar zij recht op had maar zij was gesterkt door een innerlijk verlangen om
toch ergens in uit te blinken.
Annie Matthys
beleefde haar jeugdjaren intens en zij streefde naar de perfectie in alles wat
zij ondernam. Zij trouwde, zij had de kans om een
sfeervolle thuis in te richten in een van de mooiste lanen van Maldegem en te
zorgen voor haar echtgenoot en twee knappe kinderen, Bart en Sofie, die
groeiden en bloeiden en haar geluk vervolmaakten.
Toen de kinderen ouder en
zelfstandiger werden, kon zij niet meer aan haar innerlijke drang naar
plastische creativiteit ontsnappen en begon zij haar vorming in de teken-,
schilderkunst en zeefdruk.
Zij startte haar
opleiding aan de academie voor Schone Kunsten in Eeklo met eminente
leraars-kunstenaars. Zij werkte tien jaar onder leiding van de alom gekende
kunstenaar-leraar Dirk Verstraete. Bij Patrick Ysebaert (nationaal
bekend om zijn schilderijenreeks in de catacomben van Palermo) leerde zij
schetsen en tekenen naar levend model. Zij genoot een kunstopleiding aan de
Europese Kunstacademie in Trier en perfectioneerde haar techniek tijdens
internationale workshops en kunstseminaries met oefeningen in de vrije natuur.
Als gewaardeerd kunstenaar vervolmaakt zij tot op heden haar zeefdruk
technieken bij Barbara Verstraete, de dochter van Luc Verstraete. Zij kreeg de
prijs stad Eeklo voor Toegepaste Grafiek. Haar indrukwekkende, ontroerende en
artistieke scheppingen stelde zij regelmatig ten toon tijdens
groepstentoonstellingen, in haar zonnig atelier en in privé galerijen. In 1989
neemt zij deel aan groepstentoonstellingen o.a. in Oudenaarde en Lebbeke.
Zij ging de
confrontatie met het grote publiek aan bij haar individuele tentoonstellingen. Zij
exposeerde in de Galerij Oud Brughe in oktober 1991. In 1998, nam ze deel aan
een indrukwekkend project het Kunstbos in Moerbeke-Waas en exposeerde in
Galerij Denise Van de Velde, Aalst. Haar schilderijen in olie- en acrylverf
hadden uitzonderlijke aandacht in het CC Den Hoogen Pad Adegem. In 1999 stonden
haar werken ten toon in de Grote Kerk in Veere, Nederland. In 2002 had zij een
expositie in het Raadhuis Sint-Anna-ter-Muiden, bij Sluis. In 2003 en in 2005
stelde zij haar werk tentoon in de Galerie Stadhuis, Plein te Kaprijke met een
kleurrijk en levendig palet, zeezichten, beelden uit het Krekenland en
abstracte bloemenschilderijen. In 2004 en 2008 neemt ze deel aan het
prestigieuze Kunstsalon Sant Brugge, waar ze o.a. Black 1 brengt, een
etstechniek op textiel van plantaardige vezels, die een transparantie weergeeft
van verscheidene beelden in één doek. Voor de inspiratie van dit werk heeft zij
zich gebaseerd op de moviestars uit de jaren 40 en 50 waarin zij de
abstractie wilde projecteren uit enkele van haar tekeningen.
Zij hield Open
Atelier thuis. In 2006 waren haar werken met als thema
Manna te bewonderen in het Art-Center, Heilige-Geeststraat Brugge. In 2008
exposeerde zij zeefdrukken en collages onder de noemer Explosief Rood in de Passerelle
van het gemeentehuis Terneuzen. Een scala aan roodtinten, van
dieprood tot oranjegoud passeerde de revue van collages en zeefdrukken. Grote
oppervlakken, geschilderd of bewerkt met deze tinten, haar speelse composities
zetten de passerelle en de trapopgang van het stadhuis in vuur en vlam.
Om schilderijen te
vervaardigen gebruikt men verf, maar soms is de ondergrond doorslaggevend. Op
het basismateriaal, op
flinke vellen papier gaat Annie Matthys aan de slag met diverse transparante
papiersoorten, waaronder Japans papier.
Als ondergrond gebruikt
zij een verdeling van diverse vierkanten en rechthoeken, waarop daarna een
cirkel of een speelse vorm wordt aangebracht. Laag na laag bouwt ze haar werken
op, gebruikmakend van verschillende technieken: schilderen, zeefdrukken,
tekenen maar ook naaien met naald en draad om lijnen en vormen te creëren. De
collages krijgen daardoor de vorm van een doorleefde huid, met speelse en
spannende composities, waarin steeds iets nieuws te ontdekken valt. De werken
hangen losjes van de muur, niet ingekaderd, ze lijken soms te zweven.
Flammarion, een
serie grote werken doen denken aan een moderne versie van Oosterse
wandtapijten. De warme uitstraling, de werkwijze en het materiaal doen Oosters
aan. Dit geldt ook voor de zeefdrukken op aluminium waarin een karakterteken te
ontdekken valt. Annie creëert dergelijke vormen onbewust want
zelf noemt ze het leven van elke dag en de natuur haar voornaamste
inspiratiebron. Een opvallend collage met zelfportretten in grijstinten vormt
een rustgevend contrast bij al de kracht van explosief rood. In 2010
exposeerde zij collages en zeefdrukken in het Scheldetheater in Terneuzen. In
2012 haalden haar recente schilderijen en zeefdrukken internationale
belangstelling in de Art Gallery Art at Sea, Zeedijk 686, Knokke-Zoute. Haar
onstuimig talent, de wil om scheppend bezig te zijn, haar voorkeur voor bruisend
en levendig coloriet getuigen van haar voorkeur voor de kleuruitbarsting van de
zomer en het leven.
Met vurig enthousiasme wil zij gepassioneerd een deel van
de wereld stofferen, overdekken, kleuren en bekleden met verf emotioneel,
heftig en breed geborsteld. Een vertekend realisme, in de letterlijke zin bijna
surrealistisch, weg van of voorbij het realisme dat met felle kleuren wordt
overstegen.
De kunstenares maakt zich los van het figuratieve en behoudt
slechts ergens nog een figuratief ankerpunt als een brugje in een uitbundige,
soms bedreigende natuur, een vervormd schuiloord in een overweldigend
landschap. Heel intimistisch en gevoelig toont zij zich in de figuratieve
doeken met het gebruik van een kleurengamma die haar innerlijke gevoelswereld openhartig
openbaart.
Uit de krachtige
penseelvoering en de exuberante kleurstelling spreekt karakter en natuurlijk
talent. Portretten en naakten zijn zeer toegankelijk met raak getypeerde snel
geborstelde momentopnamen, de bloemen zijn net nog herkenbaar als soort maar
tonen de neiging tot abstraheren. De werken zijn explosies
van kleur, uitingen van nauwelijks onderdrukte stemmingen. De landschapsimpressies,
de spontane en beheerste weergave van de natuur zijn kleurrijk en
expressionistisch, met uitsluitend warmgekleurde vlakken.
Een horizon is
zichtbaar, de lichtval of de contouren van de begroeiing is identificeerbaar
maar de stemming van het landschap, niet de precieze afbeelding, is belangrijk.In een Afrikaans landschap probeert
zij het mysterieuze weer te geven. Een tafereel in Marokko is geschilderd met
verf gemengd met gekleurd zand. Bij een ander schilderij gebruikt zij verf en
as uit de kachel of verf met stukjes textiel. Op die manier krijgt alles uit
haar omgeving een tweede leven, een tweede kans om te leven wat een mens niet
krijgt. Het abstraheren van figuratieve elementen of van het totaalbeeld
vervagen in een harmonieuze kleurschakering.
Na 1996 worstelt zij
met kleur en compositie in beelden die verwijzen naar een crucifix, naar het
lijden en naar het gehavend lichaam, het figuratieve zinspeelt en reflecteert
een hartverscheurend drama in haar leven. De beeldschone kunstwerken
weerspiegelen de worsteling en verwerking van persoonlijk leed. (99)
Zij maakt een ontdekkingsreis van realistisch via figuratief naar abstract. De
werken drukken de hunkering uit om de andere kant te kennen en te voelen, te
ontsnappen uit diepe ellende en naar het leven die het haalt op de dood. Het
kleurenpalet en de vorm verwijzen soms naar oeverloos verdriet en naar
ontroostbaar verder leven. Een afwisseling van warme kleuren, rood, oranje,
geel, naar koele kleuren, blauw, groen, paars en naar aardkleuren, oker, bruin
geven diverse stemmingen weer. In
inkt- en pasteltekeningen en op zeefdrukken beeldt zij ook
geabstraheerde figuren uit.
Haar tekeningen van
naaktmodellen laten zien dat ze alle stappen tussen exacte uitbeelding en
abstractie beheerst. Zij gebruikt diverse technieken om de grenzen van het
kunstwerk af te tasten en verruimt keer op keer haar scheppingswereld. Zij
bewerkt wandtapijten van papier met verschillende verflagen en zeefdruk
waardoor ze een taaiheid van echt leder krijgen. Het levendige kleurenschema
geeft het tapijt een uitzonderlijke expressieve kracht. Soms deelt ze het werk
op in sequenties waardoor binnen eenzelfde kunstwerk varianten op eenzelfde
thema aangebracht worden. Ze kleeft papier op het canvas om gecombineerd met
een verflaag, een subtiele fond te leggen in het ingetogen beeld. Sommige
werken zijn een variatie van mengvorm van tekening en tekst, van figuratief
naar abstract. Je ziet wat het is en je voelt wat het zou kunnen zijn.
Kunst is haar
zuurstof wat weerspiegeld wordt in haar gevoelige
werken waar licht, leven, natuur en kleur een eeuwige en ontroerende
inspiratiebron zijn. De drang naar het creëren neemt steeds toe en haar
kunstverzameling van diverse technieken en vormen is indrukwekkend. Haar
schilderijen zijn geen seriewerk, zij schetst, zij schildert en laat de creatie
groeien. De meeste van haar werken zijn warm, lyrisch en abstract. Het accent
ligt op spontaniteit en expressiviteit en op het effect van grote egale
kleurvakken.
Deze frêle nog steeds
uitzonderlijk knappe vrouw waar de tijd geen vat op heeft biedt een boeiende en
waardevolle kunstschat.(naar de recensies over haar uitvoerig werk Marianne
Posman) Zie www.bloggen.be/wakinmaldegem.
24-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
23-05-2013
Trui Hoste, Maldegem.
TRUI HOSTE is opgegroeid in
Maldegem.
Zij liep school op de Markt bij de Zusters Maricolen. Zij herinnert zich een fascinerend
verhaal van Zuster Tarcisia,
kleuteronderwijzeres van heel veel Maldegemnaartjes in de derde kleuterklas (1960).
Er was eens een tuin met een ongelofelijke
mooie appelboom. Er was geen boom die na de winter zo bloeide. Hij kondigde de
lente aan en verspreidde een geur die je tot in het huis kon ruiken. Hij lokte de
bijen aan en de vogels bouwden er vrolijk hun nesten. In de zomer gaf hij
schaduw en de kinderen speelden er en lachten en luierden.
Die boom gaf grote sappige appels en moeder
maakte appelsiroop van wat er teveel was. Maar dit jaar gaf de boom geen
appels. Niets. En vorig jaar ook al niet.
De boom moest weg. De kinderen waren heel
verdrietig, de vogels en de bijen ook maar die konden dat zo niet zeggen.
De tuinman bleef vastberaden. Er moest een
nieuwe, jonge appelboom komen. De kinderen jammerden en de tuinman luisterde uiteindelijk
naar hun smeekbeden.
Eén jaar nog en als de boom dan geen appels
draagt moet hij weg.
De boom had het gehoord. Het volgend jaar droeg
de boom appels zoveel hij kon. Hele manden vol en al buren kwamen helpen plukken.
En de boom mocht blijven. Nog vele jaren lang.
Aan de achterwand van
ons klasje hingen kleine schoolbordjes op kinderhoogte en we mochten een
appelboom tekenen. Ik gaf me vurig over aan mijn taak met als resultaat dat ik
voor de open deurdag een appelboom op het grote schoolbord mocht tekenen. Fier
als een gieter toonde ik mijn boom aan mijn papa, mama en mijn zussen.
Ben ik
die dag natuurliefhebber en tekenaar geworden? Ben ik vanaf die dag de underdog
beginnen verdedigen?Of was ik al groen en kunstliefhebber en verzorger en bleef
die dag daarom in mijn herinnering?
Ik ben
maar gelukkig als ik kan scheppen. Is het nu op papier, is het ruimtelijk of in
de tuin. Mijn geest werkt en mijn handen volgen.Is het mooi? Is het kunst? Als
het maar beroert.Ik schilder wat me fascineert. De natuur en het behoud van de
natuur zijn voor mij aandacht puntjes.En de scherpe kantjes van het leven beroeren
mij en verwerk ik als thema in mijn creaties: Het verlies, Mensen met een
beperking, De dood, Het leven, Beweging . Toch is mijn werk niet altijd
even zwaar op de hand.Vaak zit er iets speels in is, iets positiefs, iets dat
ons vooruit helpt en moed geeft.
En ik
ben anekdotisch. Ik wissel van de hak op de tak. Ik zoek en blijk het maar niet
te vinden. Vandaag teken ik een strip, morgen probeer ik een tekenfilm en even
later ontstaan er dansende beeldjes uit mijn klei.
Ik heb hoeden gefabriceerd.
Ik heb aquarellen gemaakt. Ik heb koper gesneden.Ik probeer mijn eigen gang te
gaan. Ik pik hier en daar wat op en doe dan mijn eigen ding.
Ik heb
mijn opleiding in de schilderkunst voltooid en start mijn vierde jaar
beeldhouwen in september 2013 in de KUMA, Maldegem.
Een
tweetal jaar geleden heb ik in de KUMA de kans gekregen een zolder in te
richten, met als thema de hoed: Truis
Verwondering. Het was een start om eindelijk naar buiten te komen met mijn
werk.
Vorig
jaar heb ik samen met twee andere kunstenaars een tentoonstelling gehouden in
het Rattenkasteel van Waarschoot. Het thema was 'natuur-lijk' met de nadruk
op 'lijk'. Ik heb dode dieren geschilderd in een periode dat ik moeite had met
de vergankelijkheid, de dood van een zus.
Verder heb ik heb het
geluk gehad creatief te kunnen in mijn betrekking.Ik heb meer dan 30 jaar een
atelier voor mensen met een beperking geleid en daar van alles en nog wat
kunnen realiseren. Zoals het opbouwen van een snoezeltuin, het organiseren van
een stoet, het starten van een beeldenroute .
Ik schilder wat me bezielt. In een
periode waren dat mensen met een beperking, een andere periode is het de
natuur. Ik probeer met mijn werk te beroeren.
Ik heb ook momenten dat het speelse
in mij naar boven komt en dan maak ik zotte dingen.Ik probeer mijn eigen gang
te gaan. Ik pik hier wat op, daar wat op en doe dan mijn eigen ding.Momenteel ben
ik bezig met strips: o.a."Mijnheerke van Maldegem" en een tekenfilmpje
"Landschapszorg".
Trui nam deel aan de Wak 2013 en
overal in de etalages, op het gemeentehuis konden haar sprekende creaties bewonderd worden. (verslag Trui Hoste).
Met
dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de
reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat
11, Maldegem).
23-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Catherine De Waele, Maldegem.
Tijdens mijn ontdekkingsreis in Maldegem om materiaal te sprokkelen over de kunstenaars en hun activiteiten botste ik regelmatig op echte kunstschatten. De teken- en schilderkunst kende een evolutie met uitingen in vele vormen en de Maldegemse kunstenaars bewijzen dat zij elke kunstvorm beheersen. Een greep uit het grote aanbod, Catherine de Waele. CATHERINE DE WAELE. Catherine is afgestudeerd in de keramiek en volgt momenteel nog een opleiding beeldhouwkunst in de academie van Eeklo. In haar werk wordt zij vooral aangetrokken tot experimenteren met materialen. Het is belangrijk hoe zij met materialen kan spelen tot die niet meer voorstellen waarvoor ze bedoeld zijn (bv. silicone mengen met kruiden, haar, pluisjes, ...). Haar inspiratie kan zij overal halen, afbeeldingen van cellen, structuren uit het menselijk lichaam, foto's, natuur, oceaanfauna en -flora, ... Kunst maken is iets noodzakelijks voor haar. Als zij iets aan het creëren is, betekent dat de ultieme vrijheid voor haar. Het is haar wereld waar zij geen compromissen moet sluiten, waar zij niet gebonden is. Zij voelt zich volledig vrij om te maken wat zij zelf mooi vindt, het hoeft niet per se bewonderd te worden door anderen. Zij werkt ook mee aan projecten met Talententent, het boeit haar enorm om met anderen een kunstwerk te creëren zoals bijvoorbeeld het CASCO project in het Sint-Annapark. Tijdens de WAK (kunst in de vitrine) was haar werk te zien in de leeszaal van de bibliotheek, in het Gemeentehuis en in de Parfumerie Penelope.
23-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
22-05-2013
Caroline Gijselinck, Adegem.
De Adegemse amateurkunstenaar CAROLINE GYSELINCK
liet enkele werken van haar zien in de Kuma en in het gemeentehuis tijdens de WAK 2013.
Caroline Gijselinck is geboren in
Brugge op 31 juli 1963 en woont jarenlang in Adegem. Haar echtgenoot is al
jarenlang amateurschilder en op die manier kreeg zij de schilder microbe te
pakken. Zij haalt haar inspiratie vooral uit haar nachtelijke dromen die ze
vorm geeft in een helder kleurenpalet op doek, die haar bewonderaars een
hartverwarmend gevoel geven. Ook het woelige, noodlijdende en fascinerende
continent Afrika boeit haar en zij brengt de maskers en beelden die gebruikt
worden bij genezingsrituelen, tot leven. Zij heeft een kleurrijk schilderspalet
maar zij is ook gezegend met muzikaal talent.
Jarenlang is zij lid van het Canticorum,
het bekende Adegems koor dat begrafenissen en andere gebeurtenissen opluistert,
o.a. bij de opening van De Wak. Tijdens de Week van de Amateurkunsten stelde zij
haar werken tentoon in het gemeentehuis
en in de KUMA waar zij in juni
afstudeert voor schilderkunst.
22-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
20-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Anita Verbiest, kunstschilder.
WAK 2013: KUNST IN DE VITRINE MET O.A. ANITA VERBIEST die enkele van haar werken tentoonstelt in de etalages van Schoenenzaak DUMON in de Westeindestraat en van Bakkerij DE LILLE in de Noordstraat, Maldegem. Anita Verbiest werd geboren in Waarschoot, maar zij woont al 50 jaar in de Burgemeester Désiré Demeyerelaan 4, Maldegem. Zij werkte 32 jaar lang als halftijds redster in het zwembad van Maldegem. Na haar pensionering in 2007 bleef zij actief in de zwemclub Barracuda. Ze is zeer sociaal in de omgang met kinderen en volwassenen en veel Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen. Naast deze watersport behoren ook wandelen en fietsen tot haar hobby's. Haar vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter het creatief bezig zijn. Zijde beschilderen, aquarel en acryl op doek zijn haar stokpaardjes.
In 1992 leerde Anita zijde beschilderen bij Roos Van Acker. De lessen verliepen gezellig en vriendschappelijk, aanvankelijk in het Zaaltje van Edelweiss in de Nieuwstraat, later in het C.C. Den Hoogen Pad, Adegem. Later leerde zij schilderen in aquarel en acryl schilderen op doek.
Vanaf 1995 volgde Anita les in "Zonneheem" bij de kunstschilder Dan Mortier in Eeklo.
In 2000 verhuisde het kunstatelier naar Watervliet en tot op heden komen vijftien amateurschilders van haar kring samen in Sint-Margriete om samen werken te maken. Anita Verbiest heeft ongetwijfeld een eigen stijl ontwikkeld en haar levendige schilderijtjes getuigen van frisheid en natuurlijkheid. Zij heeft een collectie stillevens, landschappen, bostaferelen en schilderijen met zeezichten Contact: Anita Verbiest O50/712247
20-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1