Dankzij robots als de Curiosity Rover kunnen we verre planeten bekijken hier op aarde. We zien de fotos, we krijgen resultaten van onderzoekers, maar het blijft ver weg. Instanties als NASA en ESA steken veel tijd en geld in research. Het is ook van belang om de aardbewoners daarbij te betrekken, en de ontdekkingen op een manier te delen die iedereen kan begrijpen. Met Virtual Reality hebben ze een doeltreffend middel in handen om dat te realiseren.
Mars 2030
We hebben films gezien over Mars die in een woestijn zijn gefilmd, we hebben fotos gezien van de Curiosity Rover. Nu kunnen we een virtuele rit maken op het oppervlak van Mars. NASA werd door het FUSION network benaderd om deze VR demonstratie te maken.
De speler krijgt een HTC Vive headset (Oculus Rift wordt ook ondersteund) met controller en staat plotseling op Mars. Er is een gedetailleerde omgeving gemaakt met de oppervlakte van het spel Skyrim. Elk detail komt overeen met de werkelijkheid. Alle heuvels en oppervlaktes zijn gebaseerd op gedetailleerde informatie van NASA en perfect nagemaakt. Op dit moment liggen de systeemeisen nog te hoog voor thuisgebruik, de presentatie wordt aangepast zodat ze later binnen de standaard specificaties van de Rift en Vive passen.
Dit soort virtuele wandelingen zijn niet alleen leerzaam, ze brengen de werkzaamheden van NASA veel dichterbij. Naast het educatieve doel is het uiteraard ook een manier om subsidies van de overheid en andere investeringen veilig te stellen. Uit het oog is uit het hart, met VR kunnen ruimtevaart agentschappen aan populariteit winnen.
Delta IV Lancering in 360 graden
ULA ofwel United Launch Alliance is een samenwerkingsverband waaraan onder andere Lockhead en NASA deelnemen waarbij ze raketten bouwen voor de ruimtevaart. Om een lancering duidelijk in beeld te brengen hebben ze een 360 graden panorama camera gebruikt. Zo lijkt het alsof je zelf naast de raket staat, je ziet de ontsteking en een vuurbal komt op je af. Je staat eerst op de grond, op het moment dat je geheel door rook bent omgeven schakelt de camera naar een hoger niveau. Je kunt deze film bekijken via YouTube:
Nu de Virtual Reality headsets mondjesmaat de consumenten bereiken wordt het tijd voor interessante content. Naast de flitsende spellen en big budget producties zijn er ook interessante experimenten die niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Hier zijn vier voorbeelden van innovatieve implementaties van Virtual Reality:
Mime Academy
Je kent die mime artiesten wel die doen alsof ze tegen de harde wind in lopen of met de handen tegen een onzichtbare muur duwen. Nu kun je zelf de nieuwe Marcel Marceau worden met Mime Academy voor de Oculus Rift. Met de Rift headset en Leap Motion technologie ziet de Mime speler eindelijk die muur waar hij tegen staat te duwen.
The Foo Show
Dit is een virtuele talkshow waarbij de participanten worden weergegeven als digitale karakters. Hoewel deze VR podcast er nogal vreemd uitziet laat het wel zien wat er in de toekomst mogelijk zal zijn. Een talkshow presentator uit Amsterdam kan in dezelfde studio zitten als een acteur in Hollywood. En als kijker kun hoef je niet vanuit het perspectief van de toeschouwer te kijken, je kunt naast jouw favoriete ster plaatsnemen.
Pornhub VR
Deze kijktip is NSFW! Pornhub is de grootste aanbieder van online seksfilms, ze hebben onlangs een overeenkomst gesloten met de VR porno dienst Badoink om ook VR content aan te bieden. Op Android kun je de Pornhub app downloaden, het is geen officiële app dus je moet toestaan om dit APK bestand te installeren.
Je krijgt dan een behoorlijk aantal clips te zien, die variëren van pakweg vijf minuten tot zon twintig minuten. De videoclips spelen streamend af, je kunt ze bekijken met een Google Carboard of een dergelijke houder.
The Passion VR
Android gebruikers krijgen porno, Apple gebruikers krijgen passie. In de VR app van de EO kun je clips uit het televisieprogramma The Passion bekijken in 360 graden video. Je moet daarbij wel voor een VR headset zorgen.
De keuze voor Apple is opvallend aangezien dit systeem officieel geen ondersteuning biedt voor VR. Het is wel een goed initiatief van de EO, hopelijk volgen andere omroepen snel.
Net als de Oculus Rift begon de Fove headset als een succesvolle Kickstarter campagne. Net als de Oculus Rift maakt Fove een doorstart met miljoenen aan investeringen. Anders dan Oculus Rift is Fove de enige headset met oog tracking. Maak je klaar voor de derde generatie VR!
DE DERDE GENERATIE VR
Volgens Fove is de eerste generatie virtual reality rondkijken, de tweede generatie interactie met controllers en de derde generatie interactie met je ogen. De ontwikkelaars van Fove hebben de focus gelegd op het volgen van de ogen waarmee vier nieuwe mogelijkheden ontstaan:
Contextuele terugkoppeling: Kijk naar een deur en er komt een zombie tevoorschijn, kijk naar een raam en Sinterklaas loopt voorbij.
Gevoel van diepte: Als je naar een object kijkt op de voorgrond zal het beeld daarop scherpstellen, kijk naar de achtergrond en dan wordt het daar scherp.
Foveated Rendering: Dit is een slimme truc om de processor minder te belasten. Het deel waar je naar kijkt is gedetailleerd, in de hoeken heeft het beeld minder detail. Daarmee kun je met minder krachtige hardware toch altijd een goed beeld laten zien.
Avatar ogen: Er zijn al 3D figuren waar je mee kunt chatten maar die zien er vaak levenloos uit. Door jouw oogbewegingen te registeren en weer te geven op de Avatar wordt virtueel chatten veel levendiger.
GAAT FOVE NAAR SAMSUNG?
Het is de vraag of Fove een concurrerende headset wordt of dat de oog tracking technologie toegepast gaat worden in een bestaand product. Oculus werd destijds gekocht door Facebook, en Samsung Ventures investeert nu miljoenen in Fove.
Via de Kickstarter pagina heeft Fove ook aangegeven dat ze het HTC ViveLighthouse systeem laten vallen en zich gaan concentreren op oog tracking. Het is dus heel goed mogelijk dat Samsung binnen afzienbare tijd hun Gear VR gaat voorzien van de Fove oog tracking technologie.
De drie belangrijkste VR headsets van 2016 zijn de Oculus Rift, de HTC Vive en de Playstation VR. Ondanks de verschillen hebben ze allemaal één overeenkomst; de headsets moeten met een kabel worden aangesloten. Dit beperkt de bewegingsvrijheid en kan zelfs gevaarlijk zijn. De belangrijkste reden hiervoor is de vertraging bij het draadloos oversturen van beelden. De Samsung Gear VR heeft hier geen last van omdat ze de processor van de smartphone gebruiken in de headset. Het lijkt er op dat de tweede generatie headsets wel draadloos kan worden, er zijn meerdere ontwikkelaars bezig met een manier om de draad door te knippen.
GAMEFACE
Deze headset is sinds 2014 in ontwikkeling en moet een draadloze headset worden op basis van het Android besturingssysteem. Ze spreken zelf van een head mounted console, dus een spelcomputer op je hoofd. Daarmee is het een soort Gear VR maar dan specifiek gericht op VR, niet als extra toevoeging op een smartphone.
Onlangs hebben ze enkele grote namen uit de tech industrie aangenomen; één van de mensen achter Sony Morpheus, de voorloper van de Playstation VR, David Ranyard. Daarnaast George Hotz, met name bekend als de eerste persoon die de iPhone wist te hacken, en Ryan Holtz die werkte aan de software van Minecraft voor ontwikkelaar Mojang.
SULON Q
Voor dit product werkt VR ontwikkelaar Sulon samen met de processor fabrikant AMD in de ontwikkeling van een draadloze headset die naast Virtual Reality ook geschikt is voor Augmented Reality. Er bevinden zich ook twee cameras aan de voorzijde van deze headset.
De software moet gaan draaien op de Microsoft Holographic APIs voor Windows 10. Het 2560×1440 OLED display wordt aangestuurd door een AMD FX-8800P processor en Radeon R7 grafische chip voor een console kwaliteit ervaring.
Het is nog afwachten of deze headsets echt in productie gebracht zullen worden, de toekomst hangt aan een zijden draadje
Met een verkoopprijs van 399,- zit de Playstation VR een stuk onder de prijs van de andere premium headsets. Je hebt nog wel een Playstation Eye camera nodig van pakweg 60 euro en een Playstation 4 spelcomputer als je die nog niet hebt.
Tel er nog een paar Move controllers bij en het bedrag wordt al een stuk hoger, maar nog steeds onder een PC met Rift of Vive. Als je de Gear VR ook meetelt is die met 699,- euro voor de Galaxy S6 en 99,- voor de headset qua prijs de dichtstbijzijnde concurrent.
TECHNISCHE SPECIFICATIES
De hardware van de Playstation 4 is minder krachtig dan de gaming PC die je voor de Rift en Vive nodig hebt. Maar consoles kunnen vaak relatief veel kracht persen uit bescheiden specificaties dankzij een gesloten systeem met specifiek geoptimaliseerde hardware.
De headset van Sony levert een resolutie van 960×1080 per oog en een verversingssnelheid tussen de 90 en 120Hz. Het OLED beeldscherm heeft een diagonaal van 5,7 inch.
Volgens testers is de Playstation VR meer comfortabel om te dragen in vergelijking met de Rift en Vive, ook voor brildragers. De gewichtsverdeling is wat anders. Je bent net als de concurrentie met een kabel verbonden met de PS4.
Er wordt een extra kastje meegeleverd, een soort splitter die je aan de Playstation moet koppelen. Volgens Sony is dat geen co-processor, de PS4 is krachtig genoeg.
TITELS EN EXCLUSIVES
Sony heeft 50 titels aangekondigd voor 2016, daarnaast kun je alle huidige Playstation 4 spellen spelen in een virtueel theater. In principe heb je dus geen televisie nodig om Playstation spellen te spelen.
Een speciale editie van Star Wars Battlefront wordt een Sony exclusive die niet verkrijgbaar zal zijn voor andere VR headsets. Daarnaast heeft Sony reeds een aantal grote titels zoals Little Big Planet en Killzone waar ongetwijfeld VR games van zullen komen.
HET PAARD VAN TROJE
Terwijl Oculus en HTC een compleet nieuw publiek moeten overtuigen heeft Sony al meer dan 35 miljoen Playstation 4 consoles verkocht. Daarmee hebben ze een enorme gebruikersgroep die ze willen verleiden tot de aanschaf van deze accessoire. Helaas heeft Sony een reputatie opgebouwd van het uitbrengen van interessante hardware om ze vervolgens te laten vallen.
De eerste Playstation Move camera had vrijwel geen spellen, de Move controllers waren de investering ook niet echt waard. Laten we hopen dat ze met de Playstation VR voor een langere termijn strategie gaan. Vanaf oktober 2016 is de Playstation VR in Nederland verkrijgbaar.
Samsung heeft grote plannen voor mobiele VR, niet alleen komt er binnenkort een Samsung 360 graden camera, ze gaven ook elke pre-order voor de Galaxy 7 een Gear VR headset ter waarde van 99 euro. Ze zijn niet de eerste die een headset leveren met een smartphone, LG deed vorig jaar al hetzelfde met de G3 smartphone in een aantal landen. Dit was in feite een veredelde Google Cardboard zonder extra hardware, dit jaar komen ze met een verbeterde headset of niet?
LG5 ALS EXTERNE COMPUTER
Bij de Samsung Gear VR wordt het scherm van de smartphone gebruikt als scherm voor de headset. Bij LG wordt er een eigen scherm ingebouwd. De koppeling met de smartphone is wel belangrijk voor de processorkracht, je moet deze aansluiten via een USB kabel.
De smartphone hangt of ligt dus los van de headset. Daarmee zou de headset in theorie kunnen werken met andere apparaten met afwijkende schermen, of zelfs zonder scherm.
NOG NIET KLAAR VOOR PRODUCTIE
Er is nog geen definitief productiemodel, de pers heeft alleen nog mogen kijken naar een prototype. Die stelt wel een beetje teleur, de beeldkwaliteit kan zich niet meten met een Gear VR, laat staan een Oculus Rift of een HTC Vive. De headset laat ook teveel licht door wat nadelig is voor de VR beleving.
Naast een VR headset staat er ook een 360 graden camera op het programma. Daar is nog heel weinig over bekend, alleen het uiterlijk. Die lijkt behoorlijk veel op de Ricoh Theta, een platte staaf met aan weerszijde lenzen.
Technische details zijn nog niet vrijgegeven, het is afwachten of deze camera zich kan meten met de Gear 360 camera.
Hoewel LG vooruitstrevend was met de headset voor de G5 lopen ze nu fors achter op Samsung. LG moet het ook zonder de hulp van Oculus stellen. We zijn benieuwd of LG de achterstand nog in zal halen.
Een Google Cardboard is leuk, een Gear VR is beter. Maar wanneer je écht in de virtuele werkelijkheid wilt stappen heb je meer power nodig. Op dit moment kunnen we kiezen tussen de Oculus Rift en de HTC Vive die opvallend veel overeenkomsten hebben, maar ook enkele belangrijke verschillen bieden. Laten we de twee krachtpatsers eens in de virtuele ring gooien, en ze laten strijden om de zwaargewicht titel Virtual Reality Kampioen 2016.
Even kennismaken met de strijders:
OCULUS RIFT
In 2011 sleutelde Oculus directeur Lucky Palmer op 18-jarige leeftijd het eerste prototype van een headset in elkaar. Hij was moderator van het forum Meant to be Seen waar veel werd gesproken over 3D en Virtual Reality. John Carmack, bekend van id Software en het brein achter games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake sloot zich aan bij Luckey en ontwikkelde de eerste software voor deze nieuwe headset.
De vlam sloeg in de pan dankzij een uitermate succesvolle Kickstarter campagne waar de eerste publieke versie werd aangeboden onder de naam DK1. Met een 7 inch scherm en een lage latency was het een veelbelovend concept, maar het was de DK2 versie die pas echt de potentie van betaalbare Virtual Reality liet zien. In september 2014 kwam de Crescent Bay versie uit, een lichtere versie met een hogere resolutie en twee afzonderlijke schermen,
Vanaf januari 2016 kon het grote publiek de Oculus Rift bestellen, de headsets worden pas in juli geleverd in Nederland.
HTC VIVE
Valve is de grote games producent en oprichter van het online Steam platform voor PC gaming. In februari 2014 lieten ze weten dat er eigen virtual reality systeem zou komen. In maart 2015 liet de fabrikant van mobiele apparaten HTC de eerste versie zien van de Vive, een virtual reality headset. Valve en HTC sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen de HTC Vive. Hoewel Valve een software ontwikkelaar is en HTC voornamelijk hardware maakt werken ze op alle fronten samen in de ontwikkeling van de HTC Vive.
Vanaf februari 2016 kon het grote publiek de HTC bestellen, de headsets worden pas in mei 2016 geleverd in Nederland.
TECHNISCHE SPECIFICATIES
Hoewel de specificaties elkaar niet zoveel ontlopen heeft elk systeem enkele unieke eigenschappen:
Overeenkomende eigenschappen
Resolutie: 1200×1080 per oog
Gezichtsveld: Waarschijnlijk 110 graden diagonaal
Verversingssnelheid: 90 beelden per seconde
Schermen: OLED technologie
Kleur: Zwart
Microfoon: Ingebouwde microfoon
Brildragers: Je kunt de dioptrie instellen voor brildragers
Pupil afstand: Je kunt de afstand tussen de pupillen aanpassen
De Vive kun je bewegend gebruiken op een oppervlak van drie vierkante meter. Bij de Rift zal dat pas later mogelijk zijn.
De Vive wordt geleverd met specifieke VR controllers, de Rift moet het doen met een Xbox controller, later volgen Oculus Touch controllers.
De Vive heeft een camera aan de voorkant die nu gebruikt wordt voor de chaperone functie, later zou hier Augmented Reality aan toegevoegd kunnen worden.
Beide headsets hebben een eigen app winkel, de Rift heeft momenteel het grootste aanbod. Beide systemen leveren twee spellen mee, waarvan de Rift een platformspel en schietspel bundelt, en de Vive een simulator en een puzzelspel.
VAN CROWDFUNDING NAAR FACEBOOK
De Oculus Rift kwam echt van de grond als crowdfunding campagne op Kickstarter. Een bijkomend voordeel van crowdfundiug is de persoonlijke betrokkenheid bij een project. Daar kwam verandering in toen Facebook het bedrijf Oculus opkocht in maart 2014. Veel fans keken argwanend naar de social media gigant. Die angst lijkt ongegrond, Facebook directeur Mark Zuckerberg ziet Virtual Reality als de toekomst van social media, en de ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt. Het voornaamste punt van kritiek is de hoge aanschafprijs en het 360 graden video bedrijf.
ZITTEN OF BEWEGEN
Op dit moment richt Oculus zich op een gebruikerservaring waarbij de speler zit of staat. Fysiek lopen en vrij bewegen wordt beperkt, deels door de kabel, maar ook software ontwikkelaars wordt aangeraden content te ontwerpen waarbij de persoon met headset niet hoeft te bewegen. Veel spellen zijn het beste te spelen op een bureaustoel die kan draaien.
HTC en Valve gaan voor een grotere bewegingsvrijheid. Hoewel de headset nog steeds met een kabel verbonden is aan de PC kun je wel rondlopen en bewegen. Dat brengt risicos met zich mee. HTC heeft in de nieuwste versie een extra camera aan de voorkant aangebracht waarmee je kunt zien wanneer je te dicht bij een muur komt. Dat noemen ze het chaperone systeem. Ook gebruikt de HTC Vive speciale zenders (geen ontvangers) om de positie te bepalen genaamd Lighthouse.
VR IS NOG TE DUUR
De Oculus Rift gaat in Nederland 699,- kosten en de HTC Vive 899,-. Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive hebben daarnaast een krachtige PC nodig om de VR beelden tevoorschijn te toveren. Als jouw systeem niet voldoet aan de minimum vereisten moet je een PC aanschaffen van een kleine duizend euro, of meer als je voorbereid wilt zijn op de toekomst. Hier pakt Oculus het anders aan in vergelijking met HTC.
Oculus werkt nauw samen met Samsung, die een eigen Gear VR headset verkopen. Deze headset kan gebruikt worden met een Samsung smartphone, waardoor de kosten van de headset een stuk lager zijn. Voor 99,- kun je de gear VR aanschaffen.
De kwaliteit van de Gear VR ligt beduidend lager, maar je kunt deze apps ook downloaden via de Oculus Store. Daarmee biedt Oculus in feite een VR ervaring in twee prijsklassen, terwijl HTC en Valve alleen voor de premium markt een product op de markt zet.
WIE IS DE WINNAAR?
Beide headsets zijn nog niet uitgeleverd aan consumenten. De Oculus Rift is 200 euro goedkoper maar heeft standaard geen VR controllers en je kunt niet vrij rondlopen. De Rift heeft wel een groter aanbod aan titels, maar HTC zal snel volgen, HTC werkt nauw samen met Valve, de koning van PC gaming en eigenaar van het Steam platform.
Voor die 200 euro krijg je het Lighthouse systeem, een camera aan de voorzijde en twee VR controllers. Daarmee is het standaard set van de Vive completer dan die van de Rift. Verder liggen de technische specificaties zo dicht bij elkaar dat ze te verwaarlozen zijn. Enkele jaren geleden was Oculus nog de gedoodverfde winnaar van Virtual Reality, maar HTC is ze voorbij gestreefd op het gebied van innovatie, en de ontwikkeling van aansprekende content. Oculus werkt slim samen met Samsung om de drempel naar VR te verlagen, en Gear VR gebruikers naar hun systeem te lokken.
Een winnaar is moeilijk aan te wijzen, het is wel duidelijk dat het directe concurrenten zijn, net als bijvoorbeeld Android en Apple iOS. Oculus heeft destijds de harten van early-adaptors gestolen met de Kickstarter campagne, maar HTC lijkt de pers en media meer te overtuigen op dit moment. We ontkomen er helaas niet aan een winnaar te kiezen. Dus met een neuslengte afstand is de Virtual Reality Kampioen voor 2016:
Tomá Frooxius Mariančík veroverde de derde plaats tijdens de Indiecade VR Jam in 2013 met Sightline: The Chair. Hij heeft daarna zeker niet stilgezeten en heeft onlangs een tipje van de sluier opgelicht van zijn nieuwe project Neos Core, of zoals hij het zelf noemt een World Builder. Kunt u nu een laten maken van een 360-graden-video.
In de eerste video over Neos Core legt Mariančík uit dat dit systeem gebaseerd is op een aantal andere ideeën en technieken met als doel een coöperatieve virtuele omgeving om content in te ontwerpen. Door gebruik te maken van de Unity 3D engine en meerdere gebruikers te koppelen is het mogelijk om verschillende mensen in dezelfde virtuele wereld te plaatsen.
Dat is op zich niet uniek, er bestaan al meerdere virtuele chat rooms, de makers van Second Life werken momenteel ook een dergelijk project. Maar Neos Core gaat nog een stapje verder.
VIRTUELE PARTICIPATIE
Een belangrijk uitgangspunt voor Neos Core is het realtime koppelen van meerdere gebruikers in dezelfde virtuele omgeving. Omdat het doel is samen te werken aan creatieve projecten mag daarmee geen vertraging zijn.
Nu kunnen er al meerdere participanten inloggen en toegevoegd worden aan de VR omgeving. Met controllers kunnen ze realtime samenwerken aan één project. In de demonstratie is dit nog beperkt, in de komende maanden zullen er veel functies aan worden toegevoegd.
Je zou deze technologie bijvoorbeeld kunnen gebruiken bij een architectenbureau waarbij meerdere ontwerpers vanuit hun eigen standpunt kunnen werken aan één project. Als ze kunnen werken via internet hoeven ze niet eens op dezelfde plek te zijn om toch samen te werken.
Mariančík wil het Core systeem gratis aan gaan bieden aan zowel ontwikkelaars als gebruikers en middels hosting en ondersteuning geld verdienen. Op dit moment werkt het systeem lokaal met twee HTC Vive systemen en controllers, met een smartphone kun je in de ruimte stappen en meekijken. Later zal een verbinding via Wifi volgen.
verlies je wel een groot deel van de verticale resolutie. Dit jaar zijn de budget 360 cameras weer een stuk beter geworden. Wat is er momenteel zoal te koop?
BUBLCAM
Deze camera kwam tot stand dankzij een Kickstarter campagne. De Bublcam zit nog in de eerste generatie 360 cameras, naar eigen zeggen waren ze de eerste op de markt.
Het betreft vier cameras met een totale resolutie van 1440×1440 pixels met een effectieve 360 graden resolutie van 1984×992. Met een prijs van $799,- wordt het toch wel tijd voor een nieuw model, of een fikse prijsverlaging.
360FLY
Deze camera is ook alweer een tijdje op de markt en legt HD beelden van met slechts één lens. De totale resolutie bedraagt 1504×1504 pixels met een effectieve 360 graden resolutie van 1280×720. Het is wel een echte sportcamera die je voor 499,- in huis kunt halen. Of je kunt een 360 graden virtual reality video laten maken
THETA S
Dit is de tweede generatie Theta cameras met ditmaal een hogere resolutie. Het design is nagenoeg gelijk gebleven met twee groothoeklenzen die goed zijn voor een totale resolutie van 1920×1080 pixels met een effectieve 360 graden resolutie van 1920×960.
Het is nog mogelijk voor 289,- aan te schaffen maar je kunt eigenlijk beter kiezen voor dit nieuwe model die voor 399,- in de winkels ligt.
PIXPRO SP360 4K
Toen we vorig jaar de waren we gecharmeerd van deze aantrekkelijke sportcamera, maar de resolutie was net iets te laag. Met dit nieuwe model wordt een beeld van 2880×2880 pixels met een effectieve 360 graden resolutie van 1920×960 opgenomen.
Dat is een hele vooruitgang, het is wel jammer dat deze camera helemaal zwart is en daarmee niet meer opvalt. Bij een sportcamera kan het verliezen van het kleine kastje een probleem opleveren. Met 449,- is de Pixpro concurrerend geprijsd.
Bij de introductie van de nieuwe LG lijn aan smartphones werd ook een halfbakken headset vertoond en een 360 graden camera die We hebben nog niet de beeldkwaliteit van deze camera kunnen beoordelen, laten we hopen dat hier meer werk in heeft gezeten dan de teleurstellende headset.
Samsung Gear 360 maakt van iedereen een VR producent
SAMSUNG GEAR 360 MAAKT VAN IEDEREEN EEN VR PRODUCENT
Total: 0
Van alle smartphone fabrikanten is Samsung de absolute koploper op het gebied van Virtual Reality en 360 graden video. Apple heeft nog geen enkel initiatief genomen om VR te ondersteunen, Google gaat voor de uiterste markten met een goedkope Cardboard houder en een professionele camera rig. Samsung blijft vernieuwen met hoogwaardige consumentenproducten. Binnenkort kun je zelfs 360 films maken met de Samsung Gear 360.
GEAR 360 IS GEMAAKT VOOR DE GALAXY
Samen met de introductie van de Galaxy 7 werd ook de Gear 360 gepresenteerd. De camera is nog niet te koop, de prijs is ook nog niet bekend maar de specificaties lijken dik in orde.
De 360 heeft twee lenzen waarmee een 360 graden beeld opgenomen kan worden. De foto resolutie is 15MP en de maximale video resolutie ligt op 3840×1920 pixels. Dat is een Full HD verticale resolutie, de meeste cameras onder de 500 euro komen maar tot de helft.
Je kunt de 360 besturen met een aantal Galaxy smartphones, welke dat zijn is nog niet bekend. Je kunt dan realtime de camerabeelden bekijken op jouw device, waarna je ze kunt monteren en publiceren. De behuizing is spatwaterdicht en stofdicht, je kunt dus sportief aan de slag met deze camera.
DE SAMSUNG GEAR LIJN BREIDT ZICH UIT
Eerst kwam Samsung met de Gear VR, een budget headset. Een jaar later kwam de tweede versie die niet alleen beter was, maar ook de helft goedkoper. De eerste bestellers van de Galaxy 7 krijgen de Gear VR zelfs gratis.
Nu komt er een 360 graden camera bij. Daarmee is Samsung een uniek VR ecosysteem aan het creëren, geen enkele concurrent heeft een dergelijk aanbod VR producten die zo perfect op elkaar zijn afgestemd.
Het is nog niet bekend hoeveel de Gear 360 gaat kosten, en hoe de camera werkt zonder Samsung smartphone.
Er zijn een aantal headsets die dit jaar de strijd aangaan om de gunst van de consument. Gear VR heeft een eigen niche, Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR liggen dicht tegen elkaar wat betreft functionaliteit en prijs. Ontwikkelaar Starbreeze pakt het helemaal anders aan; ze ontwikkelen een hoogwaardig product en laten mensen spelen in hun eigen Arcade. Wordt StarVR de grote ster van Virtual Reality?
STARVR HEADSET IS SUPERIEUR
De headset van Starbreeze heeft een gezichtsveld van 210 graden horizontaal en 130 graden verticaal. Daarnaast worden twee Quad HD schermen gebruikt met een resolutie van 5120×1440 pixels per oog.
Op de headset bevinden zich markers waarmee je 360 graden kunt draaien met een perfecte positionering. Deze specificaties brengen hoge kosten met zich mee. Starbreeze heeft een oplossing bedacht voor de komende paar jaar.
STARBREEZE ARCADE
Spelautomaten in een Arcade kom je tegenwoordig zelden tegen. Starbreeze gaat een eigen Arcade openen in Los Angeles, en wil vervolgens ook uitbreiden naar andere landen. In deze Arcade kun je diverse VR games spelen.
Veel mensen hebben interesse in VR maar zijn nog niet bereid om zelf een dure headset aan te schaffen. Ook hoef je in een Arcade geen concessies te doen wat betreft hardware en beschikbare ruimte.
GOED, BETER, BEST
Je hebt als consument binnenkort drie keuzes; je kunt kiezen voor een Smartphone met houder zoals de Gear VR of Google Cardboard, je kunt kiezen voor een betere maar duurdere ervaring met de Oculus Rift en de HTC Vive, of je gaat naar de Starbreeze Arcade om eventjes de hoogste kwaliteit VR te beleven.
Vorig jaar werd met veel bombarie het supermoderne Yumble indoor pretpark geopend in Roermond. Slechts vier maanden later sloot deze attractie alweer. Er kwamen te weinig bezoekers, de media was ook niet echt lovend over dit themapark met Virtual Reality en Augmented Reality attracties.
Binnen Oculus Story Studio worden uiteenlopende filmmakers gevraagd bijzondere VR films te produceren. Wesley Allsbrook nam deze uitdaging aan, maar stelde als voorwaarde dat ze de beelden binnen een VR omgeving kon ontwerpen. Uit dat idee ontstond Quill, een tekenpakket waarmee je met een headset en twee Oculus Touch controllers vrij kunt tekenen en schilderen op een virtueel canvas.
DEAR ANGELICA
Tijdens het Sundance Festival gaf Allsbrook een demonstratie van het tekenproces in Quill. De tekentools ogen heel natuurlijk, een virtueel canvas biedt een diepte die niet mogelijk is op papier of met een tekentablet.
Op dit moment is Quill alleen te gebruiken voor artiesten binnen de Oculus Story Studio, het is niet bekend of deze software ook beschikbaar komt voor de eindconsument. Dear Angelica is de film die Allsbrook maakte met behulp van Quill.
TILT BRUSH VAN GOOGLE
Ook voor de HTC Vive is er een VR tekenpakket genaamd Tilt Brush. Deze software werd ontwikkeld door Google en zal op termijn beschikbaar komen voor het grote publiek.
Hoewel de wijze van tekenen op vele fronten overeen komt zijn de resultaten verschillend. Dat zal te maken hebben met de artiest en het set aan tekengereedschappen, hoewel de verhoogde bewegingsvrijheid van de HTC Vive ook een rol kan spelen.
OCULUS MEDIUM 3D BOETSEREN
Naast tweedimensionale penseelstreken in een 3D omgeving is er ook een software pakket voor de Oculus Rift genaamd Medium. Hiermee kun je 3D objecten creëren in een VR ruimte.
Met virtuele klei kun je allerlei objecten boetseren zonder je vingers vies te maken. De Tsjechische Ondrej Jamriska en Vojta Krs hebben al eerder een demonstratie gegeven met de DK2 versie van de Rift genaamd VRclay.
Het ziet er naar uit dat VR headsets niet alleen gebruikt gaan worden om te consumeren, maar ook om te produceren. Het biedt artiesten een compleet nieuwe werkwijze om hun creatieve visie vorm te geven.
HTC en Valve hebben de eerste VR game titels gepresenteerd. Er is volop variatie in deze selectie en ze maken goed gebruik van de nieuwe mogelijkheden die VR heeft te bieden. De HTC Vive laat je vrij rondlopen, in tegenstelling tot de Oculus Rift die meer gericht is op een zittende speler. Dat geeft de HTC Vive meer mogelijkheden, helaas zie je er tijdens het spelen niet zo cool uit.
HOVER JUNKERS
Hover Junkers is een schietspel waarbij je beide handen kunt gebruiken om objecten vast te pakken, te gooien, te schieten, wat je maar wilt. Je kunt zelfs een pistool op je hoofd richten en in het spel zelfmoord plegen. Dat is niet zo uniek, maar in een VR wereld voelt dat wel akelig realistisch aan. Je kunt ook virtueel een duim omhoog steken, of je middelvinger.
ELITE:DANGEROUS
Elite: Dangerous is geen HTC Vive exclusieve game en dat is te merken. Je zit gewoon in je stoel en waant je in een cockpit van een ruimteschip. Deze game zal niet veel afwijken van de Oculus Rift versie maar het blijft een spannend spel, en ook heel mooie game om te zien.
BUDGET CUTS
Budget Cuts is een spel dat echt gemaakt is voor een VR headset als de HTC Vive. Je kunt vrij rondlopen maar door een Portal gun hoef je geen grote afstanden te overbruggen. Je hebt het gevoel van vrijheid terwijl het spel je netjes binnen enkele vierkante meters houdt. Naast het slimme concept is het ook gewoon een leuke game om te spelen. Fans van de bekende Portal serie zullen zich meteen thuis voelen.
FANTASTIC CONTRAPTION
Fantastic Contraption ziet er hilarisch uit. Je speelt met een soort technisch LEGO en moet objecten maken die vervolgens zelfstandig wegrijden. Als je het voertuig niet goed in elkaar zet zul je het letterlijke doel niet bereiken. Dit is een uitstekend voorbeeld van objecten manipuleren in een driedimensionale omgeving.
JOB SIMULATOR
Iedereen heeft wel eens schoon genoeg van elke dag moeten werken. Soms dromen we van een volledig geautomatiseerde wereld waar werken niet meer bestaat. In deze game is dit realiteit geworden. Job Simulator is een simulatie voor mensen in deze fictieve wereld waar banen overgenomen zijn door robots. Het moet een impressie geven van hoe het bedrijfsleven was voordat de robots er waren. De preview ziet er erg vermakelijk uit.
Veel journalisten die ondertussen met zowel de Oculus Rift als de HTC Vive hebben gespeeld zijn van mening dat de Vive momenteel het beste VR gevoel geeft. De bewegingsvrijheid speelt daarbij een grote rol. De kabel naar de PC wordt wel als minpunt gezien, een beperking waar de Gear VR geen last van heeft. Wellicht dat versie twee met een draadloze headset gaat werken.
Het jaar van Virtual Reality is begonnen. De aftrap is te danken aan HTC en Valve. De Vive consumenten-editie is vanaf 29 februari beschikbaar voor pre-order. Gisteren, 21 februari, was het Mobile World Congress in Barcelona waar HTC van de gelegenheid gebruikt maakte om deze fascinerende aankondiging te doen.
Samen met Valve gaan ze de consumentenversie van het Vive virtual reality systeem uitbrengen. Daarnaast brengt HTC de Vive Phone service uit; een nieuwe stap in de wereld van VR.
UIT HET AS VAN GLASS..
..herrijst de Vive. Een tijd geleden was Google veel in opspraak vanwege het Glass-project; een project ter ontwikkeling van een augmented reality bril waarbij veelbelovende ideeën helaas niet tot realiteit mochten komen.
Hoewel HTC een andere insteek heeft, komen er toch een aantal mogelijkheden in de wereld waar Google het helaas niet waar kon maken. En dat hebben we te danken aan Vive Phone Services.
Gemiste oproepen kunnen worden ontvangen en worden beantwoord. Berichten kunnen worden ontvangen, waar weer een quick reply op kan worden gegeven. Ook kalenderuitnodigingen kunnen worden bekeken op de headset.
Deze fusie van realiteit en de virtuele wereld creëert ontelbare nieuwe mogelijkheden. Niet alleen voor consumenten is dit een bijzonder, maar ook voor zakelijk gebruik is de potentie groot.
WAT KUNNEN WE VERWACHTEN?
Scherpere displays, verbeterde draadloze controllers, een front-camera met augmented reality mogelijkheden, een verbeterde hoofdband; Vive brengt het allemaal tot werkelijkheid. Deze consumenten-editie van de Vive is binnenkort dus beschikbaar voor een prijs van $799,-. Daarbij ontvangt men ook twee spellen om gelijk te kunnen starten met VR:
Fantastic Contraption: Een game waarbij de gebruiker zich bevind op een eiland bedekt met gras.. zwevend in de lucht. In dit spel kunnen machines worden gebouwd die zich voorbewegen.
Job Simulator: De voorspelling van de mensen is uitgekomen. In deze game zijn namelijk alle banen overgenomen door robots. Dankzij de Job Simulator kan ervaren worden hoe het was om een baan te hebben.
Hoewel dit de impressie geeft dat de nadruk ligt op recreatief gebruik voor deze consumenten-editie, is dit niet helemaal waar. Er zijn namelijk veel ontwikkelaars bezig om de opties te vergroten voor andere branches, e.g. onderwijs, gezondheidszorg, retail, design en de auto industrie.
Dit betekend dus dat eindelijk onze verwachtingen uitkomen. HTC liep altijd al voorop met VR-ontwikkelingen en daarom is het geen verrassing dat HTC het eerste bedrijf is dat Virtual Reality zo dicht aan de man gaat brengen.
PRE-ORDER EN RELEASE
Vanaf 29 februari is er dus een pre-order mogelijk. Deze start om 10AM (EST) (16:00 Nederlandse tijd UTC +1). De prijs is $799,- in Amerika, maar is niet simpel om te zetten naar Euro. Vanwege bijkomende kosten (verzendkosten, belasting, etc) verschillen de prijzen vaak per land.
Voor dit bedrag krijgt men draadloze VR controllers, een bril met ingebouwde front-camera, Room Scale uitrusting en twee complete VR games. De Vive uitrusting zal up-to-date worden gehouden dankzij de integratie met SteamVR. Op 1 april is hij officieel beschikbaar.
Het Sundance festival is al tien jaar lang een begrip in de filmwereld. Dit initiatief van acteur Robert Redford wordt elk jaar groter en indrukwekkender. Het behoorde ook tot één van de eerste filmfestivals dat aandacht besteedde aan 360 graden films. Dit jaar is het aantal VR films dat vertoond wordt op Sundance groter dan ooit.
IM360 CARDBOARD
Je ziet steeds meer Google Cardboard houders met een merknaam verschijnen. IM360 is de officiële VR partner op Sundance, ze stellen speciale Cardboard brillen beschikbaar voor de bezoekers. Via een app kan het thuisfront ook genieten van de films. Op dit moment kunnen de 360 graden films alleen worden bekeken via de Android app; de Apple iOS app zal later ook de VR films gaan ondersteunen. IM360 is bekend van verschillende VR projecten zoals een videoclip van Taylor Swift en de talkshow van Conan OBrien.
STAR WARS HOLO CINEMA
Deze presentatie is meer Augmented Reality dan Virtual Reality, desondanks presenteert het team van ILMxLab een indrukwekkende opstelling waar beelden worden geprojecteerd op de muur terwijl je door een AR bril kijkt. Al eerder was er een promotie app voor de laatste Star Wars film waarin enkele VR clips te zien waren. Er is een heel team binnen Industrial Light and Magic die zich richt op dit soort innovatieve producties.
SAMSUNG GEAR VR
De maker van de Gear VR heeft een eigen bioscoop op Sundance ingericht waar hun Smartphones met Gear VR headset gebruikt worden om hun eigen VR producties te vertonen. Samsung is ook in de productie van exclusieve VR video gestapt. Op Sundance is er een film te zien die in samenwerking met Funny or Die werd geproduceerd. Bekende komische acteurs Paul Scheer en Rob Heubel spelen in deze film. Ook werd het MilkVR platform onder de aandacht gebracht, een VR video project speciaal voor de Gear VR waarin ze onafhankelijke filmmakers uitdagen content te produceren.
VEELZIJDIG AANBOD
De diversiteit aan VR films is erg hoog dit jaar. Zanger, komiek en tech nerd Reggie Watts geeft zijn eigen draai aan 360 graden video; Defrost is een ziekenhuisdrama van de Hollywood regisseur Randal Kleiser met een rol voor Carl Weathers; Perspective 2: The Misdemeanor is een film vanuit twee standpunten die een confrontatie tussen politie en twee jongeren laat zien; Fabulous Wonder.land is een psychedelische trip die gebaseerd is op een Britse musical. En er zijn nog tientallen andere films te bekijken.
Op dit moment zijn nog niet alle films via de app te zien.
Elke VR headset heeft momenteel een eigen systeem voor interactie in de virtuele wereld. De Oculus Rift maakt standaard gebruik van een Xbox controller, de HTC Vive heeft een eigen Lighthouse Tracking systeem ontwikkeld. Leap Motion laat je compleet vrij met je handen navigeren en manipuleren, en dit jaar gaan ze 100% voor VR.
LEAP MOTION
Dit bedrijf speelt niet zomaar handig in op het succes van VR. Ze bestaan al sinds 2010, lang voor de Rift verscheen. Ze hebben een kastje ontwikkeld die je op een PC aan kunt sluiten. Die scant jouw handen waardoor je de computer kunt bedienen. Dit systeem bestaat nog steeds maar in 2016 leggen ze de focus op Virtual Reality.
LEAP MOTION VOOR HEADSETS
Directeur Michael Buckwald geeft aan dat er meerdere fabrikanten met deze technologie gaan werken in headsets dit jaar. Hoewel er een Leap Motion kastje bestaat voor de Rift is het twijfelachtig dat Oculus dit systeem als standaard gaat invoeren, althans niet op de korte termijn. Ook de Vive en Playstation VR hebben al hun eigen systeem. De technologie leent zich wel perfect voor mobiele systemen als de Gear VR en de Homido headset omdat je volledig vrij kunt bewegen.
BEKIJK JE HANDEN IN VR
Je kunt met de Leap Motion virtuele handen bekijken wat beweging en interactie een stuk makkelijker maakt in VR. Met de nieuwe versie kun je naast digitale handen ook je echte handen zien. Spellbound VR Alpha biedt een voorproefje van de mogelijkheden en maakt gebruik van de Leap Motion en de Oculus Rift DK2.
ATOMIC VR
Bij Atomic VR gaan ze letterlijk nog een stap verder. Het systeem werkt op een HTC Vive headset en geeft je enkele controllers in handen die lijken op de Playstation Move in combinatie met kerstverlichting. Het ziet er vreemd uit maar biedt wel een enorme bewegingsvrijheid. Dit bedrijf richt zich met name op e-sports toepassingen.
Het nieuwe seizoen van de NFL is gestart. In Europa lopen we niet echt warm voor American Football, in de Verenigde Staten is het een groots spektakel. NFL sponsor Microsoft maakte van de gelegenheid gebruik om Hololens onder de aandacht te brengen. In het verleden lieten ze al diverse demonstraties zien die vooral interessant waren voor techneuten, deze nieuwe video richt zich op de sportliefhebber.
In de video zien we de mogelijke toekomst met Hololens technologie. Het beeld van de televisie spreidt zich uit over de gehele muur, met een knijpbeweging zie je het stadion van boven. Met een simpele kneep komt er een Football speler uit de muur rennen. Als je de opstelling goed wilt bekijken projecteer je deze op de salontafel. Erg indrukwekkend allemaal. Het betreft een simulatie die de mogelijkheden voor de toekomst laat zien. In hoeverre dit allemaal gerealiseerd zal worden is niet bekend, ook is er nog geen release datum bepaalt.
DEVELOPMENT EDITIE NU TE BESTELLEN
De Oculus Rift heeft veel bekendheid verworven door testversies van hun headset uit te brengen voor ontwikkelaars. Door de drempel laag te houden kunnen veel mensen voor de algemene release kennismaken met nieuwe hardware.
Dat blijkt een effectieve marketing strategie, daarom heeft Microsoft de bestelronde voor hun ontwikkelaars versie geopend. Je moet lid zijn van Windows Insider, wonen in de Verenigde Staten en $3000,- neertellen. De uiteindelijke versie zal worden uitgerust met een bredere kijkhoek, de huidige field of view is al vaker bekritiseerd als onvoldoende.
DEEL JOUW IDEE
Midden januari is de stemronde voor Share Your Idea gesloten, nu is de winnaar bekend. Ruim 5000 mensen zonden hun idee in voor een Hololens applicatie. Het winnende idee is Galaxy Explorer, een Hololens applicatie waarmee je virtueel in het heelal kunt kijken.
Het winnende project is in feite een combinatie van meerdere ingezonden ideeën die samengevoegd zijn tot één totaalconcept. Op de productpagina staan alle afzonderlijke inzendingen vermeld. Een Augmented Reality spel en een virtueel aquarium kwamen op de tweede en derde plaats. Het winnende concept zal daadwerkelijk worden ontwikkelt voor de Hololens.
De laatste YouTube video van Magic Leap, wellicht de grootste concurrent van Hololens, liet een soortgelijke applicatie zien. Ook hier kun je planeten bekijken als driedimensionale weergave in de lucht. Het is niet bekend welke technologie Magic Leap zal toepassen om dit te bewerkstelligen.
HOLOLENS TREEDT IN HET VOETLICHT
Microsoft heeft lang in de schaduw moeten staan van VR headsets zoals die van Oculus Rift en HTC Vive. Als ontwikkelaars zelf kunnen experimenteren met de Hololens kan dit veranderen. Hoewel Microsoft zich richt op de eindconsument is de versie voor ontwikkelaars behoorlijk aan de prijs met $3000,-. Hoeveel de retail versie gaat kosten is nog niet bekend. Net als de Gear VR biedt Hololens een draadloze ervaring.
Dit is het jaar van virtual reality. De grote merken in de wereld van VR lanceren in 2016 de eerste generatie VR Headsets voor het grote publiek. Ook zonder kostbare hardware is het mogelijk om virtuele ervaringen te beleven met een smartphone. Virtual reality is niet alleen geschikt voor spelletjes en vermaak, er wordt in diverse branches al gebruik gemaakt van de laatste technologische (VR)ontwikkelingen. Educatie is een gebied waar vr een ongekend grote rol gaat spelen zal het leerproces de komende tijd radicaal veranderen. Stap in de virtuele wereld... en leer over de echte wereld. U kunt nu zelf een 360 graden video laten maken.
Google's Expeditions Pioneer Program
Google heeft een eigen initiatief om VR naar scholen te brengen. Met name in de Verenigde Staten maar ook internationaal is het mogelijk om een school aan te melden voor dit programma. Er komen specialisten naar het klaslokaal met een speciale, kleurrijke smartphone houder met daarin Asus smartphones op basis van het Android besturingssysteem.
Met een speciale app is het mogelijk virtuele tours te maken op locaties over de hele wereld. Google spreekt met het programma over plaatsen waar een schoolbus niet kan komen. Er zijn honderd locaties om te bezoeken en deelname is gratis. De app is op dit moment nog niet publiekelijk beschikbaar.
Doe het Zelf
Een project wat onderwijzers zelf uit kunnen voeren met bestaande middelen is een panorama project op school. Met gratis verkrijgbare apps voor zowel Android als iOS is het mogelijk panoramafoto's te maken van de school en de nabije omgeving. Met een eenvoudige Cardboard viewer kunnen leerlingen deze foto's in 360 graden bekijken. Dit zijn projecten die klassikaal uitgevoerd kunnen worden of individueel (thuis), die later klassikaal worden bekeken. De bekende fotosite Flickr heeft een speciale sectie genaamd Equirectangular met duizenden panorama foto's die gratis te bekijken zijn.
360 graden documentaires
De New York Times investeert veel in 360 graden documentaires. Ze gaven al eerder een gratis Cardboard houder aan hun leden. Via de gratis app NYT VR zijn er al een aantal documentaires te bekijken. De meest indrukwekkende film is The Displaced over kinderen die hun huis hebben verloren door oorlogen en aanslagen. Titels in het beeld geven meer informatie over de situatie en het leven van de kinderen wordt in 360 graden video in beeld gebracht.
Het is alsof je zelf naast het kind in de auto zit. Dit soort beelden hebben een grote impact op leerlingen en brengt abstracte informatie tot leven. Via Kickstarter loopt momenteel een campagne voor een soortgelijke documentaire over Chernobyl. De locatie van de kernramp wordt gefilmd in VR waardoor de effecten van deze ramp heel dichtbij komen.
MissionV
Deze Ierse organisatie maakt gebruik van OpenSimulator, een Open Source softwarepakket om virtuele werelden te ontwerpen. MissionV combineert deze software met een Oculus Rift headset voor een educatieve ervaring. In de klas worden kinderen uitgedaagd een nieuwe virtuele wereld te bouwen op een PC. Vervolgens is het mogelijk met een headset door deze wereld te lopen.
Daarnaast heeft MissionV ook enkele locaties in de omgeving digitaal nagebouwd in de software. Zo kunnen kinderen virtueel rondlopen in Clonmacnoise, een historische plaats met oude ruïnes. Dit project begon al in 2012, enkele jaren voordat de Oculus Rift headset werd ontwikkeld. Destijds was de virtuele omgeving alleen op een computermonitor te zien.
Alchemy leert je presenteren
Voor een klas staan kan voor een leraar een uitdaging zijn, voor een kind die een spreekbeurt moet houden is het een ware nachtmerrie. Alchemy heeft meerdere lesprogramma's ontwikkeld waarin leerlingen voor een virtuele groep staan. Ze dragen hierbij een headset en zien een groep digitale karakters voor zich.
Tijdens het geven van een presentatie aan dit virtuele gezelschap wordt er realtime feedback verzameld over de spreker waaronder oogcontact, relevantie van de boodschap en andere aspecten. Hiermee kan verlegenheid worden verminderd en de sociale ontwikkeling wordt versterkt.
Virtual reality ervaringen hebben een positieve uitwerking op de interactie tussen leerlingen. Hoewel het lijkt dat de gebruiker geheel afgesloten is van de buitenwereld wordt er vaak in kleine groepen gewerkt waarbij leerlingen één voor één de headset dragen. Studenten werken op deze wijze samen aan virtuele lesstof.
Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met een leerachterstand, taalachterstand of kinderen in probleemsituaties beter leren met VR hulpmiddelen.
Creatieve Expressie
Naast informatie consumeren behoren eigen creaties in de virtuele wereld ook tot de mogelijkheden. Met het ruimtelijke tekenpakket Quill is het mogelijk om in de ruimte te schilderen. Je draagt daarbij een headset en houdt twee controllers in de hand. Je kunt rond de tekening lopen in de virtuele ruimte en met virtuele penselen schilderen.
Tiltbrush is een soortgelijk tekenpakket om virtuele tekeningen te maken. Medium is een 3D variant waarbij je een virtueel stuk klei in drie dimensies kunt bewerken. Daarmee is VR op school ook geschikt voor creatieve expressie waarbij ruimtelijk inzicht wordt gestimuleerd.
De virtuele blokkendoos genaamd Minecraft blijkt een ideaal leermiddel in het onderwijs. Kinderen kunnen virtuele werelden maken in een drie dimensionale omgeving. Met behulp van een VR headset kun je in deze wereld stappen en verder uitbouwen met als enige beperking de fantasie van de speler.
VR in medisch onderwijs
.
In de medische sector wordt al veelvuldig gebruik gemaakt van VR technologie, bijvoorbeeld bij simulaties. Virtalis heeft een combinatie tussen virtueel en de werkelijkheid ontwikkeld waarbij een student zijn of haar arm in een robot koe kan steken. Op het beeldscherm wordt vervolgens de binnenzijde van een virtuele koe weergegeven.
De Moveo Foundation traint medische studenten door een echte chirurg operaties te laten verrichten met een 360 graden videocamera op zijn hoofd. Leerlingen kunnen zo precies de handelingen bekijken vanuit het standpunt van de chirurg. Ze dragen daarbij een VR bril zodat ze vrij kunnen rondkijken. VOXEL-MAN Dental is een systeem met een VR headset in combinatie met een speciale controller om handelingen van een tandarts te simuleren binnen een veilige VR omgeving.
Spelenderwijs leren
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan leren via computerspellen. House of Languages van Fox3D is een kleurrijk spel waarin de student in een virtuele kamer staat. De leerling krijgt woorden te zien en te horen in een nieuwe taal. Het is aan de speler om rond te kijken en te zoeken naar het object. De visuele stimulans in combinatie met de interactieve spelvorm laat het kind sneller leren.
Bewegingsvrijheid in VR
De verschillende fabrikanten hanteren ook verschillende invalshoeken voor VR. De Oculus Rift gaat meestal uit van een statisch middelpunt. De gebruiker zit in een stoel of staat op één plek. Met de bijbehorende controllers genaamd Oculus Touch kun je objecten manipuleren en virtueel rondlopen. Dat is heel geschikt voor kleinere locaties. De HTC Vive werkt met een Lighthouse systeem waarbij je zelf rond kunt lopen. Dat biedt meer bewegingsvrijheid maar je hebt er wel een grotere ruimte voor nodig. De HTC Vive heeft sinds de laatste versie een Chaperone systeem waardoor je gewaarschuwd wordt wanneer je te dicht bij een muur komt.
Zowel de Oculus Rift en HTC Vive moeten worden gekoppeld aan een PC. Je bent dus altijd verbonden met een kabel aan een computer. Daarnaast moet de PC krachtig genoeg zijn om de hoge kwaliteit beelden weer te geven. De totale investering ligt behoorlijk hoog.
In sommige gevallen is het mogelijk de output van de VR headset weer te geven op een externe monitor. Zo kan de rest meekijken, advies geven en de speler assisteren. Er zijn ook mogelijkheden om meerdere personen samen te brengen in één virtuele wereld. Convrge is een systeem waar mensen op verschillende locaties in de wereld door middel van een headset zich in een virtuele ruimte kunnen begeven.
Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk virtuele lessen te geven aan studenten op meerdere locaties. Lecture VR is een dergelijk systeem dat remote learning mogelijk maakt. Een andere sociale VR implementatie is Project Sansar. Dit project komt voort uit het Second Life platform, een voorloper van de virtuele wereld.
Echt leren in de virtuele wereld
De drempel voor Virtual reality is momenteel erg laag. Iedereen met een smartphone kan de wereld onderzoeken met panorama foto's. Met speciale headsets kun je volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld waarbij studenten praktijkgericht onderwijs kunnen volgen, samen in de klas of wereldwijd verspreid.
Het prijsniveau van de speciale headsets en PC apparatuur ligt nog vrij hoog op dit moment. Voor particulieren is dit nog een behoorlijke drempel, in onderwijssituaties is dit beter te verantwoorden. Er zijn ook organisaties die VR producten verhuren, vaak met software applicaties die gericht zijn op de doelgroep. Daarmee kan virtual reality een échte toevoeging bieden aan het onderwijs.
Aan de slag met virtual reality op school?
De mogelijkheden zijn zeer divers en bieden een uniek innovatief leermiddel. Dankzij de hoge mate van betrokkenheid alsmede de fun factor maakt het leren leuk en gaan studenten actief bezig met de stof. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van virtual reality op school, neem dan gerust contact met ons op.
De uitdaging: Lopen in een virtuele wereld. Je kunt met een VR headset vrij rondkijken waarmee het lijkt alsof je echt in die virtuele wereld staat. Maar zodra je wilt bewegen is de beleving verdwenen. Hoe kun je vrij bewegen zonder je handen te gebruiken?
3DRUDDER
Deze schijf plaats je op de vloer, je gaat zelf in een stoel zitten. Door de schijf te kantelen kun je vrij lopen in de virtuele omgeving zonder een stap te zetten. Het voordeel is dat je handen vrij zijn voor andere vormen van interactie, bijvoorbeeld het hanteren van een geweer in een schietspel. Je kunt voor 179 een preorder plaatsen voor een 3DRudder.
VRGO
Dit eivormige zitje plaats je eveneens op de vloer, maar je hebt geen stoel nodig. Ditmaal moet je met je lichaam kantelen om jezelf voort te bewegen. Dit stoeltje is een stuk groter, gelukkig kun je de headset in de VRGO bewaren. Er is nog geen verkoopprijs bekend, de goedkoopste versie via de Kickstarter campagne had een prijs van 150 Britse Pond, de verkoopprijs zal aanzienlijk hoger liggen.
VRGO OF 3DRUDDER?
Beide apparaten werken op dezelfde wijze. Ze mappen de toetsenbord toetsen naar het apparaat. In principe zou de loopsnelheid variabel kunnen zijn afhankelijk van de kanteling. De 3DRudder is een stuk compacter dan de VRGO en zal ook goedkoper zijn. De VRGO laat je hele lichaam bewegen, je mag zelf bepalen of dat een voordeel of nadeel is. Bij de 3DRudder moet je altijd een stoel bij de hand hebben.
Je kunt een preorder plaatsen voor de 3DRudder, de VRGO Kickstarter campagne is voorbij maar bestellen is nog niet mogelijk. Misschien moet je even afwachten en als je echt interesse hebt en deze apparaten eerst testen alvorens een beslissing te maken. Zijn het leuke concepten? Zeker. Kun je verwachten dat ze een groot succes worden? Dat valt te betwijfelen
Prijswinnende virtual reality handschoenen komen uit Eindhoven
PRIJSWINNENDE VIRTUAL REALITY HANDSCHOENEN KOMEN UIT EINDHOVEN
on JANUARI 27, 2016
Total: 0
Oculus Rift wordt geleverd met een Xbox controller, of je gebruikt de Oculus Touch, een controller in twee helften. Allemaal leuk en aardig maar je mist toch dat gevoel van je handen en vingers in de virtuele wereld. Manus VR uit Eindhoven maakt het mogelijk met een paar handschoenen die meer technologie herbergen dan je zou denken.
MANUS VR
Dit jonge bedrijf zag het levenslicht in april 2014. Sinds november 2014 zijn ze full-time bezig nadat ze de Eindhovense accelerator Startup Bootcamp High-tech Xl wonnen. Ze zijn gevestigd in een voormalig Philips pand in het opkomende hippe centrum van Eindhoven Strijp-S waar ze van drie personen zijn uitgegroeid naar een team van zestien mensen.
MANUS DK1
De Development Kit versie 1 zal in het eerste kwartaal van 2016 verschijnen. Al eerder lieten ze interessante demonstraties zien op basis van een Gear VR systeem. Daar blijft het echter niet bij, in het eerste kwartaal van 2016 verwachten ze OSVR te ondersteunen en in het tweede kwartaal zal er HTC Vive Lighthouse integratie bijkomen.
Daarmee is het systeem niet gebonden aan één headset wat vanuit commercieel oogpunt een slimme keuze lijkt. Nu werkt de software op Android 4.3 en hoger, Windows 8 en 8.1 en op Linux. Later zal het ook op iOS, Mac en Windows 10 gaan werken.
HOE WERKT HET EIGENLIJK?
De Manus VR is al te gebruiken in spellen als Portal 2, Elite Dangerous en Skyrim. In feite worden toetsenbord combinaties gemapped naar de sensoren in de handschoenen. Later zal de game ontwikkelaar de handschoenen ook direct aan kunnen sturen.
De handschoenen werken geheel draadloos met accus die tot zes uur meegaan, de versie voor ontwikkelaars gaat $279 kosten. Met deze warme winter kun je beter investeren in een stukje Hollands Glorie met de Manus VR handschoenen.