Deze ochtend begonnen met een serieuze zoektocht naar twee taalsignaalschriften. Blijkbaar zijn er dieven in de klas, want twee schriften zijn verdwenen. We hebben de klas ondersteboven gedraaid, maar niets gevonden. Hopelijk komen deze schriften zeer snel terecht, want het is zeer vervelend. Na deze zoektocht hebben we de laatste hand gelegd aan onze eerste wiskundeschrift (op enkele oefeningen na). Vervolgens kregen de leerlingen een toets waarbij alles wat ze voor taal moesten leren verwerkt zat. Dat wil zeggen stam van de werkwoorden weergeven, de juiste vorm in de zin plaatsen en onderwerp en persoonsvorm aanduiden. Alvorens het middagmaal werd geserveerd kregen de leerlingen een leuk versje van A.M.G. Schmidt te horen. De leerlingen worden verondersteld dit gedichtje naar voor te brengen op donderdag 21 januari. Ze doen dit per twee. Vrijdagnamiddag eerste lesblok is altijd lichamelijke opvoeding. Vandaag onder de leiding van meester Robin, want juf Dorien was ziek. Als afsluiter van de dag, hebben de leerlingen geknutseld. Het is te zeggen de voorbereidingen getroffen van een volgend werk en verder afgesproken hoe ze hun gedicht naar voor gaan brengen. Agenda:
We zitten ondertussen met onze school al aan zeven pootjes voor de dopjes. Eén pootje komt overeen met 100 kg , dus dat is al niet zo slecht he. Het dopjesteam kwam vandaag in actie om de verzamelde dopjes in de bestelwagen te laden. De reporter ter plaatse heeft daar uiteraard beeldmateriaal van. Tot maandag en prettig weekend, Groetjes meester Joeri
Een beetje later dan gewoonlijk, maar omstandigheden hebben daar toe geleid. Heb nog wat verbeterwerk liggen, dus zal het zeer kort houden. Deze morgen begonnen met het afwerken van les 10. De leerlingen hadden vergelijkingstabellen goed geoefend, waardoor dit allemaal zeer vlot vooruit ging. Als extra inoefening hebben we een aantal oefeningen opengelaten zodat ze thuis verder kunnen inoefenen. Na de speeltijd hebben we twee toetsen gedaan. Alletwee in het taalgebied. Eentje luisteren en een aangekondigde begrijpend lezen toets. Na de middag is er een stevige herhaling gegeven van het correct vervoegen van werkwoorden. Dan was het tijd voor de wissel, de leerlingen van mijn klas trokken bij juffrouw Veerle voor een leuke zangstonde. Als afsluiter van de dag is het eerste werkblad van het godsdienstthema gemaakt en werd er voorgelezen uit het boek ' De GVR' van Roald Dahl.
Van bij het begin zijn we er vandaag keihard ingevlogen. Op hun nuchtere maag onmiddellijk een dictee over thema 4. (Inderdaad onaangekondigd) gevolgd door een rekenles over de Omtrek. Eens de speeltijd voorbij, stond de aangekondigde toets meetkunde ( ruit,vierkant en rechthoek) geprogrammeerd. Nog voor de leerlingen konden ademen lag ook de nieuwe begrijpend lezentekst voor hun neus. Ondertussen had ik de leerlingen ook uitgelegd wat ik verwacht van de toets van onderwerp en persoonsvorm. Zoals in eerder bericht gemeld, zolang de leerlingen niet minstens 9.5 halen blijven we over dit onderwerp toetsen. De puntenbeoordeling werkt als volgt. De beste score zal bewaard worden en bij de rapportcijfers geteld. Als ze meer dan drie toetsen nodig hebben om een goede score te halen, wordt wel het gemiddelde genomen. Dit gezegd zijnde, stond het namiddagprogramma al voor de deur. Tijdens de godsdienstles werd er uitvoerig gesproken over de themaprent en ook het aansluitende verhaal kon op veel speeksel rekenen. Na de godsdienstles werd de leestekst begrijpend lezen nog even hernomen. Tot slot stond het vervolg van ons wo bundeltje op het programma. Afsluiter was een klassieker; Een Duupjesverhaal!
Agenda: taak: taal: Tekst ' De benzinepomp' voorbereiden 14/01 lessen: taal: dictee woordpakket 9 13/01 onderwerp en persoonsvorm 13/01 WO: de tijd staat nooit stil 13/01 niet vergeten: leescontract
WO is het doorlezen van de bundel tot waar we gekomen zijn.
Een maandag in de zwemweek is voor mij altijd plezant. Dan moet ik weinig typen Deze ochtend de kopjes geteld en vastgesteld dat we niet compleet waren. 2 Leerlingen moesten verstek geven voor vandaag. In het zwembad heeft juf Dorien een heel lesuur lesgegeven in het diepe water. Achteraf was de juf zeer tevreden over jullie kids. Na de speeltijd hebben we les 8 van rekenen aangepakt en dit verspreidt over de dag. De middagspeeltijd was voor velen het signaal om elkaar een uur lang te bekogelen met sneeuwballen en andere sneeuw. Niveaulezen gevolgd door het vervolg van les 8, agenda schrijven en verder werken aan het wo thema: " De tijd staat nooit stil" en de namiddag was gepasseerd. Zou bijna vergeten dat we ook nog een toets gedaan hebben over persoonsvorm en onderwerp. Ben wel van plan van zolang niet iedereen tien op tien haalt, deze toets te herhalen. Agenda: taak: rekenen: blz 76 oef 4-5 12/01 blz 77 oef 8-9 12/01 lessen: rekenen: rechthoek,ruit, vierkant 12/01 taal: dictee woordpakket 9 13/01 niet vergeten: leescontract
Voorts niets speciaal te melden. Tot morgen dus. Groetjes meester Joeri