Vrijdag 8 februari 2013 zal de geschiedenis ingaan, als een dag met extra veel leuke activiteiten. Het begon al in de voormiddag met een heuse muziekquiz. De kinderen van vier en vijf werden leerjaaroverschrijdend verdeeld in 20 groepen. Elke groep streedt uiteraard voor de overwinning. In de namiddag ging het boekencafeetje van start. We mogen spreken van een geslaagde activiteit! Afsluiten deden we met een rondje gezelschapsspelen en een 'Heksen'voorleesmoment. De belevenissen van deze dag kunt u bekijken op de foto's die verspreid zullen staan om de weblogs van vier en vijf.
Aan iedereen een prettige vakantie toegewenst,
Meester Joeri
PS Maandag 18 februari is het ZWEMMEN. Zwemgerief meebrengen dus!!!
Deze ochtend nog begonnen aan een serieuse marathon. Toets meetkunde , toets godsdienst en toets optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen tegen de tijd. ( Deze laatste toets telt niet mee voor het rapport, maar wordt gebruikt om het huidige niveau van de leerling(e) te bepalen!) Door de creadag muziek van morgen, kregen de kinderen geen lichamelijke opvoeding meer voor de krokusvakantie. Gelukkig waren meester Robin en Floris zo vriendelijk om onze meisjes en jongens van de drie klassen samen nog te laten bewegen. In de namiddag stond het tweede deel van de niveautoets rekenen op het programma. Desondanks er goed werd doorgewerkt, waren we maar pas na de kleine speeltijd met alles klaar. Afsluiten deden we de kringloop van het kerkelijk jaar te bespreken en te overlopen. De kinderen kwamen te weten, dat volgende week woensdag ( Aswoensdag) de vasten begint. Voor hen misschien de start van iets te laten, wat ze graag doen ( playstation, wii, ...) of minder snoepen, meer helpen thuis in het huishouden, ... Uiteraard is dat vrijblijvend! Morgen staat er een muziekkwis geprogrammeerd, gaan we ons boekencafé uitvoeren en gezelschapsspelletjes spelen. De kinderen mogen dus verkleed naar school komen ( liefst in zanger/zangeres, maar mag ook iets anders zijn!!) Agenda: leren: / dpen:/ toetsen laten tekenen, enquête, lezen, gezelschapsspelen
Wat mij betreft, vandaag een rustig voormiddagje gehad. Onze kids hadden deze ochtend eerst crea les bij juf Edel ( vandaar de aftrekker... ). Ondertussen heb ik ,naast de traditionele verbeteringen, mij beziggehouden met het smeren van +/- 60 pannenkoeken. Deze werden gebakken door de opa van Luna en Thomas. Waarvoor dank!!!! Na de speeltijd moesten de kinderen eerst hun Roald Dahl bundel afgeven ( op twee na is dat gelukt ) en begonnen we aan de voorlaatste toets voor rekenen. De voormiddag had nog een kwartier toen de laatste leerlinge haar toets afgaf. Nog net tijd genoeg om onze agenda te schrijven en de nieuwe godsdienstles in te leiden. Agenda: leren: rekenen:meetkunde
07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: ws blz 51 lb blz 55 07/02
vanochtend begonnen met het uitdelen van de toets hoofdrekenen en het overlopen van de oefeningen cijferen. Sommige kinderen hebben veel tijd nodig om hun toets te maken, daardoor was het weer 11 uur vooraleer we met andere zaken konden beginnen. Eén van die zaken was een dictee voor het leerlingvolgsysteem. Zo wordt er gecontroleerd op welk niveau uw kind zich bevindt in het midden van een schooljaar. Later deze week doen we hetzelfde voor rekenen. Voor de begrijpend lezen toets was er voor de middag geen tijd meer over, zodat het eerste wapenfeit in de namiddag het maken van die toets was. Verder werkten we het thema " Gewetensvol handelen" volledig af. Als afsluiter kregen de kinderen terug een stukje te horen uit het boek " Heksen". Agenda: leren: rekenen: metend rekenen
06/02 meetkunde 07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl
bundel 06/02
Morgen moeten de Roald Dahl bundels zonder fout ingeleverd worden. Verder hebben de kinderen ook nog een enquête meegekregen, die u mag invullen. De enquête graag terug ten laatste vrijdag.
Na een geweldig verlengd weekend werden we deze ochtend opnieuw geconfronteerd met de dagdagelijkse realiteit. Voor vandaag betekende dat rekentoets hoofdrekenen. Alvorens de kinderen aan de toets te laten starten, verbeterden we de oefenblaadjes van onze bundel. De kinderen kregen ook al een tipje van de sluier wat de resultaten van hun rekenverhalentoets betrof. Voor mij , een zware ontgoocheling! Toen vorige woensdag de toets geprogrammeerd stond, hadden we gelijkaardige oefeningen gemaakt voor de toets. Iedereen leek alles begrepen te hebben, ... Hiermee zijn ze gewaarschuwd voor de komende toetsen. Ze mogen niet op hun lauweren rusten en denken dat alles nu in orde is door een beter rapport. Blijven hard werken is de boodschap. De toets hoofdrekenen is traditioneel de langstdurende... Sommigen leerlingen hebben er 75 minuten opgezet. ( Wat eigenlijk veel te lang is ...) Ons taalprogramma kwam dus maar deftig tot stand in de namiddag. Eerst herhaalden we de werkwoorden en het zoeken naar de infinitief, om vervolgens over te gaan tot werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd. Afsluiter vandaag was de (eindelijke) rolverdeling in de opdracht rond " Een sprookje vertellen". Ikzelf zal mij de komende dagen bezighouden met het kopiëren van de sprookjesteksten ( indien nodig). Uiterste deadline voor de bundel van Roald Dahl is woensdag 6 februari. Hou hier rekening mee!!! Agenda: leren: rekenen: cijferen 05/02 metend rekenen 06/02 Godsdienst: Jona
07/02 Taal: begrijpend lezen teksten voorbereiden 05/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl bundel 06/02