Een aantal dagen in vertraging, maar toch hier het verslag van vrijdag. Grote discussie vrijdagmorgen in het leraarslokaal. Wat gaan we doen? Onmiddellijk vertrekken? De boel afblazen en op latere datum wandelen? In de namiddag vertrekken? ... Na rijp beraad werd er toch overeengekomen om de tocht in de namiddag te laten doorgaan, met als enige beperking geen zoektocht. Gevolg hiervan was dat het namiddagprogramma naar de voormiddag werd verschoven. De kinderen kregen eerst turnles gevolgd door een lesje spelling. Het middagmaal bestond uit lekkere tomatensoep met een stuk brood dat door vele leerlingen goed gesmaakt werd. Achter een woordje van de directeur, waarin bekend gemaakt werd wat de opbrengst was, zijn we dan vertrokken voor een wandeling van ongeveer een 10tal km. De weg lag er niet altijd ideaal bij, maar de sfeer onder ons was geweldig. Na ongeveer een uur en half zijn we op school teruggekeerd. Ondertussen had de directeur kort uitleg gegeven over onze actie aan een journalist van de internetkrant, die van onze klas samen met het andere vierde een foto heeft getrokken. Deze foto's zijn te bezichtigen op http://www.editiepajot.com/regios/19/articles Op mijn beurt wil ik nogmaals iedereen bedanken voor de inzet die getoond werd bij het zoeken van sponsors voor Haïti.
Agenda: taak: / lessen: taal: begrijpend lezen voorbereiden 01/02 rekenen: cm² en dm² 01/02 niet vergeten: leescontract; dinsdag zwemmen
Door het vertrek van de zesdes is er een wijziging in het zwemschema. We gaan nu dinsdagnamiddag zwemmen en dan twee weken niet. Na de krokusvakantie volgen we opnieuw het gewone patroon.
Deze morgen iemand terug, iemand out. De aanwezigheidslijst bleef dus net als de heel week al, steken op 24. Na het ophalen van het sponsorgeld ( onze klas bracht het meeste binnen!!!) werd de huistaak over de cm² & dm² verbeterd en nogmaals besproken. Hierdoor werd het tijdsschema in de war gestuurd en moeten de leerlingen nog een aantal oefeningen van les 5 thuis verder afwerken. De taalles bestond hoofdzakelijk uit het vertellen van twee sprookjes: " De Bremer stadmuzikanten" en " De tovervinger". Beiden werden uitvoerig besproken en worden maandag als begrijpend lezen toets gebruikt. De eerste blok na de middag stond volledig in het teken van godsdienst, meer bepaald het verhaal van "Jona". Via vraag en antwoord werd het verhaal van de profeet "Jona" ontleed. Na de speeltijd werden deze vragen schriftelijk genoteerd in hun mapje. De laatste tien minuten zijn de leerlingen al een stukje aan hun huiswerk mogen beginnen.
Morgen gaan we dus zoals eerder al afgesproken +/- 10 kilometer stappen voor het goede doel. U weet dat de leerlingen tijdens de middag een kommetje soep krijgen met een stuk stokbrood. Uiteraard mag er nog altijd boterhammen worden meegegeven, maar liever niet. ( Sobere maaltijd!) Hou alleszins morgenvroeg ook goed het weer in het oog, dat aangepaste kledij aanwezig is.
Deze ochtend de kopjes geteld en opnieuw twee afwezigen, eentje is er teruggekeerd. De rekenles stond in het teken van de oppervlaktematen. Aanbrengen van de begrippen cm² & dm² d.m.v. het tekenen van een vierkante decimeter en vierkante centimeter. Deze maten herleiden in de vergelijkingstabel en berekenen van de omtrek en de oppervlakte van vlakke figuren. ( Zie huistaak) Na de speeltijd werd de klas in twee gesplitst. Een deel dat bij de zorgjuf vervoegen van persoonsvormen, onderwerp en persoonsvorm en goede zinconstructie ... ging oefenen. Het andere deel van de klas bleef bij mij en voerde dezelfde opdrachten uit. Afsluiter van de voormiddag was de toets van wo rond het thema " De tijd staat nooit stil " Agenda: taak: rekenen: cm² & dm² 28/01 lessen: rekenen cm²& dm² 28/01 niet vergeten: leescontract, sponsoring, schrift gekaft 28/01
Nog enkele algemene weetjes: We hebben al voor 832 euro sponsoringsgeld alleen door onze klas. Fantastisch toch! Nogmaals proficiat! Het oudercontact voor dit rapport zal plaatsvinden in de week na het krokusverlof. Het rapport wordt uiteraard voor de vakantie uitgedeeld.
Zoals verwacht stonden er deze morgen 24 leerlingen op mij te wachten in de rij. Weer een leerlinge gesneuveld aan ziektekiemen. Gelukkig voor deze leerlingen, wordt alles zeer nauwkeurig bijgehouden. Het rekenblok begonnen met het verbeteren van de huistaak omtrent kommagetallen. Deze kommagetallen kwamen ook voor in les 3. Net als op getallen verschillende bewerkingen uitvoeren (-,+,-) , delingen uitvoeren door het deeltal te splitsen, rekenverhalen i.v.m. breuken oplossen en een maalrooster. Enkele oefeningen per onderdeel worden ook verondersteld als huistaak. De taalles bestond uit vergelijkingen van het type " Zo glad als een aal", " Zo sluw als een vos", ... Voorts moesten de kinderen a.d.h.v prenten afleiden over welk sprookje de prent ging. Na de middag stond er een blok tegenwoordige tijd en verleden tijd op het programma, met daar ingebouwd een herhaling op het vinden van de persoonsvorm. Voor spelling stond nogmaals een herhaling van de woorden op -ig en - lijk klaar. Tijdens de W.O. les hadden we het vandaag over Haïti. Wegens tijdsgebrek is er daar nog niet zoveel rondgebeurd. Langs deze weg wil ik iedereen al feliciteren voor de inspanningen die al geleverd zijn voor Haïti. Ik schat dat we al zo rond de 700 euro zitten qua sponsoring en alles is nog niet binnen. Fantastisch dus ! Ik wist dat de meisjes en jongens en hun omringende familieleden en vrienden, ... van 4A een groot hart hadden. Agenda: taak: rekenen: blz 4 oef 3,4 blz 5 oef 6,8 27/01 lessen: wo: de tijd staat nooit stil 27/01 niet vergeten: leescontract, sponsoring, toetsen, kaften ( 28/01)
Deze morgen de week gestart met te zwemmen. Na het zwemmen stond de eerste les uit werkschrift B op het programma. Een eerste deel moesten de leerlingen zelfstandig maken ( dit terwijl ik geld voor sponsoring ophaalde), een tweede deel werd door ons samen opgelost. Door de afwezigheid van de vijfdes, was er vandaag geen niveaulezen ( naar alle waarschijnlijkheid morgen!). Ideaal om verder te werken aan ons knutselwerkje. Woensdag aanstaande wordt het bundeltje van " De tijd staat nooit stil" getoetst, daarom werd er vandaag nog een algemene herhaling van de bundel gemaakt. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen tot op 0,1 26/01 verbeteren oef 2 en 5 26/01 lessen: WO: De tijd staat nooit stil 27/01
niet vergeten: leescontract, kaften ( 28/01 ten laatste), sponsoring