Vandaag stond de toets cijferen op het programma. De kinderen hadden voor de gelegenheid allemaal een geruit kladblad gekregen. Dit om een aantal oefeningen in het klad te kunnen uitwerken. Tot mijn grote spijt moet ik nog steeds vaststellen dat een aantal leerlingen in de klas dit niet nodig vinden. De resultaten zijn er dan ook meestal naar. Het tweede gedeelte gingen ze met juf Dorien op stap om hun lichaampjes te doen bewegen. Na de middag kregen de kinderen voor de gelegenheid een rekenles. We moesten immers nog de oppervlakte aanbrengen. De voorbije dagen hadden we al een aanloop naar het echte werk gedaan, maar nu kwamen ze in contact met de vierkante m, dm en cm. Of alles bij iedereen reeds duidelijk is, betwijfel ik. Vandaar dat we hieraan morgen verder werken. Het slot op donderdag is traditioneel voor het niveaulezen. Agenda: taak: oefenen in werkschrift C 08/06 bierkaartje in aluminiumfolie 08/06 lessen: rekenen: zie rekenbundel
08/06 WO: machtig, krachtig lezen 08/06 Taal: thema 15 en 16 dictee
08/06 taalschat: toets ws blz 28-29 11/06 niet vergeten: toetsen, passer, aluminiumfolie (1/2m), zak, brief, agenda, ...
Zorg alstublieft dat het bierkaartje in aluminiumfolie gewikkeld is en de extra folie ook wordt meegebracht. ( Allemaal benodigdheden voor het geschenkje van vaderdag)
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
PS Ik zou het nog bijna vergeten, het recept van Lies haar taart vind je in de bijlage! Smakelijk!!!
Een goed humeur moeten we alleszins bij het weer vinden. Waar blijven ze die regen toch allemaal halen? Enfin, niets aan te doen... Als het maar goed weer is tijdens de zeeklassen! We begonnen deze ochtend met de toets van hoofdrekenen. De kinderen kregen hiervoor allemaal een kladblad, waar ze de (mogelijke) tussenstappen mochten op noteren. Helaas, viel mij bij het ophalen van de toetsen op, dat deze bladen maar weinig gebruikt werden. Hopelijk is dat geen teken aan de wand. Er was ook een bijna jarige in de klas. Met bijna jarige bedoel ik jarig in de vakantie, maar toch nog iets voor de medeleerlingen doen. Lies werd gevierd en dan was het tijd voor de speeltijd. Na de speeltijd werkten we naarstig verder aan onze vaderdag. De kinderen legden hun geschenkje vandaag in een beslissende plooi. De laatste les van het thema " Machtig, krachtig" werd ook nog opgevoerd en tijdens een heuse quiz bepaalden de leerlingen zelf hun lot. Alle vragen juist en ze verschoven hun gesloten boek toets naar maandag, anders kwamen ze alletwee op vrijdag op het menu. Op één vraag na waren ze geslaagd. Gelukkig was er nog de joker die ervoor zorgde dat ze in hun opzet slaagden! Agenda: taak: oefenen in werkschrift C 07/06 lessen: rekenen: zie rekenbundel
07/06 WO: machtig, krachtig lezen 08/06 Taal: thema 15 en 16 dictee 08/06 niet vergeten: toets, lezen
De taalles was het eerste wat de kinderen vandaag voor de ogen kregen. Een lesje over het interpreteren van bepaalde uitspraken. De kinderen moesten reageren met een een verwachte of een niet verwachte reactie. Ze schreven zelf een aantal mogelijke situaties en de reacties erop. Verder ging het verder in ons spellingsboekje waar we nu woorden aanpakten waar de klemtoon achteraan lag. Na de voormiddagspeeltijd gingen de mappen tussen de leerlingen staan en begonnen ze aan de eerste rekentoets : getallenkennis. Deze toets verliep bij de meeste leerlingen zeer vlot, zodat er ook nog een initiatie ' oppervlakte' kon uitgevoerd worden. In de namiddag gingen we tijdens de godsdienstles de heilige stad ' Jeruzalem' van dichterbij bekijken. We ontdekten dat het een belangrijke stad is voor zowel joden, moslims als christenen. In ons mapje hadden een knip - en plakopdracht waar we woorden en afbeeldingen bij de juiste godsdienst moesten plaatsen. Een korte herhaling van de stroomkring bracht ons snel naar de symbolen die gebruikt worden om een stroomkring te tekenen. Zo bekeken we tal van technische getekende stroomkringen van elektronische toestellen en werd er van ons verwacht dat wij dit konden benoemen en bespreken. Agenda: taak: oefenen in werkschrift C 06/06 lessen: rekenen: zie rekenbundel
06/06 WO: machtig, krachtig lezen 06/06 niet vergeten: toets, nieuwsbrief, uitnodiging
Voilà, de tweede dag van de week zit er weeral op. Nog 13 keer slapen en we zijn ermee weg!!! Nogmaals een warme oproep voor vrijdag, kom de zee - en sneeuwklassen steunen!!!
De week begon niet zo goed deze morgen. De kinderen kregen te horen dat het zwembad niet openging vandaag omwille van een lek. Bleek dat dan nog alle mogelijke (turn)zalen bezet waren en er dus geen andere sportactiviteiten konden doorgaan. Als alternatief gingen we dan knutselen voor vaderdag. Toch begonnen we eerst met taal. De kinderen kregen een taalschatles rond ' water' en we verbeterden de huistaak spelling van vorige week. Het rekengedeelte werd een samenbundeling van hoofdrekenen en cijferen. Voor hoofdrekenen gingen we +,-,x en : oefeningen maken tot op 0,001, voor cijferen staartdelingen tot 0,001. Ondertussen hadden we de godsdiensttoets gemaakt en was de middagspeeltijd al voorbij. De resterende tijd van de namiddag werkten we verder in ons spellingsboekje, waar de oefeningen draaiden om de doffe klinkers. De leerlingen kregen hun spreekbeurt terug met hun resultaat op het schriftelijk gedeelte en de spreekbeurt. Agenda: taak: oefenen in werkschrift C 05/06 lessen: rekenen: zie rekenbundel 05/06 WO: machtig, krachtig lezen 05/06 niet vergeten: toetsen, rekening
De kinderen hebben vandaag hun maandafrekening meegekregen. Wat de huistaak betreft is het de bedoeling dat de leerlingen oefeningen maken omtrent de leerstof van de toets die de dag daarachter wordt afgenomen. Concreet voor morgen betekent dit oefenen op getallenkennis.