Wat was me dat allemaal gisteren? Zo'n chaos heb ik nog niet veel meegemaakt. Was gisteren maar pas om 22uur thuis. Enfin, gelukkig stond het weekend voor de deur. Gisterenmorgen begonnen met het verbeteren van het laatste contractwerk (hoofdrekenen). Nadien de laatste rekentoets voor het komende rapport. Zoals de traditie het voorschrijft, bleek dit voor velen een serieuse klepper te zijn. Toen het belsignaal voor de speeltijd rinkelde had de laatste afgegeven. Na de speeltijd kregen de kinderen in de taalles te maken met homoniemen. ( Wat natuurlijk voor de nodige hilariteit zorgde!) Aansluitend maakten zij de toets van WO. In de namiddag stond er een doorschuifsysteem op het programma bestaande uit drie activiteiten: WO: verkeer; ICT - les en muzische opvoeding. Agenda: taak: verbeteren contractwerk (cijferen) 06/02 WO verkeer ( opdracht met ouders) 06/02 lessen: taal: dictee thema 9 06/02 homoniemen blz 77 07/02 persoonsvorm en onderwerp 07/02 Niet vergeten: niveaulezen, rekening, nieuwsbrief, sprookjesboek
De komende week zullen er een aantal toetsen volgen voor taal en godsdienst.
Vanmorgen onmiddellijk begonnen met het verbeteren van het contractwerk rond meetkunde, nadien de toets meetkunde zelf. Aangezien de leerlingen tijdig klaar waren, was er nog tijd om het eerste deel van de LVS ( leerlingvolgsysteem) toets midden vierde leerjaar rekenen af te nemen. Met een bepaalde tijdsdruk moesten de kinderen oefeningen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Doel van deze toets(en) is kijken of uw kind het niveau midden vierde leerjaar behaalt. Het tweede gedeelte van de voormiddag waren de leerlingen onder de hoede van juf Dorien. In de namiddag gingen ze het eerste gedeelte bij juf Karen, die hen het ketnetlied tegen pesten aanleerde. Het laatste stuk was dan weer niveaulezen. Agenda: taak: contractwerk 03/02 lessen: rekenen: bewerkingen: hoofdrekenen 03/02 taal: dictee thema 9 06/02 WO: thema 3 03/02 niet vergeten: agenda, toets, niveaulezen, aluminiumfolie
Zoals u al gemerkt heeft, is het dictee verschoven naar de maandag. Dit omdat er vandaag en morgen te weinig tijd vrij is om het dictee af te nemen. U heeft waarschijnlijk ook de toetsen van vandaag al bekeken ( zie toetsenmap). Bij de toets van WO vond ik de resultaten eerder naar de lage kant, daarom een warme oproep om de gesloten boektoets zeer goed voor te bereiden. Uiteraard valt de toets hoofdrekenen ook niet te onderschatten.
Vanmorgen, na een kleine opwarming, het contractwerk rond meten en metend rekenen verbeterd. De kinderen nog op een aantal belangrijke zaken gewezen i.v.m de toets, daarna gingen ze van start. Iedereen was klaar rond 10.10, wat ons nog de mogelijkheid gaf om een filmpje op you tube te bekijken als voorbeschouwing op de les godsdienst. Deze les ging immers over een aantal mensen die hun geweten aan goede zijde lieten bewonderen. Namen zoals Martin Luther King, Marleen De Temmerman, Nelson Mandela, ... passeerden de revue en de kinderen luisterden hier naar met veel bewondering. Laatste wapenfeit van de voormiddag was het maken van de open boek toets van WO. Agenda: taak: contractwerk 03/02 lessen: rekenen: meetkunde 02/02 bewerkingen: hoofdrekenen 03/02 taal: dictee thema 9 02/02 WO: thema 3 03/02 niet vergeten: toets, niveaulezen, aluminiumfolie!
Wat de aluminiumfolie ( zilverpapier) betreft, geeft u gewoon een rol zilverpapier mee. De overschot brengt u kind gewoon terug mee naar huis.
Alvorens het dagverloop te bespreken, wil ik mij toch even excuseren voor de verkeerde informatie die ik op de weblog heb gezet. Op het verslag van vrijdag 27 januari had ik genoteerd dat kinderen die niet aanwezig zouden zijn op school op de maandag ( staking) een ziektebriefje moesten meebrengen voor hun afwezigheid. Blijkbaar had ik mij verkeerd laten informeren. Ik hoop dat daarmee alle plooien zijn gladgestreken! Excuses! Deze ochtend begonnen aan een zeer drukke dag. De kinderen moesten alle te maken huistaken klaar leggen op de bank. Spijtig genoeg, waren er een aantal die met iets niet in orde waren. Om niet teveel tijd te verliezen, verbeterden we enkel de cijferopdrachten van de huistaak. Toch werd er gecontroleerd of het contractwerk gemaakt was. Vanaf morgen mogen leerlingen die hun contractwerkopdrachten niet gemaakt hebben, niet deelnemen aan de toets. Pas als de opdrachten gemaakt zijn, kunnen ze van start gaan. Wij, de leerkrachten, steken heel wat tijd in het maken van herhalingsblaadjes dus lijkt het ons maar logisch dat die met respect worden gemaakt. De laatste die de cijferopdracht afgaf klokte af op 11.00, dan weet je dat je dagschema volledig opschuift. De les spelling rond samenstellingen, duurde dan ook tot een stuk in de namiddag. Godsdienst ging dan over een knagend geweten. Eerst zochten we verklaringen rond uitdrukkingen met 'Geweten', gevolgd door het derde deel van het verhaal ' De verrassing' om tenslotte een gegeven situatie een goede en slechte afloop te geven. Het laatste deel van deze oefening wordt trouwens meegegeven als huistaak tegen morgen. Morgen staat er naast de toets meten en metend rekenen ook de toets van WO open boek op het programma. Op het laatste blad van de werkkatern vind je de studiewijzer, de punten 5 tot 9 gaan over de toets van morgen. Donderdag staat de toets van meetkunde en een dictee op het menu. U merkt het, de prijzen worden de komende dagen verdeeld. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: toets, niveaulezen
Officieel geen huistaak en geen lessen, officieus weet u wel beter!