Wat een leuke dag hebben we vandaag gehad. Het goede weer zat daar zeker voor iets tussen, maar ook onze namiddagactiviteit speelde zijn rol. In de voormiddag verbeterden de kinderen hun huistaak van hoofdrekenene en werkten ze de hoofdrekenoefeningen in hun schrift verder af. Nog tijdens deze les hielden we een kleine herhaling van de gewichtmaten en voegden we er de ton aan toe. Onze kids vullen de resterende oefeningen thuis aan in hun werkschrift ( blz 57) Na de speeltijd de toets van WO ( open boek) en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst. Snel onze boterhammen ( slaatjes & warme maaltijden) verorberen en hopla wij weg richting boerderij. Daar kregen we drie prachtige verhalen te beluisteren in een zeer mooi decor. ( zie foto's) Een echte aanrader! Omstreeks half vier waren we terug op school. Een mooie afsluiter van de week! Agenda: taak: rekenen: blz 58 afwerken 26/03 taal: de pv van de tt één blad 26/03 contractwerk 29/03 lessen: WO: tijd voor ons land 27/03 rekenen: MK: de vierhoeken blz 31,41-42 28/03 niet vergeten: brieven, lezen, 1euro, zwemmen
Deze morgen met goede moed begonnen aan de afgesproken opdrachten, namelijk cijferoefeningen verbeteren in de werkschrift, extra cijferblaadje oplossen en blaadje met herhalingsoefeningen rond +,-,x en : tot op 0,01. Reden voor deze manier van werken was de afwezigheid van juf Veerle en het pendelen van mezelf tussen beider klassen. Het slot van de voormiddag nam juf Dorien voor haar rekening met het inoefenen van het dansje voor het schoolfeest. Tijdens de stralende middag had de leerlingenraad vergadering, waardoor de middagspeeldtijd iets uitgebreider was dan anders. De namiddagactiviteiten bestonden uit het knutselen voor Pasen. De kinderen kregen ook een brief mee van de leerlingenraad. Deze brief geeft uitleg over de activiteit ( vriendschapsbandjes maken) die er volgende week staat te gebeuren ten voordele van Nanri. Morgennamiddag trekken we richting Bodegem, waar we deelnemen aan de vertelcarrousel. Het is toch een eindje stappen, dus stapschoenen zijn geen overbodige luxe. Ik heb de kinderen ook gezegd om een klein rugzakje mee te brengen, waar ze een koekje en/of drankje kunnen insteken voor onderweg. De huistaak voor vandaag bestaat uit twee mogelijkheden. Ofwel waren ze klaar met het hoofdrekenblaadje van deze voormiddag en dan maken ze blz 56 oef 3 en 4 volledig. Anders werken ze hun blaadje af en maken ze op blz 56 oef 3 en 4 de eerste twee kolommen. Agenda: taak: contractwerk 29/03 rekenen:
blz 56 oef 3&4 23/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/03 niet
vergeten: niveaulezen, toets, brieven, stapschoenen, rugzakje
Deze voormiddag nog drukker dan anders, want we hadden de computers kunnen bemachten om nog eens een extra ict - les te geven. We begonnen met optellen en aftrekken met twee cijfers na de komma. Na een gezamelijke instructie werkten de kinderen zelfstandig in hun werkschrift. De oefeningen die ze nog niet klaar hadden, worden thuis afgewerkt. ( Alleen in potlood!!!) Morgenvoormiddag worden deze oefeningen verbeterd. Nog op het programma stond een lesje verkeer. Dit keer draait het allemaal rond de voetganger. Als laatste klas van het vierde leerjaar mochten we naar het zaaltje gaan om op de laptops te werken. Ikzelf maakte op de computer een voorbeeld van een voorblad. Hierna werkten de kinderen per twee hun eigen voorblad af. Spijtig genoeg geen foto's hiervan, want het fototoestel had lege batterijen. Morgen werken we aan onze knutselopdracht voor Pasen!!! Iedereen materiaal mee!
Agenda: taak: contractwerk 29/03 taal: T.T verbeteren 22/03
rekenen: huistaak 18+ blz 57 22/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/03 niet
vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje, toets
Vanochtend begonnen met de toets begrijpend lezen. De kinderen losten stapsgewijs hun vragen op. Het vervolg van de les, was een les taalbeschouwing. In deze les gingen we een aantal gedichten van dichterbij bekijken. Het rekengedeelte begon met het verbeteren van de huistaak. ( rekenverhaaltje blz 52) De leerlingen kregen daarachter hun toets. Deze toets was bijna een kopie van de vorige toets, maar dan wel met andere getallen. Opnieuw leek dit voor sommige kinderen een helse opdracht. Hierdoor werd het programma verder opgeschoven en moesten we in de namiddag nog rekenen voortgeven. Nog in de namiddag vulden we de laatste werkblaadjes van de werkkatern in en overliepen we de leerstof van het thema " Tijd voor ons land". Agenda:
taak: contractwerk 29/03 taal: T.T verbeteren 22/03 rekenen: huistaak 18 22/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/09 niet vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje
De kinderen moeten tegen donderdag ook nog een glazen potje meebrengen (yoghurt, melk, ...) Dit potje moet wel in verhouding zijn met hun krulhazelaar- wilgtak. ( dikte van de tak!) Het is niet de bedoeling dat wij als leerkrachten 'tuinman' gaan spelen door de takken te snoeien.
Vanochtend begonnen met een klein gesprekje over het triestige ongeval in Zwitserland van vorige dinsdag. De school heeft twee schriftjes voorzien waar de kinderen hun gevoelens en reacties kunnen neerschrijven. ( Indien gewenst!) Deze worden dan later overhandigd aan de getroffen scholen. Het eerste gedeelte werkten we rond taal, terwijl de kinderen per twee naar de klas van juf Greet gingen om hun gevoelens neer te pennen. We lazen drie artikels i.v.m muziek. Hiermee bereidden we de toets begrijpend lezen van morgen al voor. Nadien kregen we aantal tekeningen van muziekinstrumenten te zien, wij moesten dan het instrument met een naam benoemen. Na de speeltijd kregen de kinderen hun toets van rekenverhalen terug en een ruitjesblad. De toets van rekenverhalen was niet zo denderend, dus moeten de kinderen deze materie morgen opnieuw oplossen. Het ruitjesblad diende dan voor de juiste bewerkingen en antwoorden op te schrijven. Nog in de rekenles werkten we ook in de werkschrift rond rekenverhalen. Toeval wil, dat ook daar een oefening rond bruto-netto- tarra in stond. ( wordt als huistaak gemaakt!) In de namiddag stond er drie dingen geprogrammeerd: 1. een spellingsles rond leestekens 2. Een les godsdienst met het zonnelied van Sint Franciscus en een derde punt is het plannen van de spreekbeurten. Dit laatste gebeurde echt op het laatste moment van de dag. De kinderen gaven eerst hun top drie en daaruit koos ik dan meestal hun nummer 1. Ze kregen ook al de datum waarop zij hun spreekbeurt zullen moeten naar voor brengen. Later in de week krijgen de kinderen een overzichtsblaadje met alle data en onderwerpen van de spreekbeurten. Dit blaadje wordt dan ook in de agenda geplakt.
Agenda: taak: rekenen: blz 52 oef 3 20/03 contractwerk 29/03 taal: T.T. 22/03 lessen: rekenen: B-N-T 20/03 WO: tijd voor ons land 23/03 Taal: B.L voorbereiden 20/03 niet vergeten: lezen, krulhazelaar/wilg (22/03) datum spreekbeurt: