De Bubl is een 360 graden camera bedacht door Sean Ramsey, een ontwikkelaar die ook deel uitmaakte van het Google Street View team. Hij was van mening dat 360 graden camera technologie veel meer mogelijkheden kon bieden dan alleen wegenkaarten. Daaruit ontstond het Kickstarter project Bubl dat zeer succesvol bleek en ruim drie maal het beoogde budget binnen wist te halen. Nu is de Bubl verkrijgbaar en te bestellen via de ontwikkelaar. Maar is dit de 360 graden camera waar de wereld op zit te wachten?
Foto en 360 graden video zonder blinde vlek
Het formaat van de Bubl is vergelijkbaar met een honkbal en ongeveer even groot als de Giroptic. In deze behuizing zijn vier camera's geplaatst met ieder een hoek van 190 graden. Elke camera heeft een resolutie van 5MP waarmee foto's mogelijk zijn tot een resolutie van 14MP en een videoresolutie tot 1920x1920 (15 fps) of 2688x1344 (15 fps). Bij 30 fps ligt de resolutie iets lager. De positionering van de camera's zorgt voor een 360 graden beeld (vrijwel) zonder blinde vlek. De camera heeft een aansluiting voor een SD kaart maar kan ook werken via Wifi voor bijvoorbeeld live streaming.
Geen camera voor pro's
Het is een groot voordeel dat deze camera is staat is om zowel foto als video op te nemen. Ook is de kijkhoek indrukwekkend, de enige blinde vlek is het basis waar je een statief aan kunt sluiten. Als je zelf de camera in je handen houdt ben je dus ook zichtbaar in het beeld. De beeldkwaliteit is niet vergelijkbaar met hoogwaardige camera's, zelfs bij daglicht is er een duidelijke korrel in het beeld te zien. De stitching, het aan elkaar rijgen van beelden is redelijk netjes maar alle multi-camera oplossingen hebben te kampen met een licht afwijkende belichting per camera. Dankzij de eenvoudige stitching is het een simpele klus om de beelden om te zetten naar virtual reality (vr) en te bekijken met bijvoorbeeld Google Cardboard
Conclusie
Je kunt de camera bestellen voor $699,- dollar met een verzending in de lente van 2015. De grote hoek en het compacte ontwerp geven de camera een meerwaarde, evenals de mogelijkheid voor foto- en video opnames. Maar de beeldkwaliteit is niet optimaal en de behuizing is ook niet waterdicht, daarmee is het niet de ideale action camera. Voor live evenementen, overdag in daglicht, kan het wel een mooie toevoeging zijn dankzij de Wifi streaming optie. Natuurlijk is er ondersteuning voor de Oculus Rift en zijn er diverse waarmee je de beelden kunt bekijken.
Aantal lenzen
4
Lensspecificaties
f/2.0, focal length 1.2mm, min focus distance 25cm, sensor 5MPx4
IC Real Tech wil zich niet vastpinnen op één 360 camera dus brengen ze meteen drie modellen op de markt. En ze spreken zelf van 720 graden, maken deze extra 360 graden deze modellen echt bijzonder?
360 graden video voor de consument
Er zijn drie modellen verkrijgbaar, de Allie Pro, de Allie Home en de Allie Play. Alle modellen hebben twee camera's van 360 graden met een video resolutie van 720p. De Pro versie heeft een betere kwaliteit lens en gaat pakweg $3000 kosten terwijl de Home en Pro minder dan $500 kosten. De Home is een huiskamer camera, en de Play heeft een speels uiterlijk voor kinderen. Omdat IC Real Tech zich al jarenlang specialiseert in bewakingscamera's lijkt ook bij deze camera's beveiliging het hoofddoel. Alle ontwerpen zijn dan ook huiskamer modellen waar ergonomie niet altijd op de eerste plaats staat.
Actie in 360 graden
Er zijn wel degelijk plannen om de Allie lijn ook te leveren als action-camera voor sportactiviteiten. Maar dit model genaamd Allie Go zal pas volgend jaar beschikbaar zijn. Wellicht te laten om nog de concurrentie aan te gaan met onder meer de Giroptic. Alle huidige modellen hebben 8x zoom en een mogelijkheid tot panning met de bijbehorende software. Je kunt de camera aansturen via kabel of een Wifi verbinding. De ontwikkelaar wil dat zowel de camera's als de software samen kunnen werken met bestaande infrastructuren. Het bekijken van de beelden in virtual reality met onder meer de Rift is tevens mogelijk.
Beveiliging in 360 graden
Door de achtergrond in beveiliging is het logisch dat de Allie camera's goed functioneren als bewakingscamera's. De Allie Play lijkt dan ook een soort baby-cam te zijn en de Home kan als bewaking van je huis dienen. De mogelijkheid om te pannen en zoomen sluit hier mooi bij aan. Dat maakt de mogelijkheden als universele 360 graden camera wel beperkt, het is de vraag of de Allie Go die volgend jaar gaat komen zich kan meten met de levendige concurrentie van onder meer de Kodak SP360 360 camera.
Iedereen heeft er geheid wel filmpjes van gezien: wingsuits. Van die licht suïcidale figuren die ergens hoog in de alpen bovenop een richel klimmen met een soort carnavalspak aan waar je beslist niet als Batman mee weg zou komen. Ze nemen een aanloop, en springen met ware doodsverachting van een steile klif naar beneden, om dan armen en benen uit te spreiden waarna het eerst zo idiote pak plotseling een toch wel heel aardige functie krijgt....
Airdrift probeert dat gevoel via de Rift over te brengen. En het moet gezegd: dat lukt heel aardig. Zeker als je als speler met de zon in de rug plotseling je schaduw ziet: inderdaad, een wingsuit!
Graphics
Standaard staat Airdrift op "5" in het ingame menu. Dit menu biedt als grafische verbetering ook nog de optie "bloom - on/off" maar die haalt niet veel uit. Er zijn twee levels: als eerst in een berglandschap, en als tweede een middeleeuws dorpje. Er is een derde level beschikbaar, maar dat zal aangeschaft moeten worden.
De twee levels zijn wat tegenstrijdig: het level waar je het meeste effect ervaart van de grafische verbetering is het stadje: als je het grafische niveau van 5 naar 1, en daarna via 5 omhoog naar 10 brengt zie je stap voor stap het beeld aangepast worden. En er zit nogal verschil in. In het berg-level echter is er niet zo'n groot verschil in de grafische niveau's maar wordt het boven de 6, 7 redelijk "plakkerig" en ervaar je als speler direct al een lichte misselijkheid. Al met al ziet het er meer dan behoorlijk uit alhoewel er met name in het berglandschap niet heel veel details en afwisseling zit. Toch is dat het level waarin je het wingsuit-gevoel het beste ervaart..
Gameplay
Er valt in feite heel weinig te doen in Airdrift: gewoon rondzweven en genieten van de ervaring. Veel meer is daar niet over te zeggen. Als extra uitdaging is er een race-optie ingebouwd waarmee in bepaalde tijd door een aantal ringen gevlogen moet worden. De maps zijn overigens niet heel erg groot.
Besturing
Besturing is erg eenvoudig: kijk in de richting waar je naar toe wilt. Met up-arrow kan er een boost worden gegeven, en down-arrow remt weer af. Met wat oefenen is het mogelijk vlak over een meer te scheren, maar kijk je even iets naar beneden dan ga je direct onder water met bijbehorende geluiden. Mooi uitgevoerd! Met de standaard toetsen (wasd) kun je ook nog even kijken "los van de vliegrichting", maar dat is niet aan te raden. Tenminste, als je geen instant-misselijkheid wilt krijgen. Gewoon veilig met de rift kijken naar de gewenste richting geeft het beste gevoel.
Conclusie
AirDrift is erg leuk om te doen, en zeker door het middeleeuwse stadje heeft zijn charme. Het wingsuit-gevoel is prima te ervaren in het berg-level, maar op enig moment is de uitdaging er af. Een erg hoge replay-factor is dus niet echt aanwezig. Je kunt em onder andere downloaden bij Google Cardboard apps.
Positief
+ heel leuk om eens goed hard langs berghellingen en over meertjes te suizen + grafisch goed bij te stellen
Negatief
- geen hoge replay factor - kan vrij snel tot misselijkheid leiden
De Durovis Dive is één van de eerste mobiele vr brillen gebaseerd op het Google Cardboard principe. De bril maakt volledig gebruik van je smartphone en biedt een uitstekende vr ervaring dankzij het ingenieuze lenssysteem. Hoewel de bril zich in het hogere prijssegment bevind is het een fantastische langdurige kennismaking met virtual reality.
Whats in the box
- 1 Durovis Dive - Durovis Dive Manual - Dive tasje om je bril in op te bergen (zwart en wit) - Twee lenzen - De owners card - Iphone 4 case
Gebruik
De behuizing van de Durovis Dive is geheel plastic en voelt zeer stevig aan. In het begin wat moeite gehad met het openklappen van de bril om de smartphone erin te doen. Ik ging er van uit dat er een soort klik-mechanisme zou zijn, maar dit bleken gewoon twee klemmetjes te zijn die zichzelf vastzetten en die met wat kracht gewoon open ging. Daarom blijft het toch wat eng om elke keer je smartphone in en uit de bril te halen. Het systeem voelt echter een stuk steviger aan dan low-budget vr brillen zoals de ColorCross.
In al mijn enthousiasme het eerste spel opgestart (let op: terwijl de smartphone nog níet in de DD zit), toen kreeg ik welgeteld vijf seconde om de telefoon in de DD te zetten en de lenzen naar wens te plaatsen. Wil je van game veranderen terwijl je de bril op hebt wordt dit wat lastiger. Er is ruimte voor je vingers om onderlangs op je smartphone te kunnen klikken, maar omdat je door die lenzen kijkt wordt dit niet echt makkelijk gemaakt.
Comfort
De bril is licht van gewicht, ondanks dat het lijkt alsof je gigantisch apparaat op je hoofd hebt, voelt dit niet zo. De lenzen zijn horizontaal te verstellen, en naar voor en achteren te plaatsen. Hierdoor kan de Durovis Dive exact afgesteld worden op de vorm van je hoofd en ogen waardoor ook brildragers met scherp beeld de virtuele wereld kunnen verkennen.
De hoofdband is breed en zorgt ervoor dat de vr bril stevig op je hoofd blijft zitten. In tegenstelling tot de Homido beschikt de Dive niet over een derde band voor over je hoofd. Hierdoor wil de Dive nog wel eens gaan schuiven maar niet in een mate dat dit storend is.
Beeld
In het midden net voor je smartphone zit een zwart tussenschot waardoor je met elk oog naar een helft van het scherm kijkt. De twee schermen geven beide net wat anders weer zodat je het diepte-effect krijgt. De bril sluit niet helemaal af, als je naar beneden kijkt zie je nog wat er mogelijk voor je zou kunnen staan. Dit vond ik een prettig aspect aan de bril, zodat je niet helemaal van je omgeving bent afgesloten. Tijdens het spelen van vr games is het wel fijn als je af en toe een blik buiten de virtuele wereld kunt werpen.
Design
De Durovis Dive is duidelijk ontworpen voor een praktische en prettige vr ervaring en wint geen schoonheidsprijs. Het ontbreken van een sluiting aan de voorzijde en de uitstekende bevestigingen voor de lenzen geven de bril een wat kaal uiterlijk. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat er zo weinig mogelijk defect kan gaan aan de Dive. Zoals bij de meeste vr brillen heeft de Dive geen magneet aan de zijkant voor het besturen van bepaalde apps.
Dive App, SDK & Open Dive
Durovis heeft naast een degelijke vr bril ook wat software op de markt gebracht. Zo is de Dive launcher een zogenaamde Portal waarin veel content te vinden is die geschikt is voor gebruik met de Dive. Daarnaast heeft de producent een SDK beschikbaar gesteld waarmee ontwikkelaars zelf aan de slag kunnen om content te ontwikkelen voor de Dive en natuurlijk andere vr brillen.
Leukste toevoeging is echter de Open Dive. Dit is een open source vr bril waarvan het ontwerp (frame) gratis te downloaden is en is exact hetzelfde als de Durovis Dive. Dit frame kun je uitprinten met een 3D printer en waarmee je met toevoeging van slechts enkele lenzen zelf een vr bril maakt.
Prijs
De Durovis Dive 5 is te koop voor 59.99, in onze webshop. Voor de Oculus Rift betaal je toch een flink stuk meer, en dan moet je maar net de computer hebben die alles aankan. Daarom is nog geen 60 euro een prima prijs voor degenen die geen zin hebben om veel geld uit te geven, maar toch de Virtual Reality wereld willen beleven.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de brillen in het middensegment zoals de Ritech & ColorCross biedt deze bril toch meer stevigheid en vooral comfort vanwege de individueel af te stellen lenzen.
Eindelijk antwoord op de vraag: Overleef ik een zombie apocalypse. Met Dive Zombie waan je je in een wereld waar alleen jij nog over bent, gewapend met iets dat lijkt op een flare gun, en dan zo lang mogelijk overeind blijven staan.
Bij het opstarten van de app wordt gevraagd of er gespeeld wordt op de Dive manier of zonder bril. Dive Play verdeelt het scherm waardoor het 3D effect wordt gecreëerd. Normal play is ideaal voor degene die het misschien toch nog te eng vinden om afgesloten te zijn.
Gameplay
Het spel is heel eenvoudig en dat maakt het juist leuk. In een ruimte onbekend hoe groot sta jij in het midden en word je van alle kanten omringd door zombies. Ik begon dit spel zittend, maar dan verdraai je al snel je nek omdat je bij dit spel echt 360⁰ om je heen moet kunnen kijken. In de richting waarin je kijkt wordt om de twee seconde een soort vuurschot afgevuurd. Even lastig op het begin waar het schot precies heengaat, maar dit went al snel. De zombies op enige afstand worden teruggestoten , pas als ze echt dichtbij komen kunnen ze worden uitgeschakeld met een schot. Maargoed, hoe langer je het volhoudt, hoe meer en hoe sneller de zombies op je af komen.
Links bovenin staat hoeveel zombies er uitgeschakeld zijn. Dit geeft het spel een competitie element wanneer je met meerderen bent.
Geluid
Het geluid dat de zombies maken is steeds gelijk. Leuke is alleen dat het geluid harder wordt naarmate de zombies dichterbij komen. Daarnaast wordt het geluid verdeeld naar de kant waar ze vandaan komen. Met oordoppen in geeft het geluid het beste effect, zo ben je altijd op je hoede terwijl je bezig bent één van je weg te schieten.
Graphics
De zombies zijn zo gedetailleerd dat je ze eigenlijk wel ver van je af wilt houden, maar niet zo afschrikkend dat je de bril niet eens op wilt zetten. Prima gedaan. De ondergrond is van matige kwaliteit, maar daar draait het ook niet echt om.
Gespeeld met: ColorCross vr Geschikt voor: Google Cardboard, Homido & Durovis Dive etc.
Deze game is zowel met als zonder bril te spelen en begint gelijk goed: zodra de app is gestart kun je schietend je keuze maken in het menu. In de richting waarin je kijkt wordt twee keer per seconde een balletje afgeschoten. Als het doelwit is geraakt kom je in het eerste level terecht.
Gameplay
Met een ietwat draaiende beweging start je het spel waardoor je meer het gevoel krijgt alsof je echt even goed moet focussen wat er om je heen gebeurd. Het eerste level heeft geen tijdslimiet. Hier kun je even wennen aan de schietrichting, de doelen op grote afstand, doelwitten dichtbij en bewegende doelwitten. Als alles is geraakt ga je naar het volgende level. Rechts onderin zie je het aantal seconden om het level te voltooien voordat je game over bent.
De levels variëren qua opzet, er zijn allerlei verschillende scenarios. Zo begin je op een plein in een stadje naast een fontein, en in een ander level lijkt het alsof je in grote kelder bent neergezet waar de muren draaien, waarna je daarna in een opgeblazen blokkendoos staat. Zo zijn er 45 levels te voltooien. Elk level moet worden voltooid in minder dan 25 seconden. Verslavende is dat je steeds verder wilt komen om alle levels te ontdekken, maar lukt dit niet dan zal je helemaal overnieuw moeten beginnen. Leuke bijkomstigheid: Als je een gamecenter account hebt kun je online je scores vergelijken met vrienden.
Sound
Per level is de achtergrondmuziek aangepast op het scenario. Zo heb je bijvoorbeeld in een western level een country deuntje op de achtergrond. De schietgeluiden worden na een gegeven moment wel wat aanwezig, die hadden wat minder gekund.
Graphics
De graphics zijn van goede kwaliteit, niks bijzonders. In sommige levels regent het, is het donkerder/lichter, allemaal leuk gedaan. Bij het raken van een doelwit zie je een grote explosie waarna er allemaal zwarte en rode balletjes neervallen. Waar die goed voor zijn is me nog niet helemaal duidelijk, omdat ze ook van veel minder kwaliteit zijn dan de explosie zelf.
Prijs
Game is te koop voor 0.99. Zelf ben ik nog niet tot alle levels gekomen, waardoor de game nog wel een tijdje zal worden gespeeld. Het feit dat er 45 levels die lastig binnen de tijd te halen zijn geeft het een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Conclusie
+ Leuke aan dit spel is dat je door wilt spelen, alle levels wilt voltooien. + Online scores vergelijken. - Steeds maar dat schietgeluid.
In plaats van een game review is de keuze gevallen op het waarderen van een aantal recent uitgekomen demo's voor de Oculus Rift. Deze demo's hebben soms verschillende doelen: enerzijds als teaser voor een aankomend spel, maar soms ook bedoeld om gewoon te laten zien hoe immens de beleving in een 3D wereld kan zijn. En waar de één dat volledig doet, blijft de ander weer wat achter. Een doorkijkje vr games reviews.
Keuze
De keuze is op de volgende 3 demo's gevallen: * GE Subsea Experience * Deep Echo * Outerra De overeenkomst tussen de eerste twee mag duidelijk zijn: het gaat in deze demo's om de beleving onder water. GE Subsea Experience is afkomstig van General Electric die met deze VR experience de enorme uitdagingen wil demonstreren die bij de lancering van een ruim 500 miljoen kostende facility in Rio de Janeiro om de hoek komen kijken. De tweede, Deep Echo, is een beetje een tussenvorm: waarschijnlijk komt er een game, maar deze demo wordt gebruikt om de eerste stap in dat project eens weg te zetten. Tot slot Outerra: Outerra is een zogenaamde World Rendering Engine die real world data gebruikt om tot op vrij hoog detailniveau speelomgevingen te renderen.
Graphics
Voor alle 3 de demo's geldt: er is wel een beetje een dikke pc voor nodig. Grafisch trekken de programma's soms een forse wissel op de CPU en GPU.
Alle drie eens naast elkaar gezet, valt vooral Outerra een beetje in negatieve zin op. Waar nogal hoog wordt opgegeven van de kwaliteit van het beeld (en het moet gezegd: er is de wereld aan instellingen op grafisch gebied aanwezig) valt de praktijk nogal tegen. Na keuze van een omgeving - in de demo zijn een paar plaatsen beschikbaar, waaronder Himalaya die volgens mij helemaal niet op de Himalaya lijkt en de omgeving van San Diego - is het systeem zichtbaar aan het renderen. Na een 5tal seconden is dat klaar en is het mogelijk om vrij door die omgeving te bewegen. Toegegeven, het ziet er fraai uit, maar fraai is iets wat je inmiddels wel bij ieder spel of demo mag verwachten. OK, tenzij je Minecraft als standaard zet...
De andere twee, Deep Echo en Subsea Experience zien er toch heel anders uit en geven ook veel meer het gevoel "aanwezig" te zijn. Zoals verwacht mag worden in een batiscaaf is er bitter weinig bewegingsruimte maar vooral Deep Echo maakt daar indrukwekkend gebruik van door voornamelijk belichting in de duikersklok. Subsea Experience toont holografische details binnen in de batiscaaf en ook dat ziet er zeer geloofwaardig uit.
Gameplay en besturing
Over besturing valt bitter weinig te zeggen, tenminste voor twee van de drie demo's. Bij Outerra is het mogelijk om in UFO of in Flight mode de omgeving te verkennen. UFO mode is een soort vrije moving camera, terwijl flight mode ook bestuurd kan worden door in een bepaalde richting te kijken. Hoe dan ook: vooral erg goed voor een flinke dosis misselijkheid als je niet uitkijkt.
GE Subsea Experience is volledig statisch: er is totaal geen bediening mogelijk. Bij Deep Echo kan op het einde van de demo door middel van kijken naar een object een lock worden gerealiseerd waarna een raket automatisch wordt afgeschoten. De scene daarna fungeert de OR als zoeklicht: de batiscaaf zoekt zelf de weg onder de rotsen door maar door links en rechts te kijken zwenkt de verlichting die kant uit. Verdere bediening is niet mogelijk.
Conclusie
Het zou te kort door de bocht zijn om hier zomaar een waardeoordeel aan de besproken demo's te geven. Outerra is met een heel ander doel opgezet en is nu nog maar een demo van een pre-alpha omgeving. Met andere woorden: daar gaat nog heel, heel veel aan gesleuteld worden. Toch is het niet zo fraai dat met de nogal beperkte mogelijkheden in de demo keer op keer wordt gewezen op de mogelijkheid om vooral die pre-alpha dan maar alvast te kopen: dan worden meer mogelijkheden ontsloten zoals gebruik maken van voertuigen, vliegtuigen en andere omgevingen. Op basis van wat er tot dusver wordt getoont zou er over aanschaf van die pre-alpha toch even nagedacht moeten worden.. Het doel van de andere twee loopt eveneens te ver uitelkaar om er een goed cijfer aan te verbinden. Appels en peren moet je niet met elkaar vergelijken. GE Electric heeft duidelijk flink geld uitgegeven aan Subsea Experience. Verder is het vooral bedoeld om te tonen waar men zoal mee te maken krijgt in dit soort complexe onderwater projecten. Dan Deep Echo: deze springt er vooral uit door fantastisch gebruik van verlichting waarbij het zeer spaarzame interieur van de batiscaaf toch heel erg mooi is uitgewerkt. Vooral deze demo is meer dan geschikt om onbekenden eens heel goed kennis te laten maken met Virtual Reality...!
Cijfer
Dan toch een cijfer, voor alle drie, waarbij zo objectief mogelijk is gekeken naar de mate waarin VR tot zijn recht komt. Alle drie de demo's zijn te vinden op Oculus Share, klik op namen hieronder.
Zelf ervaren hoe je net als Godzilla door een stad banjert en een verwoestende indruk achterlaat! Kaiju is een Japanse term die mysterieus/vreemd wezen betekent, oftewel monster. De bekendste van deze Kaiju-monsters is Godzilla. In dit spel ben jij Godzilla en moet je zo lang mogelijk staande blijven terwijl je zoveel mogelijk gebouwen verwoest en helikopters neerhaalt. Deze game is zowel te spelen met als zonder vr bril zoals Cardboard bril of de ColorCross.
Gameplay
Wanneer het spel begint krijg je 5 seconde om de telefoon in de bril te doen, vind ik toch een pluspunt als hier rekening mee wordt gehouden. Voordat je zelf de controle hebt zie je eerst van een afstand de Kaiju omringd door gebouwen staan, dan draait de camera wat om het monster heen en kruip jij in de huid van de Kaiju. Op dat moment komen er bovenin het scherm twee icoontjes te staan, één gebouwenicoon en één helikoptericoon. Dit geeft aan hoeveel je van beide hebt verwoest.
Gebouwen verwoest je simpelweg door je blik een beetje schuin naar beneden te houden zodat je weet welke gebouwen je omver wilt walsen. Ik had nog geen helikopter gezien maar vroeg me al wel af hoe die dan zouden worden verwoest. De echte twist aan het spel kwam toen er ineens in beeld stond shout to shoot fire. (Dáárom wilde de app toegang tot de microfoon)De eerste keer kwam er natuurlijk een schamele brul uit omdat het allemaal even wennen was. Maar als er na verloop van tijd meerdere helikopters op je schieten dan kun je met enig inlevingsvermogen toch érg dichtbij de echte Godzilla-vibes komen.
Deze Kaiju loopt alleen wel wat langzaam, had wellicht wat meer pit in gemogen. En het vuur werkt alleen tegen de helikopters, de gebouwen vallen alleen om als je er echt tegenaan loopt. Er is geen levensbalk van de Kaiju, maar als je maar lang genoeg bent geraakt door de helikopters ben je vanzelf een keer game over. Het beeld wordt dan weer bediend en zie je hoe de Kaiju met een laatste kreet neervalt. Dan komt weer die fijne bediening: scream to retry.
Sound
Geluid is prima, niet veel bijzonders. Je hoort de stampgeluiden van de Kaiju op de achtergrond, het geluid van de schietende helikopters en de gebouwen die in elkaar storten. Maar het leukste geluid kun je bij dit spel natuurlijk helemaal zelf maken: je eigen Kaiju-brul (Elk geluid dat je maakt wordt natuurlijk goedgekeurd, hoe hard of zacht heeft geen effect)
Graphics
Graphics zijn wat aan de simpele kant, pixelig is een te negatief woord, maar we zijn onderhand al wel wat beters gewend. Als je in de verte kijkt zie je dat de gebouwen zich gaan herhalen en wanneer ze instorten zijn het eigenlijk grote blokkentorens die neergaan. Maar toch, de helikopters die kapot zijn geschoten laten een grote ontploffing zien en als je af en toe achterom kijkt kun je her en der nog rook zien van waar je net bent geweest -ondanks dat de gebouwen geen vlam vatten maar alleen wat oplichten- leuk gedaan.
Prijs
Voor 0.99 is het spel in de app store te koop. Redelijke prijs, zou leuk zijn als ze het spel blijven updaten door bijvoorbeeld meer keuze aan Kaijus (watermonster / luchtmonster) te bieden.
Conclusie
+ Leuke game, met het juiste inlevingsvermogen is dit wel echt een topgame. - Zou leuk zijn als er meer spel-opties komen.
Kickstarter en Indiegogo hebben al vele, kleine start-ups geholpen om innovatieve producten van de conceptfase naar realiteit te brengen. Je kunt er ook vele VR brillen vinden, Oculus Rift is het meest bekende voorbeeld, maar niet alle projecten zijn succesvol. Onlangs was Moggles het slachtoffer van een gefaalde Indiegogo campagne. Is dat jammer? Laten we deze VR bril eens nader bekijken.
Moggles is een budget bril waar je een smartphone in kunt steken, net als Cardboard vr bril en een aantal andere brillen. Dus je hebt geen technisch ingewikkelde hardware nodig, alleen je mobieltje. Moggles weet zich op twee gebieden te onderscheiden, als eerste met een opvouwbaar ontwerp waarmee het makkelijk mee te nemen is, en als tweede met een game controller waarmee je een VR gaming ervaring kunt beleven.
VR for Smartphones
Moggles leunt zwaar op de smartphone. Hoe beter jouw smartphone, hoe beter de Google Games games uit de verf komen. Als je een nieuwe smartphone koopt krijg je er eigenlijk meteen een VR upgrade erbij. Moggles is af te stellen om zoveel mogelijk types telefoon te ondersteunen, zowel iOS als Android toestellen.
Alles onder controle
De controller is een mooie aanvulling. Daarmee kun je games spelen en VR omgevingen manipuleren. Door de ingebouwde motion sensor heb je meer bewegingsvrijheid en mogelijkheden. De bril is tevens een opbergcase voor de controller zodat je alles makkelijk mee kunt nemen.
Van alle (App) markten thuis
Naast Android en Apple Apps kun je ook web-based VR software gebruiken. Daarmee kun je alle kanten op, denk bijvoorbeeld aan panoramische foto's en streaming video.
Wat gaat de toekomst brengen?
De Moggles haalde nog geen kwart van de beoogde 60.000 dollar binnen, het is dus zeer de vraag of de Zweedse ontwikkelaar dit project alsnog kan realiseren. De update pagina blijft angstvallig stil... En dat is best jammer, het ontwerp is strak, de meegeleverde controller is een goede toevoeging en de mogelijkheid om verschillende smartphones te gebruiken maakt het (redelijk) toekomstbestendig.
Er zijn momenteel veel soorten VR brillen die strijden om de aandacht van de consument waarvan de Ocolus Rift natuurlijk de bekendste is. Catopsys heeft een compleet andere visie, in plaats van een virtuele wereld die alleen door jouw ogen wordt waargenomen wordt de echte wereld een projectiescherm voor VR. Heeft Immersis dé oplossing voor een sociale virtual reality (vr) ervaring?
VR, The Final Frontier
Als je het promotiemateriaal ziet voor de Immersis denk je al snel aan de Holodeck van Star Trek; The Next Generation. De kamer waarin je zit of staat wordt gebruikt als projectiescherm en een dieptescanner bepaalt hoe het beeld moet worden weergegeven in de beschikbare ruimte. De basis is een LED projector met speciale lenzen en VR software. Hoe groter de ruimte, hoe groter de projectie waardoor je een enorme virtuele projectie kunt creëren. Het lijkt alsof je midden in een film of virtual reality game zit.
Virtual of Augmented Reality
Een verschil met deze technologie en de V is het gebrek aan beelden in de diepte. Uiteindelijk wordt er een 3D beeld geprojecteerd op de muur, het is niet mogelijk om beelden weer te geven in de diepte omdat je niet kunt projecteren op lucht. Denk aan een Philips televisie met Ambilight maar dan veel geavanceerder. De technologie wordt ook vooral gekoppeld aan een gaming ervaring vanuit je luie stoel, het is niet gericht op beweging van de gebruiker in de ruimte.
Ander concept, andere prijs
Immersis heeft een succesvolle Kickstarter campagne achter de rug en het is al mogelijk om een pre-order te plaatsen. Het prijskaartje van 1800 euro is wel een drempel, de LED projector en geavanceerde mapping software brengt een hoge instapprijs met zich mee. Dan is het uiteindelijk nog goedkoper om een vr bril zoals de Oculus Rift te kopen. Deze techniek zou echter wel interessant kunnen zijn voor virtuele tours, je kunt met meerdere mensen tegelijkertijd kijken naar een enorm beeld. En misschien is dit wel een perfect product om Arcades nieuw leven in te blazen, wie wil nou niet een hyperrealistische game spelen in een holodeck ruimte? Engage!
De laatste tijd komt het (erg) vaak voor dat er gewoon bagger tussen het aanbod voor de Oculus Rift zit. Games die in Extended mode gewoon helemaal niks doen, en in Direct to Rift gewoon helemaal direct crashen, games die ervan uitgaan dat je wel met een Xbox controller zult spelen en als zodanig gewoon onbestuurbaar worden op de pc, enzovoorts. Kortom: ergernissen alom. Maar soms... soms.. kom je ook een pareltje tegen. En Motorbike, dat is zo'n pareltje.
Bedoeling
Simpel. Je start op punt A, en moet eindigen op punt B. Klar. Einfach. Dus niet. Direct het eerste level al is het heel erg uitkijken met gas geven: dat moet bijzonder gedoseerd. Je kijkt naar jezelf: een klein poppetje op een miniatuur endurance motortje. Heel schattig. Op je motortje kun je voorover leunen, en achterover. Remmen, gasgeven, en dat was het. Het eerste parcours stelt niks voor: enkel een paar heuveltjes die je dus zoals gezegd, met de nodige dosis voorzichtigheid moet nemen.
En dat gaat in het begin direct mis natuurlijk. Voor je het weet ligt het poppetje op de grond, vaak onder de motor, waarbij de bijzonder fraai uitgevoerde ragdoll physics opvallen.
Graphics
Alles is even netjes uitgevoerd: de tracks zien er prima uit, de geanimeerde achtergronden zijn erg verzorgd, je ziet (op de Oculus..) zelfs de spaken in de wielen draaien, kortom: op een schaal van 1 tot 10 grafisch zeker een 8 waard. Eén minpuntje: de Oculus biedt alleen wat meerwaarde door het geheel vanuit een paar verschillende hoeken te kunnen bekijken. De tracks geven wel een beetje idee van diepte, maar het is geen gevoel van "ik zit er middenin". Toch is het met de Oculus beslist leuker dan zonder..!
Gameplay
In feite is alles simpel aan deze game. De bedoeling, de gameplay, de besturing, dus... het zal wel een hele simpele game zijn. Niets is minder waar. Om netjes over de verschillende hindernissen te komen zal er strak getimed moeten worden waarbij het gewicht naar voor of achter op de motor van groot belang is. Op het juiste moment de juiste toets indrukken kan de voortgang op de track maken of breken. Het schijnt dat er ook tracks zelf te maken zijn, maar die mogelijkheid zal waarschijnlijk in de volledige game zitten. Alhoewel de game zoals hij nu te downloaden is zeker meer dan volledig is en voldoende uitdaging biedt voor een paar uur flink plezier. En af en toe (bij een crash vlak voor het einde van de track wel eens een klap op het bureau kan veroorzaken....
Besturing
Er kan met een controller worden gespeeld of met de keyboard arrows. Veel meer dan versnellen, remmen, achteruit, voorover- en achterover leunen is er niet bij, dus dat valt al met al erg mee. Bij de info van de developer staat onder andere: "You will find Motorbike easy to play but hard to master"... en dat beschrijft het volledig deze virtual reality game
Short Circuit is een film uit 1986 waarin een robot een eigen leven kreeg. Onlangs kwam de film Chappie met een dergelijk plot. Bij het Instituut i4Ds van de FHNW School of Engineering in Zwitserland houden ze nog even zelf controle over een robot met hulp van de Oculus Rift.
Van Virtual Reality naar het echte leven
Bij de Rift bril wordt je in een virtuele wereld geplaatst waarin je kunt lopen, objecten kunt manipuleren etc. Ontwerper Jonas Lauener draaide het om; hij gebruikt de Rift om rond te kijken en te lopen in de echte wereld. Hij koos voor de Rift om de brede kijkhoek, de nauwkeurige tracking van het hoofd en open software voor ontwikkelaars.
Technisch vernuft
De Oculus Rift wordt samen met een controller, draadloos gekoppeld aan een gemotoriseerde robot met camera's en wieltjes. De specificaties van de camera's moeten overeen komen met die van de Oculus Rift, anders werkt het systeem niet goed. Om het beeld zonder vertraging over te brengen werd draadloos HDMI gebruikt, waarmee ook audio overgezonden kan worden. De ogen moeten ook nauwkeurig de hoofdbewegingen volgen, Lauener ontwikkelde zijn eigen gimbal om dat te realiseren. De besturing wordt via Bluetooth geregeld en een eenvoudige Logitech presentatie controller.
Van demonstratie tot implementatie
Lauener stak 500 manuren en ruim 2000 euro in dit 3d bril kopen project. Dat lijkt veel maar voor een productontwikkeling valt dat reuze mee. Nu is de IRE nog slechts een demonstratie maar met wat fantasie kun je de technologie inzetten in het echte leven. Denk aan militaire doeleinden waar je de robot gevaarlijke gebieden laat verkennen, of je kunt iemand die bedlegerig is laten rondlopen. Of je put inspiratie uit een andere film, Real Steel en laat twee robots tegen elkaar vechten in een arena!
De Homido is één van de vele virtual reality brillen voor je smartphone. Deze bril onderscheid zich door een stevige bouw, instelmogelijkheden en een eigen applicatie maar is dit de hoge prijs waard?
Whats In The Box?
De Homido wordt geleverd in mooi ontworpen verpakking met essentiële informatie over de vr bril. Handig is toegevoegde QR die gescand kan worden om te bepalen of de vr bril geschikt is voor jou smartphone.
met daarin een stevig zwarte case waar alle benodigdheden voor een optimale vr ervaring te vinden zijn. De Homido wordt geleverd met twee rekbare hoofdbanden die al aan het apparaat vastzitten en een additionele band voor over je hand. Daarnaast zijn er in te doos twee extra setjes lenzen te vinden voor bijzienden verzienden mensen. Alle benodigde informatie over de Homidio en zijn werking zijn te vinden in de uitgebreide handleidingen. Mochten je lenzen vies worden dan biedt het meegeleverde schoonmaakdoekje uitkomst. De case zelf is zeer stevig en beschermt de bril goed tegen schade van buitenaf en maakt het zeer eenvoudig de bril mee te nemen.
Gebruik
De bril is wanneer je beschikt goed zicht direct te gebruiken, ben je bij-of verziend dat moet je eerste goede lenzen in de bril plaatsen. De hoofdbanden die om je hoofd gaan zitten al aan de Homido bevestigd en kun je eenvoudig op afstellen met het klittenband. Wil je wat extra comfort en verzekert zijn van een trillingvrije vr ervaring dan kun je eventueel kiezen om de band die over je hoofd gaat aan de Homido te bevestigen.
Het plaatsen van je smartphone is tevens zeer eenvoudig. Je schuift de buigzame plastic klep iets naar voren waarna je met een simpele beweging je telefoon erachter schuift. De Homido maakt geen gebruik van een fragiel mechanisme, zuignapjes, of andere systeem. Je smartphone zit gewoon direct klemvast. De fabrikant raad voor een optimale vr ervaring een telefoon van ongeveer 5 inch aan maar die Homido vr bil kopen werkt met smartphones van ongeveer 4 tot 6 inch.
Wanneer je een app, game of 360 graden video hebt gestart kun je met de twee ronde knoppen aan de zijkant de afstand tussen de lenzen en de smartphone verstellen. De knop aan de bovenzijde kan gebruikt worden om de lenzen in de breedte te af te stellen om zo optimaal afgestemd te worden op de ruimte tussen je ogen. Dit is een perfect systeem wat je enkel bij vr brillen in het hoge segment vindt en wat garant staat voor een scherp beeld, helemaal in combinatie met de drie verschillende lenzen.
Comfort
De bril beschikt over drie hoofdbanden waardoor deze zeer stevig en comfortabel op je hoofd zit. Het is wel aan te raden de banden goed, lees: straks af te stellen. Wanneer dit eenmaal gebeurd is heeft schuift de bril geen centimeter. De schuimrubberen binnenzijde zorgt voor een aangenaam gevoel hoewel deze nog weleens dubbel wil klappen. Daarnaast wordt kan het vrij heet worden wanneer je de bril voor langere tijd draagt. Bij veel vr brillen wil het nog weleens voorkomen dat de lenzen beslaan waardoor je zicht zeer beperkt is. De Homido heeft houdt hier echter mee met ventilatie openingen aan de bovenzijde waardoor er tijdens het gebruik geen enkele keer de lenzen besloegen.
Design & Kwaliteit
Het design van de HOMIDO is goed uitgedacht. De combinatie van rood en zwart zorgt voor een stoere uitstraling, misschien de rode draaiknoppen zwart laten zijn om ze niet zo te laten opvallen. Verder is ie niet lelijker dan andere VR brillen. Hij is gemaakt van sterk plastic en de banden lijken mij ook van goede kwaliteit. Of de schuimrubber rand aan de binnenkant lang zal houden is voor mij wel de vraag. Dat oogt wat minder duurzaam.
Werking
Als je nog niet eerder wat met VR hebt gedaan is het handig om eerst een (aantal) VR apps & games te installeren op je smartphone. Je kunt via de HOMIDO Center app beginnen of zoeken naar VR in de store. De bedoeling is dat je eerst de gewenste app start op je smartphone. Die plaats je dan in de bril die je vervolgens opzet. De app laat je dan in een virtuele omgeving zijn met al dan niet te activeren functies erin. Zoals eerder gezegd is het gebruik het best als je bril lekker op je hoofd zit; niet te strak en niet te slap.
Prijs
De Homido is te koop voor 69.95 en dat is absoluut aan de hoge kant wanneer je dit vergelijkt met brillen zoals de Ritech & ColorCross. Deze vr bril biedt echter meer comfort, scherp beeld voor en gaat hoogstwaarschijnlijk veel langer mee. Het is naar mijn idee dus absoluut een goede investering met zicht op de toekomst.
Als het gaat om action camera's wordt elk nieuw product vergeleken met de GoPro. Zij hebben de standaard gezet, net als 7-up of Spa is het merknaam de productnaam geworden. Bij iZugar besloten ze niet de strijd aan te gaan met GoPro maar deze camera's te gebruiken als onderdeel van hun lijn 360 graden camera's. De Zphereo lijn brengt de GoPro ervaring naar de derde dimensie.
Altijd ruimte voor meer
De Z2X, Z3X en de Z4X geven duidelijk aan waar het om draait; het zijn behuizingen voor twee, drie en zelfs vier GoPro camera's. En inderdaad, de Z6X3D heeft maar liefst 6 GoPro camera's nodig om een 360 graden beeld te produceren. Hoe meer camera's hoe minder vertekening en des te hoger wordt de resolutie van het opgenomen beeld. Meer camera's biedt ook meer ruimte voor stitching waardoor de randen van elke camera beter in elkaar overvloeien. Hierdoor wordt het nabewerken van de video een stuk eenvoudiger en is het omzetten naar virtual reality een stuk eenvoudiger.
GoPro not included
De prijzen variëren van 500 dollar tot 2000 dollar, en daar moet je ook nog de prijzen van de GoPro camera's bijtellen. Je krijgt in feite de camera mount, de lenzen en de stitching software. Je moet ook een beetje handig zijn aangezien je de lenzen zelf moet installeren op de GoPro camera's. En hoewel de site een foto van een surfer laat zien is dit systeem standaard niet waterdicht, daar moet je nog een extra waterdichte behuizing voor aanschaffen. Uiteindelijk best een duur geintje wanneer je bedenkt dat een 'gewone' 360 graden videocamera zo'n 500 euro kost.
Conclusie
Het is best slim dat iZugar niet direct de concurrentie zoekt met GoPro maar een uitbreiding op de markt brengt. Je moet wel flink in de buidel tasten, zeker als je de volledige zes camera uitrusting wilt gebruiken. Daarmee biedt de Zphereo een mooie uitvinding maar alleen voor de mensen die serieus aan de slag willen met filmen in 360 graden.
Wanneer je denkt dat je alles hebt gehad komt er toch weer een vr project voorbij dat je even achter je oren doet krabben. Dit is helemaal het geval bij de Nautilus vr bril; een vr bril die je onder water kunt gebruiken. Dit ambitieuze project vind deze week zijn weg naar Kickstarter en belooft een unieke ervaring
De Nautilus werkt ongeveer hetzelfde als een mobiele vr bril. Je plaatst je smartphone en kunt vervolgens met verschillende games en apps aan de slag. De twist die het bedrijf geeft aan het concept is dat de houder voor je smartphone waterdicht. Hierdoor kun je met een gerust hart een duik in je zwembad (of badkuip) nemen zonder dat je bang hoeft te zijn voor kortsluiting. De insteek is dat je onder water 360 graden videos afspeelt van bijvoorbeeld het Great Barrier Reef en zo het gevoel hebt dat je er daadwerkelijk zwemt.
De bril beschikt over wat Nautilus een natural breathing system noemt. Het is mij niet duidelijk of het werkt als een snorkel of dat het apparaat beschikt over een patroon met zuurstof. Dit laatste lijkt echter het geval aangezien je onderwater vr ervaring anders van zeer korte duur is. Nadeel is tevens dat je niet ziet waar je zwemt waardoor je zwembad snel te klein is.
De Nautilus is geschikt voor smartphones tussen de 4,7 en 5,2 inch en wordt op de markt gebracht in twee maten. De beelden worden getoond via een eigen vvirtual reality platform/app en is geschikt voor IOS, Android, Windows Phone, Blackberry.
Het project wordt deze week gelanceerd via Kickstarter en ik ben zeer benieuwd of er genoeg backers komen. Het project klinkt namelijk wel erg tof en is compleet anders dan alle andere vr brillen. Over de prijs alsmede de duur van het ontwikkelingstraject is niets bekend.
De Vive komt voor uit een samenwerking tussen HTC & Valve en leunt sterk op bewegingsvrijheid. Specificaties van de bril zijn nog niet bekend maar de releasedate staat al wel gepland. Eind 2015 moeten er minimaal 50.000 exemplaren verkocht worden.
Mogelijkheden
Technische specificaties van de bril zijn nog niet bekend. Het huidige prototype maakt gebruik van veel kabels en open sensoren. De uiteindelijk versie bevat één kabel die in verbinding staat met je PC of een andere apparaat.
Vrijheid
Het unieke aan deze bril in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Oculus Rift is de bewegingsvrijheid. Bij de Rift dien je stil te zitten maar de Vive biedt je de mogelijkheid rond te lopen door bijvoorbeeld je huiskamer. Het systeem werkt namelijk met twee vaste sensoren die je tegen het plafond dient te plaatsen. Hierdoor is de Vive in staat je exacte locatie te bepalen.
Je hoeft niet bang te zijn dat je tegen de muur aanloopt want de Vive zorgt automatische voor een speling van een meter. Objecten zoals tafels en stoelen dienen echter wel aan de kant gezet te worden. Nadeel van deze manier van navigatie is dat je wel een ruimte nodig hebt om vrijuit te kunnen bewegen. Telkens je woonkamer ombouwen tot een geschikte vr room is niet erg praktisch. Volgens HTC heb je minimaal een ruimte nodig waarin je armen volledig kunt strekken. Ik begin alvast met het inrichten van mijn vr room..
Besturing
Het besturen van de Vive gebeurd met twee controllers die veel weg hebben van PlayStation move controllers. De sensoren aan het plafond (en in de 3d bril kopen ?) zien zo precies welke bewegingen je maakt. Tijdens de demo's bleek echter dat de tracking nog niet 100% nauwkeurig is, het systeem ziet er momenteel vaak nog enkele centimeters naast.
Games
Momenteel zijn er nog geen echte vr games beschikbaar voor de Vive. Tijdens de presentatie werden enkele demo's getoond die duidelijk maken welke kant HTC op wil met de Vive. In tegenstelling tot andere vr brillen leunt de Vive sterk op bewegingsvrijheid. De samenwerking met Valve wijst er echter op dat het qua games wel goedkomt,
Releasedate & Prijs
De releasedate van de Vive is eind 2015. Wanneer de vr bril in Nederland te koop is blijft onduidelijk. Waarschijnlijk kiezen HTC en Valve voor een eerste uitrol in de Verenigde Staten. De uiteindelijke prijs is nog onbekend, waarschijnlijk zal dit in lijn zijn met de concurrentie. Reken dus op zo'n 300 euro.
Deze week deed HTC dat samen met Valve de vr bril Vive ontwikkeld een opmerkelijk uitspraak die vele gameharten sneller deed kloppen. Het Taiwanese bedrijf sprak over de mogelijkheid van een VR versie van de langverwachte game Half Life. Deze game waar vele gamers al jaren op wachtte zou volgens de telefoonfabrikant weleens voor de nieuwe vr bril uit gaan komen. Deze speculatie bleek echter ongegrond, HTC kwam namelijk snel terug op de uitspraak en noemde het een verspreking.
Hoewel er geen concrete plannen zijn voor een vr versie van Half Life 3 gloort er toch hoop aan de horizon. Programmeur Jeep Barnett laat in een interview weten dat het bedrijf de mogelijkheid niet aansluit dat wij wellicht ooit virtueel in de huid van Gordan Freeman kunnen kruipen. Barnett bedrukt echter dat er een vr versie van Half Life 3 nog niet in de maak. Het bedrijf geef aan dat zij überhaupt nog niet bezig zijn met de langverwachte Google Cardboard kartonnen vr bril.
Half life 3 komt eraan ooit
De kans dat er ooit een vette franchise van de ontwikkelaar naar de Vive komt is echter aanzienlijk. In hetzelfde interview geeft Barnett namelijk aan dat zij momenteel kijken naar alle optie. Valve probeert een zo breed mogelijke visie te bewaren wanneer het op vr games aankomt. Wellicht dat wij volgend jaar dus kunnen genieten van een vr versie van Left 4 Dead of Portal. Deze laatste heb ik echter gespeeld met de Rift en dit was geen prettige ervaring, hiervoor is de gameplay veel te snel.
Goed, ik hoop dat het bedrijf in elke geval snel op de proppen komt Half Life 3, zij het een vr versie of niet. Recent werd namelijk bekend dat één van de makers van Counterstrike een glimp opgevangen had van concept art van Half Life 3 Details zijn onbekend en ook Valve houdt zich stil. Dat Half Life 3 ooit uitkomt lijkt echter een zekerheid, het blijf tenslotte de meest succesvolle franchise van Valve.
Deze week maakte Valve en HTC bekend een eigen vr bril met de naam Vive op de markt te brengen maar ook Sony deed een duit in het virtuele zakje. Zoals verwacht toonde het bedrijf de nieuwste versie van Morpheus en werd meer bekend over de specs van de vr bril. Sony wist echter nog geen specifieke releasedatum te noemen behalve de eerste helft van 2016.
Verbeterde specs van de ps4 vr
Morpheus beschikt over een nieuw uitschuifbaar display en vernieuwde hardware. Het LCD scherm van het prototype is vervangen met een OLED scherm met een resolutie van 1920x1080 pixel. De kijkhoek is vergroot naar 100 graden dankzij het 5.7 inch grootte scherm dat maar liefst een refresh rate heeft van 120 hz. Het aantal frames per seconde is bovendien opgeschroefd naar 90, ter vergelijking; de Oculus Rift moet het momenteel doen met 75fps.
Daarnaast heeft Sony het aantal trackingsensoren uitgebreid waardoor bewegingen nog beter gevolgd worden. De releasedate is nog een eind weg waardoor het waarschijnlijk is dat de specificaties van de consumentenversie nog een stuk beter zijn. Dit is wellicht noodzakelijk omdat het scherm momenteel beschikt over een Full HD resolutie. Ervaring wijst uit dat deze beelden niet altijd even scherp getoond wordt wanneer je zo dicht op het beeldscherm ziet.
Meer comfort
Qua comfort heeft Sony ook een aantal verbeterpunten doorgevoerd. Zo is Morpheus een stuk lichter dan zijn voorganger en het apparaat rust niet op je neus. Hierdoor voelt de vr bril een stuk comfortabeler aan heb je minder snel last van irritaties. Het uitschuifbare scherm is tevens een handig toevoeging. Met een druk op de knop schuift het display naar voren waardoor je snel een blik kan werpen op de buitenwereld om je controller of dranken te zoeken.
Games & Prijs
Sony heeft nog weinig bekend gemaakt over de virtual reality (vr) games die voor de PlayStation 4 uitkomen. Dit is aan de ene kant logisch aangezien het product nog in de ontwikkelingsfase zit. Tijdens de GDC toonde Sony een demo van het spel Heist dat door aanwezigen goed werd ontvangen. Bovendien hebben verschillende derde partijen al aangekondigd om vr games voor de PS4 te gaan ontwikkelen.
De prijs van Morpheus liet Sony nog in het midden. Ik schat dat de vr bril zelf zo rond de 300 euro gaat kosten, in lijn met de concurrenten. Je heb natuurlijk wel een PS4 nodig, de PS-Eye camera en voor een aantal games de Move controllers. Aan het eind van de rit zit je dus al gauw op zon duizend euro. Voor dat geld kun je beter een Oculus Rift kopen Nederlandaanschaffen.
Move on Morpheus!
Ik ben aangenaam verrast door de verbeteringen die Sony heeft doorgevoerd, met name op het gebied van comfort. Het uitschuifbare display en het feit dat de vr bril niet op je neus rust zorgt naar mijn idee voor een veel prettigere ervaringen. Bij bijvoorbeeld de Rift heb je snel last van irritatie, zwetende oogballen en beslagen lenzen. De specs zijn prima alhoewel ik hoop dat de resolutie van het scherm nog opgeschroefd wordt naar minimaal 2K. Ik ben benieuwd naar de verdere voortgang en heb alle vertrouwen dat er in 2016 een uitstekend product op de markt komt.
Samsung heeft gelijktijdig met de nieuwe Galaxy S6 en S6 Egde een vernieuwde versie van de Samsung Gear aangekondigd. Deze is geoptimaliseerd voor het gebruik van deze nieuwe vlaggenschepen van de fabrikant. De Gear VR is op een aantal belangrijke punten aangepast.
Design tweaks
De Gear VR is nu compatibel met het kleinere 5.1 inch scherm van de Samsung S6 serie. Dit is een slimme move van Samsung aangezien de vorige Gear VR enkel werkte met de Galaxy Note 4. Laat dat nou net een apparaat dat niet veel mensen in bezit hebben. De Gear VR zon bovendien zon 15% kleiner dan de originele versie. In combinatie met het lagere gewicht van de Samsung S6 resulteert dit in een verhoogt draagcomfort. De hoofdbanden zijn tevens vernieuwd waardoor gewichtsverdeling beter is.
Technische tweaks
De prestaties van de bril zijn verbeterd dankzij de kijkhoek die verhoogd is naar 96 graden. Daarnaast is het nu mogelijk om de Gear VR op te laden via een usb-aansluitingen en wordt een langere accuduur beloofd. Een veelgehoorde klacht was dat de Note 4 zeer warm werd tijdens langdurig gebruik. Om dit probleem om te lossen heeft Samsung nu een kleine en stille ventilator geplaatst. Het touchpad aan de zijkant is tevens verbeterd en de klep aan de voorzijde is verwijderd. Dit laatste moet tevens helpen om de Gear VR op een acceptabele temperatuur te houden.
De nieuwste editie draagt nog steeds de naam Innovator Edition wat aangeeft dat het product nog niet zijn final form heeft bereikt. Momenteel ondersteund de Gear VR dus slechts 3 toestellen, hopelijk worden dat er in de toekomst meer. Samsung heeft genoeg aanpassingen gemaakt om de bril te verbeteren maar net niet genoeg om de kopers van de orginele bril tegen het hoofd te stoten. Ik ben benieuwd of Samsung de Gear VR compatibel gaat maken met andere telefoons uit bijvoorbeeld de S lijn.
De releasedate van de nieuwe Gear VR is nog niet bekend maar de prijs blijft hetzelfde, zo'n 200 euro. Verwachting is dat deze tegelijk met de nieuwe S6 serie in de winkel komt te liggen.
Vorige maand maakte het GGZ Friesland bekend dat een project was gestart waarbij virtual reality gebruikt wordt om angststoornissen te behandelen. Dit nieuws haalde zowel de lokale als nationale media en was voor mij het teken dat vr echt mainstream aan het worden is. Ik was erg benieuwd naar dit project en sprak psycholoog en mede-ontwikkelaar André Tjaarda over de pilot en de toekomst van vr binnen de zorg.
De intrede van vr
Dat virtual reality wordt gebruikt binnen de zorg is niet nieuw. Vorig jaar startte het leger in Amerika reeds met het behandelen van soldaten met een posttraumatische stressstoornissen. Deze ontwikkeling bereikte Tjaarda via een presentatie en al snel werd het idee geboren om ook iets met virtual reality te gaan doen. In samenwerking met DENK is vervolgens een traject opgestart waarbij patiënten met angststoornissen in een virtuele omgeving worden geconfronteerd met hun angsten.
Het vr project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de patiënten en de behandeling vindt zowel op locatie als thuis plaatst. Op locatie bij de behandelaar wordt gebruik gemaakt van de Oculus Rift en thuis kunnen de patiënten aan de slag met Google Cardboard . De beelden die getoond worden variëren in intensiteit en helpen de patiënt op een veilige wijze de confrontatie aangaan. Wellicht is het idee voor patiënten om een Oculus Rift te huren om thuis aan de slag te kunnen?
De behandeling
Patiënten krijgen beelden te zien die opgenomen zijn in bijvoorbeeld een bus of op een druk plein. Dit zijn echte beelden, opgenomen met een 360 graden camera, waardoor de ervaring levensecht is. De patiënt kan echter op elk gewenst moment uit de virtuele wereld stappen. Dit zorgt een belangrijke valnet waardoor de confrontatie aangaan voor patiënten eenvoudiger wordt.
Het gebruik van computeranimatie is iets waar het GGZ over nadenkt maar nog geen concrete plannen voor heeft. Tjaarda geeft aan dat het toevoegen van interactieve elementen in de vorm van bijvoorbeeld een game een goede mogelijkheid is. Dit verhoogt de betrokkenheid van de gebruiker en kan wellicht het stressniveau naar beneden brengen.
Tjaarda was nog niet bekend met externe apparatuur zoals bijvoorbeeld de Omni Treadmill, de loopband waarmee je door vr kunt navigeren. Hij ziet echter wel een mogelijkheid om deze te gebruiken in de behandeling om een extra mate van realisme toe te voegen. Tjaarda ziet net zoals de meeste een obstakel in de manier waarop men momenteel navigeert door een virtuele wereld. Het toevoegen van een methode waarbij de gebruiker zelf de controle heeft is de ontbrekende schakel in werkelijke immersie.
De resultaten
Deze manier van behandelen is uniek in Nederland en het pilotproject trekt veel aandacht van media alsmede andere instellingen. De behandelingen lopen echter nog waardoor het te vroeg is om te spreken over concrete resultaten. Patiënten die meewerken aan de pilot zijn volgens Tjaarda wel erg enthousiast over deze behandelmethode. Het feit dat zij thuis, in een veilige omgeving, kunnen werken aan hun problemen maakt behandeling een stuk eenvoudiger en efficiënter. Bovendien werkt het aanbieden zorg op deze wijze drempelverlagend. Wanneer patiënten weten dat zij niet continue op locatie in behandeling hoeven is de stap om hulp te zoeken wellicht een stuk lager.
Hoewel dit project zich specifiek richt op angststoornissen kan vr ook voor andere dingen aandoeningen gebruikt worden zoals vliegangst of sociale fobieën. Denk bij dit laatste aan onzekerheid bij alledaagse sociale interactie die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn zoals het doen van boodschappen.
De bezuinigingen binnen de zorg zijn tevens een reden waardoor virtual reality snel toegepast kan worden. De overheid stuurt aan op efficiëntere behandelingen het feit dat patiënten thuis kunnen werken aan uiteenlopende aandoeningen sluit perfect hierop aan. Tjaarda is groot voorstander van virtual reality en wil graag meer hiermee gaan doen binnen zorginstellingen. Hij een duidelijke kans om zorg beter én goedkoper te maken.
De toekomst van vr binnen de zorg
Virtual Reality kan zorg en welzijn ingrijpend veranderen. Hoewel vr nu nog in de kinderschoenen staat ziet Tjaarda de ongekende potentie van de techniek. Denk je eens in; een virtuele behandelkamer waar elk mogelijk scenario gecreëerd kan worden. Van een kamer vol met spinnen tot aan een oorlogsgebied, waar je op elk moment uit kunt stappen. Het droomscenario van digitale dokter.
De resultaten van de pilot zijn nog niet bekend. Tjaarda geeft echter aan dat mocht de behandeling succesvol zijn dat deze weleens landelijk uitgerold kan worden. Ik ben erg benieuwd en blijf de ontwikkelingen binnen de zorg op de voet volgen. Wil je meer informatie over het project? C