Gisterenochtend begonnen met een herhaling van alles rond getallenkennis wat we de voorbije weken hebben geleerd. De kinderen werkten hier allemaal zelfstandig aan, om voor zichzelf te ontdekken waar ze nog extra moeten op oefenen. ( In de schrift terug te vinden aan de hand van een kruisje aan de oefening) Na de rekenles was het tijd voor de turnles, die ze deze keer niet van juf Dorien kregen, maar van een stagair. Tijdens het eerste gedeelte van de namiddag hebben we de data afgesproken waarop de leerlingen hun spreekbeurt naar voor brengen. Deze datum moet in principe bij niet vergeten staan, op vrijdag 29 april. Aansluitend kregen de leerlingen nog een niet voorbereide begrijpend lezentoets voor de neus. Het tweede gedeelte stond integraal in teken van het moederdaggeschenk. Verdere informatie verstrekken is dus verboden. Agenda: taak: uitknippen sjabloon 02/05 lessen: wo: tijd voor ons land 02/05 taal: taalbeschouwing 02/05 taalschat 03/05 niet vergeten: kledij schoolfeest (06/05) , toetsenmap, leesmapje
Prettig weekend iedereen,
Meester Joeri
PS En mondjes dicht over het moederdaggeschenkje. Denk eraan : Zien Horen en Zwijgen
Over de voormiddag kan ik kort zijn. Niet dat we ons niet hebben ingezet, maar heel onze voormiddag stond in teken van sport. Het eerste gedeelte bestond uit zwemmen, het tweede gedeelte op inoefenen van het dansje voor het schoolfeest. Na de middagspeeltijd zijn we pas goed op gang gekomen. Eerst hebben de leerlingen zelfstandig de rekenverhalen van blz 70 gemaakt en verbeterd. Ze hebben ook de open boek toets tot een goede einde gebracht en zelfs woordpakket 16 in de spelwegschrift afgewerkt. Het spannendste moment van de dag was uiteraard de bekendmaking van het onderwerp voor de spreekbeurt. Op een aantal enkelingen na, hebben de meeste hun eerste keuze mogen behouden. Agenda: taak: rekenen: ws blz 69 29/04 lessen: WO: tijd voor ons land 2/05 niet vergeten: agenda, materiaal schoolfeest 6/05
Morgennamiddag gaan we ons serieus toeleggen op het maken van ons moederdagcadeau.
Vanmorgen tegen alle tradities in begonnen met WO, daar we toch nog serieus wat afwerkingswerk hadden. De toets verschuift daardoor naar maandag 2 mei, de openboek toets gaat zoals gepland morgen door. Alles wat de kinderen dienen te kennen, is hen verteld. Nadien was er nog een groot belangrijk blok, dat enige duiding verdiende. De leerlingen hebben een brief gekregen met alle opdrachten en afspraken i.v.m. hun spreekbeurt. De spreekbeurt bestaat uit twee delen: - Een schriftelijk gedeelte dat wordt afgegeven op dinsdag 17 mei - De spreekbeurt zelf, uitgevoerd op de afgesproken datum. ( Komt weldra in de agenda!)
Wat het schriftelijk gedeelte betreft, kies je zelf of er getypt of geschreven wordt. Uiteraard is hulp van de ouders toegestaan. De hoofdbrok is het spreken zelf. Daarom mogen de kinderen hun spreekbeurt niet voor zich hebben liggen tijdens het naar voor brengen. Ze mogen enkel een blad met sleutelwoorden hebben. Weet dat een spreekbeurt opgesmukt met didactisch materiaal ( foto's, filmfragmentjes, proevertjes, opdrachtjes voor de luisteraars, ...) heel wat interesse opwekt. Ik had tegen vrijdag gevraagd om twee mogelijke onderwerpen voor de spreekbeurt te bedenken, maar de kids waren zo enthousiast dat ze het morgen al willen doorgeven. Probeer hen te overtuigen om niet altijd de klassieke onderwerpen te gebruiken ( het konijn, de hond, ... ). Er zijn zoveel boeiende onderwerpen om over te spreken.
Afsluiten deden we met een korte herhaling rond bruto-netto-tarra, inkoopprijs-verkoopprijs-winst-verlies, het gemiddelde- verhoudingen. De bedoeling was om ook in onze rekenschrift daar een aantal oefeningen op te maken, maar zover zijn we niet meer geraakt. Deze week zijn wij verantwoordelijk voor de netheid van de speelplaats, dus gingen we vijf minuten voor het belsignaal naar buiten om papiertjes op te rapen.
Agenda: taak: onderwerp spreekbeurt (2 titels) 28/04 brief spreekbeurt laten handtekenen 28/04 lessen: WO: tijd voor ons land 28/04 02/05 niet vergeten: zwemmen, briefje schoolfeest, eierdoos, doos pringles
Na een deugddoende zomervakantie zijn we weer terug met ons dagelijks verslagje. De allereerste activiteit van de ochtend was het veranderen van plaats. Eens iedereen geïnstalleerd konden we aan de rekenles beginnen. Het onderwerp van vandaag was " Rekenen met geldwaarden". Het einde van deze les, bracht ons reeds bij de voormiddagspeeltijd. Toen we in de klas terugkeerden hebben we onze taalschrift onder handen genomen. Een aantal zaken waren nog niet volledig afgewerkt en dienden aangevuld te worden. Na de ontspanning van de middagspeeltijd, kregen de kinderen tijdens de godsdienstles het scheppingsverhaal te horen. De grootste brok van de namiddag was toch wel WO, waar we serieus doorgewerkt hebben in het thema. Zoals ook aan de kinderen vermeld is er donderdag hiervan al een openboek toets gepland. Zitten we nog met een aantal praktische zaken voor het schoolfeest. Aanstaande donderdag hebben we in de 2de blok van de voormiddag extra inoefening voor het schoolfeestdansje. Daarom wordt er gevraagd om tegen donderdag al wat materiaal mee te brengen naar school. De meisjes leggings, bloem voor in het haar en meisjes en jongens bokshandschoenen, badjassen met kap, ... De meisjes kregen ook van juf Dorien de opdracht om de videoclip van Shakira " Waka Waka" nog eens te bekijken.
Een laatste puntje: Morgen krijgen de kinderen uitleg over de datum en over wat we van hen verwachten bij het maken van een spreekbeurt. Ik kan u alvast vertellen dat ze ten laatste vrijdag hun onderwerp moeten doorgeven en dat alle kinderen hun spreekbeurt afgeven op dinsdag 17 mei 2011.
Tip voor WO: Ook al stond het niet in de agenda, lees toch alles van het thema al goed door!