trein dus van danang naar nha trang (delay van meer dan twee uur) vertrek 20.45u en aankomst in Nha Trang vandaag om 9.00u ...als je bedenkt dat er slechts 435 km te overbruggen zijn is dat 'n enorm lange tijd (meer dan 12 u)...trouwens het lawaai dat de trein maakte (je meende zowaar dat ie met 'n rotvaart door de velden denderde, maar als je goed toekeek was het naar onze normen maar povertjes traag)...krijgen wat er te krijgen is: omdat 'n massa viets nog aan het terugkeren zijn van het Tet-feest naar Saigon, waren de meeste treinen volzet (vooral de SE, de snellere)..ik moest me dus tevreden stellen met 'n bovenste bunk in 'n coupe van 4 (viets uiteraard) in 'n TN trein (de tragere trein, hoe kan het dat de T samenvalt met Traag)....soms leek de treinrit ( duong sat = chemin (de) fer = men noemt hem hier dus nog letterlijk de 'ijzeren weg') eerder op 'n intervaltraining...op toerental komen, uitbollen, stoppen, weer optrekken en 'n spurtje en dat telkens opnieuw...wachten in de stations...wachten tot 'n tegenliggende trein kon passeren...het hoorde er allemaal bij...even gedacht of 'n vliegtuig niet beter ware geweest (duurt 1uur en 5 minuten en kost in economy 1,2 miljoen vnd, ong 'n kleine 45 euro nu tegenover trein 377.000vnd)...nu...want op dit ogenblik staat de vietnamdong historisch laag: vandaag 28.500 voor 1 euro...en bedenken dat vietnam er vorig jaar -als ik het goed voor heb - twee devaluaties doorvoerde...ik heb nu vier landen achter de rug (maleisie, singapore, indonesie en vietnam) en voor wie zich niet kan aansluiten bij de bewering dat vietnam veruit het goedkoopste land is (wat alles betreft) heb ik beleefdheidshalve geen mooie woorden zonder veel slapen met taxi ! dus naar hotel en weer moeten aandringen op het gebruik van zijn meter (ondertussen zit ie te mekkkeren dat ie 50.000 wil) ik blijf meter eisen en betaal hem aan hotel ...35.000 (meter stond iets lager...en mijnheer geeft zefs geen goeiedag meer!!!) nha trang zowat het cannes of het nice van vietnam...men is volop bezig nieuwe bouwprojecten te realiseren (o.m. 'n crowne plaza)...verder blijft het z'n vietnamees etiket getrouw met ....de duizenden xe may (motorbikes) !!!!!