Vanmorgen begonnen met het verder afwerken van de les rekenverhalen, gevolgd door de les meetkunde rond hoeken. Het taalgedeelte vandaag bestond hoofdzakelijk uit spelling, namelijk verenkeling en verdubbeling. U herinnert zich vast nog het bundeltje dat uw kind hieromtrent heeft meegekregen. In de namiddag leerden de kinderen in de godsdienstles over de zeven sacramenten. De leerlingen kwamen tot de vaststelling dat ze met enkele sacramenten reeds in contact kwamen ( eucharistie, doopsel,...) De WO les draaide dan weeral rond de ouders en de beroepen die ze in heden en verleden beoefen(d)en. Afsluiten deden we met het liedje " Naar de haaien". De kinderen kwamen zo voor de eerste keer in contact met het zangtalent van mezelf. Hopelijk hebben er vanavond niet teveel kinderen last van hoofdpijn! Morgen zal ik niet aanwezig zijn op school , wegens bijscholing. Bijgevolg zal er morgenavond ook geen verslagje zijn. leren: WO: de school en mijn ouders bb blz 4-9 en ws blz 1-6 25/09
doen: rekenen: maal - en deeltafels
24/09 taal: verenkeling en verdubbeling 24/09
Alvast een prettig weekend gewenst,
Meester Joeri
Ps Wie raadt wat mijn bijscholing morgen zal zijn?
Een beetje later dan voorzien, maar onvoorziene omstandigheden .... Vanochtend lichtjes anders begonnen dan gewoonte. We hadden immers gereserveerd om ict les te krijgen. Daardoor werd het programma van woensdag aangepast. Zo begonnen we onmiddellijk aan het tweede gedeelte van de herhalingstoets dictee. Deze was net klaar, toen juf Stefanie ons kwam halen voor de computerles ( zie foto's onderaan) Na de speeltijd werkten we verder aan de wo les rond de school en gingen we ook al een kijkje nemen hoe het zat met de beroepen tijdens de geschiedenis. Afsluiten deden we met het oplossen van twee rekenverhalen in de werkschrift. Agenda: leren: WO: de school en mijn ouders bb blz 4-9 en ws blz 1-4 20/09 rekenen: kloklezen 20/09 doen: rekenen: maal - en deeltafels 20/09 toetsen tekenen
Vanmorgen de derde keer dat we het onderdeel "Kloklezen" op het programma staan hadden en opnieuw was de voorziene tijd meer dan nodig. Ik zou nogmaals willen verzoeken om het kloklezen op regelmatige basis te herhalen, ook al zijn we er in de klas niet over bezig. Na de speeltijd was er het taalblok. Dat bestond uit een lesje taalgebruik en een les taalbeschouwing. De les taalgebruik draaide vooral rond het ordenen van woorden ( volgens leeftijd, gewicht, ...) de les taalbeschouwing draaide rond werkwoorden en dan meerbepaald het werkwoord " gaan" in verschillende vormen. In de namiddag bespraken we de symbolen van de school en van de gemeente. Ik vertelde de kinderen over het wapenschild van Ternat en de link met kasteel Kruikenburg. Dat vonden ze natuurlijk geweldig. Tijdens de wo les spraken we over de school van vroeger en nu. Hoe gingen kinderen in de tweede eeuw naar school? Wat gebeurde er in de 19de eeuw? ... zijn een aantal vragen waarop de kinderen antwoord hebben gekregen. Agenda: leren: WO: eeuwenband BB blz 6,7 19/09 rekenen: kloklezen
19/09 doen: toetsen laten tekenen, brief veldloop
Een groot aantal leerlingen was nog niet in orde met het laten handtekenen van de toetsen. Bij sommigen zal dit tegen morgen nog niet in orde gebracht zijn , want heb de taalschriften bij mij om te verbeteren.
Ik ga onmiddellijk de voormiddag samenvatten. Die bestond uit twee grote delen. De les rekenen en de eerste zwemles. De leerlingen begonnen met verschillende taken. Een tiental leerlingen verbeterden hun huistaak blz 12-13, de andere probeerden in hun kladschrift de rekenverhalen op te lossen. Ondertussen haalde ik het geld van de leerlingen op die nog bonnetjes voor warme maaltijden nodig hadden. Rond 9.50 vertrokken we dan richting zwembad. 21 zwemmers en 2 gekwetsten betraden het complex. Juf Dorien had haar handen vol, want het enthousiasme van de kids werkte blijkbaar verlammend voor hun oren. Terug toegekomen op school was het reeds 11.25 en kregen de kinderen nog de kans om even een frisse neus te halen. Van half twaalf tot 10 voor twaalf herhaalden we kloklezen. Deze les werd verdergezet in het eerste gedeelte van de namiddag. Ze kregen het eerste gedeelte van het dictee voor de kiezen. Uit een dertigtal zinnen werden dertig woordjes geplukt en die moesten ze dan opschrijven. Het tweede gedeelte wordt verder in de week afgenomen. Agenda: leren: WO: eeuwenband BB blz 3,4,5 en Ws blz 1,2 18/09 rekenen: kloklezen 17/09 doen: Godsdienst: blz 5 oef 4 18/09 WO: tekening inkleuren 18/09 toetsen laten tekenen
De meeste leerlingen zijn aangesloten bij een vereniging. Ze krijgen vandaag als huistaak om hun logo op te plakken of te tekenen en hierbij wat extra uitleg te geven ( zie werkschrift blz 5) Opgelet enkel oefening vier, de rest wordt in de klas klassikaal gemaakt. Gelieve ook de toetsen te handtekenen ( toetsenmap en taalschrift !)