Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor sportdoeleinden. Het kan bij trainingen ingezet worden, maar het NBA team de Sacramento Kings hebben een ander toepassing bedacht; zitplaatsen verkopen!
OP DE EERSTE RANG
Als je een interesse hebt in basketbal heb je vast wel eens die bekende mensen op de eerste rij zien zitten. Jack Nicholson en Spike Lee zijn bekende en fanatieke fans die veel geld neertellen om hun favoriete spelers vanaf de eerste rij te bewonderen. Maar de Sacramento Kings konden deze zitplaatsen niet vol krijgen. Met tarieven van $200 tot $300 voor de tweede rang en maar liefst $2000 voor de eerste rang per wedstrijd is dat niet helemaal verwonderlijk. Maar dankzij een Oculus Rift kunnen ze nu alle 850 beschikbare goedkope plaatsen verkopen en ook de dure stoeltjes lijken vol te komen.Het is moeilijk voor te stellen hoe je de wedstrijd kunt beleven als je zo dichtbij de actie kunt zitten. Door gebruik te maken van een VR headset kun je elke locatie, elke zitplaats, prachtig in beeld brengen en de potentiële koper kan virtueel gevoel krijgen voordat ze echt geld moeten neertellen. Je krijgt ook te zien hoe je als VIP behandeld wordt, de speciale ruimtes, alles in VR dankzij de Oculus Rift.
NIEUW VERKOOPMIDDEL
De nieuwe eigenaar van de Kings Vivek Ranadivé experimenteerde al eerder met Google Glass en ziet VR als een nieuw en effectief middel om verkoop te stimuleren. De virtuele ervaring spreekt meer aan dan een foto met een mooi praatje, what you see is what you get. En voor $2000 is het wel prettig als je vooraf weet wat je kunt verwachten. Alleen de zweetdruppels van spelers ontbreken nog!
|