Tiki.....het vietnamese amazon of bol...een succesverhaal
Aanleiding is een prachtig boek, uitgegeven in 2017 "Saigon then and now - early 20th - 21st century" met fantastische foto's om in contrast duidelijk te maken hoe bepaalde plaatsen er toen en nu uitzien. Navraag in talrijke filialen van toonaangevende boekhandels Fahasa, Phuong Nam leveren telkens hetzelfde resultaat op 'het roi', uitverkocht, wat mij gezien het kwalitatieve boek niet verbaast. Ook een paar online pogingen o.m lazada (waarachter alibaba zit) draaien op niets uit. Zonder veel overtuiging het tot dan voor mij onbekende Tiki dan maar.... en waarempel na enkele dagen wordt het boekwerk door de Tiki shipper netjes verpakt even netjes afgeleverd.
Wat is nu tiki.vn ? Het staat voor 'tim kiem - tiet kiem' = 'search and save', een soort amazon of bol dus, op het B2C e-commerce platform (business to consumer). Blijkbaar schoot pas in 2010 Tiki uit de startblokken met een bijna verwaarloosbaar startkapitaal van 5000usd. Intussen doet een waarde van om en bij 1 miljard usd de ronde. Heel wat grote spelers hebben een significante participatie in Tiki....denken we maar aan het Japanse Sumitomo (dat o.m. Dunlop onder zijn paraplu heeft) en VNG, een gigant in Vietnam, nl een tech conglomeraat achter het hier enorm populaire Zalo (messaging service zoals whatsapp zeg maar) of Zing (media network). Ikzelf gebruik Zing trouwens (ook in Belgie) om op smartphone mijn muziek af te spelen.
Oorspronkelijk verdeelde Tiki boeken, maar verruimde zijn activiteit naar digitale toestellen, phones, elektrische apparaten, schoonheidsprodukten, speelgoed, kleren..... wat Tiki tot een van de meest succesvolle shoppingwebsites maakt...... in hun hub in Hcm zouden er constant zo meer dan 2 miljoen items voorradig zijn. Hun succesmantra "to be successful there are three main factors: enthusiasm, experience, market". En dat er een markt is......een potentiele markt van 100 miljoen consumenten. Elementen zoals gratis verzending of kortingen verwijzen ze naar de prullenmand, in de plaats leggen ze de klemtoon op 'tiki now', een snelle levering...voor sommige items binnen de twee uur. Dat leidt me naar een fenomeen waar je eenvoudigweg niet naast kunt kijken....de ettelijke tientuizenden (!) motorbikers /pakjesbezorgers (grab, be, gojek, shopee... ) herkenbaar aan hun 'uniform'.
Terug naar Tiki om af te ronden....onlangs voegden ze een niche toe aan hun strategie 'Tiki with vietnamese stars', muziekvideo's met de 'nieuwe mode', de influencers en hun enorme invloed (ook in Belgie...helaas) op het koopgedrag van de consument......