Na een deugdoende vakantie zijn we er terug met het dagelijkse verslagje. Zoals gewoonlijk op een maandag na de vakantie, was er veel administratie te verwerken. ( Rapporten ophalen, geld voor nieuwjaarsbrieven, geld voor drankbonnetjes, geld voor warme maaltijden, briefjes oudercontact, ...) Een tijdrovende bezigheid! Om de boel niet onmiddellijk op stelten te laten zetten, gaf ik de leerlingen de opdracht te werken in het bundeltje van alfabetisch rangschikken. Een aantal oefeningen op het alfabet en het alfabetisch rangschikken van verschillende woorden, waren de voorbode van het leren werken met een woordenboek. Hierover later meer. Zoals beloofd, veranderden de kinderen ook van plaats. En dit allemaal tussen 9.00 en 9.50 (het vertrekuur richting zwembad). Tijdens de zwemles werden er testen afgelegd. Volgens Dorien hadden de meeste leerlingen dit goed gedaan. Na de middag begonnen we het een les rekenen rond " Geldwaarden". Hoeveel munten en biljetten zijn er? Wat is de waarde van het biljet/muntstuk? Gepast betalen en teruggeven zijn zaken die aan bod gekomen zijn. Zoals eerder in het verslag al aangegeven ,werkten we ook in de namiddag rond dat bundeltje alfabetisch rangschikken. Nu weliswaar, op het onderdeel ' Opzoeken in het woordenboek'. Verder werd de tekening van de boom eindelijk afgewerkt. ( Wattenstaafjes en verf!) Agenda: leren: rekenen: getallenkennis toets 8/11 hoofdrekenen toets 9/11 Godsdienst: Mozes toets 7/11 te doen: rekenen: huistaak 6 6/11
Wat de toetsen rekenen betreft: Alle leerstof getallenkennis en hoofdrekenen dat we al behandeld hebben wordt donderdag en vrijdag getoetst. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat er heel goed gepland en gewerkt worden. De kinderen krijgen dagelijks hun werkschrift mee naar huis en kunnen de oefeningen nog eens herhalen. Ze hebben ook een blauwe of groene scheurblok, waar ze nog extra kunnen inoefenen. In de aparte mapjes zijn er ook nog extra oefeningen en uitleg voorzien. Ook het " Kompasje" kan helpen bij mogelijke problemen.
Toets godsdienst:
Morgen wordt de leerstof in de klas overlopen. Er mogen tijdens dit moment nog vragen gesteld worden.
Speelgoed:
In de wo les morgen gaan we het hebben over speelgoed. De kinderen hebben de opdracht meegekregen om iets van speelgoed naar de klas te brengen. ( liefst iets waar ze regelmatig meespelen en enkel met toestemming van de ouders)
Brieven:
Sommige rapporten, briefjes oudercontact, briefjes nieuwjaarsbrieven is nog niet binnen. Zorg er alstublieft voor dat dit tegen morgen allemaal in orde wordt gebracht.
Gelieve ook de twee andere brieven zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van het reilen en zeilen.
Tot slot: De kinderen hebben ook een tekening meegekregen met een wereldbol erop. Ze mogen dit (vrijblijvend) inkleuren, verven, beplakken, .... Er hangt een wedstrijd aan vast! Deze tekening moet niet naar school meegebracht worden.
Alvast weer een hele boterham... We zijn terug vertrokken !!!
Na een leuke afsluitende creadag mogen we genieten van een weekje welverdiende rust. Als we de eerste stuk van de eerste trimester overlopen dan zullen er bij sommigen gemengde gevoelens te voorschijn komen, anderen zijn ontgoocheld en gelukkig zullen er ook zijn die tevreden zijn. Ikzelf behoor tot de categorie van de mensen met gemengde gevoelens. Gemengd omdat ik onmogelijk tevreden kan zijn met het gemiddeld presteren van onze klas. Het is de eerste keer in mijn schoolloopbaan dat er zo laag gescoord wordt. Als u dan weet dat de meeste leerstof herhalingsleerstof was, dan maak ik mij serieuze zorgen! Ik ben er mij tenvolle van bewust dat iedereen geen 80 of 90 kan halen, maar er zijn kinderen die serieus onder hun niveau hebben gepresteerd. Dat kan en mag niet getolereerd worden! Vaak is dat te wijten aan onvoldoende concentratie in de klas of te weinig inspanning thuis bij het inoefenen. Het is als groep een heel sterke klas qua karakter, waardoor de lessen dikwijls moeten gestaakt worden om brandjes te blussen. Ik hoop dat de rapportcijfers sommigen hebben wakkergeschud om zich meer bezig te houden met belangrijke zaken, dan met de negatieve. Het is zeker allemaal niet negatief, de meeste kinderen doen wel hun best en zijn heel leuk in de omgang. En dat mag ook gezegd worden. Dit schrijven is zeker geen noodkreet, maar wel een nuchtere analyse van het eerste gedeelte! Zelf ga ik deze vakantie mezelf ook evalueren en eventueel bijsturen, want ook ik behoor tot de groep!
Bon, gedane zaken nemen geen keer! Wat voorbij is, is voorbij. Enkel de toekomst telt. Laat ons daarom vanaf 5 november met een propere lei beginnen en te laten zien dat die van 4A een fijne hardwerkende groep is.
Prettige vakantie allemaal, Meester Joeri
PS Maandag is het zwemmen, moeten de rapporten gehandtekend afgegeven worden, briefjes van het oudercontact en de nieuwjaarsbrieven ingeleverd worden.
Het dagbegin zag er deze donderdag anders uit dan normaal. Er stond immers de finale van het trefbaltornooi geprogrammeerd. Na een aantal voorrondes had de klas 5c de finale behaald. De uitdagers van 5c waren de leerkrachten. Na een spannende strijd moesten wij de zege aan de kinderen van 5c laten. Tot groot jolijt van henzelfde. Proficiat!!! Voor de kleine speeltijd in de voormiddag verdeelden we de kinderen nog in groepen voor de creadag van morgen. Na de speeltijd was het tijd voor de rekenles. Een les toepassingen waarin drinkwater centraal stond. De namiddagstart begon met de toets taalbeschouwing rond de twee delen van een zin. Er moest ook nog verkeer afgewerkt geworden en Mozes blies zijn laatste adem in de godsdienstles. Gelukkig voor hem, had hij zijn doel bereikt. Agenda: Leren: / Doen: Briefje oudercontact materiaal voor de creadag
Als het zou kunnen, de briefjes van het oudercontact morgen al inleveren. Zo kan ik al beginnen plannen.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri.
PS. Foto's van de wedstrijd kunt u vinden op de weblogs van mijn collega's.
Over het eerste gedeelte voor de kleine speeltijd kan ik u weinig vertellen. De kinderen hadden immers crea les bij juf Edel. Wat ik wel weet, is dat ze met zeer leuke resultaten zijn teruggekomen. Bedankt juf Edel!!! De rest van de voormiddag weet ik wel, een les meetkunde rond evenwijdige, snijdende en loodrechtsnijdende rechten. Na een herhaling van een wat is een lijn, een rechte, een lijnstuk, ... kregen de kinderen de techniek nogmaals uitgelegd van hoe ze het best evenwijdigen konden trekken, een loodrechte tekenen, ... En dit allemaal met werkinstrument geodriehoek. Op het werkblaadje stond aan de ene kant een aantal evenwijdige, snijdend of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken getekend, de kids moesten deze benoemen. Aan de achterzijde moesten ze zelf aan de slag om evenwijdige, snijdende of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken te tekenen. Agenda: Leren: taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28
25/10 Doen: Rekenen: huistaak 5 25/10
Vanmorgen begonnen met een luisterlesje en een leesstrategie waar de kinderen een aantal vormen van samenvatten ontdekten. De rekenles vandaag was een herhaling van de vier mogelijke cijferbewerkingen. +,-,x en :) In de namiddag bespraken we de afgesproken klasregels. Deze leidden ons naar het vervolg in het Mozes verhaal, namelijk " De tien woorden". De kids schreven hun eigen tien woorden op in het werkschrift. Het slotakkoord van vandaag was voor verkeer. We werkten de lessen rond de schoolomgeving af, om dan te startten met het openbaar vervoer en zijn mogelijkheden. Agenda: Leren: taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28
25/10 Doen: Taal: spelling thema 3 blz 9 Wafels, blaadjes ( +/- 10)
tegen 24/10, toetsen laten tekenen.
Vanmorgen wel het nodige materiaal meegebracht om de les van de liter te kunnen geven, zodat we met potjes en flesjes konden spelen in het water. Toch werd deze les ook nog verstoord, want er stond vandaag een evacuatieoefening geprogrammeerd. Hierdoor ging de speeltijd al door om 10 uur, aangezien het alarm om 10.30 ging afgaan. Na deze vlekkeloze oefening mochten de kids beginnen aan hun toets getallenkennis ( breuk nemen van een getal) en de begrijpend lezen toets over de tekst " Spinnen". In de namiddag begonnen we eerst met knutselen. De kinderen mochten blazen, blazen en nog eens blazen. Er werd steeds in groepjes van vier tot bij mij gekomen om de inkt op hun blad te krijgen. De andere leerlingen maakten een tekening voor het nieuwe broertje van Jarno. In al die bedrijvigheid, vergat ik foto's te trekken van hun blaaswerk! Het laatste gedeelte stond er nog spelling op het programma. De onthoudwoorden met de 'au'klank. Agenda: Leren: rekenen:MK: soorten hoeken en driehoeken
blz 16&33 23/10 taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin
blz 27/28 25/10 Doen: Taal: spelling thema 3 blz 9
Wafels,
blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen.
Ziehier het verslag van weer een bewogen dagje. Het begon al goed deze ochtend. Zoals afgesproken hadden de meeste leerlingen hun dweil mee, klaar om de les van de liter te mogen ontvangen. Spijtig genoeg was er een spelbreker in de klas... IK!!! Vanmorgen thuis halsoverkop vertrokken en mijn notities voor de rekenles op mijn bureau laten liggen. Niets aan te doen, de les wordt maandag gegeven. Ter compensatie kregen onze kids dan een herhalingsles hoofdrekenen waarbij alle hoofdbewerkingen tot 1000 aan bod kwamen. De rest van de voormiddag waren ze onder de hoede van juf Dorien. Voor de ouders die het nog niet moesten weten, we verkopen al een hele week frietjes tijdens de middag voor de kinderen van het secundair. Dit allemaal ten voordele van ons project " Nanri". Nu deze middag was het niet anders, maar vandaag verliep de verkoop en opruim iets langer dan voorzien. Gevolg alle activiteiten die gepland waren schoven op in de namiddag. We deden nog twee luistertoetsen en bereidden onze begrijpend lezen tekst voor. De tijd die resteerde was een kwartier. Onvoldoende om nog te beginnen knutselen, tot grote spijt van vele leerlingen. Als het een troost mag zijn, we zullen volgende week de verloren "crea"tijd ruimschoots compenseren! Agenda: Leren: rekenen: getallenkennis: breuk nemen van een getal blz 29 22/10 MK: soorten hoeken en driehoeken blz 16&33 23/10 taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28 25/10 Tekst voorbereiden BL : " Spinnen" 22/10 Doen: Taal: dictee verbeteren 19/10
Wafels, blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen (verdere info verslagje van 18/10)
Ons verhaaltje van vandaag begint met een toets rekenverhalen, gevolgd door een spannende zoektocht naar de structuur tussen 250,500,750 en 1000 + andere getallen tijdens de getallenkennisles. In het bos der Nederlandse taal ontdekten we de twee delen van de zin. Het onderwerp in een geel fluo hesje werd gezocht met de magische toverspreuk " Wie of wat...", de rest van de zin bleef gewoon de rest van de zin. Wij oefenden op de aangeboden zinnen tot het middaguur. Onze godsdienstlessen zijn al een tijdje een sprookje en we gingen vandaag gewoon op ons elan verder. De joden in de woestijn begonnen te zeuren over weinig eten en drinken, God zorgde voor kwartels, manna en vooral veel water. Tussendoor sprongen we in onze teletijdmachine om onze vrienden Vigor, Pieter, Johanna, ... enz een bezoekje te brengen tijdens onze WO toets. Als toetje gingen we toeren in de gevaarlijke omgeving van de school, waar auto's als woeste draken ons proberen te raken. Gelukkig bestaan er speciale handelingen om deze gedrochten te omzeilen. Agenda: Leren: rekenen: getallenkennis: breuk nemen van een getal blz 29 22/10 MK: soorten hoeken en driehoeken blz 16&33 23/10 taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 25/10 Doen: rekenen: werkschrift blz 37 19/10
Wafels, dweil, wattenstaafje, agenda
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
PS: Vergeten op te schrijven in de agenda, maar de kinderen hebben tegen woensdag 24 oktober voor crea gedroogde bladeren nodig van 2 verschillende bomen ( een vijftal per boom) !
Vandaag was het rekenverhaaltjesdag. De kinderen begonnen eerst zelfstandig aan het oplossen van enkele rekenverhalen. Nadien werkten we deze oefeningen klassikaal af. Dit bracht ons al snel aan de speeltijd. Na de speeltijd de huistaak rekenverhalen verbeterd ( nodig om de toets van morgen te kunnen inoefenen!) en ons verhaal van Mozes verder gezet. De kinderen vertelden eerst over hun zelfgeschreven dialoog tussen Aaron, Mozes en de farao. Ze hunkerden echt naar het verdere verloop van het verhaal. ( de 9 plagen en ook de 10de, die de uittocht van de joden uit Egypte verwezenlijkte) Het laatste stukje van de voormiddag werd gespendeerd aan het verdelen van het contract - en hoekenwerk. In dit onderdeel gaan we de kinderen specifiek laten oefenen op zaken die ze nog niet zo goed beheersen. Ze werken hieraan tijdens het klasmoment en de overige oefeningen worden thuis of op ander moment afgewerkt. Vandaag heeft iedereen nog geen opdracht gekregen, morgen wordt hieraan verder gewerkt. Agenda: leren: rekenen: rekenverhalen 18/10 WO: thema 1 " Welkom in mijn leven"
18/10 doen: / Wafels- brief creadag
Tot morgen allemaal en voor de sportievelingen veel plezier in Affligem!
De dag begonnen met een les meetkunde. Een lesje driehoeken waarbij de kinderen de driehoeken moesten rubriceren volgens zijden en hoeken. De overgebleven staartdelingen van gisteren werden ook nog soldaat gemaakt. Het deed mij ook plezier te horen, dat heel wat kinderen toch goed geoefend hadden op de delingen. Tijdens de taalles kwamen we in contact met onthoudwoorden die als moeilijkheid ch of g hebben. Er werden hierrond een aantal oefeningen gemaakt. Aansluitend kwam het dictee van thema 2. De namiddag werd gestart met de open boek toets van WO. Voorts werkten we serieus verder rond onze vriend " Mozes". Volgende week vrijdag organiseren de leerkrachten voor de kinderen van 4,5 en 6 een " Crea"dag. Het thema dat gekozen werd is " Halloween". De kinderen hebben hier vandaag een keuzebriefje voor mee. Het is de bedoeling dat ze drie van de vier activiteiten gaan aanduiden, naargelang hun voorkeur. Elk kind moet er drie aanduiden. Belangrijk is nu, dat er voor sommige activiteiten materiaal van thuis moeten worden meegebracht. Gelieve daar ook rekening mee te houden tijdens de keuze. Agenda: leren: rekenen: rekenverhalen 18/10 WO: thema 1 " Welkom in mijn leven" 18/10 doen: rekenen: rekenverhalen 17/10 Godsdienst: dialoog Mozes-farao 17/10 Wafels- brief creadag
Deze ochtend begonnen met de toets kloklezen tot op 5 min nauwkeurig. Opnieuw tot de vaststelling gekomen dat een aantal kinderen dit nog niet beheersen ( leerstof 3de leerjaar). We kunnen hier niet langer blijven bij stilstaan! Daarom een warme oproep om met de kinderen op regelmatige tijdstippen de klok te oefenen. Niet alleen de analoge, maar ook de digitale klok en het omschakelen van de twee. Nog voor de zwemles van start ging, maakten we een aantal luisteropdrachten. Alle opdrachten waren voor de zwemles nog niet klaar, zodat we na het zwemmen verder deden. In de namiddag kregen de leerlingen hun rekenles. Een les staartdelingen. Het viel enorm op dat een groot aantal leerlingen niet meer wist hoe men daar aan begon. Stapsgewijs maakten we samen een aantal oefeningen klassikaal. Omwille van het nog niet zo goed begrijpen, krijgen de leerlingen de opdracht om deze avond het staartdelen nog eens te bekijken. Wordt morgen vervolgd! Het laatste wapenfeit vandaag was WO. Uitzonderlijk, want normaal geen wo op maandag. We hadden nog een aantal zaken in de werkkatern in te vullen en moesten de leerstof nog eens samen overlopen. De toets wordt verdeeld over twee dagen. Morgen doen we een open boek toets, donderdag is het gesloten boek. Agenda: Leren: rekenen: staartdelingen 16/10 rekenverhalen 18/10 taal: spelling: thema 2 16/10 WO: thema 1 ' Welkom in mijn leven' 16/10 18/10 Doen: rekenen: rekenverhalen 17/10
toetsen laten tekenen.
Donderdag staat er naast de toets WO ook de toets rekenverhalen op het programma. Traditioneel voor veel leerlingen opnieuw een struikelblok. Om hun te oefenen wordt de huistaak van vandaag meegegeven. Let ook op de bladzijdes die bij de huistaak staan geschreven. Zeer handig om de komende toets te kunnen oefenen.
Gisterenochtend begonnen met de aangekondigde toetsen. Eerst de toets taalgebruik ( straatnamen), nadien de toets begrijpend lezen. Aansluitend het verder afwerken van de bladzijdes hoofdrekenen in onze werkschrift. Mijn aandeel in de voormiddag zat er dan op, want het tweede gedeelte hadden de leerlingen lichamelijke opvoeding. Juf Dorien was allesbehalve tevreden over de medewerking in de les!!! De namiddagactiviteit bestond uit twee zaken: knutselen en gaan stemmen. Net voor de leerlingen naar huis gingen kregen ze de namen van de verkozenen nog te horen. Voor 4a viel de keuze op Emile. Een dikke proficiat aan hem, maar ook voor onze andere kandidaten ( Nina en Jarno)! Tof dat ze zich willen inzetten voor onze klas. Agenda: leren: taal: spelling: dictee thema 2 16/10 rekenen: kloklezen tot op 5 min 15/10 WO: thema " Welkom in mijn leven" 16/10 Doen: rekenen: bundel kloklezen 15/10 toetsen laten tekenen, wafels, zwemmen!!!
Prettig weekend allemaal,
Meester Joeri
Ps Foto's van de verkiezingen en het proeven van reuzel! Smakelijk!!!!
Vanochtend het werkblaadje van maal en delen tot 1000 verder afgewerkt in de hoop dat sommigen hier nog iets van opstaken voor de rekentoets die erop volgde. De rekentoets bleek niet zo eenvoudig, waardoor er gewerkt werd tot aan de speeltijd. Het vervolg op de speeltijd begon met een nieuwe toets, namelijk die van zinnen en zinsdelen. Even voor de middag konden we dan starten met de voorbereiding van onze nieuwe begrijpend lezen tekst. Deze was helemaal nog niet klaar, dus na de middag gingen we daarmee verder. Dan was er nog even tijd voor WO en toen was voor de kandidaten van de verkiezing hun moment gekomen. Ze mochten zich alle vierentwintig aan de rest van de leerlingen ( kiezers) voorstellen. De ene al wat vlotter dan de andere, maar over het algemeen goed tot heel goed naar voren gebracht. Zo ook de kandidaten van onze klas. Voor de verandering waren de batterijen van mijn toestel weer plat, gelukkig wou juf An met haar fototoestel ook onze leerlingen fotograferen. Weldra zal ik deze foto's wel in het bezit krijgen. Morgen gaan we dan onze leerlingenraadverkiezingen houden, wat het dagprogramma wel wat kan beïnvloeden. Agenda: rekenen:kloklezen taal: taalgebruik: straatnamen blz 14-15 12/10 voorbereiden tekst " Stille sluiptocht" 12/10 WO: Welkom
in mijn leven! 16/10 Doen: Waterverf, toets laten tekenen, agenda, wafels verkopen!
Het verslag van deze voormiddag zal vrij kort zijn. Niet onlogisch als je weet dat de dag begonnen is met een volledige lesblok Crea. Ik weet dat er gewerkt is rond het herfstrestaurant, maar verder reikt mijn kennis niet. Daarom spreek ik liever over wat we na de kleine speeltijd hebben gedaan. Deze lesblok stond volledig in het teken van rekenen. Eerst de twee toetsen ( lengtematen en dag 4 in onze niveautoets) en dan een aantal handigheden om te kunnen vermenigvuldigen en delen met getallen tot 100, maar buiten de tafels. Onze les was nog niet volledig af, zodat we hier morgenvroeg zeker aan verder werken. De kinderen kregen hun toets cijferen mee naar huis en nog enkele brieven. Agenda: Leren: rekenen:hoofdrekenen:
x en : tot 1000 blz 20-21 11/10 taal: zinnen en zinsdelen blz 16
11/10 taalgebruik: straatnamen blz 14-15 12/10 WO:
Welkom in mijn leven! 11/10 Doen: rekenen: werkschrift blz 30 oef 1,2 Brieven, toets laten tekenen, wafels verkopen!
Zorg dat iedereen zich goed voorbereid voor de komende toetsen!!!
Na een schoolvrije maandag was het vanmorgen weer tijd om er in te vliegen. De kinderen namen hun uitgeknipte figuren bij de hand en gingen per twee, deze figuren rangschikken. Eerst het onderscheid tussen veelhoeken en niet- veelhoeken, dan de veelhoeken opsplitsen a.d.h.v de hoeken, om tenslotte vooral te blijven stilstaan bij de vierhoeken en hun kenmerken. Nog in het rekengedeelte dag 3 van de rekentoets om het niveau te bepalen. Verder in de voormiddag was er nog taal. Deze blok bestond uit drie delen: een blokje leesstrategie ( oorzaak-gevolg), taalgebruik ( Wie zegt het en waar? ) en taalbeschouwing ( bevelen - meedelen - vragen). Het laatste woord van deze les viel al in de namiddag. Tijdens de godsdienstles stond onze vriend Mozes weer centraal. We kregen vandaag te horen dat God Mozes bij zich roept om zijn volk in Egypte te gaan bevrijden. Tussen WO en Godsdienst namen we de tijd om de komende toetsen aan te duiden in de werkschrift. ( Zie agenda) De laatste les van het thema " Welkom in mijn leven" ging over hoe mensen het verleden kunnen achterhalen, welke (hulp) middelen ze hiervoor gebruiken enzovoort. Donderdag wordt het thema nog eens overlopen a.d.h.v de studiewijzer (later meer hierover!) en in de loop van volgende week toets. Agenda: Leren:rekenen: lengtematen blz 24-25 10/10 hoofdrekenen: x en : tot 1000 blz 20-21 11/10 taal: zinnen en zinsdelen blz 16 11/10 taalgebruik: straatnamen blz 14-15 12/10 WO: Welkom in mijn leven! 11/10 Doen : dennenappels, dennennaalden, kastanjes, takken, bladeren verschil in vorm/kleur, bolsters, mos, ...
Wafels verkopen.
Juf Edel stuurde mij deze ochtend pas het nodige materiaal voor de creales van morgen. Probeer mee te brengen, wat er te vinden is.
Er moet mij toch nog iets van het hart. Vandaag weeral moeten vaststellen dat een aantal leerlingen niet in orde zijn met de gemaakte afspraken en taken. Vijf dagen de tijd hebben de kinderen gekregen om de huistaken tot een goed einde te brengen, voor sommigen is dat nog niet voldoende. Kunnen jullie er nog meer op toezien dat alles wordt gemaakt?
Op de speelplaats en in de gangen is er al heel wat verkiezingsmateriaal te vinden. Donderdagmiddag komen de kandidaten hun " Campagne" en programma voorstellen. De kandidaten moeten uiteraard zien, dat ze voldoende voorbereid zijn om iets zinnigs te kunnen meedelen aan de rest van de leerlingen.
Vanmorgen begonnen met een les getallenkennis/hoofdrekenen namelijk een breuk nemen van een getal. Opnieuw een herhaling van uit het derde leerjaar, maar voor sommigen was de opfrissing zeker eens nodig. De huistaak van vandaag zal jullie en mezelf al heel wat wijzer maken. Het taalgedeelte bestond deze keer uit spelling en daar besteedden we toch een aantal minuten. Zodanig dat de taalles verspreid werd over de voor - en namiddag. Gelukkig voor de kinderen werd het harde labeur beloond met een lekker pakje frieten en een drankje. Het ijsje kregen ze tijdens de kleine speeltijd. Spijtig genoeg weeral platte batterijen in het toestel, daarom geen foto's Tijdens de godsdienstles bespraken we het gedeelte van Mozes, dat we al kenden, en luisterden we naar de verschillende dagboeken van de leerlingen omtrent Mozes. Hoe onze vrienden uit het verleden vroeger woonden en welke kledij ze droegen, bespraken we tijdens de WO les. Morgen ben ik niet op school aanwezig ( opnieuw bijscholing) daarom moesten de kinderen zowel donderdag als vrijdag in de agenda noteren. We waren tamelijk laat met het schrijven van de agenda, waardoor sommige(n) misschien niet alles deftig genoteerd of begrepen hebben. Daarom hieronder een korte samenvatting: Agenda: Leren: rekenen: cijferen x, -, + 5/10 lengtematen blz 24-25 10/10 Godsdienst: symbolen 5/10 Doen: rekenen: figuren uitknippen + huistaak 4 9/10 WO: werkkatern blz 11-12 9/10 taal: spelling: blz 8 en blz 12 9/10 Wafels verkopen / maandag vrijaf!!!
Nog even dit, gelieve onze afspraken i.v.m. geldophaling voor de wafels respecteren. Alleen op maandag, woensdag en vrijdag!
Deze ochtend begonnen met het geld van de wafelverkoop op te halen. Dan was het tijd voor de rekenles. Vandaag een les meten en metend rekenen over lengte & snelheid. Het geld ophalen nam toch even wat tijd in beslag, waardoor de rekenles verder doorliep tot na de speeltijd. In de Godsdienstles ging het verhaal van Mozes verder. Ik toonde hen twee prenten die met het vervolg van het verhaal te maken hadden en zij moesten zo afleiden hoe het verhaal verder zou gaan. Nog mochten ze zich eventjes Mozes waanden en in zijn dagboek schrijven. Slotakkoord van deze voormiddag was de lokale verkiezing voor de leerlingenraad. We hadden immers vier kandidaten en we mogen er maar drie hebben. Nadat iedereen haar/zijn stem had mogen uitbrengen werden volgende leerlingen geselecteerd: Jarno, Emile en Nina. Spijtig voor Jobbe, die ook kandidaat was, maar toch leuk dat je hebt willen deelnemen. Agenda: leren: WO: les 5 mijn huis 4/10 cijferen +,-,x
5/10 Godsdienst: Symbolen 5/10 doen: Rekenen: huistaak 3 4/10 toetsen
handtekenen
Morgen geen boterhammen mee naar school, want er worden frietjes gebakken voor vier, vijf en zes.
Deze ochtend was het zover. De MDO's... Voor de leken onder ons multidisciplinair overleg. Tijdens deze momenten worden problemen bij leerlingen besproken en mogelijke oplossingen bedacht. Voor onze kids betekende dit zelfstandig werken aan de opdrachten die de meester voorzien had. Na de voormiddagspeeltijd maakten de kinderen hun toets van breuken, dag 2 van de Ede toets en voorbereiding van de begrijpend lezen toets in de namiddag. De tekst bestond vandaag uit een viertal krantenartikels, waar de kinderen een aantal vragen moesten over oplossen. Zo geschiedde ook in het eerste gedeelte van de namiddag. Nog in dat gedeelte probeerden we het verhaal van Mozes te construeren a.d.h.v. de reeds thuisgeknipte puzzelstukjes. Verder werkten we in de namiddag les 4 van WO af en begonnen we les 5. De directeur heeft de leerlingen ook toegesproken over de jaarlijkse " Wafelverkoop" ten voordele van de zesdeklassers. Mijn klas heeft al een aantal jaren de traditie de best verkopende klas van het vierde te zijn en eigenlijk wil ik deze titel ook dit jaar behouden. Daarom een warme oproep om zoveel mogelijk wafels te verkopen. Heb aan de leerlingen verteld, dat zij het binnen een paar jaar ook leuk zullen vinden als anderen zich voor hen inzetten. Trouwens, ook voor onze klas en de leerlingen hangt er iets aan vast. Zo krijgt de klas die het meeste wafels heeft verkocht, een feestpakket van de directeur met allerlei lekkers. Ook krijgt elke leerling(e) ( behalve die van het zesde) een tombolabiljet( per 10 verkochte pakken), dat ze achteraf kunnen inruilen voor een leuke prijs. Hopelijk steunen jullie ons enthousiasme! Geld kan binnengebracht worden op maandag, woensdag en vrijdag. Het is altijd mogelijk om extra papieren bij te vragen. Agenda: leren: WO: les 5 mijn huis 4/10 cijferen +,-,x
5/10 Godsdienst: Symbolen 5/10 doen: Wafels verkopen toetsen
handtekenen, brief leerlingenraad
Morgen moet de kandidaten voor de leerlingenraad hun strookje aan mij bezorgen. Denken jullie nog eens aan dat blaadje waar al de persoonlijk gegevens opstaan? En wordt dat mij dan zo snel mogelijk bezorgd? Alvast bedankt.
Morgen fruitdag, dus iedereen een gezond tienuurtje!!!
De kinderen begonnen deze ochtend met een herhalingsblaadje over breuken. Ze verbeterden hun huistaak van het weekend en de snellere onder ons, maakten nog werkblaadjes in hun groen of blauw werkblok. Rond kwart voor tien trokken we richting zwembad. Juffrouw Dorien was vandaag op bijscholing, dus werd de les door mezelf gegeven. Wat was ik blij toen we uit de zwemkom vertrokken en alle 23 leerlingen nog aanwezig waren. Niemand verdronken! Het slot van de voormiddag was voor een onaangekondigde toets. Deze toets komt niet op het rapport, maar dient om de hiaten in hun kennis op te sporen. Elke dag zullen de kinderen een deeltje maken. In de namiddag werden de twee aangekondigde toetsen van taal afgenomen en kregen de kinderen uitzonderlijk godsdienst. Onze goede vriend Mozes komt immers te voorschijn. We situeerden Egypte, vertelden over reiservaringen, levenswijzen, ... De kinderen hebben als huistaak het uitknippen van de puzzelstukjes in de werkschrift. Deze zijn in de klas al genummerd en worden in een briefomslag terug mee naar school genomen. De stukjes worden nog niet ingeplakt!!! Er is ook heel wat administratie meegegeven naar huis. Eén van de belangrijkste brieven is het blad waar alle gegevens van jullie gezinssituatie. De bedoeling is dat jullie, de ouders, die gegevens controleren en zo nodig verbeteren. Alleszins worden er handtekeningen onderaan het blad gevraagd als bevestiging. Agenda: leren: rekenen: breuken 2/10 cijferen +,-,x 5/10 Godsdienst: Symbolen 5/10 doen: Godsdienst: puzzelstukjes knippen 2/10 taal: dictee verbeteren 2/10 Brieven, toetsen handtekenen