Vandaag niet veel moeten uitleggen. De kids kregen van mij verschillende rekenopdrachten. Ze moesten in de werkschrift driehoeken tekenen en vervolgens de rekenverhalen oplossen. ( Eerst in het klad en nadien verbeteren in de werkschrift)
De leerlingen die herkansten voor hun rekenverhalentoets verhoudingen hadden dus iets meer werk. Spijtig genoeg scoorden sommige leerlingen nog altijd niet voldoende. Ze worden volgende week nog eens apart genomen.
Na de speeltijd gingen we aan het toetsen. Eerst een korte herhaling rond tegenwoordige en verleden tijd om dan de toets te beginnen.
Ook twee luistertoetsen passeerden de revue.
In de namiddag vulden we ons verkeerschrift verder aan, luisterden we naar het verhaal van de voetwassing en het laatste avondmaal, werd de agenda geschreven en keken we al naar ons dansje voor het schoolfeest.
Meester Floris zorgde voor het entertainment in het laatste uur.
Vanmorgen controle rond huistaak, toets, brief spreekbeurt en briefje schoolfeest. Een groot aantal leerlingen was hiermee nog niet in orde. Graag , zeker wat de brief over de spreekbeurt betreft, tegen morgen in orde. We verbeterden huistaak 19, gingen mekaar helpen bij het verbeteren van de rekenverhalentoets rond verhoudingen en cijferden met getallen tot op 0,01. Elke eerste oefening werd door hen zelfstandig gemaakt en nadien klassikaal op het bord. De leerlingen die de oefening correct hadden mochten zelfstandig voortwerken, de andere werkten met mij verder. Na de speeltijd begonnen we met de spellingsles. Vandaag draaide het weer rond ei-ij en au-ou. In de namiddag begonnen we met het forumlezen. De kinderen kregen een korte opfrissing van wat forumlezen eigenlijk is en verschoven verschillende banken zodat ze vier groepen vormden. Elke groep kreeg een tekst rond een kunstena(a)r(es) met een beschrijving van wat de persoon doet, welke stijl gehanteerd wordt en eventueel een voorbeeld ervan. Ook was elke groep voorzien van een strategiekaart en een luisterkaart. De strategiekaart diende om hun lezen goed voor te bereiden, de luisterkaart om te evalueren hoe andere groepen het forumlezen brachten. Eer elke groep aan forumlezen gedaan had , waren we al diep in de namiddag. Net voldoende tijd om onze agenda te schrijven en snel nog twee proeven te tonen. Agenda: leren: Rekenen: hoofdrekenen: +,-,x en : tot op 0,01
26/03 ws blz 47-56 breuken vergelijken en
ordenen 27/03 ws blz 54-55 + bundel doen: rekenen:
cijferen ws blz 66 27/03 bundel breuken 27/03 Onderwerp en datum
spreekbeurt Brief spreekbeurt tekenen, schoolfeest, foto's in orde 28/03 Laarzen en eventueel een spade 26/03
Graag tegen donderdag ook een (was)kommetje) en een handdoek mee naar school. Ik was dat in de agenda vergeten te schrijven. Wat de huistaak cijferen betreft, sommige leerlingen waren al volledig klaar... Andere moesten nog afwerken en verbeteren ( potlood) Morgen na de toets rekenen trekken we richting De Ploter om bomen te planten. Vergeet de laarzen niet! Als het kan en mag ook een spade mee naar school morgen!!!
Terwijl jullie schatjes zich ijverig aan het inzetten zijn bij juf Edel in de creales, maak ik al van de tijd gebruik om een verslagje van de dag te schrijven. Het begon deze ochtend met het afnemen van een onaangekondigde leestoets. Tijdens deze toets konden de leerlingen geld voor bonnetjes, warme maaltijden, foto's, ... afgeven. Ook de uitleg en verwachtingen rond spreekbeurten kwamen voor de speeltijd aan bod. Na de speeltijd werd de onderwerpen geselecteerd en data toegewezen. De kinderen hebben allemaal een schriftelijke neerslag gekregen ( mapje taalbeschouwing!) met daarop alle belangrijke regels en afspraken. Dit blaadje dient door één of allebei de ouders gehandtekend. De rekenles ging dan weer over het optellen van gelijknamige breuken. Het gros van de klas was daar onmiddellijk heel goed mee weg... Een aantal hadden het moeilijk met het omzetten naar de meest eenvoudige breuk. De kids krijgen hierover een huistaak. Straks starten we met het nieuwe focusthema, ik veronderstel dat de kinderen wel verslag zullen uitbrengen. Onze meisjes en jongens krijgen vandaag ook hun rekenverhalentoets terug met als onderwerp bruto-netto- tarra en verhoudingen. Vooral de techniek om verhoudingen op te lossen is nog niet gekend. Morgen wordt deze toets klassikaal verbeterd. De hoogscorenden zullen uitleg geven aan de lagerscorenden. Agenda: leren: Rekenen: hoofdrekenen: +,-,x en : tot op 0,01 26/03 ws blz 47-56 breuken vergelijken en ordenen 27/03 ws blz 54-55 + bundel doen: rekenen: huistaak 19 25/03 bundel breuken 27/03 Onderwerp en datum spreekbeurt Brief spreekbeurt tekenen, schoolfeest, foto's in orde 28/03, toets tekenen Laarzen 26/03 Indien mogelijk het geld van de foto's op woensdag en vrijdag mee te geven. Dit noteren en ontvangen is een tijdrovende bezigheid, daarom enkel op deze dagen. Woensdag gaan we achter CC De Ploter bomen planten. Laarzen en kledij dat mag vuil worden, zijn geen overbodige luxe.