Beste ouders, Ik ben gisteren iets vergeten te noteren in de agenda. De kinderen zouden vier wasknijpers moeten meebrengen voor de knutselles van maandag!!! Men zegge het voort!!!
Voor de mensen die ongerust werden, alles is in orde met mij. Ik had gewoon woensdag en donderdag niets om over te schrijven. Woensdag hadden de kinderen in de voormiddag LO en Crea en donderdag was ik zelf op bijscholing. Vandaar de afwezigheid van verslagen. Maar hier zijn we er terug mee. Deze ochtend begonnen met NIEUWE leerstof. De kinderen kregen getallen tot 10 000 voorgeschoteld. Ze moesten deze getallen noteren in letters, knippen en plakken, inkleuren, in schema plaatsen, tellen met sprongen en ordenen van klein naar groot en vice versa. Een hele boterham dus, als u dan weet dat ze ook nog in hun werkschrift een blad moesten oplossen... Rond 11 uur 15 waren we allemaal klaar met de oefeningen voor rekenen. Het taalgedeelte dat volgde was iets luchtiger, want hier vulden we een kruiswoordraadsel in, gingen we alfabetisch rangschikken, ... De voormiddag vloog voorbij. In de namiddag begonnen we eerst met de uitleg over niveaulezen. De kinderen die niveau 8 nog niet behaald hebben, lezen tijdens de klastijd twee maal per week een kwartier luidop. Dit doen ze niet alleen, maar met een tutor. ( Dat is een leerling(e) die niveau 9 reeds bereikt heeft). Deze kids hebben ook een leescontract gekregen en moeten elke dag een tiental minuten luidop lezen. Als er thuis voor een leesvriend zou kunnen gezorgd worden? Na elke leesbeurt wordt het contractje getekend als bewijs dat er gelezen werd. De leesbeurten in de klas worden gehandtekend door de tutors. De leerlingen hoeven dan 's avonds thuis niet meer luidop te lezen. Er is ook een brief meegegeven waar alles nog eens duidelijk opstaat, wat wij verwachten van hun eerste taak voor lezen. ( Datum, titel boek, handige tips, ...) Het is de bedoeling dat jullie ( of één van jullie) deze brief handtekenen, zodat wij weten dat jullie op de hoogte zijn!
Verder in de namiddag werkten we les 1 van WO eindelijk af en droegen de kinderen hun gedicht voor. Afsluiten deden we een liedje van Sinterklaas.
Met de toets rekenverhalen of toepassingen in aantocht leek het ons ( de leerkrachten van het vierde) zinvol om kinderen die het wat moeilijker hebben met rekenverhalen, in kleinere groepjes bij juf Stefanie te laten gaan. Hierdoor begonnen we vandaag eerst met taal, begrijpend lezen. Niet op punten deze keer, want het accent lag op de tekst te schematiseren en samen te vatten. Op verschillende manieren werden de tekstblokken samengevat. Voor rekenen werd de klas in twee groepen gedeeld. Een groep bij juf Stefanie, de andere bij mij. Mijn groep kreeg als opdracht om de rekenverhaaltjes te maken per twee ( 1 groepje per 3) . Ze werkten aan de oefeningen in het klad. Toen de overige groep terugkwam werden alle rekenverhalen samen opgelost. In de namiddag gingen we op zoek naar wat mogelijke oorzaken van conflicten zijn en deze noteerden we in de schrift. Opdracht tegen volgende week dinsdag is op zoek gaan naar een krantenartikel, waarin een conflict voorkomt. De dag van vandaag kan dat niet zo moeilijk zijn , denk ik. De WO les rond energie was vrij kort. Dit kwam omdat we nog twee rekenverhalen nog niet hadden afgemaakt. Deze werkten we dan af en na het schrijven van de agenda, las ik hen nog een stukje voor. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 15/11 Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11 doen: Godsdienst: krantenartikel 20/11 toetsen laten tekenen
Bij het bekijken van de toets rekenverhalen stel ik vast dat de meeste oefeningen gelijkaardig zijn aan de oefeningen die we vandaag hebben opgelost. Het lijkt me dan ook logisch, dat deze zeer goed worden ingeoefend. Uiteraard mogen de rekenverhalen uit vorige lessen ook ingeoefend worden. Wat de toetsen tekenen betreft, zou ik willen oproepen om dit toch op regelmatige basis te doen. Ik controleerde deze ochtend en meer dan de helft was niet in orde.
Eerste opdracht voor vandaag was de toets cijferen. De kinderen werden verplicht om hun toets eerst in het klad te maken. (Met potlood of in de kladschrift). Dit met als doel om alles netjes op hun toetsblad te krijgen. Toen de laatste leerling afgaf, klonk het belsignaal voor de speeltijd. Het taalblok had als onderwerp " Het onderwerp". De kinderen oefenden deze grammatica in het werkschrift. Verder bereidden we de les begrijpend lezen voor tegen morgen. De titel van deze non -fictie tekst heet " Winkelen". De leerlingen hebben deze tekst niet mee naar huis, omdat er morgen geen toets is rond de tekst. In de namiddag stond er godsdienst op het programma. Het nieuwe thema ' Conflicten' werd ingeleid met een tekst, waarin er verschillende conflicten ontstaan ( op school, thuis, ...) De kinderen kregen hierrond verschillende activiteiten uit te voeren zoals ' Waaraan ze denken bij conflicten?' of 'Waar vinden conflicten plaats?' Na de namiddagspeeltijd mochten de kids nog even verder werken aan hun alfabetisch rangschikken of het bundeltje al verbeteren met de correctiesleutel. We bleven ook even stilstaan bij het maandthema " Beeldknap" in de agenda. Er stonden een aantal optische illusies te kijk in de agenda en dat vonden de kinderen geweldig. Afsluiten deden we met het aanleren van een nieuw sinterklaasliedje. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 15/11 WO: les 1 " Kan ik nog spelen?" 13/11 Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11 doen: taal: alfabetisch rangschikken 13/11