Bij Virtual Reality ligt de focus op wat je ziet, niet wat je aanraakt. De meest ontwikkelaars van VR headsets hebben moeite met het vinden van de juiste oplossing voor interactie met de virtuele wereld. De makers van Nod denken dat ze de oplossing hebben gevonden, sterker nog, ze hebben twee oplossingen bedacht!
Ring en Wiimote samen
De Nod is een ring die je om je vinger kan dragen, deze ring constateert welke beweging je maakt met je hand. Elke beweging wordt in drie dimensies geregistreerd en één-op-één vertaald naar de virtuele wereld. Eigenlijk lijkt de technologie best veel op de Wiimote van Nintendo, of de Playstation Move van Sony. Een voordeel is het ontwerp als ring, je kunt vrij bewegen zonder een object vast te houden.
Technisch vernuft
Deze ring kan ontzettend veel bewegingen registreren, en in combinatie met software interpreteren waardoor je heel veel mogelijkheden krijgt. Zo weet de ring precies waar het zich bevindt, en maakt de software een berekening om de draaiing van je gewrichten te bepalen, en een Bluetooth verbinding zorgt voor een overdracht zonder vertraging. Je kunt zelfs twee ringen koppelen om twee objecten tegelijkertijd te manipuleren.
Voor elk platform
De ontwikkelaars richten zich op vrijwel elk platform dat er bestaat; Oculus, Google Vr en OSVR worden ondersteund, evenals iOS, Android, Unreal en Unity. Zelfs de thermostaat van Nest, de lampen van Philips Hue en Powerpoint kun je met deze controller bedienen.
Ook voor gamers
Naast de Nod ring is er nog een product bedacht die zich specifiek richt op gamers; de Backspin. Dit is een ring met knoppen zoals je die ook op een gamecontroller zult aantreffen. Daarmee kun je nog vrijer bewegen in de virtuele wereld en ook knoppen indrukken.
Dit lost tevens een tekortkoming op van besturing via beweging; het kan erg lastig zijn om een beweging te vertalen naar actie, zeker bij nauwkeurige handelingen. Je kunt nu ook meerdere acties tegelijkertijd uitvoeren zoals lopen, draaien en schieten.
Belofte voor de toekomst
Je kon beide ringen bestellen via de eigen website, 99 dollar voor de Nod ring en 149 dollar voor de Backspin, maar momenteel zijn ze niet meer beschikbaar. Het is de vraag wanneer de eerste lichting wordt uitgeleverd en welke software de Nod zal ondersteunen. Zonder ondersteuning van ontwikkelaars is het een grote investering zonder toegevoegde waarde.
Lord of the Rings
De heilige graal van VR is interactie. Het blijkt nog steeds erg moeilijk om een beweging op een aangename wijze te vertalen naar virtual reality. De traditionele controllers zijn gemaakt voor gaming vanaf de bank en functioneren niet optimaal binnen een VR omgeving. Zal de Nod ring de oplossing bieden waar de industrie op zit te wachten?
Daarvoor zullen de ontwikkelaars flink moeten lobbyen bij de fabrikanten van VR brillen. En de meeste bedrijven hebben al een eigen oplossing bedacht, ongeacht wat de beste oplossing is. De consument is gebaat bij dit soort ontwikkelingen en producten, meer keuze is altijd goed maar voor de software ontwikkelaars is het extra werk, en dan zal de aandacht als eerste uitgaan naar de marktleider(s).
One ring to rule them all ? zonder de hulp van ontwikkelaars niet, maar het is zeker een van de betere oplossingen voor het interactie probleem.
|