Vanmorgen eens de traditie doorbroken en geen rekenen gegeven voor de de speeltijd, maar wel het vervolg van WO. We vulden onze werkkatern aan ( de regeerperiodes van de koningen aanduiden op de eeuwenband, geboorte - en sterfjaar van de koningen opschrijven en een schema rond de Belgische vorsten aanvullen) Verder werkten ze per twee lees - en invulopdrachten aan. Deze lessen werden verspreid over de hele dag. Er werd immers nog serieus geoefend voor het schoolfeest. De laatste blok van de voormiddag en de eerste blok van de namiddag werden gebruikt voor het oefenen. Afsluiten deden we met gemeenschappelijke afsluiter. Foto's en video- opname zijn terug te vinden op de website van de school. Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-65 22/04 doen: taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 schort, plankje, keukenrol, potje/kommetje, tenniskledij
Vanmorgen begonnen met het verbeteren van een gedeelte van de huistaak en het afwerken van de laatste oefening op het blad. De rest van de les werd er gewerkt rond staartdelingen. A.d.h.v. een aantal klassikale oefeningen kwamen de leerlingen tot een goede schattingsmanier en oplossingswijze(n) voor de staartdelingen. In de werkschrift staan er cijferopdrachten op blz 74 en 75. De opdracht voor thuis is het maken van de staartdelingen op blz 74, uiteraard worden deze opdrachten in potlood gemaakt! Na de voormiddagspeeltijd trokken we naar de turnzaal om te oefenen voor ons dansje van het schoolfeest. De namiddag stond volledig in teken van de geschiedenis van België ( het ontstaan en de koningen). Afsluiten deden we met het zingen van de Brabançonne. Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-60 19/04 doen: rekenen: blz 74 19/04 taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 Belgische kleding
Morgen worden de kinderen verondersteld om in de " Belgische kleuren" naar school te komen. Rood, geel en zwart worden de kleuren morgen. ( Afhankelijk van wat je in de kast hangen hebt!)
Vanochtend begonnen met het verplaatsen van de leerlingen en opnieuw administratie rond de foto's. De kinderen installeerden zich ondertussen op hun nieuwe stek en verbeterden de huistaak van gisteren. De rekenles had vandaag als onderwerp gelijknamige breuken aftrekken. Het traditionele werkblaadje werd klassikaal opgelost, maar de oefeningen in de werkschrift ( blz 73) worden als huistaak gemaakt. In de wo les ging het over hoe België ontstond. De leerlingen waren verwonderd dat België pas in 1830 bestond. Afsluiten deden we met het oefenen van de tekst van de Brabançonne. Onze meisjes en jongens kregen hun aangekondigde leesopdrachten. Deze opdrachten dienen afgewerkt te worden tegen volgende week woensdag ( 24 april) Agenda: leren: WO: Hoe ons land ontstond BB blz 56-60 18/04 doen: rekenen: afwerken blz 73 18/04 taal: opdrachten jeugdboekenweek 24/04 tekening Belgische vlag afwerken 18/04 tennisracket
Vandaag zijn we op uitstap geweest richting Brussel. We bezochten het chocolademuseum en een aantal leuke plaatsen rond de Grote Markt. Hieronder een fotoverslag van deze leerrijke dag " Dit is Belgisch!"
Hopelijk heeft iedereen genoten van de paasvakantie en is iedereen terug klaar om er volop in te vliegen. De leerlingen van de klas gaven mij alleszins toch die indruk! Vandaag was het een zeer hectische dag! Veel gedaan en toch eigenlijk ook niet! Eerst geld opgehaald ( uitstap, foto's, maaltijden en bonnetjes) Ik voelde mij precies een boekhouder! De kinderen maakten ondertussen hun eigen Belgische vlag. Met 5 minuten vertraging kwamen we in het zwembad toe, waar meester Floris onmiddellijk de zwemspieren warm maakte. Ook na de zwemles was er nog even tijd voor administratie, terwijl de kinderen de herhalingsles getallenkennis reeds zelfstandig probeerden op te lossen. Tijdens de middagpauze gingen we ons dansje oefenen voor het schoolfeest ( Het werd tijd!!) Door het intensief oefenen verloren we de tijd uit het oog en was het al snel half twee. Vlug verder werken aan rekenen en toch al een kleine onderdompeling in ons thema. In het kader van het project trekken we morgen richting Brussel, maar vandaag kregen de kinderen toch al wat informatie omtrent chocolade. Ze kregen een aantal teksten, waarbij ze op de achterzijde vraagjes moesten beantwoorden. ( Graag deze teksten nog eens doorlezen tegen morgen!) We probeerden om als " echte" Belgen het volkslied te zingen, doch het internet was ons niet gunstig gezind. Woensdag beter! Agenda: leren: / doen: rekenen: ws blz 71-72 17/04 taal: chocolade 17/04 kledij schoolfeest, tennisracket, foto's (17/04!) rugzakje
Zoals reeds eerder vermeld trekken we morgen richting Brussel. Vertrek is binnen de schooluren en terugkomst eveneens ( afhankelijk van het spoor). Rugzakje met lunchpakket, deftig schoeisel en eventueel een aantal euro(cent)muntjes voor wc bezoek. ( Indien nodig!)