Vanmorgen begonnen met het verder afwerken van de toets cijferen. Sommige leerlingen hadden hier nog serieus wat tijd voor nodig. ( Sommige(n) zelf tot een stuk in de kleine speeltijd!) Na de speeltijd was het tijd voor meester Floris. Het namiddagprogramma was op voorhand al gekend, want het was bingo namiddag. Alle leerlingen van vier, vijf en zes gingen op zoek naar de eeuwige " bingo" roem. Ondertussen werd ook het bedrag dat bijeengespaard was aan de " bezieler" van het project uitgereikt. Een mooie cheque van 2500 euro. Aan allen bedankt voor de bijdrage(s)! Leuk voor ons, was dat Luna Parys haar bingokaart volledig vol was. De eerste prijs dus, een prachtige knuffelbeer! Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning zwemmen, oudercontact: ja/neen: uur?
Afsluiten doe ik met een zeer zure oprisping. Het begon gisteren al... We hadden afgesproken dat alle leerlingen om 16 uur op de afgesproken plaats moesten aanwezig zijn. Een vijftal leerlingen van de klas had zich daar niet aangehouden. Een enkeling kwam om 16.15 toe, de anderen zelfs 16.30. Er waren misschien "verzachtende" omstandigheden ( zoeken naar een verloren rugzak!), maar toch... Wat er vandaag gebeurd is, is mogelijk nog erger... Er werden twee portemonnees gestolen in de klas!!! Achteraf vinden we deze portemonnees verstopt in onze klas achter de radiator... LEEG! In beide geldbeugels zaten enkele euro's, maar stelen is stelen! Gedurende het schooljaar verdwenen regelmatig stiften, potloden, balpennen, koekjes, drankjes, ... maar dit slaat alles! Dit is echt met voorbedachte rade te werk gaan! Ik heb de kinderen toegesproken en vriendelijk gevraagd om het " verdwenen" geld graag terug te bezorgen. U denkt waarschijnlijk, dat het ook leerlingen van andere klassen kunnen zijn ... en dat kan, maar ik vrees dat we in eigen klas zullen moeten zoeken. Het ontgoochelt mij echt enorm dat mensen die een heel schooljaar "samen"leven, mekaar niet kunnen vertrouwen. Zou u, mama of papa, eens dochter/zoonlief aan de tand willen voelen over dit voorval? Niemand krijgt onder zijn/haar voeten, zou gewoon graag hebben dat het geld terug bij de eigenaars komt. Hopelijk duurt eerlijkheid het langst.
Enfin, dit moest mij toch even van het hart! Nog twee keer leren en de riem gaat eraf!!! Succes ermee alllemaal!!!
Deze ochtend begonnen de leerlingen de voormiddag bij juffrouw Edel, waar ze hun vakantieverwachtingen in tekening mochten omzetten. Ondertussen deed ik de administratieve taken ( schoolreis, hotdogs, ...) en verbeterde de toetsen van taalgebruik. Na de speeltijd was het onmiddellijk alle hens aan dek. De kinderen moesten het dictee van thema 16 opschrijven, hun agenda inschrijven en tenslotte de toets cijferen oplossen. Een opdracht die voor vele leerlingen meer tijd vroeg, dan ze hadden. Daarom mogen de leerlingen vrijdagvoormiddag verder werken aan de toets cijferen. Morgen zijn we op schoolreis. Iedereen moet om 7.45 op de parking van het zwembad zijn. Hier spreken we ook af bij onze terugkomst ( +/- 17.30) Rugzakje mee, goede stapschoenen, een regenvestje en een goed humeur zijn het benodigde materiaal voor morgen. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning schoolreis, rugzak, toetsen laten tekenen.
Er zijn ook nog een aantal leerlingen die hotdog en/of ijsje besteld hebben, maar nog niet betaald. Gelieve dit vrijdag zeker mee naar school te brengen.
Deze warme dag begonnen met het oplossen van de toets hoofdrekenen. De kinderen werden vriendelijk gevraagd om toch de nodige tussenstappen te noteren bij het berekenen van hun uitkomsten. Hopelijk hebben ze zich hieraan gehouden. Er werd gewerkt tot aan de speeltijd, hoewel sommige(n) reeds op 40 minuten klaar waren. Na de speeltijd kregen de leerlingen hun taalschattoetsen van gisteren terug. Een aantal leerlingen had zich blijkbaar niet de moeite genomen om deze toetsen "grondig" in te studeren. Met alle gevolgen nadien! Ook de bladzijden die tegen vandaag moesten geleerd worden, werden opgesplitst in twee toetsen. De middagspeeltijd duurde door het goede weer langer dan voorzien, maar eens binnen en opnieuw voldoende vocht te hebben ingenomen vlogen we er opnieuw in. De begrijpend lezen les voor vandaag moest niet voorbereid worden, dus maakten we de voorbereiding samen. De tekst ging over het ontstaan van de strips en striptekenaar Herge. Eens onze werkschrift was ingevuld, gingen we nog een aantal filmpjes bekijken over striptekenaars op de computer. Ons laatste wapenfeit van de dag was een zangstonde voor ... ssstttt!!! Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie
toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning toetsen
laten tekenen, brieven schoolreis & bingonamiddag.
MORGEN graag alle betalingen binnen alstublieft!!!
De werkweek gestart met de toets getallenkennis. De kinderen mochten hieraan werken tot aan de speeltijd en dat tijdschema was voor iedereen voldoende. Ook de resultaten gingen erop vooruit, want slechts een zevental scoorde onder de zeven op tien. Hopelijk krijgen we dat aantal morgen tijdens de toets hoofdrekenen nog meer naar beneden. Na de speeltijd was het taalgebruik dat de klok sloeg. De bladzijden die de kinderen moesten leren tegen vandaag, sommigen hadden dit gewoon vergeten !!! werden in twee toetsen opgesplitst. De resterende tijd in de voormiddag ging naar contract - en hoekenwerk. Wegens te weinig tijd in de voormiddag, ging het contract - en hoekenwerk nog even door in de namiddag. We begonnen ook het nieuwe taalthema ' Taalrijk' waarin strips centraal staan. Een luisterles met verschillende activiteiten rond strips werd afgewerkt. De kinderen kregen vandaag ook enkele belangrijke brieven mee. Een brief met extra uitleg rond onze schoolreis donderdag Technopolis - bootje - Planckendael en een brief van de leerlingenraad i.v.m. de bingo namiddag en de mogelijkheid om hot- dogs te eten op vrijdag 21 juni. Voor beide activiteiten worden financiƫle bijdragen gevraagd. Gelieve deze ten laatste ( liefst morgen al) woensdag met uw kind(eren) mee te geven naar de klas. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie
toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning toetsen
laten tekenen, brieven schoolreis & bingonamiddag.
Tot morgen allemaal, Meester Joeri
Ps: Sommige leerlingen kenden de strip " Nero" niet. Hieronder een afbeelding van het hoofdpersonage Nero.