Na een drukke vrijdag kunnen we terug wat stoom aflaten tot woensdag. Lees hieronder maar wat er allemaal gebeurde vandaag. We begonnen de lesdag met de spreekbeurt van Wannes over zijn instrument " De klarinet". Vervolgens werden de staartdeeloefeningen gemaakt en verbeterd. ( Indien niet klaar, thuis verder afwerken en verbeteren met de correctiesleutel) Na de kleine speeltijd werkten we in de taalschrift rond de begrijpend lezentekst " Een recordtijd hoort in de krant" en werkten we verder in de taalschatles rond de soorten, de mensen die er aan werken en de verschillende rubrieken van de krant. Deze les was nog niet helemaal af, dus in de namiddag, na de spreekbeurten van Thomas en Anthony, werkten we hier aan verder. In de WO - les werkten we keihard verder aan het thema van de Vlaamse provincies. Naarmate het eindsignaal naderde, verslapte de aandacht in de klas. ( Wat normaal is natuurlijk!) Na het schrijven van de agenda, kregen de kinderen hun rapport. Algemeen gezien heeft iedereen goed gewerkt. Ieder moet individueel zien of zij of hij een tandje moet bijsteken! Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: mijn dagboek 02/05 rekenen: blz 74-75 verbeteren 02/05 wo: de Vlaamse provincies 02/05 lessen: WO: de Vlaamse provincies 02/05 niet vergeten: lezen,
kledij schoolfeest, rapport
Graag tegen volgende week woensdag het rapport gehandtekend terug naar de klas meebrengen.
Deze morgen gestart met de drie spreekbeurten achter elkaar. Respectievelijk Dina, Johanna en Simon passeerden de revue. De andere leerlingen werden getrakteerd op enkele grepen van Dina, het " Zwarte Gat" van Johanna en de niet zo goedziende mol van Simon. Aansluitend kregen de kinderen hun huistaak en toets van breuken terug. De beide blaadjes werden besproken op fouten en oplossingen. Het tweede deel van de voormiddag oefenden ze hun nummertje van het schoolfeest samen met de turnleerkrachten. Ik wil via deze weg oproepen om er tegen volgende week voor te zorgen, dat de kledij op school aanwezig is en eventuele gadgets. In de namiddag werkten we onze rekenles af. Deze keer ging het over delen tot op 0,01 al cijferend. De kinderen gaven de indruk hier goed mee weg te zijn. Morgen maken we de oefeningen in de werkschrift en zullen we snel weten of het gekend is of niet. Het laatste gedeelte van de dag is het op donderdag niveaulezen en ook nu was het niet anders. We moeten spijtig genoeg vaststellen, dat er regelmatig boeken of mapjes thuis worden vergeten. Gelieve hier in de toekomst ook op te letten. Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: mijn dagboek
02/05 taal: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 27/04 lessen: WO: de Vlaamse
provincies 27/04 rekenen: staartdelingen tot op 0,01
27/04 niet vergeten: toetsen, lezen, foto's, spreekbeurten, agenda, kledij schoolfeest
Morgen beginnen we stilaan te werken aan ons moederdaggeschenkje en wordt het rapport uitgedeeld! Spannend!!!!
Vanmorgen begonnen met de administratie van de foto's. Nog steeds zijn er enkele kinderen waarbij alles nog niet in orde is, gelieve dit morgen allemaal in orde te hebben. Na de controle van de toetsenmappen kon ik alleen maar vaststellen dat vele leerlingen niet in orde waren. Het stond nochtans uitdrukkelijk vermeld in de agenda. De leerlingen krijgen hiervoor onder hun voeten, terwijl het niet altijd aan hen ligt. Mag ik vragen om in de toekomst hier meer aandacht aan te besteden? Alvast bedankt.
We begonnen vandaag met de les godsdienst. In deze les stond de schepping en de levensadem centraal. A.d.h.v. een gedicht vergeleken we het Joods scheppingsverhaal, spraken we over Jozef en Mozes en in een gesprek over leven en dood kwamen we bij Ezechiël. Na de kleine speeltijd kregen de kinderen een lesje bewerkingen met als onderwerp gelijknamige breuken aftrekken. Zoals gewoonlijk kregen onze kids eerst een instructieblaadje en werd er achteraf in de werkschrift klassikaal ingeoefend. In de WO - les gingen we in de verschillende Vlaamse provincies op zoek naar belangrijke water - en verkeerswegen. Nadien bespraken we de verdeling in ons land ( 10 provincies) en met de hulp van de windroos situeerden we de Vlaamse provincies vertrekkend uit Vlaams - Brabant. Ook de provinciehoofdsteden kwamen aan bod, maar door een gebrek aan concentratie en aandacht werd de les stopgezet. Gevolg: Tegen morgen moeten ze de Vlaamse provincies en hun provinciehoofdsteden uit het hoofd kennen. Een aantal kinderen zullen mondeling ondervraagd worden!
Vanochtend 10 minuten te laat op school na een 1 uur en 10 minuten onderweg te zijn. Oorzaak een ongeval op de buitenring ter hoogte van Jette. De laatste update die ik hoorde toen ik op school arriveerde was file van in BERTEM tot Jette! Ik denk dat er vandaag veel mensen te laat op hun werk zijn gekomen. Dit voorval betekende niet, dat we er niet keihard gingen invliegen. We begonnen met de tekst rond het gebit. Eerst kwam iedereen aan bod om hier een stukje van te lezen, verder in de les leerden we de tekstjes samen te vatten en te schematiseren. Na de kleine speeltijd kregen onze kids een lesje taalbeschouwing waarin verschillende telefoongesprekken te beluisteren waren en zij moesten zender- boodschap - ontvanger ontdekken. Aansluitend kregen de kinderen dan de toets breuken vergelijken en ordenen en werden de oefeningen van de herhalingsles getallenkennis ( binnenkort grote toets!) overlopen. Deze oefeningen werden na de middag verdergemaakt. In de godsdienstles gingen we verder rond " Levensadem". De kinderen kregen een dagboek te horen van een meisje dat op scoutskamp geweest was. Binnen haar verhaal kwamen er geregeld begrippen rond 'adem' en 'lucht' te voorschijn. ( zowel letterlijk als figuurlijk) Tenslotte kregen de kinderen a.d.h.v. foto's een overzicht van de verschillende waterwegen en verkeerwegen in ons land. Ze leerden eveneens dat een kanaal werd aangelegd door mensen en een rivier een natuurlijke ontwikkeling is. Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: mijn dagboek 02/05 lessen: WO: de waterwegen (lezen) 25/04 niet vergeten: toetsen, lezen, foto's
Deze morgen begonnen met de C- klas op te splitsen wegens een bijscholing van juffrouw Karen. Juffrouw Veerle en ikzelf verdeelden de leerlingen juist in de helft. De eerste opdracht voor mijn leerlingen was de zwemles. De kinderen werden door juf Dorien getoetst. Eens terug gingen we aan de slag in onze rekenschrift. Een lesje meetkunde, meer bepaald driehoeken tekenen, stond op het programma. Nadien werd mijn groep opgesplitst. Mijn leerlingen werkten een herhaling cijferen tot op 0,01 af, de leerlingen van juf Karen kregen van mij les over gelijknamige breuken optellen. Na de middag was de juf terug en werkten we ieder in de eigen klas. Tijdens de taalles herhaalden we nogmaals de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd en werkten we opnieuw één blaadje af. Als voortaak voor morgen, moesten de leerlingen ook een tekst lezen over het gebit. De toets van rekenen passeerde ook de revue. Het laatste gedeelte van de namiddag was vooral een "Spreek" uur. De kinderen kwamen hun gedicht voordragen en Ryan werkt ook zijn spreekbeurt af. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: rekenen: breuken ordenen en vergelijken 24/04 taal: lezen van tekst over het gebit 24/04 niet vergeten: toetsen, lezen
Geen foto's vandaag, want was mijn fototoestel thuis vergeten