Het einde van de eerste trimester is een feit. Ziehier nog een klein verslagje van de twee laatste dagen van de week. Gisterenvoormiddag nog volop nieuwjaarsbrieven geschreven ( hopelijk heeft iedereen ze mee!) en twee toetsen gemaakt. In de namiddag was het tijd voor feesten. We speelden gezelschapsspelletjes en aten chips, snoep en leo's. Uiteraard mocht de frisdrank niet ontbreken. Vanmorgen oefenden we eerst nog in de klas de liedjes van de kerstviering om ze dan effectief te kunnen uitvoeren in de misviering zelf. De leerlingen van één tot zes dronken nadien een tas tomatensoep met een stuk stokbrood in het kasteel. Afsluiten deden we in vestigingsplaats twee met het kijken naar de film " Erik of het insectenboek" , waar we dit jaar onze inspiratie zullen uithalen voor het schoolfeest. Wordt vervolgd! Ik wens langs deze weg nogmaals aan iedereen een deugdoende kerstvakantie, zodat de lege batterijtjes opnieuw gevuld geraken om er in 2014 een goede lap op te geven.
Prettige feesten iedereen en tot maandag 6 januari!!!
Vanmorgen begonnen met het ophalen van het geld voor de sobere maaltijd. Een dikke pluim aan (bijna) iedereen om in orde te zijn. Terwijl ik het geld ophaalde, oefenden de leerlingen de liedjes voor de kerstviering. Het onderwerp van de rekenles was de lengtematen. We schatten en meten de breedte van een A4 blad, de omtrek van de klasdeur en de hoogte van de kast. Verder maakten we verschillende herleidingen en tekenden we lijnstukken met de gevraagde afmetingen. In de werkschrift losten de kinderen de oefeningen zelfstandig op. Het taalhoofdstuk was vandaag vrij uitgebreid. Eerst begonnen we met de begrijpend lezen les van gisteren. De kinderen hadden toen de tekst per twee doorgenomen. Vandaag kregen ze de tekst nog eens te horen op de taalbende CD. Klassikaal werden de oefeningen in het werkschrift opgelost. Net voor de middag hadden we dan nog een klein intermezzo van kerstwensen uit verschillende talen. Na de middag stond het communicatieschema weer centraal. We gingen op zoek in verschillende situaties naar de zender, boodschap, bedoeling en ontvanger. Het schema zelf werd verder uitgebreid. Voor WO legden we de laatste hand a.d. herhalingsles en overliepen we de leerstof. We bespraken de activiteiten voor de laatste dagen en zongen tenslotte onze kerstliedjes nogmaals. De agenda werd geschreven voor twee dagen, want morgen zal ik niet aanwezig zijn. Agenda voor dinsdag: leren: WO: Machtig krachtig toets 19/12
Agenda voor woensdag: leren: WO: Machtig krachtig toets 19/12 doen: rekenen: afwerken ws B blz 4-5 19/12 Gezelschapsspelletjes
Morgen geen verslag, maar donderdag zijn we er terug.
Meester Joeri
PS Mag ik toch nog even de aandacht vestigen op De Brug got's talent, waar de inschrijvingen ten laatste donderdag dienen afgegeven te worden? Bij deze ....
De laatste maandagmorgen voor de kerstvakantie begonnen met het afnemen van de hoofdrekentoets delen tot 10 000. En zoals verwacht hadden de meeste kinderen hun handen hiermee meer dan vol. Wanneer er onvoldoende geoefend werd of de oplossingstechniek onbeheerst viel men op deze toets door de mand. Delen tot 10 000 is voor een aantal leerlingen zeker en vast een werkpunt! In het zwembad was het veel plezanter. De kinderen kregen vandaag vrij spel en dat vonden ze natuurlijk geweldig. Bij onze terugkomst en ook na de middag werkten we rond meetkunde. Begrippen zoals : punt, rechte, lijnstuk, rechte, stompe, scherpe, hoek, evenwijdig, loodrecht, ... werden herhaald. De Muzoles werd vandaag vervangen door WO, waar we verder werkten rond het thema ' Machtig, krachtig'. Morgen sluiten we dit thema af om donderdag open - en geslotenboektoets te doen. Agenda: WO: machtig krachtig bronnenboek blz 54 17/12
toets tekenen, brief sobere maaltijd
De kinderen kregen vandaag ook een brief mee met de vraag om deel te nemen aan onze sobere maaltijd actie. Wij eten op vrijdagmiddag soep met brood ten voordele van de slachtoffers op de Filipijnen. Er worden op vrijdag geen warme maaltijden voorzien. Indien mogelijk graag het strookje plus het bedrag morgen meebrengen naar school. De boekenverkoop is op een leuke, toffe manier verlopen.