Wegens een gepland oudercontact werd het voormiddagschema omgedraaid. Dat wil zeggen, de kinderen begonnen met contract - en hoekenwerk. Nadien werd de rekenles van vandaag gegeven. Deze les was een lesje hoofdrekenen met als onderwerp 'aftrekken tot 10 000'. A.d.h.v een werkblaadje kregen de kinderen een aantal oplossingsmanieren aangeboden. Zij bepalen zelf welke stijl hen het beste ligt. Het namiddaggedeelte werd gestart met de twee toetsen van taal, gevolgd door een herhaling rond het onderwerp. Ondertussen kregen ze ook de toetsen taal van vorige week terug. ( Begrijpend lezen en dictee) Het dictee moet worden verbeterd tegen morgen. Eens de agenda geschreven was, stond er nog niveaulezen gepland. Agenda: leren: rekenen: Meten en metend rekenen 29/11
Meetkunde 30/11 taal:taalbeschouwing toets 27/11 WO: Batterijen blz
50-51 lezen 27/11 doen: godsdienst: brief aan Mojo
27/11 Rekenen: huistaak 8 27/11
Vanochtend begonnen met een lesje getallenkennis rond getalstructuren tussen 2500,5000, 7500 en 10 000. Geen werkblaadje vandaag, maar allemaal bordoefeningen rechtstreeks uit het werkschrift. Na de klassikale uitleg en inoefening gingen de kinderen zelf aan de slag. Eens gedaan verbeterden ze hun werk zelfstandig en maakten hun knutselwerk ' sneeuwvlokje' af. De rest van de voormiddag waren ze in de handen van juffrouw Dorien. ( Ze was niet tevreden over de inzet en het gedrag van sommige leerlingen van de klas !!!!) In de namiddag nam ik de leerlingen dictee af, deden we aan niveaulezen en werkten nog even in het spellingsboekje. Afsluiten deden we met maken van een tekening tegen doden van de haaien. Agenda: leren: rekenen: Meten en metend rekenen 29/11 Meetkunde 30/11 taal: taalschat blz 26/ 37-38 26/11 taalbeschouwing toets 27/11 WO: Batterijen blz 50-51 lezen 27/11 doen: godsdienst: brief aan Mojo 27/11
Lezen
Ik hoef het belang van de komende toetsen rekenen hopelijk niet te onderstrepen! Gelieve tijdig te beginnen oefenen. Maandag krijgen de kinderen extra oefeningen mee rond meten en metend rekenen en meetkunde.
Vanochtend de herhalingsles meten en metend rekenen verder afgewerkt en de herhalingsles meetkunde. Goed gestart dus. Na de speeltijd was er begrijpend lezen toets en toets luisteren. Verder werkten we de spellingles van gisteren verder af. In de namiddag hadden we godsdienstles. Tijdens deze les gingen de kinderen letterlijk op zoek om de gebarsten kruik te lijmen. Binnen de scherven schreven ze een aantal mogelijkheden om een conflict op te lossen. Ze beluisterden ook het tragische verhaal van Mojo. Hun huiswerk voor vandaag is een brief schrijven naar die arme Mojo. In de WO les gingen we verder rond hoe toestellen de energie omzetten naar warmte, geluid, beweging en licht. De kinderen kregen ook informatie over de verschillende batterijen en hoe ze die kunnen herkennen. Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21
23/11 Taalschat: ws blz 26/ 26/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan? 25/11 doen: Godsdienst: brief naar Mojo 25/11 toets, agenda, lezen
We startten deze ochtend de dag met een uiteenzetting van een aantal studenten uit Sint - Jozef over haaien. Deze mensen willen de aandacht vestigen op afsnijden van haaienvinnen om er soep van te maken. Momenteel is hier nog geen concrete wetgeving over en men snijdt de dieren te pas en te onpas de vinnen af, met de dood als gevolg. De situatie is zodanig verslechterd dat sommige haaiensoorten met uitsterven worden bedreigd. Langs deze weg proberen ze mensen te overtuigen hun petitie te ondertekenen. De kinderen hebben een blad mee waar jullie op kunnen handtekenen als steun. Gelieve dit massaal te doen en volgende week terug mee naar school te geven.
Onze rekenblok was ook niet van de poes. Er stond immers een herhaling van meten en metend rekenen op het programma. Een goede verstaander begrijpt dat de toets dan niet veraf meer is. Door de grote hoeveelheid oefeningen geraakten we twee bladzijden ver. Morgen wordt de rest verder afgewerkt. Afsluiten deden we met spelling. Deze keer kwamen woorden aan bod die afwijkten van onze geleerde regels ( banaan- konijn - muziek) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21
23/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan?
22/11 doen: Rekenen: afwerken blz 50-52 toets, koffer 7/12, lezen
Alvorens over te gaan tot het verslag van de dag, wil ik jullie laten weten dat vanaf morgen ... De kinderen hun koekje/stuk fruit/ drankje/... zelf in de bank moeten houden en niet meer in de grote doos. Nog een nieuwe maatregel vanaf morgen is de deur van de gang op slot tijdens de speeltijden. Ik wil hier verder niet veel woorden meer aan vuil maken, maar het blijkt dat er kinderen met losse handjes in het vierde leerjaar zitten. Vandaar deze maatregelen!
Het verslagje dan. Vanochtend begonnen met het teruggeven van de toets rekenverhalen. Deze toets hebben we samen ook nog eens overlopen en verbeterd ( de kinderen in het groen!) Lesonderwerp voor vandaag was het cijferend optellen tot 10 000. Dat verliep bij de meeste leerlingen wel vlot, enkel de schatting blijft voor sommigen een struikelblok. Na de speeltijd deden we een luistertoets, achteraf werd de klas groep in twee verdeeld. De ene groep ging mee met juf Stefanie met herhalingsoefeningen meten en metend rekenen, de andere groep werkte bij mij in de taalschrift. In de namiddag ging het dan verder over de verenkelings - en verdubbelingsregel. We werkten allen vlijtig in het spellingboekje. De WO les rond " Waar komt onze elektriciteit vandaan?" werd in stukken en brokken gegeven. ( zie inleiding) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz
13-21 23/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan? 21/11 doen: / toets, koffer 7/12, lezen
Rechtstreeks verslag vanuit de klas. Terwijl uw trouwe reporter het artikeltje schrijft, zijn de kinderen aan het oefenen op technisch lezen. Vanochtend zijn we begonnen met het optellen van getallen tot 10 000. De zwemles verdeelde de rekenles in twee delen, zodat we voor de middag net klaar waren met onze werkblaadjes en al een aantal oefeningen maakten in de werkschrift. ( Afwerken thuis blz 50-51) Na de middag zorgden we ervoor dat de administratie voor het niveaulezen op orde werd gezet. ( mapjes uitdelen, documenten insteken, nieuwe boekjes halen, ...) Hoog tijd voor de taalles. Hier gingen we de verdubbelings en verenkelingsregel herhalen. A.d.h.v verschillende woorden werden de regels toegepast. Nu zijn we dus bezig met niveaulezen en we sluiten zo dadelijk af met knutselen ( sneeuwvlokken maken) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21 23/11
Beste ouders, Ik ben gisteren iets vergeten te noteren in de agenda. De kinderen zouden vier wasknijpers moeten meebrengen voor de knutselles van maandag!!! Men zegge het voort!!!
Voor de mensen die ongerust werden, alles is in orde met mij. Ik had gewoon woensdag en donderdag niets om over te schrijven. Woensdag hadden de kinderen in de voormiddag LO en Crea en donderdag was ik zelf op bijscholing. Vandaar de afwezigheid van verslagen. Maar hier zijn we er terug mee. Deze ochtend begonnen met NIEUWE leerstof. De kinderen kregen getallen tot 10 000 voorgeschoteld. Ze moesten deze getallen noteren in letters, knippen en plakken, inkleuren, in schema plaatsen, tellen met sprongen en ordenen van klein naar groot en vice versa. Een hele boterham dus, als u dan weet dat ze ook nog in hun werkschrift een blad moesten oplossen... Rond 11 uur 15 waren we allemaal klaar met de oefeningen voor rekenen. Het taalgedeelte dat volgde was iets luchtiger, want hier vulden we een kruiswoordraadsel in, gingen we alfabetisch rangschikken, ... De voormiddag vloog voorbij. In de namiddag begonnen we eerst met de uitleg over niveaulezen. De kinderen die niveau 8 nog niet behaald hebben, lezen tijdens de klastijd twee maal per week een kwartier luidop. Dit doen ze niet alleen, maar met een tutor. ( Dat is een leerling(e) die niveau 9 reeds bereikt heeft). Deze kids hebben ook een leescontract gekregen en moeten elke dag een tiental minuten luidop lezen. Als er thuis voor een leesvriend zou kunnen gezorgd worden? Na elke leesbeurt wordt het contractje getekend als bewijs dat er gelezen werd. De leesbeurten in de klas worden gehandtekend door de tutors. De leerlingen hoeven dan 's avonds thuis niet meer luidop te lezen. Er is ook een brief meegegeven waar alles nog eens duidelijk opstaat, wat wij verwachten van hun eerste taak voor lezen. ( Datum, titel boek, handige tips, ...) Het is de bedoeling dat jullie ( of één van jullie) deze brief handtekenen, zodat wij weten dat jullie op de hoogte zijn!
Verder in de namiddag werkten we les 1 van WO eindelijk af en droegen de kinderen hun gedicht voor. Afsluiten deden we een liedje van Sinterklaas.
Met de toets rekenverhalen of toepassingen in aantocht leek het ons ( de leerkrachten van het vierde) zinvol om kinderen die het wat moeilijker hebben met rekenverhalen, in kleinere groepjes bij juf Stefanie te laten gaan. Hierdoor begonnen we vandaag eerst met taal, begrijpend lezen. Niet op punten deze keer, want het accent lag op de tekst te schematiseren en samen te vatten. Op verschillende manieren werden de tekstblokken samengevat. Voor rekenen werd de klas in twee groepen gedeeld. Een groep bij juf Stefanie, de andere bij mij. Mijn groep kreeg als opdracht om de rekenverhaaltjes te maken per twee ( 1 groepje per 3) . Ze werkten aan de oefeningen in het klad. Toen de overige groep terugkwam werden alle rekenverhalen samen opgelost. In de namiddag gingen we op zoek naar wat mogelijke oorzaken van conflicten zijn en deze noteerden we in de schrift. Opdracht tegen volgende week dinsdag is op zoek gaan naar een krantenartikel, waarin een conflict voorkomt. De dag van vandaag kan dat niet zo moeilijk zijn , denk ik. De WO les rond energie was vrij kort. Dit kwam omdat we nog twee rekenverhalen nog niet hadden afgemaakt. Deze werkten we dan af en na het schrijven van de agenda, las ik hen nog een stukje voor. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 15/11 Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11 doen: Godsdienst: krantenartikel 20/11 toetsen laten tekenen
Bij het bekijken van de toets rekenverhalen stel ik vast dat de meeste oefeningen gelijkaardig zijn aan de oefeningen die we vandaag hebben opgelost. Het lijkt me dan ook logisch, dat deze zeer goed worden ingeoefend. Uiteraard mogen de rekenverhalen uit vorige lessen ook ingeoefend worden. Wat de toetsen tekenen betreft, zou ik willen oproepen om dit toch op regelmatige basis te doen. Ik controleerde deze ochtend en meer dan de helft was niet in orde.
Eerste opdracht voor vandaag was de toets cijferen. De kinderen werden verplicht om hun toets eerst in het klad te maken. (Met potlood of in de kladschrift). Dit met als doel om alles netjes op hun toetsblad te krijgen. Toen de laatste leerling afgaf, klonk het belsignaal voor de speeltijd. Het taalblok had als onderwerp " Het onderwerp". De kinderen oefenden deze grammatica in het werkschrift. Verder bereidden we de les begrijpend lezen voor tegen morgen. De titel van deze non -fictie tekst heet " Winkelen". De leerlingen hebben deze tekst niet mee naar huis, omdat er morgen geen toets is rond de tekst. In de namiddag stond er godsdienst op het programma. Het nieuwe thema ' Conflicten' werd ingeleid met een tekst, waarin er verschillende conflicten ontstaan ( op school, thuis, ...) De kinderen kregen hierrond verschillende activiteiten uit te voeren zoals ' Waaraan ze denken bij conflicten?' of 'Waar vinden conflicten plaats?' Na de namiddagspeeltijd mochten de kids nog even verder werken aan hun alfabetisch rangschikken of het bundeltje al verbeteren met de correctiesleutel. We bleven ook even stilstaan bij het maandthema " Beeldknap" in de agenda. Er stonden een aantal optische illusies te kijk in de agenda en dat vonden de kinderen geweldig. Afsluiten deden we met het aanleren van een nieuw sinterklaasliedje. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 15/11 WO: les 1 " Kan ik nog spelen?" 13/11 Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11 doen: taal: alfabetisch rangschikken 13/11
Vanmorgen begonnen met de toets hoofdrekenen. De kinderen kregen hiervoor een volledig lesblok. Omstreeks 10 voor 10 had iedereen gedaan en konden we nog een andere les starten. Ze kregen te maken met werkwoorden die reeds vervoegd waren. Het was aan hen om op zoek te gaan naar de infinitief. ( Ik zal ....) Na de speeltijd liet ik de kids over aan juf Dorien voor de turnles. In de namiddag begonnen we met de tekst " Hoe wordt melk verpakt?" te lezen. Onze taalschrift bevatte enkele oefeningen om een tekst te kunnen samenvatten. Deze blok werd afgesloten door een stukje voorlezen uit het boek " Sjakie en de chocoladefabriek". Dat was natuurlijk niet zomaar, want in de muzo les werkten we rond de personages uit het boek. De kinderen mochten deze hoofdfiguren komen uitbeelden en mochten aan de hand van het verhaal dat ik vertelde, uitbeelden. Uiteindelijk kregen ze het gedicht " Kauwgom kind" . Een aantal leerlingen moesten op verschillende manieren ( boos, verdrietig, lachend, ...) de tekst naar voorbrengen. Volgende week vrijdag moeten ze het gedicht uit het hoofd voordragen. Het gedicht werd verdeeld in twee delen, de klas in twee groepen. Agenda: leren: Rekenen: cijferen 12/11 toepassingen 15/11 WO: les 1: ' Kan ik nog spelen?' 13/11 Muzo: " Het kauwgom - kind" 16/11 doen: taal: bundel alfabetisch rangschikken 13/11 Toets tekenen
De meeste onder jullie heb ik daarstraks nog ontmoet. Bedankt voor de aanwezigheid! Nu volgt er nog een kort verslagje van een drukke dag! Alvorens we aan de toets getallenkennis konden beginnen, kregen we van de directeur de opdracht om de bestelling wafels voor vestigingsplaats 1 te gaan weggebrengen. We hadden net tijd genoeg om de toets voor de speeltijd af te werken. De toets begrijpend lezen werd nog aangevuld met een klassikaal gedeeld in de schrift. De namiddag was dan gereserveerd voor taalgebruik ( noemen en ordenen) en wo. Afsluiten deden we met het verdelen van de vele dozen wafels in onze klas. Agenda: te leren: rekenen: getallenkennis toets 8/11 cijferen
toets 9/11 WO: les 1 13/11 Te leren: / Wafels
Deze ochtend dachten de kinderen dat er een verjaardagsfeestje op til was in onze klas. Niets was minder waar, want we gingen in de rekenles wegen. Daarom had ik verschillende voedingsartikelen bij , die zij wel konden smaken. De kinderen werden verdeeld in groepen en mochten hun product schatten, wegen en vergelijken met hun eigen schatting. Na al dat wegen trokken we richting vestigingsplaats 1 voor de ict les met juffrouw Stefanie. De kinderen kregen, in kader van het leesproject, een inleiding in boekenbeesten. Aan de hand van deze site komen de kinderen te weten welke boeken iets voor hen is. Eens teruggekomen in ons vertrouwd lokaal in het kasteel, maakten de kinderen hun godsdiensttoets rond ' Mozes'. Afsluiten deden we met een voorleesmoment uit ' Sjakie en de chocoladefabriek'. Agenda: te leren: rekenen: getallenkennis toets 8/11 hoofdrekenen toets 9/11 taal: BL tekst voorbereiden 8/11 Te leren: / Brieven
Vanmorgen begonnen met het verder werken aan het bundeltje alfabetisch rangschikken. Gevolgd door een luistertoets in de werkschrift waarbij ze a.d.h.v. bepaalde uitspraken van mensen probeerden te achterhalen welk beroep deze uitvoerden. Verder las ik een tekst over hoe melk kaas werd en hoe een dierenhuid veranderde naar leer. Bij beide tekstjes hadden ze tekeningen in hun schrift staan. Ze nummerden deze tekeningen in de juiste volgorde. Godsdienst verhuisde vandaag naar de voormiddag omdat een aantal kinderen extra uitleg kregen rond getallenkennis ( toets!!!) bij juffrouw Stefanie. Tijdens de godsdienstles maakten we samen de evaluatie en duidde ik met hen de te kennen pagina's aan. ( blz 20,21 en 22) Nog in de voormiddag bereidden we de begrijpend lezen tekst ' Over de grote viervoeters' voor. In de namiddag startten we dan met de les meetkunde rond ' spiegelen'. De kinderen kregen per twee een spiegeltje waarmee ze mochten experimenteren. ( gezicht verder/dichter van de spiegel houden, balpen, ...) Aan de hand van mijn vragen stelden we dan een vijftal kenmerken samen waar een correcte spiegeling moest voldoen. In de werkschrift tekenden we zelf het spiegelbeeld en zochten we symmetrieassen in gebruiksvoorwerpen. De rest van de namiddag werkten we rond het nieuwe WO thema rond techniek. Dit keer stond speelgoed centraal en dan vooral op welke manier het werkt. ( spierkracht, elektrische stroom, ...) Agenda: leren: rekenen: getallenkennis toets 8/11 hoofdrekenen toets
9/11 Godsdienst: Mozes toets 7/11 taal: BL tekst voorbereiden 8/11 te doen:
Na een deugdoende vakantie zijn we er terug met het dagelijkse verslagje. Zoals gewoonlijk op een maandag na de vakantie, was er veel administratie te verwerken. ( Rapporten ophalen, geld voor nieuwjaarsbrieven, geld voor drankbonnetjes, geld voor warme maaltijden, briefjes oudercontact, ...) Een tijdrovende bezigheid! Om de boel niet onmiddellijk op stelten te laten zetten, gaf ik de leerlingen de opdracht te werken in het bundeltje van alfabetisch rangschikken. Een aantal oefeningen op het alfabet en het alfabetisch rangschikken van verschillende woorden, waren de voorbode van het leren werken met een woordenboek. Hierover later meer. Zoals beloofd, veranderden de kinderen ook van plaats. En dit allemaal tussen 9.00 en 9.50 (het vertrekuur richting zwembad). Tijdens de zwemles werden er testen afgelegd. Volgens Dorien hadden de meeste leerlingen dit goed gedaan. Na de middag begonnen we het een les rekenen rond " Geldwaarden". Hoeveel munten en biljetten zijn er? Wat is de waarde van het biljet/muntstuk? Gepast betalen en teruggeven zijn zaken die aan bod gekomen zijn. Zoals eerder in het verslag al aangegeven ,werkten we ook in de namiddag rond dat bundeltje alfabetisch rangschikken. Nu weliswaar, op het onderdeel ' Opzoeken in het woordenboek'. Verder werd de tekening van de boom eindelijk afgewerkt. ( Wattenstaafjes en verf!) Agenda: leren: rekenen: getallenkennis toets 8/11 hoofdrekenen toets 9/11 Godsdienst: Mozes toets 7/11 te doen: rekenen: huistaak 6 6/11
Wat de toetsen rekenen betreft: Alle leerstof getallenkennis en hoofdrekenen dat we al behandeld hebben wordt donderdag en vrijdag getoetst. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat er heel goed gepland en gewerkt worden. De kinderen krijgen dagelijks hun werkschrift mee naar huis en kunnen de oefeningen nog eens herhalen. Ze hebben ook een blauwe of groene scheurblok, waar ze nog extra kunnen inoefenen. In de aparte mapjes zijn er ook nog extra oefeningen en uitleg voorzien. Ook het " Kompasje" kan helpen bij mogelijke problemen.
Toets godsdienst:
Morgen wordt de leerstof in de klas overlopen. Er mogen tijdens dit moment nog vragen gesteld worden.
Speelgoed:
In de wo les morgen gaan we het hebben over speelgoed. De kinderen hebben de opdracht meegekregen om iets van speelgoed naar de klas te brengen. ( liefst iets waar ze regelmatig meespelen en enkel met toestemming van de ouders)
Brieven:
Sommige rapporten, briefjes oudercontact, briefjes nieuwjaarsbrieven is nog niet binnen. Zorg er alstublieft voor dat dit tegen morgen allemaal in orde wordt gebracht.
Gelieve ook de twee andere brieven zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van het reilen en zeilen.
Tot slot: De kinderen hebben ook een tekening meegekregen met een wereldbol erop. Ze mogen dit (vrijblijvend) inkleuren, verven, beplakken, .... Er hangt een wedstrijd aan vast! Deze tekening moet niet naar school meegebracht worden.
Alvast weer een hele boterham... We zijn terug vertrokken !!!
Na een leuke afsluitende creadag mogen we genieten van een weekje welverdiende rust. Als we de eerste stuk van de eerste trimester overlopen dan zullen er bij sommigen gemengde gevoelens te voorschijn komen, anderen zijn ontgoocheld en gelukkig zullen er ook zijn die tevreden zijn. Ikzelf behoor tot de categorie van de mensen met gemengde gevoelens. Gemengd omdat ik onmogelijk tevreden kan zijn met het gemiddeld presteren van onze klas. Het is de eerste keer in mijn schoolloopbaan dat er zo laag gescoord wordt. Als u dan weet dat de meeste leerstof herhalingsleerstof was, dan maak ik mij serieuze zorgen! Ik ben er mij tenvolle van bewust dat iedereen geen 80 of 90 kan halen, maar er zijn kinderen die serieus onder hun niveau hebben gepresteerd. Dat kan en mag niet getolereerd worden! Vaak is dat te wijten aan onvoldoende concentratie in de klas of te weinig inspanning thuis bij het inoefenen. Het is als groep een heel sterke klas qua karakter, waardoor de lessen dikwijls moeten gestaakt worden om brandjes te blussen. Ik hoop dat de rapportcijfers sommigen hebben wakkergeschud om zich meer bezig te houden met belangrijke zaken, dan met de negatieve. Het is zeker allemaal niet negatief, de meeste kinderen doen wel hun best en zijn heel leuk in de omgang. En dat mag ook gezegd worden. Dit schrijven is zeker geen noodkreet, maar wel een nuchtere analyse van het eerste gedeelte! Zelf ga ik deze vakantie mezelf ook evalueren en eventueel bijsturen, want ook ik behoor tot de groep!
Bon, gedane zaken nemen geen keer! Wat voorbij is, is voorbij. Enkel de toekomst telt. Laat ons daarom vanaf 5 november met een propere lei beginnen en te laten zien dat die van 4A een fijne hardwerkende groep is.
Prettige vakantie allemaal, Meester Joeri
PS Maandag is het zwemmen, moeten de rapporten gehandtekend afgegeven worden, briefjes van het oudercontact en de nieuwjaarsbrieven ingeleverd worden.
Het dagbegin zag er deze donderdag anders uit dan normaal. Er stond immers de finale van het trefbaltornooi geprogrammeerd. Na een aantal voorrondes had de klas 5c de finale behaald. De uitdagers van 5c waren de leerkrachten. Na een spannende strijd moesten wij de zege aan de kinderen van 5c laten. Tot groot jolijt van henzelfde. Proficiat!!! Voor de kleine speeltijd in de voormiddag verdeelden we de kinderen nog in groepen voor de creadag van morgen. Na de speeltijd was het tijd voor de rekenles. Een les toepassingen waarin drinkwater centraal stond. De namiddagstart begon met de toets taalbeschouwing rond de twee delen van een zin. Er moest ook nog verkeer afgewerkt geworden en Mozes blies zijn laatste adem in de godsdienstles. Gelukkig voor hem, had hij zijn doel bereikt. Agenda: Leren: / Doen: Briefje oudercontact materiaal voor de creadag
Als het zou kunnen, de briefjes van het oudercontact morgen al inleveren. Zo kan ik al beginnen plannen.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri.
PS. Foto's van de wedstrijd kunt u vinden op de weblogs van mijn collega's.
Over het eerste gedeelte voor de kleine speeltijd kan ik u weinig vertellen. De kinderen hadden immers crea les bij juf Edel. Wat ik wel weet, is dat ze met zeer leuke resultaten zijn teruggekomen. Bedankt juf Edel!!! De rest van de voormiddag weet ik wel, een les meetkunde rond evenwijdige, snijdende en loodrechtsnijdende rechten. Na een herhaling van een wat is een lijn, een rechte, een lijnstuk, ... kregen de kinderen de techniek nogmaals uitgelegd van hoe ze het best evenwijdigen konden trekken, een loodrechte tekenen, ... En dit allemaal met werkinstrument geodriehoek. Op het werkblaadje stond aan de ene kant een aantal evenwijdige, snijdend of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken getekend, de kids moesten deze benoemen. Aan de achterzijde moesten ze zelf aan de slag om evenwijdige, snijdende of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken te tekenen. Agenda: Leren: taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28
25/10 Doen: Rekenen: huistaak 5 25/10
Vanmorgen begonnen met een luisterlesje en een leesstrategie waar de kinderen een aantal vormen van samenvatten ontdekten. De rekenles vandaag was een herhaling van de vier mogelijke cijferbewerkingen. +,-,x en :) In de namiddag bespraken we de afgesproken klasregels. Deze leidden ons naar het vervolg in het Mozes verhaal, namelijk " De tien woorden". De kids schreven hun eigen tien woorden op in het werkschrift. Het slotakkoord van vandaag was voor verkeer. We werkten de lessen rond de schoolomgeving af, om dan te startten met het openbaar vervoer en zijn mogelijkheden. Agenda: Leren: taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28
25/10 Doen: Taal: spelling thema 3 blz 9 Wafels, blaadjes ( +/- 10)
tegen 24/10, toetsen laten tekenen.
Vanmorgen wel het nodige materiaal meegebracht om de les van de liter te kunnen geven, zodat we met potjes en flesjes konden spelen in het water. Toch werd deze les ook nog verstoord, want er stond vandaag een evacuatieoefening geprogrammeerd. Hierdoor ging de speeltijd al door om 10 uur, aangezien het alarm om 10.30 ging afgaan. Na deze vlekkeloze oefening mochten de kids beginnen aan hun toets getallenkennis ( breuk nemen van een getal) en de begrijpend lezen toets over de tekst " Spinnen". In de namiddag begonnen we eerst met knutselen. De kinderen mochten blazen, blazen en nog eens blazen. Er werd steeds in groepjes van vier tot bij mij gekomen om de inkt op hun blad te krijgen. De andere leerlingen maakten een tekening voor het nieuwe broertje van Jarno. In al die bedrijvigheid, vergat ik foto's te trekken van hun blaaswerk! Het laatste gedeelte stond er nog spelling op het programma. De onthoudwoorden met de 'au'klank. Agenda: Leren: rekenen:MK: soorten hoeken en driehoeken
blz 16&33 23/10 taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin
blz 27/28 25/10 Doen: Taal: spelling thema 3 blz 9
Wafels,
blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen.