De nieuwe bril van Moggles: VR voor in je broekzak
Moggles VR is terug, Na het eerste gefaalde Kickstarter project komt de opvouwbare VR bril die aangedreven wordt door een smartphone nu met een verbeterd design om het nog eens te proberen. Wat is er sinds maart allemaal verbeterd aan de headset?
Moggles (Mobile Goggles)
Aan het einde van maart werd het stil rondom Moggles, het Zweedse bedrijf had nauwelijks een kwart van het benodigde bedrag binnengehaald op Kickstarter en dat leek het begin van het einde. En toen kwam er plotseling weer een update, Moggles ging gewoon door waar het mee bezig was en komt nu met een verbeterd design terug.
Moggles is bekend geworden door het unieke feit dat de bril opvouwbaar is, als de bril compleet is opgevouwen past het in een bescherm doosje dat slechts 40mm dik is. virtual reality voor in je broekzak dus.
Whats new?
De nieuwe bril heeft 35mm lenzen gekregen waardoor het blikveld aanzienlijk groter is geworden, hoeveel groter dat blikveld zal zijn dat ligt aan de telefoon die je gebruikt. Moggles is ontworpen voor Android en Apple telefoons, de bril ondersteund smartphones met een scherm tot 6 Inch (152mm).
De meeste VR applicaties verbruiken aanzienlijk veel energie ook hier heeft Moggles aan gedacht, aan beide zijkanten van de bril zit een opening waardoor de gebruiker de telefoon kan blijven opladen tijdens het spelen.
Nog een nieuwe feature van de Moggles VR bril is een luikje aan de voorkant dat je kan openklappen zodat de camera vrij zicht heeft. Hierdoor is augmented reality (AR) mogelijk, dat wil zeggen dat er een virtuele laag over het beeld van de werkelijkheid komt.
Weinig informatie
De update pagina van Moggles staat vol met fotos van de nieuwe bril, de releasedatum laat echter nog even op zich wachten evenals de prijs. CEO Daniel Sandvik laat weten dat het product zo goed als klaar is.
Over de release datum zegt hij het volgende: Our main focus right now, and for the fall, is to find the right resellers and distributors for the headset. we moeten dus nog even wachten op de Moggles bril, maar de voortuitzichten zijn goed.
Fabrikanten Ricoh en Kodak kondigden recent verbeterde versies aan van de Ricoh Theta M15 en de SP360. Beide 360 graden cameras beschikken over flink verbeterde specificaties en lopen hiermee voorop binnen deze nieuwe markt.
RICOH THETA S
De nieuwe versie van de Theta met de aanduiding S beschikt over twee 12 megapixel sensoren die samen zorgen voor een sferische afbeelding van 14.4 (5376×2688) megapixels. Dit is een behoorlijk upgrade, bijna een verdubbeling, ten opzichte van de eerste versie die slechts een totale resolutie van 6,4 megapixel bood. Daarnaast kunnen met de verbeterde Theta videos geschoten worden in full HD (1080p) met een framerate van 30 frames per seconden.
Naast een verbeterde beeldkwaliteit is het nu mogelijk om flink langer te filmen. Was je eerste beperkt tot videos van slechts 3 minuten, nu kan je opnames maken van maximaal 25 minuten. De grotere beeldsensore en het snellere F2.0 diafragma moeten bovendien zorgen voor een mooiere opnames. Hopelijk is dit ook te zien aan het eindresultaat want de kwaliteit van de opnames viel ons flink tegen zoals je terug kunt lezen onze Ricoh Theta review.
De Theta S beschikt net als zijn voorganger over ingebouwde WiFi en staat in direct verbinding met de applicatie. Volgens de fabrikant is de Theta S volledig compatibel met Google Streetview, opnames kunnen nu direct geüpload worden naar de dienst van de zoekgigant. De Theta S is nu te koop voor een adviesprijs van 399 euro.
KODAK SP360 4K
Fabrikant JK Imaging die onder de naam van Kodak de SP360 uitbracht kondigde een nieuwe versie van de 360 graden actiecamera met zoals de naam al doet vermoeden een resolutie van 4K. De 12 megapixel camera kan opnames maken met een resolutie van 2028 x 2028 en een framerate van 50 frames per seconden. Wil je wat meer vloeiende opnames maken dan kan deze nieuwe versie ook opnames maken in 720p met een framerate van maar liefst 120 frames per seconde.
De nieuwe SP360 beschikt over een F2 diafragma en een 12 Megapixel BSI-CMOS sensor, aanzienlijk beter dan de bovengenoemde Theta S. Grootste belemmering van de Kodak is dat het geen echte 360 graden camera is maar het moet doen met sferische opnames van 360 bij 180 graden. Dit is ook duidelijk te zien bij de video-opnames waarbij een groot deel van het beeld bestaat uit een zwart gat. Dit was dan ook één van de grootste minpunten zoals die naar voren kwamen uit onze SP360 review.
Net zoals de Theta beschikt deze camera over een Wifi verbinding maar beschikt deze camera ook over NFC optie, wat je hiermee precies kunt doen blijf echter onduidelijk. De nieuwe SP360 beschikt over een aantal nieuwe opties zoals Live Video conferentie en de mogelijkheid om beelden rechtstreeks via internet te streamen met de LiveView optie. Wat de 4K versie moet gaan kosten is nog onbekend maar de camera moet rond oktober van dit jaar beschikbaar zijn in Europa.
DE WEG VRIJ
De fabrikanten brengen nu al een tweede generatie 360 graden cameras op de markt terwijl de meeste ontwikkelaars moeite hebben om hun eerste versie op de markt te krijgen. Wij zijn vooral benieuwd naar de prestaties van de nieuwe Theta S omdat dit een echte 360 camera is terwijl de Kodak slecht half doet wat de naam beloofd. Hopelijk kunnen wij binnenkort beide cameras onder de loep nemen.
De Freefly VR bril is één van de vele VR brillen die werkt volgens het Google Cardboard principe. het is een van de betere brillen die eigenlijk niet te vergelijken valt met ander Mobile VR brillen, het is de eerste premium kwaliteit Mobile VR bril die op de markt is gebracht. maar staat de prijs gelijk aan de kwaliteit ?
WAT KRIJG JE ERBIJ?
De VR bril wordt in een compacte stevige case geleverd, het design van de case ziet er meteen al strak uit. In deze case zit een handleiding, schoonmaakdoekje en de bril zelf. De lenzen en hoofdband zien er degelijk uit en de hoofdband voelt comfortabel aan. De voorkant van de bril ziet er echter heel rommelig uit met allerlei uitstekende onderdelen.
HOE WERKT DE FREEFLY VR?
Het systeem van de Freefly is in principe hetzelfde als het Google Cardboard systeem. Je plaatst de smartphone aan de binnenzijde van de buitenklep van de bril. dan start je de app op via je smartphone en zet je met verschillende schuifjes je telefoon vast. Je kunt nu alle kanten op bewegen maar de telefoon zal niet meer verschuiven, buitenklep kun je daarna dichtmaken met een simpel kliksysteem. De bril biedt een vrij ruim zichtveld van ruim 120 graden, hierdoor is het zichtveld vele malen groter dan de Cardboard en wordt de ervaring ook beter.
COMFORT
De bril zelf is erg licht, dus makkelijk om hoofdbewegingen mee te maken. De band is stevig en erg comfortabel, bovendien is deze makkelijk te verstellen. Het gedeelte van de bril dat tegen je gezicht aankomt is bekleed met een soort stof dat te vergelijken is met de stof op koptelefoons, een soort nep leer waardoor het dragen erg aangenaam wordt.
DESIGN EN KWALITEIT
Het design van de Freefly is erg simpel, de klep waar je de telefoon aan vast maakt kan dicht waardoor je telefoon niet zichtbaar is en het geheel er netter uitziet. Helaas is de afwerking van de onderdelen rondom de klep aanzienlijk minder gedaan, hierdoor zie je allemaal uitstekende onderdelen wat toch jammer is. Een ander minpunt is dat de lenzen niet verstelbaar zijn, hierdoor kun je net niet de volledige scherpte behalen voor de ultieme ervaring, ook als je een iets grotere neus hebt zal je deze niet goed kwijt kunnen in deze bril.
GLIDE CONTROLLER
Als je nu de Freefly besteld, krijg je de Glide Wireless Bluetooth Controller er gratis bij. Wij hebben de bril echter in de beginfase van de distributie besteld en hebben dus geen controller bijgeleverd gekregen. Ik heb de bril dus moeten reviewen zonder de controller erbij en dat was erg jammer, want met de controller erbij had ik een iets beter beeld gekregen van de bril tijdens het gamen en bewegen in verschillende apps.
PRIJS
De adviesprijs van de Freefly is 68.00,- dit is een meer dan redelijke prijs aangezien de bril voorzien is van alle comfort en het materiaal van de beste kwaliteit is. De Glide controller kost van zichzelf rond de 18,- dus dan zou de prijs van de bril alleen op 50,- liggen. dit is op dit moment een van de beste kwaliteit brillen op de markt, door het grote blikveld en de premium kwaliteit materialen die gebruikt zijn is deze bril de 68,- meer dan waard.
SPECS
Geschikt voor smartphones
4.7 inch 6.1 inch
Verstelbare lenzen
Nee
Beschermkussen binnenzijde
Ja
Verstelbare hoofdband
Ja
Kleur
Zwart
Inhoud
Bril, handleiding, schoonmaakdoekje
Materiaal
Kunststof
Gewicht
155 gram
Adviesprijs
68.00
9TOTAL SCORE
De Freefly VR bril is een zeer makkelijk te gebruiken bril, de bril is voorzien van allerlei soorten comfort waardoor het dragen een fijne ervaring wordt. Nog een groot pluspunt is dat de bril met bijna elke smartphone te gebruiken is, en prijs staat in verhouding met de kwaliteit. het enige dat nog ontbreekt is het verstellen van de lenzen.
In september 2014 werd een revolutionair product aangekondigd, deze bril zou PC VR en Mobile VR samenbrengen in een bril: VisusVR. Inmiddels zijn we een jaar verder, maar er is nog steeds geen VisusVR op de markt gekomen. Hoe lang duurt het, waarom duurt het zo lang en wat kunnen we nog verwachten van VisusVR?
Wat is VisusVR?
VisusVR is de eerst echte consumenten VR bril, in tegenstelling tot de Oculus heeft de VisusVR geen draden nodig. De VisusVR staat in verbinding met een PC via een draadloze connectie, hierdoor is de bril minder zwaar en is het makkelijker om bewegingen met je hoofd te maken. Ook met een draadloze verbinding biedt de VisusVR een reactietijd van slecht 27 milliseconde.
Met alleen de PC ben je er nog niet, om volledig te functioneren heeft de VisusVR ook een telefoon nodig. de PC verricht het zware werk en de telefoon fungeert alleen als een display. VisusVR is de eerste VR bril die dit doet en daarom een erg uniek product. Ook een compleet nieuwe feature aan de bril is een ventilatie systeem dat er voor zorgt dat lenzen van de bril niet beslaan, dit is een veel voorkomend probleem bij VR brillen. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je telefoon als display erg snel leeg is, VisusVR heeft namelijk een geïntegreerde oplader aan boord.
Nog niet op de markt
De eerste reeks brillen zou in Mei 2015 de deur uitgaan, inmiddels is het al september en nog geen enkele klant heeft een bril geleverd gekregen. Op 7 Juni werd aangekondigd dat VisusVR alle verzending stop heeft gezet omdat ze een revolutionaire aanpassing gingen maken aan de bril. De head motion sensor (HMD) word ge-upgrade met een high performance motion sensor, hierdoor moet de reactietijd van 27 milliseconden nog minder worden dus de ervaring nog meer realistisch.
Hierdoor werd de prijs echter ook hoger, de prijs steeg van $99 naar $149, maar de mensen van VisusVR zijn de slechtste niet; de klanten die de bril voor originele prijs hebben gekocht kregen de upgrade gratis. De nieuwe zendingen moesten in augustus de deur uitgaan. 25 Augustus kwam er weer een update, hiermee kondigden ze aan dat ze alsnog een nieuwe upgrade gingen toepassen. terwijl ze het product eigenlijk al hadden moeten leveren werd besloten om las minute een nieuwe micro processor in het product te integreren.
Boze klanten en hoge verwachtingen.
Na de laatste update zijn erg veel klanten klaar met het constante uitstellen, veel mensen willen hun geld terug. Nadat er ook nog een aantal klanten lang moesten wachten op het geld werd er gesproken van een oplichters praktijk.
die geruchten werden door VisusVR uitgebreid behandelt, en er werd nogmaals benadrukt dat ze hard aan het werk waren en het product zo snel mogelijk probeerden af te maken. Gelukkig waren er ook klanten die wel de tijd hadden om op het product te wachten, deze klanten hebben echter wel erg hoge verwachtingen van het product.
Op dit moment is het onduidelijk wanneer VisusVR het product daadwerkelijk uit gaat brengen, het is wel duidelijk dat de VisusVR bril van de bovenste plank moet zijn, mochten ze de trouwe klanten willen behouden. Wat kunnen we nog verwachten van VisusVR? op de wijze waarop ze omgaan met de klanten en de manier waarop ze de bril presenteren, heb ik er vertrouwen in dat ze met een goed product op de markt zullen komen.
Afgelopen zomer werd voor de eerste keer het Virtual Reality Los Angels evenement georganiseerd. AMD was hier de hoofdsponsor. de Vicepresident van Allianties van ADM Roy Taylor kwam met geweldige nieuwe ideeën en producten die de wereld van VR drastisch zullen veranderen
Het heden
Waar zijn we nu en waar moeten we heen ? Dat leken de twee belangrijkste vragen te zijn tijdens deze presentatie. Taylor kwam met een goede anekdote over de overeenkomst tussen het ontstaan van het internet en het ontstaan van virtual reality: in 1995 Altavista was going to be the big thing on the internet, it was sold for 2.4 billion dollars but it sadly went away just as quick as it came. Then of course google came along and the rest is history. What Im trying to say is that in VR there will be an Altavista but eventually there will also be a Google. We will find something that we think will be the answer but its not. But ultimately the next google is out there.
VR heeft dus nog een lange weg te gaan voor dat het net zo belangrijk zal zijn als Google. Er zullen veel investeringen fout gaan en de industrie zal een aantal keer denken het ultieme doel te hebben bereikt, maar dat zal nog lang duren.
De toekomst
Het meest belangrijke aan de VR van de toekomst zal de kwaliteit van de ervaring zijn. Hoe beter de kwaliteit, hoe langer een speler door zal brengen in een VR game. Aan de hand van de kwaliteit zal de speler eerder bereid zijn om een grote investering in VR brillen, consoles en accessoires te maken.
Toen Taylor in gesprek was met een eigenaar van een van de grootste online games ter wereld ( Taylor mocht niet zeggen welke game dit was), werd hem verteld dat de beste speler meer dan een miljoen dollar aan investeringen gedaan in het spel. Dit was natuurlijk moeilijk om te geloven maar het leven in het spel was de betreffende rijke speler meer waard dan zijn eigen leven.
Dus het is geen kwestie van hoe snel je het spel aan zoveel spelers te wereld kan verkopen, maar hoe goed je de game kan maken zo dat spelers bereid zijn meer te investeren. Het probleem is dat de technologie nog lang niet goed genoeg is om games van top kwaliteit te maken. AMD heeft hier een oplossing voor gevonden.
AMD heeft de eerste wereldtop VR vergadering opgezet, 74 verschillende grote bedrijven waaronder 20th Century Fox, Unity, Dell, HTC hebben rond de tafel gezeten om te kijken hoe VR er in de komende jaren uit gaat zien. Alle bedrijven gaan helpen met het financieren van beginnende VR projecten waar ze toekomst in zien, en er worden meerder samenwerkingen met universiteiten aangegaan om te kijken hoe ze het ontwikkelen van VR makkelijker kunnen maken.
AMD maakt software voor iedereen
AMD is bezig met ontwikkelen van technologie die er voor zorgt dat de VR ervaring net zo echt word als kijken met het blote oog, op het moment dat een dergelijk doel is bereikt moeten we de apparaten verkleinen naar zakformaat zoals een gewone leesbril, hopelijk gebeurd dat nog voordat ik dood ga aldus Taylor. Om dat doel te realiseren heeft AMD 2 programmas ontwikkeld; Vulkan en LiquidVR, deze software programmas moeten er voor zorgen dat het ontwikkelen van VR makkelijker en beter wordt. Ook heeft AMD nieuwe software ontwikkeld genaamd: High Bandwith Memory (HBM). Deze software zorgt ervoor dat de prestaties van computers significant verbeteren zodat alle nieuwe content in zon hoog mogelijke resolutie afgespeeld kan worden.
Door het ontwikkelen van deze HBM heeft AMD nog een nieuw product kunnen ontwikkelen; Quantum. Dit apparaat zorgt voor de hoogste prestaties tot nu toe en draait alleen op AMDs LiquidVR. Echter bestond er al een dergelijk apparaat, namelijk de Falcon NW Tiki. De Tiki is erg populair onder programmeurs en ontwikkelaars, daarom heeft AMD besloten samen te werken met Tiki om volgend jaar een nieuw product uit te brengen die een keer zoveel capaciteit zal hebben dan de producten van nu.
Vertrouwen
Het is dus duidelijk dat AMD het volste vertrouwen heeft in Virtual reality, door de nieuwe producten en software zal het ontwikkelen van VR in een stroomversnelling terechtkomen. Laten we hopen dat er zo snel mogelijk een nieuwe Google komt en dat een Altavista alternatief niet nodig zal zijn.
OSVR is een door Razer ondersteund VR Software platform. Het idee achter OSVR is dat het voor iedereen toegankelijk is, dus iedereen heeft toegang tot VR hard en software om die verder te ontwikkelen. OSVR wordt ook niet beheerd door een groot bedrijf maar door 200 verschillende bedrijven, zowel wereldleiders als kickstart groepen hebben zich aangemeld bij OSVR.
Het unieke aan OSVR is dat het ondersteund wordt door Windows, IoS, en Linux, ook is het geen concurrent van de grotere namen zoals Oculus en Samsung Gear VR. het is eerder een ondersteunend platform dat maar een doel voor ogen heeft: het verbeteren van de VR experience.
HACKER DEVELOPMENT KIT (HDK)
OSVR krijgt data aangeleverd door 200 verschillende bedrijven, allemaal verschillende soorten hard- en software die niet compatibel zijn met elkaar. Dat is natuurlijk ontzettend uniek maar ook frustrerend, nu heeft OSVR daar een oplossing voor bedacht.
OSVR Hacker Development Kit (HDK). De HDK zorgt ervoor dat alle hard en software op een plek samenkomt en ook compatibel wordt gemaakt. hierdoor kan iedereen stukken makkelijker eigen hard en software creëren evenals je eigen applicaties. Doordat je creëert met de HDK wordt alles direct ondersteund op elk platform hierdoor bereik je direct meer mensen en kan iedereen genieten van jouw eigen VR apps.
HDK 1.3
Vanaf 1 oktober kun je de nieuwe HDK bestellen, nieuwe features zijn: betere display en betere lenzen waardoor het beeld duidelijke en meer helder wordt. De prijs van de HDK is nog niet bekend, het huidige model kost zon $299,99 en de oudere versies kosten $199,99.
Het nieuwe model valt niet te vergelijken met de HTC VIVE of de Oculus Rift, maar zal te vergelijken zijn met de oudere versies van de Rift. De allereerste versie van de HDK is nu ook vrijgegeven om uit te printen in 3D, normaal kostte de aanschaf $199,99 maar voor de 3D printer is het volledig gratis.
The perfect blend of tabletop warfare, first-person tank battles, and well-played humor aldus Oculus over de nieuwe VR game Scorched Battalion. De game doet sterk denken aan een kruising tussen World of Tanks en Worms. Scorched Battalion heeft daarnaast een zilveren medaille gewonnen op de Oculus VR Jam 2015 . Dit is een knappe prestatie maar daardoor worden de verwachtingen wel hoger.
Beleving
De game begint met een zwart beeld en jaren 40 muziek op de achtergrond, langzaam zie je de ruimte waarin de game zich afspeelt voor je verschijnen. Een man met een brits accent legt op een rustig tempo uit hoe de game werkt, en als je vast komt te zitten is er altijd de poster die in grove lijnen instructies geeft.
Als de uitleg klaar is komen er vier verschillende WO2 tanks uit de lucht vallen, al deze tanks hebben een verschillende nationaliteit met een bijpassend slecht accent. De gesprekken tussen de tankleiders zijn op het begin ontzettend grappig maar zodra het vuren begint is het over met de pret.
Besturing
Je kunt de tanks verplaatsen naar verschillende lichtgevende stukken op de map. helaas kun je maar één tank per beurt verplaatsen dus het is erg belangrijk om de acties van je tegenstander in te schatten. Het richten en schieten gebeurd ook door te kijken en te klikken op je touchpad, dit is nog wel lastig in het begin dus je moet goed oefenen voordat je überhaupt iets kunt raken.
Graphics
De setting van de game is erg primitief, Het speelveld van de tanks zelf ziet er niet bepaald uniek uit , hier en daar een meertje en een paar bomen. De ruimte waarin het speelveld staat is daarentegen vrij gedetailleerd gemaakt, het is mooi aangekleed met verschillende attributen uit WO2 en oude kaarten aan de muur. De tanks zien er ook redelijk uit, maar op de allermooiste tank moet je helaas wachten tot het einde van de game.
Gameplay
Als je het besturen richten en schieten onder de knie hebt is het een erg leuke game om te spelen, elke rond kun je de tanks weer op ander plekken neerzetten en worden de wapens sterker. Het richten en de kracht waarmee je schiet blijft ontzettend lastig om in te schatten
7Total Score
Het einde van de game bestaat uit een grote en bijna teleurstellende gebeurtenis waardoor je de game niet kunt uitspelen. door de lange non-interactieve afsluiting van de game word het toch een minder leuke ervaring .Hopelijk komt de volgende versie van deze game snel uit want het is met Scorched Battalion lekker ouderwets knallen in een nieuwe omgeving,
Bij Virtual Reality ligt de focus op wat je ziet, niet wat je aanraakt. De meest ontwikkelaars van VR headsets hebben moeite met het vinden van de juiste oplossing voor interactie met de virtuele wereld. De makers van Nod denken dat ze de oplossing hebben gevonden, sterker nog, ze hebben twee oplossingen bedacht!
Ring en Wiimote samen
De Nod is een ring die je om je vinger kan dragen, deze ring constateert welke beweging je maakt met je hand. Elke beweging wordt in drie dimensies geregistreerd en één-op-één vertaald naar de virtuele wereld. Eigenlijk lijkt de technologie best veel op de Wiimote van Nintendo, of de Playstation Move van Sony. Een voordeel is het ontwerp als ring, je kunt vrij bewegen zonder een object vast te houden.
Technisch vernuft
Deze ring kan ontzettend veel bewegingen registreren, en in combinatie met software interpreteren waardoor je heel veel mogelijkheden krijgt. Zo weet de ring precies waar het zich bevindt, en maakt de software een berekening om de draaiing van je gewrichten te bepalen, en een Bluetooth verbinding zorgt voor een overdracht zonder vertraging. Je kunt zelfs twee ringen koppelen om twee objecten tegelijkertijd te manipuleren.
Voor elk platform
De ontwikkelaars richten zich op vrijwel elk platform dat er bestaat; Oculus, Google Vr en OSVR worden ondersteund, evenals iOS, Android, Unreal en Unity. Zelfs de thermostaat van Nest, de lampen van Philips Hue en Powerpoint kun je met deze controller bedienen.
Ook voor gamers
Naast de Nod ring is er nog een product bedacht die zich specifiek richt op gamers; de Backspin. Dit is een ring met knoppen zoals je die ook op een gamecontroller zult aantreffen. Daarmee kun je nog vrijer bewegen in de virtuele wereld en ook knoppen indrukken.
Dit lost tevens een tekortkoming op van besturing via beweging; het kan erg lastig zijn om een beweging te vertalen naar actie, zeker bij nauwkeurige handelingen. Je kunt nu ook meerdere acties tegelijkertijd uitvoeren zoals lopen, draaien en schieten.
Belofte voor de toekomst
Je kon beide ringen bestellen via de eigen website, 99 dollar voor de Nod ring en 149 dollar voor de Backspin, maar momenteel zijn ze niet meer beschikbaar. Het is de vraag wanneer de eerste lichting wordt uitgeleverd en welke software de Nod zal ondersteunen. Zonder ondersteuning van ontwikkelaars is het een grote investering zonder toegevoegde waarde.
Lord of the Rings
De heilige graal van VR is interactie. Het blijkt nog steeds erg moeilijk om een beweging op een aangename wijze te vertalen naar virtual reality. De traditionele controllers zijn gemaakt voor gaming vanaf de bank en functioneren niet optimaal binnen een VR omgeving. Zal de Nod ring de oplossing bieden waar de industrie op zit te wachten?
Daarvoor zullen de ontwikkelaars flink moeten lobbyen bij de fabrikanten van VR brillen. En de meeste bedrijven hebben al een eigen oplossing bedacht, ongeacht wat de beste oplossing is. De consument is gebaat bij dit soort ontwikkelingen en producten, meer keuze is altijd goed maar voor de software ontwikkelaars is het extra werk, en dan zal de aandacht als eerste uitgaan naar de marktleider(s).
One ring to rule them all ? zonder de hulp van ontwikkelaars niet, maar het is zeker een van de betere oplossingen voor het interactie probleem.
Afgelopen donderdag heeft Discovery Communications een
nieuw kanaal gelanceerd, Discovery VR is een heel netwerk vol met virtual
reality videos die het grote publiek warm moet maken voor VR.
Discovery VR
Momenteel heeft Discovery 3 videos van het programma
Mythbusters vol m et haaien en videos van Survivorman en Goldrush, ook kun je
kijken naar minder bekende content op zoals een skater die in Lombard Street
zijn tricks uithaalt of een surfer die je leert hoe je op een board moet staan.
Voor de liefhebbers is er een romantische wandeling langs een tropisch strand
of een avontuurlijke wandeling door het
iconische Muir bos in California. De videos duren ongeveer 5 minuten en hebben
geen irritante reclame die constant in beeld springt.
Toekomst
De senior vicepresident van Discovery Communications Conal
Boyle heeft laten weten dat Discovery nog steeds aan het experimenteren is met
de manier waarop ze virtual reality willen presenteren, Boyle : het is belangrijk dat wel blijven
experimenteren met VR, we zijn echt aan het proberen om grenzen te verleggen.
Discovery wil in ieder geval de eerste
12 maanden wekelijks één video posten.
Ways to watch
Discovery 360° videos kunnen op veel verschillende
manieren bekeken worden, de meeste browsers kunnen dit wel aan zoals Edge,
Chrome en Firefox. Ook zijn er mobiele apps beschikbaar in de Apple app store
en Google Play. je kunt er ook voor kiezen om de videos te kijken met de
Google Cardboard of met de Samsung Milk VR app.
De release van de virtual reality bril van fabrikant HTC is uitgesteld tot begin 2016, zo werd vandaag bekend. HTC kondigde aan dat de zeer ambitieuze release aan het eind van dit jaar niet wordt gehaald. De bril komt in grote getalen pas begin volgend jaar op de markt, gelijktijdig met alle concurrenten
SLECHTE RESULTATEN
Geheel onverwachts komt de aankondiging niet aangezien recent al bekend werd dat de Koreanen financieel niet voor de wind gaat. Vooral op het gebied van mobiele telefonie behaalde HTC dit jaar slechte resultaten. Dit is waarschijnlijk niet de enige reden waarom de vr bril later op de markt komt. De originele geplande release van eind dit jaar was al vrij ambitieus wanneer je kijkt naar de vrij korte ontwikkelingsperiode. Consumenten moeten dus nog even wachten maar HTC gaf wel aan een tweede batch naar developers te sturen.
VOLDOENDE CONTENT?
HTC kiest liever voor een gefaseerde release omdat het de grote vraag waarschijnlijk niet aan kan. Het zou echter ook zo maar kunnen dat de bril nog niet klaar is voor consumentengebruik of dat er nog te weinig content beschikbaar is om de bril aantrekkelijk te maken. Developers hebben tenslotte pas enkele maanden de tijd gehad om interessante games en applicaties te ontwikkelen.
CONCURRENTIE
HTC rekenende waarschijnlijk dat vroege release een groot marktaandeel betekend. Concurrenten Oculus, OSVR & Morpheus mikken bovendien op een marktbetreding ergens in het eerste kwartaal van 2016. Nu lijkt het erop dat de concurrentiestrijd begin volgend jaar dus losbarst wanneer alle grote partijen met hun bril op de markt komen.
ITS DONE WHEN ITS DONE
HTC is dus niet de eerste partij die een consumenten (desktop) vr bril op de markt brengt, maar of dit slecht is? Het is wellicht verstandiger om een goedwerkend product op de markt te brengen, niet enkel voor het bedrijf zelf maar voor de vr industrie als geheel. Slechte ervaringen met nieuwe techniek is slecht voor de adoptie en dus de vooruitgang van vr. De eer om de eerste echte (hoewel mobiel) vr bril aan de wereld te tonen is dus waarschijnlijk voor Samsung. Deze kondigen waarschijnlijk eind september de consumentenversie van de Gear VR aan tijdens Oculus Connect 2.
Virtual Reality maakt NBA voor iedereen toegangelijk
Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor sportdoeleinden. Het kan bij trainingen ingezet worden, maar het NBA team de Sacramento Kings hebben een ander toepassing bedacht; zitplaatsen verkopen!
OP DE EERSTE RANG
Als je een interesse hebt in basketbal heb je vast wel eens die bekende mensen op de eerste rij zien zitten. Jack Nicholson en Spike Lee zijn bekende en fanatieke fans die veel geld neertellen om hun favoriete spelers vanaf de eerste rij te bewonderen. Maar de Sacramento Kings konden deze zitplaatsen niet vol krijgen. Met tarieven van $200 tot $300 voor de tweede rang en maar liefst $2000 voor de eerste rang per wedstrijd is dat niet helemaal verwonderlijk. Maar dankzij een Oculus Rift kunnen ze nu alle 850 beschikbare goedkope plaatsen verkopen en ook de dure stoeltjes lijken vol te komen.Het is moeilijk voor te stellen hoe je de wedstrijd kunt beleven als je zo dichtbij de actie kunt zitten. Door gebruik te maken van een VR headset kun je elke locatie, elke zitplaats, prachtig in beeld brengen en de potentiële koper kan virtueel gevoel krijgen voordat ze echt geld moeten neertellen. Je krijgt ook te zien hoe je als VIP behandeld wordt, de speciale ruimtes, alles in VR dankzij de Oculus Rift.
NIEUW VERKOOPMIDDEL
De nieuwe eigenaar van de Kings Vivek Ranadivé experimenteerde al eerder met Google Glass en ziet VR als een nieuw en effectief middel om verkoop te stimuleren. De virtuele ervaring spreekt meer aan dan een foto met een mooi praatje, what you see is what you get. En voor $2000 is het wel prettig als je vooraf weet wat je kunt verwachten. Alleen de zweetdruppels van spelers ontbreken nog!
Het concept van de Oculus Rift spreekt tot de verbeelding maar niemand weet wanneer dit product echt op de markt zal komen. Recent werd duidelijk dat we waarschijnlijkt tot beging 2016. geduld moet hebben. Je kunt wel een Developer Kit bestellen, maar iedereen kan deze set bestellen, ook als je geen ontwikkelaar bent. Het product is alleen nog niet uitontwikkeld.
Maar toch is er al zijn er al heuse winkels voor Oculus Rift content. Je kunt natuurlijk terecht op de site van Oculus zelf via share.oculus.com maar daarnaast heb je tevens twee overzichtssites; WEARVR & Rift Arcade. Wij kijken deze week eens wat er allemaal op laatstgenoemde te vinden en pakken vijf Rift games die je absoluut niet moet missen!
1.Quake 1
Een spel van twintig jaar oud op een systeem dat nog niet eens uit is, een aparte combinatie maar wel eentje die werkt. Quake is een absolute klassieker en in combinatie met een Rift is het een aangename trip naar het verleden. En ook nog eens gratis te downloaden.
2.CINEVEO
Een videospeler voor 10 dollar, dat lijkt een beetje duur. Maar er is veel aandacht besteed aan deze speler, je kunt kiezen uit verschillende thema's die je midden in een theater plaatsen. Je mag zelfs jouw stoel kiezen! De thema's variëren van traditioneel tot fantasierijk, een drive-in waar je in een virtuele auto zit bijvoorbeeld. Ook kun je ondertitels toevoegen en er is een webcam functie waarmee je in de speler kunt kijken naar de buitenwereld.
3.Toybox Turbos
Misschien ben je oud genoeg om Micro Machines te herinneren, een autoracespel met miniatuur auto's die door een huis scheuren. Dit thema is vaker gebruikt maar in VR lijkt het alsof je echt over tafels rijdt tussen pakken melk door. Dit is geen vernieuwend spel maar de Rift geeft het een nieuwe...tja, nieuwe dimensie dus...
4.Discovering > Space
Met een VR systeem ben je niet meer gebonden aan deze planeet, en met deze ruimtereis lijkt het alsof je sterren en planeten kunt bezoeken vanuit de huiskamer. Als je de ervaring van een astronaut wilt beleven zonder een onhandig ruimtepak aan te trekken, en die jarenlange studie, kun je hiermee toch een tripje langs Mars en Pluto maken.
5.Zero Point
Dit is een documentaire gefilmd met 360 graden camera's over VR technologie. Het geeft een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die VR toe kan voegen aan film, zeker als het speciaal voor die technologie is gemaakt. Maar met een prijskaartje van 15 dollar voor een film van 22 minuten is het toch wel even slikken voor je deze film aan zult schaffen, in tegenstelling tot een spel ben je er na 22 minuten wel klaar mee.
Volwaardige Triple A titels voor de Rift bril zijn helaas nog niet beschikbaar maar er is genoeg vette content waar je nu al mee aan de slag kunt. Volgende week kijken wij we wat er allemaal op de andere sites te vinden is!
De 360 graden video is het eerste zichtbare effect van de virtual reality revolutie. De komst van diverse 360 graden videocamera's voor de consument en de ondersteuning op YouTube en Facebook zorgt voor een zeer snelle toename van deze nieuwe manier van filmen. De wijze waarop wij bewegende beelden bekijken, of beter gezegd beleven, gaat ingrijpend veranderen.
Naast de camera's en ondersteuning op het web spelen de app die video's maken hierbij een belangrijke rol. In combinatie met een smartphone en een goedkope virtual reality bril zoals Google Cardboard bieden deze een werkelijk uniek perspectief. Onderstaand vind je enkele applicaties waarmee je zowel 360 video's kunt maken als bekijken met je smartphone.
Cardboard (Android)
Het is vanzelfsprekend dat Google naast de Cardboard houder ook een eigen App heeft ontwikkeld.Met Cardboard kun je diverse VR presentaties bekijken en uiteraard 360 graden videoclips via Youtube zijn hiermee te vinden. Nadeel is wel dat de side-by-side optie nog niet geïntegreerd is waardoor het bekijken van de content met een Cardboard weinig toevoegt. Download de Cardboard app
Kolor Eyes (Multiplatform)
Kolor biedt complete oplossingen voor de productie van 360 graden video. Dit bedrijf heeft zowel een desktop als mobiele applicaties waarmee je hun eigen aanbod kunt bekijken door filmpjes te streamen. Daarnaast kun je eigen filmpjes op je telefoon zetten en deze importeren via de optie local video's. Naar ons idee de beste 360 graden video app voor zowel PC, Android als Apple.
360Heros (Multiplatform)
360Hero is vooral bekend van het maken van camerabehuizingen voor GoPro camera's. Via de speler kun je de resultaten bekijken. Je kunt je eigen filmpjes uploaden op hun website en delen met iedereen. Er is ook een betaalde dienst en een dienst om een App voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Deze app lijkt qua mogelijkheden zeer veel op de KolorEyes en biedt een ruim aanbod van spectaculaire ervaringen. Nadeel is dat om sommige filmpjes een wachtwoord zit maar dat deze wel te zien zijn in de zoekresultaten.
Met bovenstaande drie Apps kun je 360 beelden bekijken, als stilstaande beelden voldoende zijn kun je zelf ook met behulp van je smartphone maken!
Photosynth (iOS en Windows Phone)
Microsoft was al lang voor de panorama hype bezig met de ontwikkeling van Photosynth, een gratis, goed en gebruiksvriendelijk stukje software dat ook op Windows Phone en iOS beschikbaar is. Helaas is deze App niet verkrijgbaar voor Android toestellen. Dit is een gemiste kans aangezien Google Cardboard juist perfect werkt op dit platform.
Photo Spere (Multiplatform)
Microsoft laat Android links liggen en Google negeert de Windows phone. Op Android maakt Photo Sphere ondertussen deel uit van Maps en Camera, op iOS kun je nog steeds de op zichzelf staande Photo Sphere downloaden. Je kunt de foto's vanuit de App publiceren naar Google Maps met Geo tagging.
Met behulp van deze Apps kun je adembenemende foto's en video's bekijken zonder dure VR brillen aan te schaffen. De Apps werken met de meeste smartphones en de ingebouwde gyroscoop functionaliteit, maar met een betaalbare houder wordt het pas écht een belevenis!
Elke 360 graden camera heeft wel een unieke feature, en de Panono heeft wel een erg bijzonder kenmerk; deze 360 cam is gemaakt om mee te gooien!
Technisch hoogstandje
De Panono is een 360 graden camera met 36 afzonderlijke camera's die in een bolvormige behuizing geplaatst zijn. Samen zijn ze goed voor een 108 Megapixel beeld dat automatisch wordt gemaakt door alle 36 beelden softwarematig te combineren. De camera reageert op beweging en weet wanneer het hoogste punt is bereikt en kan vervolgens automatisch fotograferen. Als de bol teveel trilt of beweegt zal er geen foto gemaakt worden. Je kunt ook kiezen om de camera op afstand te bedienen met een App op je smartphone of gewoon op het knopje drukken als je de camera in je hand houdt. De behuizing is spatwaterdicht maar de camera is niet geschikt om onder water te gebruiken.
Kwantiteit boven kwaliteit?
Welke kwaliteit kun je verwachten met 36 camera's en ruim 100 Megapixel foto's voor een aanschafprijs van minder dan 600 euro? Best aardig eigenlijk, maar niet uitmuntend. De beelden zien er netjes uit maar als je gaat zoomen zie je dat het beeld niet helemaal scherp is. Dat kan een resultaat zijn van de lenskwaliteit in combinatie met de software. Daarentegen is de stitching opvallend goed, er zijn geen verschillen in belichting en witbalans te zien. De camera presteert het best met daglicht, binnen wordt geadviseerd de camera op een statief te plaatsen. Scherpstellen is niet aan de orde omdat de lenzen een vaste focale afstand bieden.
Conclusie
De Panono is een interessant product omdat het gemaakt is om mee te gooien. Daarmee kun je mooie panoramabeelden maken vanuit de lucht, en dat is met veel andere 360 graden camera's niet of nauwelijks mogelijk. Je moet wel genoegen nemen met een minder scherp beeld, en je kunt geen video opnames maken. Het prijskaartje van 599 euro lijkt redelijk gezien de specificaties, je zult zelf moeten bepalen of de unieke mogelijkheden opwegen tegen de beperkingen. Wanneer je van plan bent een 360 graden camera te kopen dan is de Panono eentje die je naar ons idee snel van het lijstje kun afstrepen, het schieten van een video is naar ons idee namelijk wel essentieel.
Oculus Rift eerste kwartaal 2016 te koop (in Nederland?)
Oculus heeft vandaag bekend gemaakt dat de langverwachte vr bril in het eerste kwartaal van 2016 wordt gereleased. Het einde van dit jaar kunnen pre-orders geplaatst worden waarna de eerste consumenten de bril in 2016 geleverd krijgen. De aankondigingen is te vinden op het officiële blog van Oculus waar ook nieuwe afbeeldingen te zien zijn van de uiteindelijke consumentenversie.
Oculus Rift specificaties
De exacte specificaties van de Rift zijn nog niet bekend gemaakt, deze worden na aanloop van de officiële release bekend gemaakt. De verandering die van de DK2 naar de het Cresent Bay prototype zijn doorgevoerd vinden vanzelfsprekend hun weg naar de consumentenversie. De twee schermen, 360 graden tracking en ingebouwde audio zijn dan ook aspecten die wij volgend jaar hoogstwaarschijnlijk terug gaan zien.
Oculus geeft aan dat in de komende weken meer bekend wordt gemaakt over de hardware, software en verbeterde input van de consumentenversie. Daarnaast worden er een aantal games aangekondigd die speciaal voor de Rift zijn ontwikkeld. Oculus geeft nu al aan dat de tracking zodanig is verbeterd dat je zowel staand als zittend vr kunt ervaren. Bovendien is het design volledig omgegooid en is de uiteindelijke versie een stuk comfortabele en duurzamer dan voorgaande prototypes.
De afbeeldingen zijn vrij donker en tonen geen echte Rifts maar een computergeanimeerde ontwerp, een zogenaamd render. Duidelijk is dat er aan de zijkant een hoofdtelefoon lijkt te zitten en dat de Rift nu wat rondere vormen heeft dan voorheen.
Oculus Rift Prijs
De prijs van de Rift is tevens nog onbekend maar de verwachting is dat Rift tussen de 200 en 400 euro gaat kosten. De DK1 en DK2 lagen beide rond de 350 dollar dus het lijkt logisch dat Oculus dezelfde prijs gaat hanteren voor de consumentenversie. Persoonlijk verwachten wij dat de dollar prijs direct wordt omgezet naar euros en je straks voor 350 euro een Rift in huis hebt.
Oculus Rift naar Nederland?
Het is niet duidelijk of Oculus kiest voor een wereldwijde release of dat zij enkel de Noord-Amerikaanse markt gaan voorzien de Rift. Hopelijk is de Oculus Rift ook snel in Nederland te koop of wordt de mogelijkheid geboden een Amerikaanse versie te pre-orderen. Of hier snel duidelijkheid over wordt gegeven door Oculus blijft afwachten. Wij zijn altijd uitgegaan van een gefaseerde release met een beperkt aantal stuks die enkel voor inwoners van de V.S. te krijgen zijn.
Wij kijken echter met smart uit naar de ontwikkelingen en houden jullie natuurlijk op de hoogte van al het nieuws omtrent de Rift. Daarnaast hebben wij natuurlijk een directe lijn met Oculus en hopelijk krijgen wij als één van de eerste in Nederland Rift in handen.
Tribeca is een wijk in Manhattan, New York. Deze naam is ondertussen bijna synoniem met het Tribeca Film Festival waar vele grote namen uit Hollywood samenkomen en aandacht geven aan artistieke filmprojecten die je niet zo gauw in de bioscoop zult zien. Vorig jaar werd er voor de eerste maal aandacht besteed aan VR en de documentaire Clouds won de award in de categorie Transmedia. Deze film was te bekijken met de Rift vr bril en grote sterren als Robert de Niro vergaapten zich aan deze opkomende markt.
Focus op VR
Dit jaar wordt er nog meer aandacht besteed aan Virtual Reality. Op de locatie van Spring Studios kan het publiek kennismaken met diverse, innovatieve VR projecten van artiesten over de hele wereld. Chris Milk, een VR artiest die ook samengewerkt heeft met Kanye West, laat de UNICEF productie Clouds over Sidra zien van zijn nieuwe studio VRSE.
Oculus Story Studio is een kleine groep van gaming en film producenten die zich toeleggen op immersive cinema en verhalen vertellen binnen een virtuele wereld. De film Lost zal vertoond worden op een Oculus Rift Crescent Bay prototype en werd geregisseerd door een regisseur van Pixar. Michael Abrash van Oculus zal ook een keynote toespraak houden op het festival.
Tribeca biedt dit jaar een grote diversiteit aan VR producties in uiteenlopende genres, van documentaires tot interactieve werelden en verhalende speelfilms. Hiermee wordt duidelijk dat VR niet langer een gimmick is voor een kleine groep maar een nieuw middel om audiovisuele media meer impact te geven. Van stomme films naar films met geluid, van zwart-wit films naar kleur, en nu van een plat scherm naar een virtuele applicaties laten maken.
De opmars van mobiele vr brillen is in volle gang voordat duurdere vr brillen zoals de Oculus Rift te koop zijn. Nieuwste telg in de familie is de Pinch (Pinć) . Deze vr bril heeft naast een zeer opvallende vormgeving en een compact formaat één, of eigenlijk twee, unique selling points: twee ringen waarmee je acties in virtual reality kunt uitvoeren. Na een succesvolle Indiegogo campagne wordt het bestaande prototype verfijnd en uitgebracht; is dit de virtual reality bril die jij in je zak zult stoppen?
Knijpen in de lucht
PinchVR is in de eerste plaats zeer compacte vr bril voor je smartphone. Het is in feite een smartphone houder van minder dan twee centimeter die je uit kunt klappen en met een hoofdband op je hoofd kunt plaatsen. Daarnaast heb je twee sensoren die je aan je linker- en rechterhand om je vinger doet en de groothoeklens van de houder zorgt dat al je bewegingen geregistreerd worden. Daarmee heb je twee punten van interactie met de virtuele wereld waarmee je kunt klikken, roteren en, de naam Pinch zegt het al; knijpen.
Multi-platform en compatibel
De Pinch gaat uitkomen voor zowel Android als iPhone, maar voor slechts een beperkt aantal types vanwege het omsluitende ontwerp. Met de speciaal ontwikkelde App kun je de virtual reality software bekijken en bedienen. De Pinch werkt ook met de Google Cardboard viewer en andere Apps maar dan zonder knijp ondersteuning. Het is ontworpen als een smartphone houder die je altijd om je telefoon houdt, daarmee wijkt het concept af van de meeste andere VR houders. Er zitten geen aparte sensoren in, de Pinch maakt gebruik van de sensoren in de smartphone. In het bijzonder de gyroscoop om de bewegingen te tracken.
Veelbelovend of Vaporware?
De PinchVR is een product van het bedrijf Cordon dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van presentaties, websites, marketing en augmented ervaringen. Hardware lijkt een nieuwe tak van sport voor ze te zijn. De presentaties zijn strak en lijken doordacht maar er zijn nog geen praktijkvoorbeelden te zien. Op dit moment is het dus afwachten of PinchVR de beloftes waar kan maken, en liefst voordat de ondersteunde smartphone modellen alweer vervangen zijn.Wil je nu al aan de slag met virtual reality dan kun je het beste een Google Cardboard kopen, het duurt namelijk nog wel ff voordat de Pinch in Nederland te koop is.
Microsoft's Keynote; visie op vr & meer info HoloLens
Op 29 april gaf Microsoft een presentatie van Windows 10. Daar zagen we het vernieuwde startmenu, de compleet nieuwe browser en de virtuele assistent Cortana die de strijd aan moet gaan met Siri en Google Now. Belangrijkste vr nieuws was natuurlijk de VR visie van Microsoft in de vorm van de Hololens.
Wat is Hololens ook weer?
In de strijd om de aandacht van de VR hype wil elke ontwikkelaar voorop staan. Eerst kwam nieuwkomer Oculus Rift ten tonele waarna en grote namen als Sony en Google niet konden achterblijven met hun eigen Playstation VR bril en Google Cardboard. Microsoft bleef even stil en kwam begin dit jaar met hun eigen Hololens.
De technologie die zij gebruiken neigt meer naar de Google Glass AR ervaring, Augmented Reality in plaats van Virtual Reality. Je kijkt naar de normale wereld en daar wordt een virtuele laag aan toegevoegd. Het verschil met Google Glass is het plaatsen van objecten in de ruimte, er zweven geen vensters over je gezichtsveld, objecten en vensters bewegen met de bewegingen van jouw hoofd mee waardoor er een naadloze combinatie van virtueel en realiteit ontstaat.
Het werkt echt!
Enkele maanden geleden liet Microsoft een strak filmpje zien met een aantal mogelijkheden van de Hololens, maar het publiek was sceptisch. Het leek te mooi om waar te zijn. Daarna werd het stil, was dit gewoon een manier om de aandacht af te leiden? Op woensdag bleek dat Hololens wel degelijk werkt toen het op het podium live werd gedemonstreerd. De elementen uit de film kwamen weer terug en dit keer werd de link gelegd met Windows 10.
Microsoft wil deze zomer flink uitpakken met hun nieuwe besturingssysteem dat critici moet overtuigen dat Microsoft nog steeds een relevante partij is voor vernieuwing en kwaliteit. Dat Cortana hier een wezenlijk onderdeel van uit zou maken was te verwachten, dat Hololens zo nadrukkelijk naar voren zou worden geschoven niet. De presentatie werd in beeld gebracht met een cameraman die de beelden vanaf de Hololens direct kon zien, dus je zag precies hoe het systeem werkt.
In de handen van ontwikkelaars
Een virtuele realiteit project als de Hololens zal geen succes worden zonder ondersteuning van externe ontwikkelaars. Daarom zal Microsoft deze week insiders laten testen met de Hololens wat goed is voor promotionele doeleinden, maar op deze wijze worden ontwikkelaars ook betrokken bij de technologie waarmee ze input kunnen geven en nieuwe concepten kunnen bedenken. Het is overigens nu al indrukwekkend om te zien hoe praktijkgericht sommige mogelijkheden zijn.
Windows navigeren in de ruimte is leuk, maar het wordt pas echt interessant als iemand op afstand je visueel kan uitleggen welk onderdeel op die buis geschroefd moet worden. Bij Skype kan de beller voor jouw ogen een verhelderende tekening maken. Dat soort praktische en tastbare toepassingen ontbrak bij Google Glass.
Samen spelen
Dat Hololens zal werken met Windows is niet opvallend, het is wel opmerkelijk dat de Hololens ook zal werken met de Raspberry Pi, het kleine moederbord waarmee je allerlei apparaten kunt ontwikkelen. Daarmee lijkt Microsoft te leren van het succes van de Kinect, tenminste het succes bij hobbyisten die de ruimtelijke game controller van de Xbox gebruikten als 3D scanner met opmerkelijke resultaten. Het omarmen van deze gemeenschap kan de productontwikkeling een flinke impuls geven. De HoloLens wordt naar verwachting gelijktijdig met de Windows 10 uitgebracht, dus nog voordat bijvoorbeeld de Oculus Rift te koop is in Nederland.
De Oculus Rift DK1 liet de wereld kennismaken met de toekomst van entertainment; Virtual Reality. De Oculus Rift werd door zowel ontwikkelaars, gamers als de pers met enthousiasme ontvangen. De 2 miljard dollar die Facebook tegen de virtual reality bril aangooide droegen bij aan de snelle ontwikkeling van de Rift. Het gaf tevens aan dat de potentie van vr enorm is. Waarom zou één van de grootste online media bedrijven van deze eeuw anders zoveel geld investeren? Nu dik 12 maanden later is het duidelijk; VR is here to stay!
In 2015 werd de tweede versie naar ontwikkelaars en enthousiastelingen verzonden, de Oculus Rift Development Kit 2. Al snel verschenen diverse unboxings, reviews en tear-aparts op het internet. Bij vr-expert zijn wij nu al een ruim een jaar bezig met de Rift en vatten de belangrijkste conclusies samen in deze uitgebreide Review.
Enthousiasme en pre-orders
Het moge duidelijk zijn. De verwachtingen voor de DK 2 waren hooggespannen. Hoe ging Oculus de virtual reality bril naar een hoger niveau tillen? De buzz omtrent de tweede versie was gigantisch en het aantal geïnteresseerden nam zienderogen toe. Helemaal nadat Facebook Oculus aankocht steeg de publiciteit omtrent Oculus exponentieel.
Dit was ook te merken aan het aantal pre-orders dat het bedrijf kreeg te verwerken. Ondanks het advies te wachten op de consumentenversie die ergens 2016 op de markt komt op de markt komt liep het storm. Ruim 40.000 ontwikkelaars en gamers bestormde de website van Oculus om al eerste de nieuwe versie in handen te krijgen.
Hoge verwachtingen en intensere ervaring
Het enthousiasme voor de Naast de potentie en algehele awesomeness van de Rift heeft de vernieuwde versie van de Rift een full 1080p scherm. Dit is ruim een keer zo hoog als de originele Rift en zorgt voor een gigantische verbeterde beeldkwaliteit.
Dankzij het OLED scherm worden kleuren daarnaast beter weergegeven. De DK2 wordt geleverd met camera waardoor de drager vooruit en naar de zijde kan leunen. Naast de hardware heeft de software een update gehad waardoor motion blur word teruggedrongen en de gehele virtuele ervaring nog intenser wordt. Genoeg verbeteringen dus ten opzichte van de DK1.
Inhoud en accessoires DK2
Wat krijg je allemaal voor de 350 dollar (zon 260 euro) die de DK2 momenteel kost? Vrij veel zo blijkt.De tijd die je kwijt ben voor je alle onderdelen en accessoires netjes hebt liggen is aanzienlijk. And thats a good thing! Onderstaand een complete lijst van kabels en accessoires die je krijgt wanneer je van plan bent de Oculus Rift DK2 te kopen:
Oculus Rift DK2 Headset
Positional camera
USB naar mini-USB kabel
HDMI naar DVI adapter
DC stroomadapter
4 internationale stroomadapters
Lens kappen voor bijzienden
Sync kabel voor de Positionel tracker (lijkt op een stereo audio kabel)
Doekje om de lens schoon te maken (met Oculus Rift logo)
Wat opvalt is dat veel accessoires van de Rift vrij standaard zijn. USB kabels en stroomadapters zijn dingen die elk huishouden bijna wel in een laadje heeft liggen. Wellicht dat het mogelijk is om enkel de essentiële onderdelen te bestellen. Scheelt aanzienlijke wat euros. De doos waarin de DK2 wordt geleverd is daarnaast een stuk minder stevig dan die van de DK1. De premium look & feel ontbreekt en de doos raakt vrij snel beschadigd. Wij slepen de Rift nu al een tijdje het land door en de doos begint behoorlijk wat scheurtjes en beschadigingen te vertonen.
DK 2 hardware
Tijdens het (langdurige) uitpakproces wordt duidelijk dat de DK 2 een stevig apparaat is. De ronde hoeken en de solide bouw zorgen voor een high quality feel. Het eerste wat opvalt, is dat de lenzen die geleverd worden een stuk groter zijn dan bij de DK 1. Het gewicht van de vernieuwde versie is iets zwaarder, 440gram ten opzichte van 380 gram. Dit verschil is echter nauwelijks voelbaar.
De schroeven aan de zijkant van de Rift (waarmee je de display naar voren en achter kan bewegen) zijn iets groter. Standaard zit de headset om de meest dichtbije stand waardoor bijna iedereen het apparaat moet bijstellen om de lenzen je ogen niet te laten raken.
De voorzijde van het apparaat herbergt, of eigenlijk verbergt, meerdere infrarode lichten. Deze dienen om met behulp van de camera de positie van de headset te bepalen. Ze zijn niet zichtbaar waardoor de Rift een nette en strakke uitstraling heeft. De HDMI en USB kabel zijn bij deze versie met elkaar verbonden en steken boven uit het apparaat. De vrij dikke kabels lopen vervolgens over je hoofd naar je rug waarnaar ze weer uit elkaar komen. Een nette indeling waardoor de kabels niet in de weg zitten en het virtual reality gevoel versterkt wordt.
Aan de bovenzijde zit een kleine aan/uit knop en een LED. Ook dit zorgt voor een versimpelde werking in tegenstelling tot de DK1 waarbij een aparte stroomkast geleverd werd met meerdere knoppen. De LED heeft twee kleuren. Blauw wanneer het scherm is uitgeschakeld en oranje wanneer het scherm uitstaat maar de Rift verbonden is
De look & feel van de headset is solide en strak. De DK2 voelt steviger aan dan de DK1 dankzij de verbeterde bouwkwaliteit en het geüpdatet design. Het voelt meer als een consumentenversie die in de winkel kan liggen. Wanneer deze versie te koop is komen er geen klachten over het ontwerp.
Set-up en installatie
Dit is de eerst virtual reality bril die voor het grote publiek beschikbaar is hoewel Oculus aanraad tot de releasedate van de Rift in 2016 te wachten. De meeste die de bril besteld hebben zullen enige ervaring hebben met high end randapparatuur zoals de Rift. Toch is het verstandig om het bijgeleverde boekje goed door te lezen. De gids bevat simpele stap-voor-stap instructies zodat je snel met je Rift aan de slag kan.
Allereerst moet je de laatste Oculus Rift Development Kit downloaden en installeren. Deze wordt niet bijgeleverd omdat de software continue geüpdatet wordt. Deze Kit installeert drivers voor de camera alsmede een software programma genaamd Oculus Runtime. Deze dient om voor de setup en configuratie van de Rift.
Nadat de software geïnstalleerd en werkend is kun je beginnen met het configureren van de hardware. De eerste stap is checken of de kabels goed in de headset zijn ingeplugd. Dit doe je door simpelweg de cover aan de voorzijde te verwijderen en naar de kabels te kijken. Vervolgens plug je de HDMI en USB kabels in je PC. Mocht je niet beschikken over een (extra) HDMI ingang dan biedt de bijgeleverde DVI naar HDMI adapter uitkomst.
Allereerst dient de camera ingeplugd en geïnstalleerd te worden. Dit doe je door de mini USB kabel in de camera te pluggen en de andere zijde cable connector box. Deze zit aan het einde van de headset kabel. De camera moet op de bovenzijde van je scherm of een tripod geplaatst worden. Belangrijk is dat de camera niet kan bewegen omdat het beeld dan gaat schudden. De optimale afstand van het hoofd is zon anderhalf meter. Dit zorgt voor de beste mogelijk ervaring. Het zal voor veel mensen echter lastig worden om anderhalf meter ruimte te vinden, vooral in kleine kamers.
Het beeldscherm
De Rift maakt gebruik van een Note3 scherm met een full HD resolutie. Dit lijkt voldoende voor een levensechte ervaring maar omdat je zo dicht op het scherm ziet zijn de pixels te tellen, je ziet het raster lopen. Dit zogenaamde screen door effect doet afbreuk aan de ervaring maar is simpelweg te verhelpen door een gebruik van een beter scherm. Zo maakt de Samsung Gear VR bijvoorbeeld gebruik van een Note4 scherm wat de ervaring aanzienlijk scherp maakt.
Bij de eerste versie van de Rift gaf je computer beeldscherm hetzelfde weer als het scherm van de headset. Bij de DK2 is dit niet meer het geval. Games en applicaties worden rechtstreeks op het scherm van de Rift weergegeven, de zogenaamde direct to Rift mode. Wij merken echter dat veel vr games en applicaties niet goed werken bij deze stand. Het instellen van de Rift als extern scherm is dan de beste optie hoewel dit zeer omslachtig werkt.
Het registeren van bewegingen
De Rift DK2 wordt geleverd met een kleine camera die veel weg heeft van een webcam en die bovenop je monitor wordt geplaatst.. Het apparaat lijkt wel op een webcam maar is het eigenlijk niet. De camera dient niet om beelden te registeren (of selfies te nemen) maar om de infrarood lichten op de headset in de gaten te houden. Zo kan de Rift je bewegingen in realtime registreren en bepalen of je naar voren, achteren of opzij leunt. Dit is een kleine verbetering qua hardware ten opzichte van de DK1. Dit zorgt echter voor een gigantische boost in realisme en het verminderen van het welbekende motions sickness. Dit de belangrijkste klacht mensen hadden bij de DK1. Oculus heeft met deze toevoeging het probleem van wagenziekte aanzienlijk verminderd.
Visuele verbeteringen
Zonder twijfel. De grootste verbetering is de upgrade van het scherm. Het nieuwe 1080p display (dezelfde als in de Samsung Note 3) zorgt voor veel scherper beeld en een intensere ervaring. Hoewel de meeste reviews enthousiast zijn over deze verbetering is er nog ruimte voor verbetering. Bij de DK2 is er nog steeds sprake van een zogenaamd screen door effect.
Dit betekend dat de dunne lijntjes die pixels scheiden nog steeds zichtbaar zijn. Het is echter niet zo duidelijk als bij de DK1 en alles is een stuk beter zichtbaar. De menus zijn duidelijk leesbaar waardoor je niet meer met samengeknepen ogen naar het display staart.
Zoals aan het begin van deze round-up gesteld zijn de cups voor de ogen een stuk groter. De hoop was dat dit zou bijdragen aan scherpere beelden en een breder zicht. Dit is echter niet geval. De DK1 had een gezichtsveld van 110 graden, bij de DK2 is dit teruggebracht naar 100 graden. Hierdoor zie je minder details in je ooghoeken, buiten het directe gezichtsveld. Wel zorgt dit voor een hogere framerate waardoor je met de nieuwe Rift een aanzienlijk realistischer en soepelere ervaring beleeft.
Games voor de Rift
Hoewel de komst van de DK 2 zorgt voor een veel realistischer en soepelere game ervaring zijn de games nog niet optimaal. De graphics doen denken aan games uit de jaren negentig maar gaan er met de dag beter uitzien. De ervaring zelf is echter een uniek. Het voor het eerst gamen met de virtual reality bril wordt omschreven als voor het eerst een HD game spelen. Of van een oude I-phone naar één met een retina scherm gaan. Het verschil is gelijk zichtbaar en overweldigend. Alles is een stuk scherper en beter zichtbaar.
De textures zijn aanzienlijk verbeterd en de modellen zien er een stuk gedetailleerder uit. Hier kleeft ook een belangrijk nadeel aan. Games die gemaakt zijn voor de DK1, die een lagere resolutie weergeeft, zien er een stuk slechter uit. Het is vergelijken met het weergeven van een Playstation 1 game op een full HD AMOLED scherm.
Naast de verbeterde graphics zorgt de postional tracking voor een ware revolutie. Om het hoekje kijken, naar voren leunen op een hoog gebouw of over een muurtje loeren voor een ultiem headshot voelde nog nooit zo intens. Je kunt opstaan, naar de zijkant bekijken en strafen. De bewegingsvrijheid die je hebt is er één zoals je die nog nooit ervaren hebt. Reviewers merken wel op dat de bewegingen niet 1-op-1 worden overgenomen. De games geven minder beweging weer dan je werkelijk maakt. Hoewel dit niet storend is valt het wel direct op.
Sinds de release van de DK2 is het aantal vr games voor de Oculus Rift aanzienlijk toegenomen. Deze verschillen aanzienlijk in kwaliteit, zo ziet bijvoorbeeld Vox Machinae er een stuk strakker uit dan Territory Defense. Daarnaast zijn er ook games te spelen die backwards compatibele zijn gemaakt met bijvoorbeeld Vorpx.
Gisteren maakte GoPro bekend dat ze het bedrijf Kolor in zijn geheel overnemen. GoPro is de onbetwiste marktleider op het gebied van action camera's en Kolor behoort tot de grootste softwareontwikkelaars op het gebied van VR en 360 graden technologie. Al het personeel van Kolor zal gaan werken voor GoPro maar ze blijven gevestigd in Savoie, Frankrijk.
GoPro wil gebruik gaan maken van de geavanceerde Kolor software voor het verwerken van 360 graden video. De opname apparaten van GoPro en de software van Kolor gaan in combinatie met elkaar opwindende en zeer toegankelijke oplossingen bieden voor het vastleggen, maken en delen van sferische content, aldus Nicholas Woodman, oprichter en CEO van GoPro. De missie van Kolor is de ultieme visuele ervaring mogelijk te maken om een publiek naar een andere tijd en plaats te brengen. Samengaan met GoPro maakt dit mogelijk aldus Alexandre Jenny, CEO van Kolor.
Logische stap naar de virtuele wereld
Deze samenwerking komt niet geheel onverwacht. Er zijn al enkele merken die 360 graden camera's verkopen zoals Kodak, en er zijn meerdere fabrikanten die behuizingen maken waar bestaande GoPro camera's gebruikt kunnen worden voor 360 gaden opnames zoals Zphereo. De onderwerpen waar GoPro camera's voor gebruikt worden, extreme sporten bijvoorbeeld, lenen zich uitstekend voor een 360 graden ervaring, en in combinatie met een VR bril zoals de Rift kun je adembenemende beelden vastleggen.
Om te demonstreren hoe goed de hardware van GoPro en software van Kolor samenwerkt hebben ze een 360 video uitgebracht die op Youtube te bekijken is en via de Kolor App die verkrijgbaar is voor Android en iOS toestellen. De app werkt het beste wanneer je een Google Cardboard koopt en deze bekijkt in de zogenaamde vr modus. Je kan in de Kolor App deze functie aanzetten door op het brilletje rechtsboven te klikken. Kolor ondersteund in tegenstelling tot YouTube namelijk wel de side-by-side view die nodig is voor vr brillen.
Live stitching is een must
Wanneer wij aan de slag kunnen met een GoPro systeem die specifiek gemaakt voor virtual reality is afwachten. Momenteel werken de GoPro set-ups met meerdere camera's waarna de beelden in postproductie in aan elkaar worden geplakt, het zogenaamde stichten. De 360 graden camera's die die dit jaar uitkomen en waarmee GoPro de concurrentie aan moet gaan stitchen de beelden live aan elkaar. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd en moeite bij het creëren van vr beelden. Het is dan ook essentieel dat GoPro samen met Kolor met een oplossing op de proppen komt die dit mogelijk maakt anders gaan zijn de strijd nooit winnen, hoe groot het merk ook is.