Niettegenstaande het europese vlaggeschip, duitsland, omwille van recente economische deuken water maakt, staat de duitse reputatie hier als een huis. In gesprekken lijkt merkel, naar wie men echt opkijkt, wel het gezicht van europa....om hollande is er enkel gegniffel om zijn amoureuze strapatsen. Volgens Foreign Investment Agency waren er in 2014 meer dan 200 duitse investeringsprojecten voor een totale som van 1,3 miljard usd. Maar meer dan cijfers maken de namen indruk. Bosch heeft niet alleen een produktielijn van auto-onderdelen in Dong Nai, in Saigon heeft het zelfs een R&D afdeling bemand door 500 ingenieurs, een opmerkelijk want zeldzaam gegeven....R&D veronderstelt hoger gekwalificeerd personeel, terwijl Vietnam bij voorkeur wordt gekozen voor produktie en dus ...lager gekwalificeerd personeel. Bayer voor o.m. z'n pharmaceutica heeft produktielijnen in Dong Nai en Binh Duong (beide zijn overigens de industrie-hubs in boven Saigon). Mercedes-Benz Vn is hier de enige luxewagenproducent, bouwde hier een dealernetwerk uit en startte de produktie van zijn fuso-vrachtwagens. Tenslotte is er Siemens voor de produktie van o.m.medische apparatuur. Alle bedrijven excelleren in hoge kwaliteit en high tech, wat eveneens het bewijs levert dar Vietnam wel gunstig is voor het aantrekken van investeerders van wereldklasse. Duitsland is daarnaast de belangrijkste bilaterale handelspartner in Europa (is goed voor meer dan 20% van de handel tussen Vietnam en de Europese Unie).