Tweede maal vanavond dat ik het verslagje schrijf Bij het vorige verslagje juist klaar met typen en error! Alles kwijt! Tweede poging dus! De les rekenen ging vandaag over rekenverhalen met als onderwerp ' Winst en verlies'. We zochten samen naar de gegevens, noteerden de bewerkingen en schreven zelfs een antwoordzin. Enkel uitrekenen moesten onze kids nog zelf doen, net als het resultaat noteren in de antwoordzin. Controleren en eventueel verbeteren deden ze met de correctiesleutel. De taalles ging over de niet gegeven spellingsles van gisteren! Daar was serieus wat werk aan! Na de middag kregen we bezoek van verschillende monsters. Gelukkig voor ons, enkel hun tekeningen. De leerlingen presenteerden hun griezel aan de rest van de klas. Alle leerlingen kwamen nog niet aan bod, maar maandag wordt er verder gepresenteerd. Het laatste stuk van de namiddag waren onze kids in de goede handen van meester Floris. Agenda: taal: thema 3 dictee 03/12 WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 rekenen: de millimeter 02/12 doen: taal: bloontaak 02/12 toetsen tekenen, zwemmen
Deze ochtend er onmiddellijk ingevlogen met de les rond de millimeter. We waren zo goed op dreef, dat we ook de les rond gelijkvormigheid en gelijk van vorm en grootte erbij hebben genomen. In tussentijd toetsen we het dictee en gingen we snoezelen in de klas. Voor verdere uitleg rond het "snoezelen" verwijs ik vriendelijk naar uw dochter/zoon. Ze hebben het zelf mogen ervaren Laatste wapenfeit voor de middag was de open boek toets van WO. Deze was reeds verbeterd deze middag, maar ben vergeten uit te delen. Na de middag kwam de gesloten boek toets van WO. De rest van de namiddag ging het over het nieuwe WO thema ' Machtig krachtig' waar speelgoed centraal stond. Agenda: leren: WO: focusthema 4 " Machtig krachtig" bb blz 44-46 03/12 doen: taal: Mijn monstertje 29/11 Bloontaak 2/12 toetsen tekenen
Vanochtend begonnen met de toets hoofdrekenen + en - tot 10 000. Sommige leerlingen hadden hier wel wat tijd voor nodig en aangezien we dan toch aan het toetsen waren, kregen de kinderen een toets luisteren en lezen erbij. Er was wel wat werk aan beider toetsen zodat de laatste letter van de toets lezen pas geschreven werd twintig minuten voor het eindigen van de voormiddag. Net genoeg tijd om met hen de brief rond 'lezen' te overlopen. In de brief staat er kort uitgelegd wat we de komende maanden gaan uitvoeren in verband met technisch lezen en de leesopdracht van nu. De kinderen worden verondersteld een (favoriet?) boek te lezen en hierrond een schatkoffer te maken, die ze dan op latere datum gaan voorstellen aan de klas. De bedoeling is de klasgenootjes proberen warm te maken om dat boek te gaan lezen. Verdere details vindt u op de brief. De kinderen kregen van mij wel de opdracht om hun brief te laten handtekenen. Gelieve dit dan ook te doen! Agenda: Taal: thema 3 spelling dictee les 3-4 28/11 WO: Focusthema 5 open - en gesloten boektoets 28/11 Doen: taal: Mijn monster 29/11 taal: Brief lezen laten handtekenen 28/11 Badhanddoek/strandlaken, favoriet speelgoed. Toets handtekenen
De boekjes voor technisch lezen worden morgen pas uitgedeeld, wegens te weinig tijd vandaag. Wat het favoriete speelgoed betreft, als leerlingen dit niet mogen meenemen naar school, mag een foto of afbeelding ook als alternatief meegebracht worden.
Vanochtend begonnen met de toets van een breuk nemen van een getal tot 10 000 en de les cijferend vermenigvuldigen tot 10 000. We werkten vandaag verder door ( ook tijdens de speeltijd) omwille van de brandoefening. De speeltijd werd nadien gegeven. Na de speeltijd herhaalden we de verkleinwoorden en de lidwoorden in ons taalboek a.d.h.v. verschillende oefeningen. Voor de middag begonnen we aan de laatste leestekst " Tijd voor ons land" rond de kattenstoet te Ieper. De herhalingsopdrachten waren voor na de middag. Afsluiten deden we met de laatste les spelling van thema 3. In deze les stonden woorden eindigend op - ig centraal. Agenda: Leren: Rekenen: optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema
5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4
28/11 doen: Muzo: tekening afwerken 27/11 Taal: Mijn monstertje
29/11 rekenen: huistaak 9 27/11
Toets tekenen.
Onze klas heeft de meeste wafels verkocht van alle vierdes. De directeur heeft ons daarom beloond met een verrassingspakket met hapjes en tapjes. We bespreken later nog wanneer we al dat lekkers gaan opsmullen. Alleszins dikke proficiat aan iedereen die zich heeft ingezet!!!
Deze morgen begonnen met hoofdrekenen, vermenigvuldigen tot 10 000. Eerst een werkblaadje dat klassikaal wordt gemaakt ( met mogelijke oplossingsmethodes), nadien werkten de leerlingen in hun werkschrift. Tijdens het rondlopen stelde ik vast dat er een aantal leerlingen het rekenen onvoldoende onder de knie hadden. Daarom kregen ze een huistaak rond het vermenigvuldigen tot 10 000( groen of blauw blaadje blz 41) Na de speeltijd was het tijd voor " dramatiek". De leerlingen stelden immers, samen met hun groepje, hun toneelstukje voor. ( zie foto's onderaan). In de namiddag maakten ze allemaal prachtige pompoenen ( Sommigen hebben hun pompoen nog niet mee naar huis, wegens verf nog niet droog of moeilijk om mee te nemen vandaag!) bij juf Edel. Ook in de laatste blok moesten ze creatief te werk . Ze kregen van mij de opdracht om een monster te ontwikkelen. Dit monster moet een naam hebben, een bepaalde taak uitvoeren, een attribuut met zich meedragen, ... Ze mochten hun monster ook tekenend voorstellen. Opdracht tegen vrijdag is hun monster komen presenteren aan de klas, rekening houdend met de afgesproken criteria. Daarop zullen ze gequoteerd worden. Agenda: Leren: Rekenen: breuk nemen van een getal tot 10 000 26/11 optellen en aftrekken tot 10 000 27/11 WO: Focusthema 5 open en gesloten boek toets 28/11 Taal: thema 3 spelling : dictee les 3-4 28/11 doen: Muzo: tekening afwerken
27/11 Taal: Mijn monstertje 29/11 rekenen: blauw/groen blaadje blz 41 26/11
Toets tekenen.
Er staat vandaag heel wat opdrachten en lessen in de agenda, maar deze zijn verspreid over de week. Het is de bedoeling dat de kinderen zich gaan plannen.