De speciale consumptiebelasting op tabak en alcohol wordt verhoogd.....(overal dezelfde argumenten) wegens gevaar voor gezondheid. Vietnam is de derde grootste bierconsument in aziƫ (na china en japan)....3 miljard liter per jaar, of 32 liter per kop. Naast de alomtegenwoordige bieren van heineken corp. (Heineken en Tiger) de overigens uitstekende (en goedkope) bieren van sabeco (saigon beer company), nl 333(bababa) of de saigon xanh(groen) of do (rood)....in de winkel voor 10.000/12.000vnd. En blijkbaar zit er nog rek op de vietnamese biermarkt (stijging met 10% wordt voorzien), want naast carlsberg bouwen het amerikaanse budweiser en het japanse sapporo een produktie-eenheid in....vietnam.
En dan de game hype flappy bird van de...vietnamees nguyen ha dong. Het nogal 'ouderwetse' maar razend populaire spelletje van het vogeltje dat tussen bewegende buizen, zonder ze evenwel te raken, diende gepiloteerd. De man verdiende enorm aan de aan de app (via apple app store en google android play store) gelinkte advertenties, maar hij haalde het spelletje weg zonder aanwijsbare reden. Vietweek haalt onder meer belastingsredenen aan, of het feit dat er wel wat gepikt zou zijn van een nintendo game of het franse piou, hijzelf (en hij prijkt met zijn foto in Vietweek, een vietnamees van twaalf in een dozijn) beweert het spelletje te hebben verwijderd....omdat het te 'verslavend' werkte.