Gisterenochtend meetkundeles over punten, lijnen en andere diagonalen. Na een uitgebreide klassikale uitleg, gingen de kinderen zelf aan de slag in hun werkschrift. Zoals gewoonlijk nam juffrouw Dorien van mij over na de speeltijd. De volledige namiddag is opgegaan aan het verdelen van de blauwe/groene blaadjes en het nieuwe WO thema. Heb de indruk dat de kinderen dit wel een zeer aangenaam thema vinden. Uw kind heeft ook een brief mee waarbij u vriendelijk wordt uitgenodigd om naar het jaarlijks toneel te komen kijken. Ikzelf heb al jarenlang de traditie om met de leerlingen van mijn klas ( diegene die mogen, willen en kunnen) op vrijdagavond het toneel te gaan bekijken. De laatste jaren speelt mijn collega( juf Veerle) steeds mee en vormt dit natuurlijk een extra argument om te gaan kijken. Dit jaar zou ik graag op vrijdag 18 februari gaan met de kinderen van de klas. Het werkt als volgt: De kinderen zorgen zelf voor hun kaart, ik zorg voor de reservatie van de twee eerste rijen. Wil wel eventjes benadrukken, dat ik alleen voor de kinderen reserveer en niet voor eventueel geïnteresseerde ouders. Hopelijk mogen ze van jullie mee gaan kijken, want ze waren allemaal zeer enthousiast. Agenda: taak: rekenen: blauwe- groene blaadjes 17/01 lessen: rekenen: zie dit leer ik mapje 17/01 niet vergeten: leesmapje, Brief, Zwemmen
Maandag éénmalig zwemmen voor ons. Dus iedereen zijn/haar zwemgerief mee !!!
Op deze druilerige woensdag begonnen met de kinderen in groepjes van 2 blz 3 van hun werkschrift te laten verbeteren a.d.h.v. een correctiesleutel. U denkt waarschijnlijk : " Goed gezien van die meester, dan moet hij minder verbeteren!" Dit is echter niet het geval. De kinderen kregen als opdracht mee dat ze eerst naar elkaars uitkomsten moesten kijken. Wanneer één van de twee een foute uitkomst had, dan legde de andere leerling(e) ,die de oefening wel juist had, de oplossingswijze uit. Ze nemen namelijk soms sneller iets aan van "soortgenoten" dan van de leerkracht. Nadien hebben we al cijferend alle hoofdbewerkingen herhaald en de huistaak voor vandaag uitgelegd. Voor spelling hebben we woordpakket 9 aangepakt en dat kostte ons veel tijd en energie. Enerzijds was er de nieuwe leerlinge die nog nooit gewerkt had met de spelwegmethode ( toch niet eenvoudig om zomaar in te vallen...) en anderzijds was de leerstofhoeveelheid tamelijk groot. Gevolg er restte ons van de voormiddag nog een tiental minuten om aan WO te beginnen en dat was toch ietske te weinig. Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 4-5 14/01 Kom op tijd!!! les: rekenen: vier hoofdbewerkingen 14/01 niet vergeten: leesmapje, brieven, enquête
Graag de enquête volledig ingevuld tegen ten laatste 20 januari.
Het voordeel van de sleutelbeenbreuk is dat ik momenteel niet kan gaan fitnessen, hierdoor wordt de weblog veel vroeger op de avond geschreven. En dat is goed voor jullie he! Deze ochtend een klein vreugdesprongetje gedaan omdat de volledige klas aanwezig! ( Zeer lang geleden!) We zijn er dan ook onmiddellijk ingevlogen met rekenen. Ik had opnieuw een werkblaadje gemaakt, waar de leerlingen de instructie op konden noteren. De les zelf was een herhalingsles rond de vier hoofdbewerkingen ( x,+,- en :) tot 10 000. De oefeningen in de schrift waren niet van de poes, want daar hebben ze toch een tijdje aangewerkt. Pas na het rekengebeuren, konden we aan de toetsen beginnen. Ja, inderdaad toetsen! Eentje voor begrijpend lezen en ééntje voor luisteren. Eens de druilige middagspeeltijd voorbij, gingen we aan het filosoferen. Wat is " Goed"? Wat is "Kwaad"? Snel werd het voor de leerlingen duidelijk dat het niet allemaal zo zwart - wit is. WO bestond enkel uit het geven van een voortaak ( werken sinds kort met nieuwe methode en nog geen werkschriften geleverd!) en het uitleggen waarover we de komende lessen gaan leren (speelgoed!) Na het schrijven van de agenda, stond er nog MUZo geprogrammeerd. Eén van de onderdelen hiervan is drama. De kinderen gingen per twee ( één groepje per drie) een bepaalde situatie naspelen. ( verko(o)p(st)er komt zaken verkopen aan de voordeur...) Foto's van de inoefening hiervan, vind je onderaan. Agenda: taak: rekenen: zie werkblaadje 12/01 WO: speelgoed 12/01 lessen: rekenen: de 4 hoofdbewerkingen 12/01 niet vergeten: leesmapje, brief ( zie ook bijlage blog !)
Donderdag gaan we al op uitstap, voor verdere informatie verwijs ik naar de brief in bijlage of schooltas.
De nieuwsgierigen onder ons kunnen al een kijkje nemen op www.mot.be
Eerst en vooral aan iedereen een prettig 2011 gewenst met een goede gezondheid en alle dromen mogen gerealiseerd worden. Wat mezelf betreft, ben ik uiteraard harstikke blij dat ik opnieuw voor de klas kan staan. Ook al ben ik nog geen 100 procent. Nog een verrassing deze ochtend, we krijgen er in de klas nog een leerlinge bij. Eline komt onze klas versterken... Welkom Eline!!!! Na het kennismaken en bijpraten was het tijd om de rekenles te starten. Door het uitvoerige tateren liep de rekenles langer uit dan gepland, zodat we nog juist voor de middag onze tekst begrijpend lezen konden voorbereiden. Na de welgekomen middagpauze gingen we verder op ons taalelan. Nu werd er woordenschat omtrent " Wonen" aangeleerd. Voor godsdienst sneden we het onderwerp " Gewetensvol handelen" aan. Afsluiter van de maandag, traditiegetrouw niveaulezen. De kinderen kregen nog hun adventschocolaatjes en dan was het tijd om naar huis te gaan.
Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 1 en 2 (oef 6) niet. 11/01 lessen: taal: " Wonen en wonen is twee" 11/01 rekenen: getalstructuren 11/01 niet vergeten: leesmapje
Voila, we zijn weer vertrokken. Hopelijk voor iedereen met veel succes!!! Groetjes en tot morgen,