Wat een drukke dag vandaag! Vanmorgen begonnen met de spreekbeurt van Jarne, daarna geld opgehaald voor de film, de foto's en dan nog de toets van taalschat. Het vervolg na de speeltijd was een les rond de breuken. Nu leerden we gelijknamige breuken met elkaar optellen. Ook breuken van het type 5/9 + 6/9 = 11/9 vereenvoudigen tot 1 en 2/9. Iedere leerling loste klassikaal een oefening op in de werkschrift. Toen de namiddag begon, was het tijd voor de spreekbeurt van Koen. Hij was de laatste van vandaag, want Ryan was niet op school. De kinderen kregen nadien nog een aantal herhalingsoefeningen op de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd, gevolgd door een dictee rond dit thema. Dit alles bracht ons al snel tot het einde van de dag, maar ook les 2 van WO werd nog even kort aangekaart. Afsluiten deden we met een griezelverhaal door Lies geschreven en verteld. Brrr!!! Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht 23/04 Rekenen: huistaak 19 23/04 lessen: rekenen:
geldwaarden 23/04 breuken 24/04 taal: gedicht: " Het verhaal van Daan tv"
23/04 niet vergeten: foto's, lezen, zwemmen.
Een donderdag heeft de traditie om zeer snel voorbij te vliegen en ook vandaag was dat het geval. We begonnen onmiddellijk met de spreekbeurten. Twee om correct te zijn. Robbe en Yana waren de eerste. Aangezien het tweede gedeelte van de voormiddag bestemd was om te turnen ( lees: dansje oefenen voor het schoolfeest!), kwam de derde spreekster ( Paulien) na de middagspeeltijd. De resterende tijd werkten we opnieuw met breuken. Nu ging het over gelijkwaardige breuken. De kinderen kregen, zoals gewoonlijk, een werkblaadje en vulden achteraf de oefeningen in de werkschrift zelfstandig in. ( Sommigen hadden nog niet gedaan met verbeteren en namen een correctiesleutel mee naar huis) Het laatste stuk wisselden we van leesboek en werd er gepast voor het schoolfeest. De school voorziet een lange broek om aan te doen. Er wordt wel aan jullie gevraagd om een zwarte t shirt te voorzien ( daar mag bedrukking opstaan) en eventueel wat gadgets om aan te doen. ( We bevinden ons met ons nummer in de jaren 70) Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht
23/04 lessen: rekenen: gelijkwaardige breuken 20/04 taal: gedicht: " Het
verhaal van Daan tv" 23/04 taalschat: Muziekinstrumenten blz
3/4 20/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 20/04 niet vergeten:
foto's, spreekbeurt, euro voor de filmavond
Voor de ouders van de kinderen die morgen naar de filmavond komen, de inkomprijs per persoon bedraagt 1 euro. Als er met twee gekomen wordt, dus twee euro. Graag morgen meegeven naar school, zodat ik dat geld al kan ophalen. De kinderen krijgen in ruil hun " filmticket" Drank en andere versnaperingen zijn op school te koop. Om 19 uur stipt begint de film. Verdere informatie vindt u terug op het briefje dat is meegegeven naar huis.
Sinds vanmorgen zijn we eindelijk compleet! Het signaal om er stevig in te vliegen!!! We begonnen met het verder afwerken van de verkeersles, gevolgd door de godsdienstles. In deze les werd het nieuwe thema voorgesteld " Levensadem". De kinderen kregen een gedicht te horen rond ' wind', mochten hun adem eens inhouden, ... om zo tot het thema te komen. Ze kregen enkele leuke verwerkingsopdrachten om uit te voeren. ( Zie huistaak!) Het grootste gedeelte van de voormiddag leerden we over breuken. We hernamen nogmaals alle beginstappen in een bundeltje en voorgesteld via een breukenkoffer. Het is de bedoeling dat de leerlingen deze bundel vandaag nog eens grondig doornemen, zodat we hier morgen kunnen op verder bouwen. De foto's zijn vandaag ook toegekomen en meegegeven. Binnen het pakket, bevindt zich een briefje waarop er moet aangekruist worden wat u neemt. Als u het pakket volledig neemt, hoeft u enkel briefje en het gepaste bedrag aan mij te bezorgen. Indien u enkele foto's neemt, geeft u de andere foto's, met het briefje en het gepaste bedrag mee naar school. Neemt u niets, dan wordt het pakket integraal terug mee naar school genomen. Bijbestellingen zijn ook mogelijk, die kan u aanduiden op het formulier en aan de leerkracht bezorgen. Om niet elke morgen geconfronteerd te worden met administratie, vraag ik om enkel op vrijdag, maandag en woensdag af te rekenen. Indien mogelijk volgende week woensdag (25/04) alles afgerekend en besteld. Waarvoor dank!!
Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht 23/04 lessen: rekenen: breuken 19/04 taal: gedicht: " Het verhaal van Daan tv" 23/04 taalschat: Muziekinstrumenten blz 3/4 20/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 20/04 niet vergeten: turnzak, foto's, spreekbeurt
Morgen beginnen we met de spreekbeurten, net als met niveaulezen!!!
Vanmorgen begonnen met het bespreken van de begrijpend lezentekst ' Schoolziek'. Vervolgens werd de toets hiervan gemaakt. Nog in het eerste gedeelte werkten we per twee in onze werkschrift een aantal oefeningen rond het woordenboek op. Na de voormiddag had ik overleg dus kregen de kinderen enkele individuele taken zoals het oplossen van rekenverhalen, verder afwerken van hun toets, ... In de namiddag verbeterden we de oefeningen rond het woordenboek en staken we contractwerk van vorige maand terug in onze map. Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de nieuwe werkkatern uit de map te halen en de vorige op te bergen. Een nieuw thema stond op het programma. Deze keer gaat het over ' Mijn provincie'.A.d.h.v het stratenplan van Ternat, kwamen we tot de zes buurgemeenten en in welke windrichting ze moeten gezocht worden t.o.v. Ternat. Uiteindelijk kwamen we tot de provincie waar we wonen en gingen we op zoek naar de hoofdstad ervan. Afsluiten deden we met een klein stukje verkeer rond de voetganger en het oversteken. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: Gedicht: " het verhaal van Daan tv" 23/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 18/04 niet vergeten: /
De vakantie is weer voorbij, hopelijk heeft iedereen zijn/haar batterijen voldoende kunnen opladen voor de laatste periode van het schooljaar. Leuk om te melden is dat we vandaag nog een nieuwe leerling mochten verwelkomen. Maxime Van der Stappen is zijn naam. Ik durf na vandaag al zeggen, dat we er een toffe kerel bij hebben!!! Toch waren alle 22 leerlingen niet aanwezig, we hadden ook al een zieke! Jezelf goed verzorgen is dus heel belangrijk! Het voormiddaggedeelte bestond uit twee grote delen. Een eerste deel waarin we kennismaakten met Maxime, vertelden over de vakantie, de klastaken verdeelden en bonnetjes bestelden. Een tweede deel waar we aan taal en rekenen hebben gedaan. Na de middagspeeltijd kregen de kinderen een rekenbundel die ze moesten oplossen als een toets. Deze bundel bevatte alle rekenstof die gekend zou moeten zijn in het derde leerjaar. Deze bundel wordt morgenvroeg verder afgewerkt. Nog in de namiddag kregen de kinderen uitleg over het contractwerk van april. Voor de gelegenheid maken we gebruik van de site bingel om de kinderen een aantal taken te laten uitvoeren. Het contractwerk moet afgewerkt zijn tegen maandag 30 april. De kinderen gaven hun spreekbeurten af en op één na was iedereen in orde. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: taal: B.L: tekst voorbereiden 17/04 gedicht: " Harry tv" 23/04 niet vergeten: /
Het gedicht moeten ze uit het hoofd kennen, maar niet volledig. Ze zijn immers verdeeld in twee groepen. De eerste groep leert de eerste twee strofes en de eerste twee regels van de derde strofe uit het hoofd. De tweede groep de twee slotregels van de derde strofe en de laatste strofes.