
Het heden
Waar zijn we nu en waar moeten we heen ? Dat leken de twee belangrijkste vragen te zijn tijdens deze presentatie. Taylor kwam met een goede anekdote over de overeenkomst tussen het ontstaan van het internet en het ontstaan van virtual reality: in 1995 Altavista was going to be the big thing on the internet, it was sold for 2.4 billion dollars but it sadly went away just as quick as it came. Then of course google came along and the rest is history. What Im trying to say is that in VR there will be an Altavista but eventually there will also be a Google. We will find something that we think will be the answer but its not. But ultimately the next google is out there.
VR heeft dus nog een lange weg te gaan voor dat het net zo belangrijk zal zijn als Google. Er zullen veel investeringen fout gaan en de industrie zal een aantal keer denken het ultieme doel te hebben bereikt, maar dat zal nog lang duren.
De toekomst
Het meest belangrijke aan de VR van de toekomst zal de kwaliteit van de ervaring zijn. Hoe beter de kwaliteit, hoe langer een speler door zal brengen in een VR game. Aan de hand van de kwaliteit zal de speler eerder bereid zijn om een grote investering in VR brillen, consoles en accessoires te maken.
Toen Taylor in gesprek was met een eigenaar van een van de grootste online games ter wereld ( Taylor mocht niet zeggen welke game dit was), werd hem verteld dat de beste speler meer dan een miljoen dollar aan investeringen gedaan in het spel. Dit was natuurlijk moeilijk om te geloven maar het leven in het spel was de betreffende rijke speler meer waard dan zijn eigen leven.
Dus het is geen kwestie van hoe snel je het spel aan zoveel spelers te wereld kan verkopen, maar hoe goed je de game kan maken zo dat spelers bereid zijn meer te investeren. Het probleem is dat de technologie nog lang niet goed genoeg is om games van top kwaliteit te maken. AMD heeft hier een oplossing voor gevonden.
AMD heeft de eerste wereldtop VR vergadering opgezet, 74 verschillende grote bedrijven waaronder 20th Century Fox, Unity, Dell, HTC hebben rond de tafel gezeten om te kijken hoe VR er in de komende jaren uit gaat zien. Alle bedrijven gaan helpen met het financieren van beginnende VR projecten waar ze toekomst in zien, en er worden meerder samenwerkingen met universiteiten aangegaan om te kijken hoe ze het ontwikkelen van VR makkelijker kunnen maken.
AMD maakt software voor iedereen
AMD is bezig met ontwikkelen van technologie die er voor zorgt dat de VR ervaring net zo echt word als kijken met het blote oog, op het moment dat een dergelijk doel is bereikt moeten we de apparaten verkleinen naar zakformaat zoals een gewone leesbril, hopelijk gebeurd dat nog voordat ik dood ga aldus Taylor. Om dat doel te realiseren heeft AMD 2 programmas ontwikkeld; Vulkan en LiquidVR, deze software programmas moeten er voor zorgen dat het ontwikkelen van VR makkelijker en beter wordt. Ook heeft AMD nieuwe software ontwikkeld genaamd: High Bandwith Memory (HBM). Deze software zorgt ervoor dat de prestaties van computers significant verbeteren zodat alle nieuwe content in zon hoog mogelijke resolutie afgespeeld kan worden.
Door het ontwikkelen van deze HBM heeft AMD nog een nieuw product kunnen ontwikkelen; Quantum. Dit apparaat zorgt voor de hoogste prestaties tot nu toe en draait alleen op AMDs LiquidVR. Echter bestond er al een dergelijk apparaat, namelijk de Falcon NW Tiki. De Tiki is erg populair onder programmeurs en ontwikkelaars, daarom heeft AMD besloten samen te werken met Tiki om volgend jaar een nieuw product uit te brengen die een keer zoveel capaciteit zal hebben dan de producten van nu.
Vertrouwen
Het is dus duidelijk dat AMD het volste vertrouwen heeft in Virtual reality, door de nieuwe producten en software zal het ontwikkelen van VR in een stroomversnelling terechtkomen. Laten we hopen dat er zo snel mogelijk een nieuwe Google komt en dat een Altavista alternatief niet nodig zal zijn.