Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    19-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Gisteren maakte GoPro bekend dat ze het bedrijf Kolor in zijn geheel overnemen. GoPro is de onbetwiste marktleider op het gebied van action camera's en Kolor behoort tot de grootste softwareontwikkelaars op het gebied van VR en 360 graden technologie. Al het personeel van Kolor zal gaan werken voor GoPro maar ze blijven gevestigd in Savoie, Frankrijk.

    GoPro wil gebruik gaan maken van de geavanceerde Kolor software voor het verwerken van 360 graden video. “De opname apparaten van GoPro en de software van Kolor gaan in combinatie met elkaar opwindende en zeer toegankelijke oplossingen bieden voor het vastleggen, maken en delen van sferische content”, aldus Nicholas Woodman, oprichter en CEO van GoPro. “De missie van Kolor is de ultieme visuele ervaring mogelijk te maken – om een publiek naar een andere tijd en plaats te brengen. Samengaan met GoPro maakt dit mogelijk” aldus Alexandre Jenny, CEO van Kolor.

    Logische stap naar de virtuele wereld

    Deze samenwerking komt niet geheel onverwacht. Er zijn al enkele merken die 360 graden camera's verkopen zoals Kodak, en er zijn meerdere fabrikanten die behuizingen maken waar bestaande GoPro camera's gebruikt kunnen worden voor 360 gaden opnames zoals Zphereo. De onderwerpen waar GoPro camera's voor gebruikt worden, extreme sporten bijvoorbeeld, lenen zich uitstekend voor een 360 graden ervaring, en in combinatie met een VR bril zoals de Rift kun je adembenemende beelden vastleggen.

    Om te demonstreren hoe goed de hardware van GoPro en software van Kolor samenwerkt hebben ze een 360 video uitgebracht die op Youtube te bekijken is en via de Kolor App die verkrijgbaar is voor Android en iOS toestellen. De app werkt het beste wanneer je een Google Cardboard koopt en deze bekijkt in de zogenaamde vr modus. Je kan in de Kolor App deze functie aanzetten door op het brilletje rechtsboven te klikken. Kolor ondersteund in tegenstelling tot YouTube namelijk wel de side-by-side view die nodig is voor vr brillen.

    Live stitching is een must

    Wanneer wij aan de slag kunnen met een GoPro systeem die specifiek gemaakt voor virtual reality is afwachten. Momenteel werken de GoPro set-ups met meerdere camera's waarna de beelden in postproductie in aan elkaar worden geplakt, het zogenaamde stichten. De 360 graden camera's die die dit jaar uitkomen en waarmee GoPro de concurrentie aan moet gaan stitchen de beelden live aan elkaar. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd en moeite bij het creëren van vr beelden.  Het is dan ook essentieel dat GoPro samen met Kolor met een oplossing op de proppen komt die dit mogelijk maakt anders gaan zijn de strijd nooit winnen, hoe groot het merk ook is.

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtuele operatie met de Oculus Rift

    Een medische opleiding duurt lang en is erg moeilijk. Om een operatie tot een goed einde te brengen heb je natuurlijk wel ervaring nodig. Maar je kunt niet zomaar mensen gaan opensnijden zonder te weten wat je aan het doen bent. Dankzij 360  graden video en de Oculus vr bril is het nu mogelijk om leerlingen te trainen door videobeelden van professionele chirurgen te filmen in een VR wereld.

    Video vastleggen

    Twee GoPro Hero3+ camera's werden gebruikt in combinatie met de Dual HERO behuizing en de chirurg kreeg deze behuizing op zijn hoofd gemonteerd. Daarmee kun je de gehele operatie volgen vanuit het gezichtspunt van de chirurg. Door het gebruik te maken van twee camera's met een brede hoek krijg je een gezichtsveld dat groter is dan die van de chirurg. Daardoor kun je als student met behulp van een Oculus Rift niet alleen de operatie volgen, je kunt ook rondkijken.

    oculus-rift-operatieNog geen echte virtuele operatie

    Dit project werd bedacht door de Moveo Foundation en is bedoelt om studenten en andere chirurgen meer inzicht te geven in operaties. Het is niet de bedoeling om met de Oculus Rift ook daadwerkelijk operaties (op afstand) uit te gaan voeren. Daarvoor is strenge certificatie nodig vanuit de medische autoriteiten en de markt is te klein om daar in te investeren.

    Meer beeld, meer inzicht

    Door 360 graden camera's te combineren met VR brillen is het mogelijk om vele handelingen te laten zien vanuit het standpunt van de specialist. Voor medische studies biedt dit ongekende mogelijkheden waarbij wellicht vele levens gespaard kunnen worden. In bovenstaand voorbeeld wordt VR, en met name 360 graden video toegepast om kennis over te brengen.

    Maar er zijn ook VR toepassingen waarbij de patiënt direct betrokken wordt. Je kunt de patiënt op zijn of haar gemak stellen, of vooraf een virtuele demonstratie geven van wat er gaat gebeuren. In beide gevallen gaat het er vooral om de patiënt gerust te stellen.

    vr-operatie Bang voor de tandarts

    Sommige mensen zitten te beven in de wachtkamer als ze de hoge toon van de tanddartsboor horen. Dan biedt VR uitkomst. Door patiënten een VR bril te geven met afstandbediening worden ze afgeleid tijdens de behandeling. Dit geeft de patiënt niet alleen een rustig gevoel tijdens de behandeling, ook een week later is de herinnering aan de tandarts positiever dan zonder VR bril. Afleiding met VR kan angstige patiënten dus hulp bieden.

    Door het oog van de naald

    Bij een angst voor naalden is er een therapie die niet voor afleiding zorgt, maar je juist betrekt bij het proces. Je krijgt een VR bril op met 3D beelden van een dokterspraktijk. Je gaat steeds een stapje verder de virtuele behandeling in.

    Je ziet een 3D gegenereerde arm alsof het jouw arm is en je ziet een virtuele naald in je arm verdwijnen. Daarmee leer je omgaan met je fobie en je kunt van je angst afkomen.

    Virtueel genezen

    Uiteindelijk gaat het om een echte genezing, en daar zorgen echte medische specialisten voor. Dankzij virtual reality kan de zorg verbeteren en beter afstemmen op zowel de patiënt als de arts, en daar wordt iedereen beter van.

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.360 graden app RoundME voor iOs

    De  virtuele tour is echt een toepassing waar vr brillen uitstekend voor geschikt zijn. De drempel om zelf dit soort presentaties te maken is echter behoorlijk hoog maar de app Around verlaagt deze aanzienlijk. Me had al een zeer veelzijdige App op de markt (alleen voor Apple iOS helaas) waar je uitgebreide presentaties mee kon maken en bekijken, compleet met AR (Augmented Reality) navigatie. Met de ingebouwde bewegingsdetectie van je iPhone kun je rondkijken en een virtuele tour nemen. De laatste versie van de App voegt een veelgevraagde mogelijkheid toe; ondersteuning voor virtual reality brillen zoals Google Cardboard & de ColorCross.

    Nadruk op eenvoud

    Het kan haast niet eenvoudiger. Start een “Space”, een locatie dus, kantel de iPhone in horizontale positie en tik op de VR knop. Dan steek je de telefoon in de houder, bijvoorbeeld de Google Cardboard en je kunt rondkijken. Je kunt naar andere ruimtes navigeren door enkele seconden naar de “Portal” te kijken en zo een complete tour maken. In de voorbeeldvideo zie je een man een bezoek brengen aan een vliegtuigmuseum. Je kunt in de App VR presentaties bekijken en ook zelf maken. De App is in te zetten door ondernemers die zo hun commerciële presentaties kunnen delen.

    Grenzeloze ervaringen

    Als je cynisch aangelegd bent zul je misschien zeggen; “ga dan naar het museum, dat is veel mooier”. Maar je kunt niet zomaar de hele wereld rondreizen om alle mooie plekjes zelf te zien. En denk ook aan sociale toepassingen; senioren of mensen met een lichamelijke beperking die niet zelf naar een locatie kunnen gaan maar via Roundme toch over de wereld kunnen reizen vanuit hun eigen stoel.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augmented v.s. Virtual Reality

    De termen Augmented Reality & Virtual Reality worden nogal vaak door elkaar heen gebruikt. Het concept, de mogelijkheden en de toepassing van twee technieken verschilt echter aanzienlijk...

    VR versus AR

    VR staat voor “Virtual Reality”, AR staat voor “Augmented Reality”. Virtueel en Uitgebreid dus. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen deze technieken, en werken ze ook samen?
    Wat is Virtual Reality? Bij VR wordt er een virtuele wereld gemaakt waarin de gebruiker interactief deze omgeving kan manipuleren. Het is vaak moeilijk om te zien wat echt is en wat niet echt is. Daarvoor wordt een virtual bril of helm gebruikt die je ogen bedekken zoals de Oculus Rift of een Google Cardboard.

    MS Hololens
    Microsoft's HoloLens combineert AR & VR

    Wat is Augmented Reality?

    Bij AR wordt echt en niet echt met elkaar verweven. Je kijkt via een scherm naar de wereld en ziet daar objecten en beelden die naadloos aansluiten bij de werkelijkheid. Vaak worden hiervoor mobiele apparaten zoals smartphones of tablets gebruikt omdat je die eenvoudig kunt bewegen in de ruimte en je kunt “augmented” elementen bedienen met het touch screen. Layar was één van de eerste successen op het gebied van AR. Bekendste voorbeeld van een Augmented Reality bril is Google Glass maar ook Microsofts nieuwe HoloLens maakt gebruik van Augmented Reality technieken.

    Welke techniek is beter?

    Augmented Reality is wat eenvoudiger te implementeren. Een groot deel van de omgeving bestaat al, je hoeft alleen een extra schil over het beeld te projecteren en die op de juiste positie te houden. Bij Virtuele werkelijkheid moet je een complete wereld tonen dus de hardware en software moet flink werken, en het is door gebruik van een VR bril voornamelijk een individuele ervaring. Maar je kunt wel een volledig unieke wereld tevoorschijn toveren.

    Samen sterk

    Uiteindelijk kun je met een combinatie van AR en VR veel kanten uit. Hoe sneller computers worden hoe beter de VR beelden aansluiten bij de werkelijkheid. Je kunt AR goed gebruiken als je buiten bent, via locatiebepaling kun je bijvoorbeeld bij monumenten meteen een Wikipedia pagina laten zien. VR werkt beter in een gesloten omgeving waar je juist met minder beweging enorme werelden kunt weergeven. Het combineren van deze technieken is natuurlijk de beste optie waarbij de omgeving geïntegreerd wordt binnen de virtuele wereld zoals de Sulon Cortex dat doet middels 3d scanners aan de buitenzijde van de bril. In de toekomst gaan wij een synergie van de technieken zien waarbij de voordelen van beide gebruikt worden om zo goed mogelijke 'realiteit' weer te geven, zij het augmented of virtual.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:40 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iSTAR 360

    Om maar met de deur in huis te vallen; iSTAR kan geen video filmen en is daarmee niet geschikt voor 360 graden videoproducties. Dus ontwikkelaar Nctech zal op een andere manier de potentiële koper moeten overhalen. En daar hebben ze een aantal bijzondere functies voor bedacht.

    Indrukwekkende specificaties

    De iSTAR heeft vier camera's aan boord die samen garant staan voor maar liefst 50 Megapixel foto's. Het duurt twee tot drie seconden om een foto te maken met een totaal aantal van 80 tot 100 panoramafoto's op één acculading. Met de optionele externe accu kun je zelfs tot 600 foto's maken. De camera is waterdicht maar is wel ontworpen voor gebruik op het land. Besturen kan via het ingebouwde display of via elk gewenst apparaat met Wifi. De camera slaat ook de geografische locatie op en heeft een automatische HDR functie. Je kunt de beelden opslaan op een interne SD, SSD, USB of via een Ethernet verbinding.

    Stitching op de hoogste kwaliteit, het koppelen van de vier afzonderlijke beelden, gaat via software op de desktop, de camera kan wel zelf een preview weergeven. Ze hebben eigen software ontwikkelt met een Batch functie. Hoewel de camera geen realtime video kan opnemen is het wel mogelijk om losse beelden achteraf samen te voegen tot een videobestand.

    Er zijn twee variaties in software, FUSION en PULSAR. PULSAR biedt een hogere verversingssnelheid en een lage resolutie video preview. Optioneel kun je ook infrarood foto's maken voor gebruik in het donker. De SDK kan gebruikt worden in softwaretoepassingen van andere ontwikkelaars.

    Geen consumentencamera

    De iSTAR is geen hobbycamera maar zuiver gericht op professionele toepassingen. Bijvoorbeeld op locaties waar een misdaad is gepleegd en de politie de locatie in beeld wil brengen. Of in loodsen om afmetingen te registreren en evalueren middels liDAR scanning. De Istar 360 graden camera krijgt een professioneel prijskaartje mee van ruim 7000 euro.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:40 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inteligloves

    VR headsets bieden je de mogelijkheid om rond te kijken in een virtuele wereld in drie dimensies. Je kunt er zelfs in rondlopen, bewegen en objecten manipuleren. Die beweging en interactie wordt meestal tot stand gebracht met een standaard spelcontroller zoals die van een Xbox of Playstation. Maar nu is het mogelijk om net als Tom Cruise met je handen te navigeren dankzij Inteligloves, een van de vele vr controllers die vanaf dit jaar op de markt komen. 

    inteligloves2Echte student in een virtuele wereld

    Constantinos Miltiadis is een student aan de universiteit van Zurich. Hij was onder de indruk van de realistische ervaring die een Oculus Rift kan bieden. Je wordt compleet in de virtuele wereld gezogen. Maar er ontbrak iets, hij keek automatisch naar zijn handen, en daar gebeurde niets. Daarom besloot hij een soort handschoen te ontwikkelen waarmee handbewegingen direct geregistreerd konden worden in de vr De handschoenen werden op de computer ontworpen en via een 3D printer uitgeprint met elastisch PLA materiaal.

    Daarnaast gebruikt hij een Kinect camera, de 3D camera van de Xbox, in combinatie met Omnitracker software om bewegingen te registreren. Daarmee kan een hoek van 83 graden realtime worden geregistreerd. Als headset gebruikt hij een smartphone in een VR bril houder. Helaas ben je daarmee nog niet klaar, je hebt ook flexibele sensoren nodig, een draadloze module, inertie meter, accelerometer, gyroscoop en een digitale kompas. Uiteindelijk een flinke investering dus, wellicht is een kant-en-klare oplossing zoals Control VR een betere optie.

    Betaalbaar en functioneel

    Dankzij 3D printing en bestaande technologie zoals smartphones kunnen de kosten redelijk laag worden gehouden. En vanwege het draadloze ontwerp geeft deze methode een grote bewegingsvrijheid. Zelf ziet Miltiadis dit niet als een besturing voor schietspellen, dat wordt naar zijn mening te realistisch. Hij wil het concept lievere toepassen bij virtuele tours van bijvoorbeeld musea waar werkelijkheid en virtuele realiteit naadloos in elkaar op kunnen gaan.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Via-Gamepad F2

    Mobile vr gaat grote stappen maken dankzij de komst van goedkope vr brillen zoals Google vr bril Het besturen van je telefoon terwijl die in een vr bril zit is echter verre van handig. Daarom gaan wij bij vr-expert op zoek naar de beste gamecontrollers zodat jij je handen vrij hebt bij het navigeren ij de virtuele wereld. First up, de Via-Gamepad V2. 

    viaplay-f2-2Bluetooth vr controller

    De Via is een Bluetooth Controller die werkt volgens de HID gamepad standaard. Alle bekende knoppen zijn aanwezig; twee joysticks, een D-Pad, vier actieknoppen en vier schouderknoppen die op Android apparaten volledig in te stellen zijn. Het gamepad werkt trouwens ook op Apple apparaten zoals de iPhone en iPad maar daar mis je een aantal instelmogelijkheden. Je kunt de controller trouwens ook gebruiken voor een Windows computer. De controller heeft het NVIDIA certificaat waarmee je er zeker van kunt zijn dat een behoorlijk aantal spellen probleemloos werken. Via de website kun je zien welke spellen beschikbaar zijn.

    Laden gaat via Micro-USB poort en de Li-ion accu verzekerd een lange speelduur. Naast spelknoppen kun je ook gebruik maken van een muismodus. Hiermee kun je bijvoorbeeld op internet navigeren via de controller. Of dat eenvoudiger werkt dan tikken op het scherm is twijfelachtig maar je kunt op deze manier op afstand het mobiele apparaat besturen en je houdt compleet zicht op het gehele scherm.

    Accessoires

    Je kunt een paar optionele accessoires aanschaffen. Als eerste een houder waar je een smartphone in kunt steken waardoor de controller en de smartphone één geheel vormen. Let daarbij op de afmetingen van de houder, niet elke telefoon zal passen. Daarnaast is er een rubberen grip hoes beschikbaar voor intensieve gaming sessies met zweethandjes.

    Conclusie

    De Via-Gamepad F2 is een goed doordacht product met een herkenbaar maar functioneel design. Met Android apparaten heb je extra mogelijkheden zoals button mapping en op iOS kun je er zeker van zijn dat alle iCade spellen probleemloos werken. Mobile gaming begint volwassen te worden en de Via-Gamepad F2 tilt het speelplezier naar een hoger niveau.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speel al je games in vr met Vorpx

    De meeste games die je kunt spelen met de Rift zijn specifiek gemaakt voor virtual reality Het spelen van oudere games die niet native zijn is echter ook mogelijk met Vorpx. Deze software voegt vr ondersteuning toe aan onder meer GTA, Skyrim & Battlefield. 

    VorpX voor meer diepgang

    Als je een PC gamer bent biedt vorpX een 3D driver aan voor DirectX spellen (versie 9 tot 11) die speciaal gemaakt is voor weergave op VR apparaten zoals de Oculus Rift. Het voegt naast VR ook mogelijkheden toe waarmee problemen opgelost worden bij het spelen van games die niet voor VR ontworpen zijn. Denk aan het vergroten van het blikveld of het toevoegen van speciale shortcuts.  De driver kost 30 euro en het aantal ondersteunde spellen wordt steeds uitgebreid.

    Los Santos will never be the same

    Er zijn al veel titels waarmee vorpX overweg kan zoals Bioshock, Call of Duty, Battlefield en vele anderen. Via de website kun je de volledige lijst zien en welke functionaliteiten beschikbaar zijn. Sinds deze week ondersteund VorpX ook GTA 5 voor de Oculus Rift.  Je krijgt hier geen volwaardige VR ervaring, het gezichtsveld is beperkt en de hoofd-tracking is een conversie van de reguliere muisbesturing. Maar je krijgt wel diepte in het beeld en vanuit een first-person perspectief brengt het je meer in het spel. Zeker als je aan de rand van een hoog gebouw staat.

    Wordt vr ondersteuning standaard?

    Op dit moment zijn de meeste Oculus rift games nog vooral technologische demonstraties die zich niet kunnen meten met de grote namen in gaming. Wanneer ontwikkelaars als Rockstar en EA zien hoe groot de VR gemeenschap wordt gaan ze hopelijk hun nieuwe spellen standaard beschikbaar maken voor VR brillen. Producten van gaming hardware & vr controllers gaan waarschijnlijk ook meer aandacht besteden aan vr-compatibiliteit  zodat de tussenkomst van VorpX niet meer nodig is. De ontwikkelingen waarbij vr standaard wordt lijkt snel te komen gezien partijen zoals Sony met  de vr-headset voor de PS4 en Steam & HTC met de Vive de markt snel betreden...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GTA 5 in vr met de Oculus Rift

    PC gamers hebben lang moeten wachten op de release van GTA 5, door velen beschouwd als de beste game ooit. Ondersteuning voor de Oculus Rif (vr bril) was er echter binnen een week al beschikbaar. Je kunt vanaf deze week Los Santos verkennen in virtual reality. Je hebt een speciaal stukje software nodig genaamd Vorpx is om vr ondersteuning mogelijk te maken. Kost je ongeveer dertig euro maar dan heb je ook toegang tot games zoals Battlefield & Skyrim.  

    gta-5-oculus-riftGeen echte vr ervaring

    GTA 5 is niet gemaakt voor vr maar biedt dankzij de first-person modus wel de mogelijkheid om vanuit een uniek perspectief te spelen.  De game is niet volledig vr, je kijkt als het ware naar een scherm waar de actie zich afspeelt. Hoewel het beeld wel meedraait met je bewegingen is het beeldscherm niet volledig vullend.  Je kunt de game zowel in first als third person spelen maar advies is om de tussenfilmpjes te skippen aangezien die niet erg prettig wegkijken wanneer je je hoofd niet kunt bewegen.  Je dient bovendien een flink aantal aanpassingen te maken in de gamesettings voor een optimale ervaring zoals het instellen van een ander field of view en het juist configureren van de setting.


     GTA 5 + Virtuix Omni = vermoeiendgta5-oculus-rift

    Navigeren door vr met een controller in je hand doet afbreuk aan de ervaring die het zo overweldigend maakt. Je hebt dan altijd een link met de fysieke wereld. Hierbij bieden virtual reality controllers uitkomst zoals te zien in onderstaand filmpje waar GTA wordt gespeeld met de Virtuix Omni loopband.  Deze manier van navigeren door Los Santos is natuurlijk erg tof maar of hardcore gamers willen zweten tijdens het game lijkt onwaarschijnlijk.  Daarnaast ziet de ervaring, naast het harde rennen, er nog niet heel comfortabel en nauwkeurig uit.

    GTA 6 volledig vr?

    Het is bijzonder te noemen dat ontwikkelaar Rockstar zelf geen ondersteuning voor de Rift heeft toegevoegd aangezien de releasedate van de Rift zienderogen dichterbij komt. Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two waaronder Rockstar valt geeft hier echter een simpele verklaring voor; de wereld is nog niet klaar voor virtual reality. Het bedrijf wacht de ontwikkeling af maar sluit toekomstige ondersteuning niet uit. De kans lijkt groot dat de nieuwe deel in de franchise volledig vr compatibel is aangezien tegen die tijd meerdere vr brillen op de markt zijn.


     

     



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Google introduceert keurmerk voor Google Cardboard

    Google Cardboard is veruit de populairste virtual reality bril van dit moment. De lage kosten en brede toepasbaarheid zorgen voor een snelle toename van het aantal Cardboard in omloop. Momenteel zijn er zo’n 500.000 stuks van in omloop. De kwaliteit van de kartonnen vr brillen verschilt echter aanzienlijk en daarom brengt Google nieuw een officieel keurmerk uit genaamd ‘Works with Google Cardboard’.

    Works with Google Cardboardcertification-mark

    Het keurmerk moet ervoor zorgen dat de koper of de Cardboard die hij koopt van hoge kwaliteit is en voldoet aan de eisen van Google. Het vr project van Google is altijd open-source geweest en de tekening voor de bril vrij beschikbaar. Dit heeft echter gezorgd voor een aanwas van slechte kwaliteit vr brillen die de virtual reality (vr) ervaring zoals de zoekgigant die wenst teniet doet.

    Daarom heeft Google een aantal richtlijnen opgesteld waaraan fabrikanten zich dienen te houden. Hierin wordt onder meer aangegeven dat de virtual reality viewer geschikt moet zijn voor Cardboards app. De fabrikant dien rekening te houden met de aantal belangrijke parameters zoals de grootte van de lenzen, afstand tot de smartphone en algehele bouwkwaliteit. Vervolgens wordt de fabrikant een speciale QR-Code toegekend die op de Cardboard wordt geprint. De gebruiker scant die code waarna de virtual reality geoptimaliseerd wordt aan de hand van het specifieke ontwerp.

    Richtlijnen, geen regels

    Wanneer de fabrikant voldoet aan de eisen gesteld door Google dienen er twee samples naar het kantoor van de zoekgigant gestuurd te worden. Vervolgens wordt bepaald of de Cardboard het keurmerk mag dragen.  Cardboard is echter een open-source project waardoor het lastig is echte regels op te stellen. Het enige wat Google stelt is dat er een keurmerk aangevraagd mag worden en dat er geen onrechtmatig gebruik gemaakt mag worden van het logo.   Onderstaand zie je de QR-Code die fabrikanten kunnen aanvragen en gebruiken op hun Cardboards.

    qr codes

    Nu enkel hoge kwaliteit Cardboards?

    Google brengt deze richtlijnen niet voor niets uit. Het open karakter van Cardboard heeft veel fabrikanten aangetrokken die snel geld willen verdienen met soms een inferieur product. Hopelijk zal dit keurmerk zorgen voor een kwaliteitsverbetering maar of een keurmerk daadwerkelijk toegekend is lastig te bepalen. Bovendien is het afwachten of de consument daadwerkelijk let op (weer) een keurmerk.

    De Cardboards van vr-expert

    Wij werken met leveranciers die het originele ontwerp van Cardboard aanhouden en enkel met hoge kwaliteit materialen werken.  Het keurmerk zal dan ook zeer snel op ons aanbod verschijnen maar je kunt nu al met een gerust hart Google Cardboard bestellen


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magicleap

     Magic Leap deelde een filmpje waarin een gewone dag in hun kantoor werd getoond. Je ziet een hand een Virtual Reality overlay manipuleren,en vervolgens pakt de filmer een futuristisch pistool op en begint monsters overhoop te knallen. Waar gaat dit over en waar komt het vandaan?

    Magic-Leap2542 miljoen op de bank...en Google

    Magic Leap is een VR bedrijf dat zich hult in mysterie. Alle informatie die ze naar buiten brengen roept meer vragen op dan er beantwoord worden. Maar de 542 miljoen dollar die ze aan investeringen wisten op te halen laten zien dat het een serieuze onderneming betreft. Ook Google is nauw betrokken bij dit bedrijf en Weta, de special effects gigant die verantwoordelijk was voor onder meer de effecten in de Lord of the Rings films maakt ook deel uit van Magic Leap.

    Echte VR of echte CGI

    Weta dus, grootmeesters in speciale effecten. Dan is het dus zeer de vraag of we hier naar een tech demo aan het kijken zijn of naar een strakke computeranimatie. Dat pistool, die shooter game, waar komt dat idee eigenlijk vandaan? Het zal je wellicht verbazen dat Dr. Grordborts al eerder een “reclamefilmpje” op Youtube had gezet die je onderaan deze pagina kunt checke zoals Google Carboard bedrukken met logo. 

    Magic-Leap3Virtueel of Reality?

    De foto's en filmpjes van Magic Leap zijn indrukwekkend, maar wat zit er achter? Ze hebben wel degelijk een aantal interessante patenten geregistreerd, een handschoen met elektronica, een bril met projectie, precies wat je verwacht bij een VR product. Ze laten zich ook wel eens negatief uit over andere producten, die ze “een smartphone in een viewmaster” noemen. Er is weer een tipje van de sluier opgelicht en het is te hopen dat de investeerders uiteindelijk niet zelf “opgelicht” worden. We houden Magic Leap en hun ontwikkelingen scherp in de gaten!

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.http://www.trillenium.com/

    Bij Virtual Reality is mode niet het eerste waar je aan zult denken. Maar het visuele aspect van VR leent zich wel degelijk voor de modewereld. Toongevend modemagazine Elle zet de eerste stapjes in de wereld van Virtual Reality, samen met zangeres Jacquie Lee en Jaunt.

    Samen sterk

    Jaunt is geen onbekende in de VR wereld. Ze hebben een camerasysteem ontwikkeld waarmee ze 360 video kunnen opnemen. Daarnaast hebben ze een eigen player die op meerdere systemen verkrijgbaar is. Met Atmos brachten ze ook een nieuwe standaard voor VR audio. De samenwerking met Elle is interessant omdat ze daarmee de VR ervaring combineren met de wereld van mode.

    vr-fashion2Het oog wil ook wat

    Jacquie Lee is een zangeres die bekendheid verwierf met de Amerikaanse versie van “The Voice”. Omdat ze naast een mooie stem ook geen onaangename verschijning is wilde Elle haar photo shoot een extra dimensie geven. In het magazine in een meer traditionele photo shoot te zien. De camera's van Jaunt maakten opnames achter de schermen. Zo lijkt het alsof je er zelf bij bent in de fotostudio.

     

     

    Toekomstmuziek

    Hoewel het een leuke demonstratie is van 360 graden video en VR is het nog niet zo bijzonder. Een verslag in een fotostudio is uiteindelijk toch een beetje statisch, met mode is natuurlijk nog veel meer te doen.

    Topshop op de Catwalk

    vr-fashion-3Topshop geeft indrukwekkende modeshows, en het leek ze interessant om deze ervaring te delen met mensen in hun winkel. Het VR bedrijf Inition bood de mogelijkheden om van een modeshow een complete Virtual Reality ervaring te maken. Daar kon het winkelpubliek een Oculus Rift opzetten waarmee ze op de eerste rij leken te zitten. In de winkel was het eerst live te zien, later werden de opnames on-demand beschikbaar gesteld. Deze opnames zijn in de toekomst wellicht voor iedereen beschikbaar met goedkope vr brillen zoals de & Google Cardboard.

    Navigeren in de ruimte

    Bij de modeshow was je niet beperkt tot een virtuele blik op de catwalk. Als je naar boven kijkt ga je naar de tweede verdieping waar je naar 360 graden foto's kunt kijken. Je kunt ook een bezoekje brengen achter de schermen en zelfs de opbouw bekijken in time-lapse. Daarmee wordt een VR ervaring ook een interactieve ervaring. Met Augmented graphics werden ook beelden toegevoegd aan de video feed waardoor het leek alsof er kraaien door de ruimte vlogen.

    vr-fashionOp de rode loper

    Het laatste voorbeeld is niet direct een VR implementatie maar het is een mooi voorbeeld van wat mogelijk is. Tijdens de Golden Globe awards was er een speciale Vine opstelling, een klein podium waar een bekende ster kon gaan staan. Een camera draaide in zes seconden om die persoon heen zodat je ze van alle kanten goed kon bekijken. Mannen en vrouwen op hun best gekleed en uiteraard de meest fotogenieke personen op aarde.

    Bijna VR

    Die Vines zijn niet met een VR bril te bekijken maar je zou een licht aangepaste opstelling kunnen gebruiken om mode in beeld te brengen. Je zou met een VR bril om een model heen kunnen lopen. Vaak ben je zelf het middelpunt in een VR omgeving, je ziet nog niet zo vaak VR presentaties waar je als kijker om een virtueel voorwerp kunt lopen. Maar uiteindelijk laten al deze projecten zien dat Virtual Reality helemaal de mode is!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2015, 16:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    17-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De evolutie van Oculus Rift

    Dit weekend kwam het nieuws naar buiten dat de releasedate van de Oculus Rift in 2015 verre van zeker is. Hoewel altijd naar een release eind dit jaar werd toegewerkt heeft het bedrijf momenteel weinig aan te kondigen behalve dat de ontwikkeling voorspoedig verloopt. Duidelijk is wel dat vr-fanaten nog even geduld moeten hebben voordat de consumentenversie van de Rift op de markt komt. Dit leek mij een uitgelezen moment voor een diepgaand artikel over het bedrijf dat virtual reality écht werkelijkheid maakt...

    De virtual reality droom

    Oprichter Lucky Palmer is met recht een vr-pionier te noemen. Op vijftienjarige leeftijd werd hij al gegrepen door ongekende potentie van VR. Destijds, in de jaren tachtig, probeerde tientallen bedrijven het concept tot leven te brengen zonder noemenswaardig succes. Ontwikkelaars waren hun tijd ver vooruit. Producten waren te te duur en pc's te zwak om een virtuele wereld tot leven te wekken.

    lucky-palmer

    Palmer legde gedurende die periode wel de fundering voor wat nu het grootste vr bedrijf ter wereld is, met de aanschaf van tientallen vr brillen. Sommige kocht hij voor enkele honderden dollars terwijl de ontwikkeling ervan enkel honderdduizend had gekost.  Teleurgesteld door de matige performance van de vr brillen begon Palmer zelf te knutselen. De eerste brillen die hij bouwde waren regelrechte Frankensteins. Brillen die samengesteld waren uit onderdelen uit de gigantische collectie van Palmer, destijds de grootste verzameling ter wereld. Snel ging de ontwikkeling niet, het bleef lange tijd bij enkel prototypes waarvan de meesten het daglicht niet zagen.

    De kennismaking met Carmack

    Destijds was Palmer slechts een vr-nerd die wat aanklooide in zijn garage met ondersteuning van gelijkgestemden. Bij toeval kwam zijn droom echter in een stroomversnelling terecht toen hij op een forum de legendarische ontwikkelaar John Carmack tegen het lijf liep. Carmack, medeoprichter van id Software en bekend van onder meer Doom en Quake was op hetzelfde moment bezig met het verkennen van de virtuele mogelijkheden.

    Na uitwisseling van ideeën demonstreerde Carmack op de E3 in 2012 al de eerste vr bril. Deze was gebaseerd op het Oculus Rift prototype van Palmer en draaide op software van Carmack. De allereerste Rift bevatte een 5.6-inch LCD met speciaal ontwikkelde lenzen die een blikveld van 90 graden horizontaal en 110 graden verticaal stereoscopisch beeld boden.  Hoewel de Rift met plankband aan elkaar hing en bestond uit allerlei losse onderdelen ging het nieuws van Carmack’s nieuwe vr bril als een schokgolf over het internet.

    Oculus Kickstarter

    kick

    Palmer speelde al lange tijd met het idee om zijn virtual reality droom tot leven te brengen met behulp van een Kickstarter campagne. In 2012 dacht hij reeds na over het lanceren van een campagne waarbij hij mikte op 100 backers. Het geld was enkel nodig voor ontwikkeling, de Kickstarter kosten en 10 dollar voor overwinningsbier en pizza. De support van Carmack en andere grote spelers zoals de oprichter van Valve zorgden voor een meer ambitieuze doelstelling.

    Op 1 augustus 2012 werd de campagne gelanceerd met als doel zo’n 250 duizend dollar binnen te harken. Binnen 24 uur was er echter al bijna 7 ton binnen en na 3 dagen passeerde Oculus de magische grens van 1 miljoen dollar. Uiteindelijk haalde Oculus maar liefst 2,4 miljoen dollar binnen en werd één van de meeste succesvolle Kickstarter campagnes ooit.

    Oculus Rift DK1

    De zeer succesvolle campagne beloofde backers een prototype voor ontwikkelaars, die later bekend zou staan als de Oculus Rift Development Kit 1 (DK1).  Oculus mikte niet op een consumentversie maar op een product voor ontwikkelaars en enthousiastelingen. Deze moest gebruikt worden om de voortgang te bespoedigen en de wereld de potentie van virtual reality te tonen. De DK1 voldeed ruim aan de verwachtingen, virtual reality was weer hot en kreeg wereldwijde aandacht. Hoewel de DK1 stukken beter was dan alle vr brillen die tot die tijd waren uitgekomen was deze verre van perfect..

    dk1

    De DK1 bevatte een 7 inch display met een resolutie van 1280x800 pixels, zo’n 640x800 pixels per oog en leverde een verre van scherp beeld. In combinatie met de lenzen die het beeld vergrootte zorgde dit voor het zogenaamde screendoor effect. Het leek alsof je door een raster van een deur naar scherm keek en de pixels waren bijna te tellen. De eerste versie van de Rift beschikte bovendien niet over een geavanceerde tracking zoals de huidige versie. Je kon wel naar boven, onder links of recht kijken maar het was onduidelijk waar je hoofd zich precies bevond. Leunde je vooruit of achteruit dan veranderde het beeld niet wat gigantische afbreuk deed aan de onderdompeling die virtual reality zo briljant maakt.

    Daarnaast waren er veel klachten over de hoge mate motion sickness, oftewel wagenziekte. De combinatie van de lage resolutie, het ontbreken van positietracking en de beperkte software zorgde bij veel gebruikers voor een misselijkmakende ervaring. Hoewel er dus veel ruimte was voor verbetering verkocht Oculus elke DK1 die geproduceerd was, ruim 65 duizend stuks. De animo was dermate groot dat er eenvoudig veel meer DK1’s verkocht konden worden. Oculus besloot echter te focussen op het ontwikkelen van een verbeterde versies, de Crystal Cove.

    Crystal Cove

    crystal

    Aan het begin van 2014 toonde Oculus op de CES een nieuwe versie van de Oculus Rift. Hoewel deze versie uiteindelijk niet werd uitgebracht werden de verbetering wel doorgevoerd in de DK2.  Het LCD scherm was vervangen met een OLED scherm en het systeem bevatte nu interne sensoren die in verbinding stonden met een externe camera. Oculus kondigde aan dat deze aanpassingen vooral het motion sickness probleem oploste en dat ontwikkelaars bij de volgende publieke versie met de nieuwe techniek aan de slag konden.

    Oculus Rift DK2

    In maart van 2014 was het via de site van Oculus mogelijk de nieuwe ontwikkelaarsversie van de Rift te pre-orderen. Deze versie kreeg de toepasselijke naam Development Kit 2 mee en indiceerde dat Oculus nog niet klaar was met het ontwikkeling. Deze versie leek echter al meer op de uiteindelijke consumentenversie maar er waren nog een aantal plooien die gladgestreken moesten worden…

    dk2

    Oculus had op basis van de feedback van de backers en ontwikkelaars al een aantal aankondigen voor verbetering gedaan. Zo werd het lage resolutie scherm vervangen door een Full HD scherm met een resolutie van 960x1080 pixels per oog. Hiermee werd het aantal pixels met 100% verhoogd. Dit zorgde er niet voor dat screendoor effect compleet verdween maar het was een wel stuk minder zichtbaar.  Later bleek dat het scherm hetzelfde was als die van de Note 3 en deed geruchten oplaaien over een samenwerking met Samsung. Deze werden snel waarheid met de aankondig van de Samsung Gear VR, een samenwerking tussen beide bedrijven.

    Het LCD scherm werd vervangen met een OLED scherm waardoor de helderheid van het beeld toenam en de motion blur verminderde. Dit laatste ontstaat wanneer je (snelle) bewegingen maakt en vervaging van het beeld ontstaat, wat wagenziekte in de hand werkt. Daarnaast werd de latency van het scherm teruggebracht van 60 milliseconde naar 30 milliseconde.  Latency is de vertraging tussen de actie en reactie, het bewegen van je hoofd en het veranderen van het beeld. De laatste verbetering met betrekking tot het beeld was het toevoegen van frames met compleet zwart beeld. Deze zijn onzichtbaar voor het menselijk oog maar wekken de illusie van een soepel beeld.

    De belangrijkste aanpassingen die Oculus echter maakte was het toevoegen van een externe camera. Deze registeren de LEDs die in voorzijde van de DK2 zijn ingebouwd waardoor precies duidelijk is waar de bril zich bevind. De DK1 was enkel in staat de richting van je hoofd te bepalen maar met de toevoeging van de camera was het nu mogelijk om vooruit en achteruit te leunen. Een belangrijkste stap voor het perfectioneren van de virtual reality ervaring.

    De overname door Facebook

    Enkele weken nadat de DK2 werd aangekondigd werd Oculus in één klap wereldnieuws door de overname door Facebook. Deze ontwikkeling was compleet onverwacht en viel niet bij iedereen in goed aarde. Zo kondigde de maker van Minecraft aan per direct de ontwikkeling voor de Rift te stoppen. Facebook maakte echter bekend dat Oculus zelfstandig zou blijven opereren en zich initieel volledig op games kon richten. Zuckerberg en Co. komen tot dusver deze belofte na en houden zich op de achtergrond,  hoewel het bedrijf laatst aan te kondigen wel aan Facebook apps voor de Rift te werken.

    Cresent Bay Prototype

    crecent-bay

    De DK2 was ongeveer een half jaar oud en er waren ruim honderdduizend units verscheept toen Oculus alweer een vernieuwde versie aankondigde. Op het event Oculus Connect toonde het bedrijf de nieuwste Rift met de codenaam Cresent Bay.  Deze versie beschikt over een nog hogere resolutie, lager gewicht en ingebouwd audiosysteem. Vooral het toevoegen van interne (360 graden audio) maakte de beleving nog intenser.

    De exacte resolutie van deze versie heeft Oculus nooit bekend gemaakt maar de geruchten wijzen op een 1440p display. Hetzelfde scherm dat gebruikt wordt in de Note 4 van Samsung, ook wel een 2.5 K scherm genoemd dankzij de resolutie 2,560 x 1,440 pixels. De verhoogd resolutie heeft als gevolg dat de refreshrate tevens hoger is. Dit zorgt voor minder judder (stotteringen) en resulteert in lagere kans op motion sickness. Oculus maakte publiekelijk bekend dat deze versie twee schermen bevat in plaats van één zoals bij de andere versies van de Rift. Wat de gevolgen hiervan zijn blijft afwachten.

    Naast de verbeteringen van het scherm is de tracking tevens onder handen genomen. De DK2 beschikt al over sensoren aan de voorzijde, de nieuwe versie heeft echter ook sensoren aan de achterzijde. Dit zorgt voor een verbeterde tracking in 360 graden waardoor de positie nog nauwkeuriger bepaald wordt. Oculus heeft deze versie op diverse beurzen getoond maar nooit beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. Dit indiceert waarschijnlijk dat Oculus nu al zijn pijlen richt op het afronden van de consumentenversie.

    Consumentenversie Oculus Rift

    Het is bijna drie jaar geleden sinds de succesvolle Kickstarter campagne en er is momenteel nog weinig bekend over de consumentenversie van de Oculus Rift. Duidelijk lijkt de uiteindelijke versie beschikt over verbeterde hoofdtracking, positietracking en een hogere resolutie scherm bevat. Daarnaast wordt gedacht over het toevoegen van draadloze mogelijkheden.

    Niets van dit alles is officieel bevestigd door Oculus maar de verbetering zijn in lijn met de voorgaande updates. Oculus laat echter weinig los over de voortgang en een releasedate van de Rift in 2015 lijkt onzeker.  Tijdens het South-by-Southwest festival liet Palmer zich namelijk ontvallen dat het bedrijf momenteel niets aan te kondigen heeft.

    Afgaande op de ontwikkelingen tot dusver en de snel groeiende vr markt lijkt een releasedate eind dit jaar de beste optie. Momenteel zijn er namelijk meerdere vr brillen in ontwikkeling waarvan een releasedate aanstaande.  Zo zien de Vive van HTC & Valve en ook Razer OSVR waarschijnlijk dit jaar het licht. Daarnaast zijn er momenteel al diverse vr brillen voor smartphones te koop en zijn er tientallen in ontwikkeling.

    Het lijkt strategisch gezien dus een verstandige keuze voor Oculus om snel meer bekend te maken over de releasedate om hun voorsprong te behouden. Het bedrijf heet echter een grote achterban, support van prominente ontwikkelaars en een marketingbudget á la Facebook. De kans dat Oculus onder de voet wordt gelopen door concurrenten is waarschijnlijk klein.

    De toekomst van Oculus

    Oculus reanimeerde virtual reality en bracht de ontwikkelingen in een stroomversnelling. De positie van het bedrijf wankelt voorlopig dus nog niet. Grootste obstakel is het aankondigen en uitbrengen van een consumentenversie. Zodra dit gebeurd is het gedaan  zal Oculus voor eens en altijd de virtuele baas blijven…


    Oculus Rift hands-on review

    Bij VR Expert hebben wij onderhand een jaar ervaring met onze drie DK'2, wil je weten hoe ons dat beviel? Lees dan de Oculus Rift Dk2 Review!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtual Reality; alles wat je moet weten

    Virtual Reality is aan een opmars bezig en vind dit jaar zijn weg naar het grote publiek. De credits voor de wederopleving gaan volledig naar de Oculus Rift DK2 waarover ik recent schreef in het artikel de evolutie van Oculus Rift. Virtual Reality bestaat echter als sinds de jaren tachtig en is dus een vrij oude techniek.  In dit blogbericht ga ik dieper in over de wederopstand, eigenschappen en toekomst van vr. 

    Virtual Reality (VR) is een computer gesimuleerde omgeving waar gebruikers worden ondergedompeld in levensechte ervaring. De zintuigen zicht en gehoor worden geprikkeld op een wijze waardoor de gebruiker denkt dat hij werkelijk onderdeel is van de omgeving. In de toekomst verwacht ik dat zintuigen zoals reuk en tast tevens virtueel geprikkeld worden.  Het concept Virtual Reality is vrij oud en gaat terug naar de jaren 30 waar de ervaring reeds omschreven werd. Het werkelijk betreden van een virtuele omgeving was echter een droom die gehinderd werd door technische beperkingen.

    De (weder)opkomst van Virtual Reality

    In de jaren negentig gedurende de opkomst van videogames werd het concept nieuwe leven ingeblazen. Zo introduceerde Sega de VR-1 motion simulator. Het apparaat was in staat bewegingen van het hoofd te registeren en beelden een stereoscopisch 3D weer te geven.  Dit is een techniek waarbij elk oog een verschillend krijg te zien waardoor de illusie van diepte wordt gecreëerd. Bekende  voorbeelden hiervan zijn de rood-groene bril en de wat moderne polaroidstereobrillen. Nintendo was een pionier binnen het de gamewereld en bracht in 1995 de Virtual Boy uit. Dit was de eerste draagbare virtual reality game ervaring. Het apparaat werd echter geen succes door de hoge prijs, het discomfort tijdens het spelen en slechte marketing.

    virtual boy nintendo

    Virtual Reality vandaag

    Sinds de falende gamesystemen van de jaren tachtig en negentig en de hype van 3D films is de techniek verder gegroeid en staat Virtual Reality op het punt echt door te breken. Ik denk dat 2015 het jaar wordt dat bekend komt te staan als het begin van een nieuw tijdperk. De techniek is dermate ver dat het betreden van een virtuele wereld comfortabele, levensecht maar vooral betaalbaar is.  De vooruitgang gaat snel en in 2015 storen alle grote bedrijven zich massaal op Virtual Reality. Oculus is natuurlijk de pionier, op de voet gevolgd door samenwerkingspartner Samsung. Samsung levert de schermen voor de Oculus (momenteel die van de Galaxy Note 4) en Oculus de techniek. Partijen zoals Microsoft, Apple en Sony zijn tevens bezig met Virual Reality. Ik denk dat wij dit jaar van alle partijen virtual reality brillen en toepassingen gaan zien.

    Techniek drijft ons virtueel voorwaarts

    De snelle voortgang die momenteel gemaakt wordt is vooral te danken aan de verbeteringen van een aantal technieken. Belangrijkste is het terugdringen van motion sickness, oftewel wagenziekte. Vroegere apparaten kende een zeer hoge latency. Dit is de reactietijd van het beeld op de bewegingen van het hoofd. Dus de vertraging van het bewegen van je je hoofd en het meebewegen van de camera. Hoe hoger de latency des te lager de reactietijd waardoor je lichaam moeite heeft om het beeld bij te houden.  De reactietijd is momenteel een stuk lager maar er zijn nog veel mensen die het gevoel niet waarderen en misselijkheid ervaren. Oculus heeft dit probleem al weten terug te dringen maar de verwachting is dat het nog wel even gaat duren voordat Virtual Reality voor iedereen een prettige ervaring is.

    tim

    Toepassingen van Virtual Reality

    De mogelijkheden van Virtual Reality zijn eindeloos en enkel beperkt door de fantasie en technische mogelijkheden. De meest voor de hand liggende toepassing zijn games maar de virtuele wereld wordt ook aantrekkelijk voor bedrijven, muzikanten en therapeuten.

    VR Games

    Virtual Reality gaming gaat heel groot worden. Niet alleen Oculus brengt dit jaar een bril uit maar ook Sony en Microsoft werken achter de schermen aan virtual reality. Samsung is de enige partij die reeds een vr-bril heeft uitgebracht, de Gear VR. Virtual Reality games zijn binnenkort dan ook beschikbaar voor de PC, consoles maar ook smartphones.

    De games die momenteel op de te spelen zijn tonen vooral de potentie aan van vr gamen. Omdat de belangrijkste bril, de Rift, nog niet uit is geven ze vooral en glimp van de toekomst. De games zien er nog vrij slecht uit en maken beperkt gebruik van de potentie van Virtual Reality. De leukste game die het best gebruik maakt van de mogelijkheden is Time Rifters.  De vewachting is echter dat het nog een tijdje duurt voordat Triple A titels geschikt zijn voor de Rift. Hardcore gamers moeten nog een aantal jaar geduld hebben voordat de technieken geperfectioneerd zijn. Belangrijkste obstakel is nog steeds de motion sickness en de benodigde hoge framerate voor een comfortabele ervaring.

    tr_cylinder[1]

    Daarnaast zijn er enkel Triple A titels die backwards compatible zijn. Dit betekend dat zij niet specifiek zijn ontwikkeld voor Virtual Reality maar dankzij special software genaamd VorpX speelbaar zijn. Denk aan topgames zoals Battelfield, Skyrim en Far Cry. De gameplay is niet geschikt voor Virtual Reality want het tempo ligt te hoog en de beelden gaan veel te snel. Het is vooral leuk om rond te kijken en te genieten van de omgeving. Een game die wel geschikt is voor virtual reality en er ontzettend tof uit ziet is Dying Light. Deze komt dit jaar uit.

    De toekomst voor virtual reality games ziet er echter rooskleurig uit met zoveel grote partijen die zich richten op deze nieuwe markt.

    Virtual Reality films

    De volgende stap in cinema is naar mijn mening die van 360 graden video’s.  Hierbij worden opnames gemaakt met een camera die in staat is beelden in 360 graden te filmen. De kijker heeft volledige vrijheid om zijn blik op elk punt te richten en de omgeving volledig in zich op te nemen.  Jaunt VR toonde de potentie van deze nieuwe manier van filmen reeds aan met diverse trailers van virtual reality films. Het bedrijf toonde onder meer een oorlogfilms, horrorfilm  en een Godzilla-achtige ervaring.

    Ik heb alle trailers bekeken en was aangenaam verrast door de ervaring. Hoewel de beeldkwaliteit tegen viel en ik nog veel last had van stotterende beelden was de potentie duidelijk. Zodra de Rift uitkomt met een beter scherm een lagere latency gaat virtual reality cinema groot worden.  Er kleven echter enkele nadelen aan deze manier van filmen. Belangrijkste is dat de actie in 360 graden plaatsvind wat het regisseren lastig maakt. Je weet tenslotte nooit waar de kijker heenkijkt, wat er tevens voor zorgt dat belangrijke gebeurtenissen gemist worden wanneer er net de andere kant op wordt gekeken.  De potentie van vr-cinema is echter groot en ik denk dat we in 2015 de eerste full lenght virtual reality movie gaan zien.

    360 graden bedrijfsvideo

    Hollywood stort zich op virtual cinema maar ook bedrijven gaan de toepassing van een 360 graden video omarmen. Het laten maken van een 360 graden video is een unieke manier om een winkel, fabriek of project te tonen. De betrokkenheid en interactie is immens en zorgt voor een uniek perspectief. In 2015 komen er diverse 360 camera’s op de markt die in staat zijn full HD beelden op te nemen en zelfs live te streamen. Die van mij is reeds in bestelling en ik ga vanaf februari starten met het maken van 360 graden video’s voor bedrijven.

    VR-YouTube

    YouTube ondersteund sinds deze week 360 graden video's waardoor de adoptie van deze nieuw techniek in een stroomversnelling kan komen. Het grootste obstakel is echter de beperkte beschikbaarheid van 360 graden video camera's.  Deze komen echter in dit jaar in grote getale op de markt waardoor wij halverwege dit jaar overladen worden met 360 graden faalfimpjes. Voor bedrijven is dit tevens uitgelezen mogelijkheid om content snel bij de consument te krijgen.  Via de website van YouTube en de android app is het mogelijk om 360 graden content te bekijken. Via de app kijk je om je heen door je telefoon te bewegen en via de site met de muis.

    Muziek

    Het (her)beleven van een concert in virtual reality is iets wat over een aantal jaar de standaard is. Registratie van concerten en optredens gebeurt met 360 camera’s die op diverse plekken geplaats worden. In het publiek, op stage en vanuit vogelvlucht. Vervolgens kun je zelf kiezen vanuit wel perspectief je je favoriete band wil zien. Paul McCartney maakte vorig jaar samen met Jaunt VR al opnames van een concert. Ik zag een trailer en was gelijk verkocht. De kwaliteit van het beeld valt tegen maar de beleving zelf is the next best thing naast zelf aanwezig zijn. Het geluid beweegt tevens in 360 graden mee wat zorgt voor een zeer intense ervaring. Virtual Reality concerten worden naar mijn idee vanaf 2016 de standaard.

    (live) events

    Virtual Reality biedt met behulp van 360 graden video het ultieme middel om evenementen bij te wonen of opnieuw te ervaren. Camera’s streamen straks 360 graden video naar je vr-bril waardoor je het gevoel hebt dat je er zelf bij bent. In Nederland was de troonrede bijvoorbeeld al te volgen in 360 graden. Ik denk dat event zoals CES, GamesCon en Google IO zeer snel uitgezonden worden via een virtual reality livestream.  Bedrijven gaan intern denk ik ook snel gebruik maken van 360 graden video’s bij vergaderingen en open dagen.  Ik zie echter wel een obstakel, iedereen in een vergadering heeft straks een vr-bril op zijn snufferd. Ach ja, oogcontact is zo 2014.

    Product en projectontwikkeling

    Bij het ontwikkelen van nieuwe producten wordt al vaak gebruikt van 3D modellen. De mogelijkheid om deze producten in virtual reality te bekijken maakt het bouwen van complexe machines en dergelijk een stuk eenvoudiger. Virtual Reality bied tevens uitkomst bij projectontwikkelingen en industrie. Hoewel architecten en ingenieurs uit de voeten kunnen met technische tekeningen zijn deze vaak onbegrijpelijk voor de leek. Het omzetten naar een 3D maquette of model maakt het voor geldschieters en toekomstige bewoners mogelijk een wandeling te maken door een virtuele omgeving.

    Training en praktijk

    Simulatie wordt al jarenlang gebruikt om ordehandhavers en specialisten voor te bereiden op uiteenlopende situaties.  Piloten, soldaten maar ook Nederlandse politieagenten training vaak in een digitale omgeving waar zij veilig kennis maken met levensbedreigende omstandigheden. Het leger maakt reeds gebruik van de volledige potentie van Virtual Reality.  Het gebruik van draagbare vr-brillen, data pakken en handschoenen en virtuele wapens maken trainingen levensecht.

    Huidige oorlog draait steeds minder om mens en steeds meer om machine. Drones domineren meer en meer het luchtruim en onbemande tanks zijn op komst. Virtual Reality biedt de mogelijkheid om de mens enkel als controller in te zetten. De meest voor de hand liggende (en beangstigende) is de inzet van cybersoldate, of cyborgs. Machines die enkel bestuurd worden door een mens, die veilig zit op een basis ver van het front. Dit klinkt eng en als toekomstmuziek maar ik denk dat er achter de schermen er al hard wordt gewerkt aan de oorlogsmachines van de toekomst.

    NATTC NAS Pensacola

    Therapeutische toepassing

    Virtual Reality kent gelukkig ook vredelievende doeleinden. Het is mogelijk om allerlei soorten omgevingen virtueel na te bootsen waardoor het mogelijke is allerlei angsten te behandelen. Een ruimte vol spinnen, een hoog gebouw of een plein vol met mensen. Het is simpel te creëren waardoor mensen veilig met hun angsten geconfronteerd kunnen worden.  Virtual Reality wordt al gebruikt om bijvoorbeeld Posttraumatisch Stresssyndroom bij soldaten te behandelen.  Veteranen worden geconfronteerd met oorlogssituaties die levensecht maar geheel veilig zijn.  Ik de toekomst denk ik dat veel medici en psychiaters gebruik gaan maken van de therapeutische toepassingen van Virtual Reality.

    Virtual Reality brillen

    De bekendste bril is natuurlijk de Rift. Vorig jaar gekocht door Facebook en grotendeels verantwoordelijke voor de wederkomst van Virtual Reality. Daarnaast komt in januari 2015 de Samsung Gear VR naar Nederland en werd vorig jaar bekend dat Sony tevens werkt aan een vr-bril. Deze krijgt de naam Project Morpheus mee. Microsoft en Apple blijven niet achter en geruchten doen de ronde dat deze bedrijven dit jaar hun eigen vr-brillen aankondigen. Grote afwezige is Google. Die enkel Google Cardboard uitbracht en zich voor de rest vrij stil hield op virtueel gebied. Wellicht dat zij verder werken aan Google Glass maar ik verwacht dat zij zich ook snel in de virtueel wereld gaan begeven.

    Virtual Reality apparatuur en accessoires

    Rondkijken in virtuele werkelijkheid is eenvoudig met een vr-bril en voelt als een levensechte ervaring. Bewegen is dat echter niet. Momenteel navigeer je door cyberspace met gebruik van een controller de vertrouwde toetsenbord en muis. Simpelweg opstaan en rondlopen is in principe mogelijk met camera’s die je bewegingen registeren of een zogenaamd bodysuit. Het grootste obstakel (letterlijk) is dat je niet ziet waar je loopt.  Navigeren is dan ook een aspect dat nog verder uitgewerkt moet worden om werkelijk te zorgen voor een immersive ervaring.  Gelukkig zijn er al diverse bedrijven die bezig zijn met virtual reality controllers die bewegen een stuk eenvoudiger maken. In heb reeds een blogbericht gewijd aan de meest innovatieve controllers voor de Rift maar zal ze hier nog kort noemen.

    Virtuix Omni Treadmill

    color-locomotive_with-zdepth-e1370323677994

    Dit is een loopband die de bewegingen registreert. Bukken, lopen en omdraaien, het is allemaal mogelijk met dit uniek apparaat. De bewegingsvrijheid is immens en zorgt voor een werkelijk unieke ervaring. In combinatie met een vr-bril en een virtueel wapen is dit een perfect accessoire om shooters zoals Battlefield mee te spelen.




    PRIO-VR

    prio vr oculus rift

    Dit is een full bodysuit dat je aantrekt en die middels sensoren alle lichaamsbewegingen registreert. Er zijn geen camera’s on andere hardware noodzakelijk. Dit is naar mijn mening één van de tofste controllers die werkelijk volledig vrijheid biedt.

    Stem System

    stem system oculus rift


    Dit apparaat lijkt op de PRO VR en waarbij sensoren op je lichaam worden geplaatst. Twee controllers die je in je handen houdt registeren je bewegingen bieden volledig bewegingsvrijheid.

    Leap motion

    leap motion oculus rift

    Dit apparaat is al een tijdje uit en registreert de bewegingen van je handen met behulp van een speciale camera zoals we die kennen van de Kinect. Het apparaat kan voorop de Oculus Rift worden geplaatst waardoor je handen zichtbaar zijn in Virtual Reality. Geen volledige bewegingsvrijheid dus maar een stuk beter dan een standaard controller.

    Razer Hydra

    razer hydra oculus rift

    De Razer Hydra is een motion controller. De twee controllers die je in je handen houdt registeren bewegingen waardoor bijvoorbeeld slaan en schieten een stuk natuurlijke aanvoelen.

    The PEREGRINE Wearable Interface

    Dit is een handschoen met programmeerbare knoppen. Je drukt met je vingers op de handschoen waarnaar bepaalde voorgeprogrammeerd acties worden uitgevoerd. Ideaal voor games waarbij veel acties per minuut noodzakelijke zijn zoals League Of Legends.

    Voldoende controllers dus die op de markt zijn (of komen) die virtual reality nog overweldigender maken. Ik weet dat Oculus zelf ook werkt aan een controller en hoop dat deze gelijktijdig wordt gereleaset met de Rift zelf.  Recent kochten zijn nog een bedrijf over die zich volledig richt op het ontwikkelen van vr-controllers wat mijn hoop versterkt.

    Virtual Future

    Virtual Reality wordt dé mediarevolutie van de komende tien jaar. Zoals met elke nieuwe techniek zal het tijd hebben om te groeien en zijn weg naar de mainstream te vinden. Ik ben er echter heilig van overtuigd dat Virtual Reality over tien á vijftien jaar net zo groot is als het internet nu is. Ik blijf de ontwikkelingen actief volgen en houd Nederland op de hoogte via mijn blog. Wil je kennismaken met Virtual Reality? Dat kan,wij verzorgen Oculus Rift demonstraties door heel Nederland!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:28 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ricoh Theta

    360 video in perfecte eenvoud

    Door alle ontwikkelingen op het gebied van virtual reality met virtual-reality-brillen, controllers en kabel spaghetti zou je haast vergeten dat 360 graden foto en video ook heel eenvoudig kan zijn. De meeste ontwikkelaars richten zich op de VR mogelijkheden van bijvoorbeeld de Rift waarbij je in een virtuele, interactieve wereld wordt gezogen. Maar soms heb je niet meer nodig dan een eenvoudig, 360 graden plaatje. Ricoh heeft voor die doelgroep een ideale oplossing. Of ontbreekt er nog iets?

    360 graden video

    De Ricoh Theta lijkt meer op een afstandsbediening dan op een 360 graden videocameraa. Het strakke design, de felle kleurtjes; dit is een product voor consumenten, niet voor mensen die geobsedeerd zijn door techniek. De eerste generatie kon alleen foto's maken, dat was ook het grootste nadeel aan deze camera, zeker door het forse prijskaartje van 400 dollar. De tweede generatie (model M15) beschikt wel over de mogelijkheid voor het filmpjes van maximaal drie minuten en neemt daarbij ook geluid op. Dit alles is eenvoudig te bedienen met een eigen applicatie die de noodzaak voor een externe 360 graden video app overbodig maakt.

    Niet voor de “power-user”

    De technische specificaties geven niet precies aan wat de resolutie van de camera is. Dan gaat er een alarmbelletje rinkelen, en de gebruikers geven ook aan dat de beeldkwaliteit te wensen over laat, zeker bij weinig licht. De camera is niet waterdicht, en de software is beperkt. Daarentegen werkt de camera wel enorm gebruiksvriendelijk, er kan weinig mis gaan. Het gebruik van twee camera's met een zeer grote hoek kan leiden tot een “fish-eye” effect, maar de “stitching” van de beelden is goed en er zijn niet teveel camerabeelden om aan elkaar te plakken, dat beperkt technische problemen in de software.  De Ricoh Theta is één van de eerste camera's die het mogelijk maakt je te uploaden sinds de ondersteuning hiervan in maart van 2015 is toegevoegd.

    Leuk speelgoed

    De prijs van het nieuwe model ligt een stuk lager dan de eerste versie en er is nu de mogelijkheid voor het opnemen van videoclips. De compacte behuizing en eenvoudige bediening maken de Ricoh Theta tot een aangenaam consumentenproduct. En fabrikant Ricoh is een grote speler, ze weten hoe ze goede consumentenelektronica moeten maken, die ervaring is aan dit gelikte product af te zien. Verwacht geen revolutie, het is gewoon een leuke camera die voor een redelijke prijs de 360 graden ervaring biedt, en soms is dat gewoon genoeg.


    Aantal lenzen 2
    Lensspecificaties  
    Filmhoek  
    Videoresolutie  
    Frames per seconde  
    Fotoresolutie  
    Zoom  
    Batterij Li-ion
    Display  
    Geheugen 4GB
    Gewicht 95g
    Aansluitingen USB
    Wifi Ja
    GPS  
    App Ja




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:28 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bubl

    De Bubl is een 360 graden camera bedacht door Sean Ramsey, een ontwikkelaar die ook deel uitmaakte van het Google Street View team. Hij was van mening dat 360 graden camera technologie veel meer mogelijkheden kon bieden dan alleen wegenkaarten. Daaruit ontstond het Kickstarter project Bubl dat zeer succesvol bleek en ruim drie maal het beoogde budget binnen wist te halen. Nu is de Bubl verkrijgbaar en te bestellen via de ontwikkelaar. Maar is dit de 360 graden camera waar de wereld op zit te wachten?

    Foto en 360 graden video zonder blinde vlek

    Het formaat van de Bubl is vergelijkbaar met een honkbal en ongeveer even groot als de Giroptic.  In deze behuizing zijn vier camera's geplaatst met ieder een hoek van 190 graden. Elke camera heeft een resolutie van 5MP waarmee foto's mogelijk zijn tot een resolutie van 14MP en een videoresolutie tot 1920x1920 (15 fps) of 2688x1344 (15 fps). Bij 30 fps ligt de resolutie iets lager. De positionering van de camera's zorgt voor een 360 graden beeld (vrijwel) zonder blinde vlek. De camera heeft een aansluiting voor een SD kaart maar kan ook werken via Wifi voor bijvoorbeeld live streaming.

    Geen camera voor pro's

    Het is een groot voordeel dat deze camera is staat is om zowel foto als video op te nemen. Ook is de kijkhoek indrukwekkend, de enige “blinde vlek” is het basis waar je een statief aan kunt sluiten. Als je zelf de camera in je handen houdt ben je dus ook zichtbaar in het beeld. De beeldkwaliteit is niet vergelijkbaar met hoogwaardige camera's, zelfs bij daglicht is er een duidelijke korrel in het beeld te zien. De “stitching”, het aan elkaar rijgen van beelden is redelijk netjes maar alle multi-camera oplossingen hebben te kampen met een licht afwijkende belichting per camera. Dankzij de eenvoudige stitching is het een simpele klus om de beelden om te zetten naar virtual reality (vr) en te bekijken met bijvoorbeeld Google Cardboard

    Conclusie

    Je kunt de camera bestellen voor $699,- dollar met een verzending in de lente van 2015. De grote hoek en het compacte ontwerp geven de camera een meerwaarde, evenals de mogelijkheid voor foto- en video opnames. Maar de beeldkwaliteit is niet optimaal en de behuizing is ook niet waterdicht, daarmee is het niet de ideale action camera. Voor live evenementen, overdag in daglicht, kan het wel een mooie toevoeging zijn dankzij de Wifi streaming optie. Natuurlijk is er ondersteuning voor de Oculus Rift en zijn er diverse  waarmee je de beelden kunt bekijken.

    Aantal lenzen 4
    Lensspecificaties f/2.0, focal length 1.2mm, min focus distance 25cm, sensor 5MPx4
    Filmhoek 190
    Videoresolutie 1440x1440@30fps, 1920x1920@15fps
    Frames per seconde  
    Fotoresolutie 3840x3840 mulitplex, 5376x2688 equirectangular, 14MP
    Zoom  
    Batterij 3.7V LiPo, 1560mAh
    Display  
    Geheugen 4-32GB microSD
    Gewicht 280g
    Aansluitingen USB 2.0
    Wifi Ja
    GPS  
    App Ja
       

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:28 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IC Real Tech

    IC Real Tech wil zich niet vastpinnen op één 360 camera dus brengen ze meteen drie modellen op de markt. En ze spreken zelf van 720 graden, maken deze extra 360 graden deze modellen echt bijzonder?

    360 graden video voor de consument

    Er zijn drie modellen verkrijgbaar, de Allie Pro, de Allie Home en de Allie Play. Alle modellen hebben twee camera's van 360 graden met een video resolutie van 720p. De Pro versie heeft een betere kwaliteit lens en gaat pakweg $3000 kosten terwijl de Home en Pro minder dan $500 kosten. De Home is een huiskamer camera, en de Play heeft een speels uiterlijk voor kinderen. Omdat IC Real Tech zich al jarenlang specialiseert in bewakingscamera's lijkt ook bij deze camera's beveiliging het hoofddoel. Alle ontwerpen zijn dan ook “huiskamer” modellen waar ergonomie niet altijd op de eerste plaats staat.

    Actie in 360 graden

    Er zijn wel degelijk plannen om de Allie lijn ook te leveren als action-camera voor sportactiviteiten. Maar dit model genaamd Allie Go zal pas volgend jaar beschikbaar zijn. Wellicht te laten om nog de concurrentie aan te gaan met onder meer de Giroptic. Alle huidige modellen hebben 8x zoom en een mogelijkheid tot “panning” met de bijbehorende software. Je kunt de camera aansturen via kabel of een Wifi verbinding. De ontwikkelaar wil dat zowel de camera's als de software samen kunnen werken met bestaande infrastructuren.  Het bekijken  van de beelden in virtual reality met onder meer de Rift is tevens mogelijk.

    Beveiliging in 360 graden

    Door de achtergrond in beveiliging is het logisch dat de Allie camera's goed functioneren als bewakingscamera's. De Allie Play lijkt dan ook een soort “baby-cam” te zijn en de Home kan als bewaking van je huis dienen. De mogelijkheid om te “pannen” en “zoomen” sluit hier mooi bij aan. Dat maakt de mogelijkheden als universele 360 graden camera wel beperkt, het is de vraag of de Allie Go die volgend jaar gaat komen zich kan meten met de levendige concurrentie van onder meer de Kodak SP360 360 camera.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:27 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Iedereen heeft er geheid wel filmpjes van gezien: wingsuits. Van die licht suïcidale figuren die ergens hoog in de alpen bovenop een richel klimmen met een soort carnavalspak aan waar je beslist niet als Batman mee weg zou komen. Ze nemen een aanloop, en springen met ware doodsverachting van een steile klif naar beneden, om dan armen en benen uit te spreiden waarna het eerst zo idiote pak plotseling een toch wel heel aardige functie krijgt....

    Airdrift probeert dat gevoel via de Rift over te brengen. En het moet gezegd: dat lukt heel aardig. Zeker als je als speler met de zon in de rug plotseling je schaduw ziet: inderdaad, een wingsuit!

    Graphics

    Standaard staat Airdrift op "5" in het ingame menu. Dit menu biedt als grafische verbetering ook nog de optie "bloom - on/off" maar die haalt niet veel uit. Er zijn twee levels: als eerst in een berglandschap, en als tweede een middeleeuws dorpje. Er is een derde level beschikbaar, maar dat zal aangeschaft moeten worden.

    De twee levels zijn wat tegenstrijdig: het level waar je het meeste effect ervaart van de grafische verbetering is het stadje: als je het grafische niveau van 5 naar 1, en daarna via 5 omhoog naar 10 brengt zie je stap voor stap het beeld aangepast worden. En er zit nogal verschil in. In het berg-level echter is er niet zo'n groot verschil in de grafische niveau's maar wordt het boven de 6, 7 redelijk "plakkerig" en ervaar je als speler direct al een lichte misselijkheid. Al met al ziet het er meer dan behoorlijk uit alhoewel er met name in het berglandschap niet heel veel details en afwisseling zit. Toch is dat het level waarin je het wingsuit-gevoel het beste ervaart..

    ad2

    Gameplay

    Er valt in feite heel weinig te doen in Airdrift: gewoon rondzweven en genieten van de ervaring. Veel meer is daar niet over te zeggen. Als extra uitdaging is er een race-optie ingebouwd waarmee in bepaalde tijd door een aantal ringen gevlogen moet worden. De maps zijn overigens niet heel erg groot.

    Besturing

    Besturing is erg eenvoudig: kijk in de richting waar je naar toe wilt. Met up-arrow kan er een boost worden gegeven, en down-arrow remt weer af. Met wat oefenen is het mogelijk vlak over een meer te scheren, maar kijk je even iets naar beneden dan ga je direct onder water met bijbehorende geluiden. Mooi uitgevoerd!
    Met de standaard toetsen (wasd) kun je ook nog even kijken "los van de vliegrichting", maar dat is niet aan te raden. Tenminste, als je geen instant-misselijkheid wilt krijgen. Gewoon veilig met de rift kijken naar de gewenste richting geeft het beste gevoel.

    ad3

    Conclusie

    AirDrift is erg leuk om te doen, en zeker door het middeleeuwse stadje heeft zijn charme. Het wingsuit-gevoel is prima te ervaren in het berg-level, maar op enig moment is de uitdaging er af. Een erg hoge replay-factor is dus niet echt aanwezig. Je kunt em onder andere downloaden bij Google Cardboard apps.

    Positief

    + heel leuk om eens goed hard langs berghellingen en over meertjes te suizen
    + grafisch goed bij te stellen

    Negatief

    - geen hoge replay factor
    - kan vrij snel tot misselijkheid leiden

    Cijfer

    7


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:27 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Durovis Dive 5

    De Durovis Dive is één van de eerste mobiele vr brillen gebaseerd op het Google Cardboard principe. De bril maakt volledig gebruik van je smartphone en biedt een uitstekende vr ervaring dankzij het ingenieuze lenssysteem. Hoewel de bril zich in het hogere prijssegment bevind is het een fantastische langdurige kennismaking met virtual reality. 

    dive2
    What’s in the box

    - 1 Durovis Dive
    - Durovis Dive Manual
    - Dive tasje om je bril in op te bergen (zwart en wit)
    - Twee lenzen
    - De ‘’owners card’’
    - Iphone 4 case

    Durovis-Dive21Gebruik

    De behuizing van de Durovis Dive is geheel plastic en voelt zeer stevig aan. In het begin wat moeite gehad met het openklappen van de bril om de smartphone erin te doen. Ik ging er van uit dat er een soort ‘klik’-mechanisme zou zijn, maar dit bleken gewoon twee klemmetjes te zijn die zichzelf vastzetten en die met wat kracht gewoon open ging. Daarom blijft het toch wat eng om elke keer je smartphone in en uit de bril te halen. Het systeem voelt echter een stuk steviger aan dan low-budget vr brillen zoals de ColorCross.

    In al mijn enthousiasme het eerste spel opgestart (let op: terwijl de smartphone nog níet in de DD zit), toen kreeg ik welgeteld vijf seconde om de telefoon in de DD te zetten en de lenzen naar wens te plaatsen. Wil je van game veranderen terwijl je de bril op hebt wordt dit wat lastiger. Er is ruimte voor je vingers om onderlangs op je smartphone te kunnen klikken, maar omdat je door die lenzen kijkt wordt dit niet echt makkelijk gemaakt.

    Comfort

    De bril is licht van gewicht, ondanks dat het lijkt alsof je gigantisch apparaat op je hoofd hebt, voelt dit niet zo. De lenzen zijn horizontaal te verstellen, en naar voor en achteren te plaatsen. Hierdoor kan de Durovis Dive exact afgesteld worden op de vorm van je hoofd en ogen waardoor ook brildragers met scherp beeld de virtuele wereld kunnen verkennen.

    De hoofdband is breed en zorgt ervoor dat de vr bril stevig op je hoofd blijft zitten. In tegenstelling tot de Homido beschikt de Dive niet over een derde band voor over je hoofd. Hierdoor wil de Dive nog wel eens gaan schuiven maar niet in een mate dat dit storend is.

    dive4Beeld

    In het midden net voor je smartphone zit een zwart tussenschot waardoor je met elk oog naar een helft van het scherm kijkt. De twee schermen geven beide net wat anders weer zodat je het diepte-effect krijgt. De bril sluit niet helemaal af, als je naar beneden kijkt zie je nog wat er mogelijk voor je zou kunnen staan. Dit vond ik een prettig aspect aan de bril, zodat je niet helemaal van je omgeving bent afgesloten.  Tijdens het spelen van vr games is het wel fijn als je af en toe een blik buiten de virtuele wereld kunt werpen.

    Design

    De Durovis Dive is duidelijk ontworpen voor een praktische en prettige vr ervaring en wint geen schoonheidsprijs. Het ontbreken van een sluiting aan de voorzijde en de uitstekende bevestigingen voor de lenzen geven de bril een wat kaal uiterlijk. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat er zo weinig mogelijk defect kan gaan aan de Dive.  Zoals bij de meeste vr brillen heeft de Dive geen magneet aan de zijkant voor het besturen van bepaalde apps.

    3d-print-durtovis-diveDive App, SDK & Open Dive

    Durovis heeft naast een degelijke vr bril ook wat software op de markt gebracht. Zo is de Dive launcher een zogenaamde Portal waarin veel content te vinden is die geschikt is voor gebruik met de Dive. Daarnaast heeft de producent een SDK beschikbaar gesteld waarmee ontwikkelaars zelf aan de slag kunnen om content te ontwikkelen voor de Dive en natuurlijk andere vr brillen.

    Leukste toevoeging is echter de Open Dive. Dit is een open source vr bril waarvan het ontwerp (frame) gratis te downloaden is en is exact hetzelfde als de Durovis Dive. Dit frame kun je uitprinten met een 3D printer en waarmee je met toevoeging van slechts enkele lenzen zelf een vr bril maakt.

    Prijs

    De Durovis Dive 5 is te koop voor €59.99, in onze webshop. Voor de Oculus Rift betaal je toch een flink stuk meer, en dan moet je maar net de computer hebben die alles aankan. Daarom is nog geen 60 euro een prima prijs voor degenen die geen zin hebben om veel geld uit te geven, maar toch de Virtual Reality wereld willen beleven.

    In tegenstelling tot bijvoorbeeld de brillen in het middensegment zoals de Ritech & ColorCross biedt deze bril toch meer stevigheid en vooral comfort vanwege de individueel af te stellen lenzen.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:26 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dive Zombie

    Eindelijk antwoord op de vraag: ‘’Overleef ik een zombie apocalypse’’. Met Dive Zombie waan je je in een wereld waar alleen jij nog over bent, gewapend met iets dat lijkt op een flare gun, en dan zo lang mogelijk overeind blijven staan.

    Bij het opstarten van de app wordt gevraagd of er gespeeld wordt op de Dive manier of zonder bril. Dive Play verdeelt het scherm waardoor het 3D effect wordt gecreëerd. Normal play is ideaal voor degene die het misschien toch nog te eng vinden om afgesloten te zijn.

    IMG_7341

    Gameplay

    Het spel is heel eenvoudig en dat maakt het juist leuk. In een ruimte onbekend hoe groot sta jij in het midden en word je van alle kanten omringd door zombies. Ik begon dit spel zittend, maar dan verdraai je al snel je nek omdat je bij dit spel echt 360⁰ om je heen moet kunnen kijken. In de richting waarin je kijkt wordt om de twee seconde een soort vuurschot afgevuurd. Even lastig op het begin waar het schot precies heengaat, maar dit went al snel. De zombies op enige afstand worden teruggestoten , pas als ze echt dichtbij komen kunnen ze worden uitgeschakeld met een schot. Maargoed, hoe langer je het volhoudt, hoe meer en hoe sneller de zombies op je af komen.

    Links bovenin staat hoeveel zombies er uitgeschakeld zijn. Dit geeft het spel een competitie element wanneer je met meerderen bent.

    IMG_7345

    Geluid

    Het geluid dat de zombies maken is steeds gelijk. Leuke is alleen dat het geluid harder wordt naarmate de zombies dichterbij komen. Daarnaast wordt het geluid verdeeld naar de kant waar ze vandaan komen. Met oordoppen in geeft het geluid het beste effect, zo ben je altijd op je hoede terwijl je bezig bent één van je weg te schieten.

    Graphics

    De zombies zijn zo gedetailleerd dat je ze eigenlijk wel ver van je af wilt houden, maar niet zo afschrikkend dat je de bril niet eens op wilt zetten. Prima gedaan. De ondergrond is van matige kwaliteit, maar daar draait het ook niet echt om.

    Gespeeld met: ColorCross vr
    Geschikt voor: Google Cardboard, Homido & Durovis Dive etc.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015, 16:25 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs