Gisteren een poging ondernomen om vanuit de klas een klein verslag te schrijven, net voor de personeelsvergadering. Wat mij ook effectief gelukt was, maar om één of andere duistere reden niet op de blog gekomen. Mijn excuses hiervoor. Vanmorgen begonnen met het afnemen van de rekentoets getallenkennis.Deze toets bleek voor de meeste niet zo moeilijk, waardoor ze vrij snel klaar waren. Dat gaf ons de tijd om de les godsdienst die we gisteren begonnen hadden verder af te maken. Een half uur voor de middag gingen we weer vlijtig oefenen voor het schoolfeest. Na de middag kregen de kids een lesje spelling, waarbij ze in spelvorm spellingsmoeilijkheden gingen herhalen. Het slotakkoord was voor onze goede vriend meester Floris. Agenda: leren: Rekenen: MMR 29/04 rekenverhalen 30/04 Doen: taal: spelling blz 69-71 28/04 WO: het weer wk blz 6 28/04 brief/kaarten schoolfeest, zwemmen
De kinderen hebben een brief en 5 kaarten meegekregen i.v.m het schoolfeest. Maandag zwemmen!!!
Uiteraard dienen de toetsen goed voorbereid te worden!!!
Deze ochtend gestart met het uitdelen van een ruitjesblad om op "klassieke" wijze een rekenles op te bouwen. Het onderwerp van de les was " De cirkel". De leerlingen vertelden wat ze wisten over een cirkel, gingen op zoek naar cirkels in de klas en duiden in hun werkschrift ook cirkels aan. Vervolgens gingen we de cirkel meetkundig bekijken en kwamen er begrippen zoals straal, middelpunt, middellijn of diameter aan bod. Uiteindelijk gingen de leerlingen zelf ook proberen om cirkels te tekenen met de passers. Bij de ene lukte dat al wat vlotter dan bij de andere. Oefenen is de boodschap! Na de speeltijd vervolledigden we de WO les rond de aarde. A.d.h.v. een globe ( wereldbol) en een zaklantaarn (zon) ontdekten de kinderen waarom er een dag en nacht is. Verder leerden we dat de zon de belangrijkste energiebron is van de wereld en dat er niet - hernieuwbare en hernieuwbare energie is. Afsluiten deden we met een oefenstonde voor het schoolfeest. Agenda: Leren: Rekenen: toets getallenkennis (25/04) WO: Niet alle natuur leeft BB blz 27-31 24/04 doen: /
Ik had de meisjes gevraagd om broekkousen mee te brengen met een rode, gele, groene, blauw of oranje kleur tegen morgen. We hebben immers gekleurde broekkousen nodig voor het schoolfeest. Alvast bedankt voor de steun.
Vanochtend een blij weerzien met de gezichtjes die ik een paar weken heb moeten missen. Iedereen was gelukkig zonder (fysieke) kleerscheuren uit de vakantie gekomen. Ideaal om er direct aan te beginnen. En zo geschiedde. In de rekenles draaide het rond rekenverhalen. Verschillende rekenverhalen uit vorige opdrachten kwamen aan bod. De oefeningen waren net voldoende om de speeltijd te halen. Het vervolg van de voormiddag stond in teken van samenstellingen. In verschillende opdrachten maakten de leerlingen combinaties met woorden om zo tot samenstellingen te komen. Vaak waren het samenstellingen met een dubbele medeklinker van het genre kunsttentoontstelling. De namiddag begon met het opnieuw oprapen van het wo thema ' Niet alle natuur leeft', waar we vandaag de aarde onder de loep gingen nemen. Na wat technisch getreuzel op de computer, kregen de kinderen een tweetal filmpjes op schooltv te zien. Hierop werd de aarde beschreven vanuit de ruimte en vertelde men ons wat de dampkring was. De kids vonden het een boeiend onderwerp, want de verhalen en vragen werden maar afgevuurd. Gevolg : De les niet rond gekregen! Het laatste deel van de namiddag stond in het tekenen van het oefenen voor het schoolfeest ( binnen 3 weken!) We gaan elke dag een groep laten oefenen, de anderen krijgen een spelletjesbundel of ander werkje. Agenda: leren: Rekenen: getallenkennis (25/04) WO: Niet alle natuur leeft BB blz 27-28 nummer 3 niet 24/04 doen: / Passer 23/04
Vrijdag staat er een grote toets getallenkennis op het programma. Alle te ondervragen leerstof is terug te vinden in de laatste les getallenkennis ws blz 71-72. Morgen gaan we rond de cirkel werken, graag een passer meegeven van thuis. Er zijn passers op school, maar niet allemaal meer in de beste staat... vandaar de oproep.