Door het oudercontact gisteren geen blog, maar we maken dat vandaag terug goed. We begonnen de ochtend met onze toets van Rekenverhalen en een toets schrijven waarbij ze onder andere hun eigen verjaardagsuitnodiging moesten schrijven. Deze test werd een deel voor en deel na de speeltijd gemaakt. Daardoor verschoof het afwerken van de meten en metend rekenen herhaling naar elf uur. Afsluiter van de voormiddag was het begin van de spellingsles. Onmiddellijk na de middag gingen we verder met de tweede les spelling van het nieuwe thema. Door de afwezigheid van meester Floris ( vergadering !) hadden de kinderen vandaag geen turnen. Ter compensatie kregen ze dan een uurtje tekenen. Ze ontdekten het fenomeen " Pointillisme" en mochten nadien zelf aan de slag op hun zelfgemaakt herfsttafereel. Agenda: leren: rekenen: toets MMR 14/11 toets Meetkunde 15/11 WO: Tijd voor ons land BB blz
58-59 12/11 Taal: Dictee thema 2 15/11 doen: Taal: Bloontaak 12/11
Toets tekenen.
Maandag geen school wegens de herdenking van de wapenstilstand.
Deze ochtend eerst de oefeningen van vorige les ( hoofdrekenen optellen tot 10 000) afgewerkt om dan te starten met cijferend optellen tot 10 000. Eerst op het werkblad, nadien in de werkschrift. De bladzijdes waar er gelijkaardige rekenverhalen terug te vinden zijn als op de toets van vrijdag werden aangeduid. Ieder kind kreeg ook een bundel met blanco bladzijden van deze rekenverhalen om thuis extra in te oefenen. In de godsdienstles ging het dan weer over de " Tien Woorden" alias " De Tien Geboden". Aan de hand van het bijbelverhaal ontdekten de kinderen deze geboden, die gelden als manier van leven. Ze kozen hun gemakkelijkst te volgen gebod, maar ook het moeilijkste. Er werd een top 10 opgesteld van de belangrijkste waarde naar de minst belangrijke voor hun. We verkozen vandaag ook een vertegenwoordiger voor de leerlingenraad. Uit een enorm aantal kandidaten (15 van de 23!) is Ward gekozen als leerlingenraadlid. Proficiat Ward! Als afsluiter las ik voor uit de gruwelijke rijmen van Roald Dahl. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 8/11 WO: Tijd voor ons land BB blz
56-58 7/11
De dag begonnen met het ophalen van beide huistaken en iedereen was in orde. Als het goed is, mag het ook gezegd worden. De kinderen werkten hun oefeningen getalbegrip tot 10 000 verder af en verbeterden hun werk zelfstandig. Ondertussen hadden ze allemaal een werkblaadje hoofdrekenen gekregen om het optellen tot 10 000 te oefenen. Een aantal oefeningen werd klassikaal gemaakt met een aantal mogelijke oplossingswijzes, de laatste oefening van het blad werkten ze zelfstandig uit. In de werkschrift stonden er nog opdrachten te wachten. Gisteren kregen we de les verkleinwoorden niet afgewerkt, zodat er vandaag ook aan gewerkt moest worden. Een volgende taalles draaide dan weer rond het expressief voorlezen van een sprookje. Als motivering kregen de kinderen een "spookhuislied" te horen en de leestekst zelf bestond uit verschillende sprookjesfiguren. Deze tekst kregen ze eerst via cd te horen, om achteraf in groepen van vier expressief voor te lezen. Als afsluiter kregen de kinderen twee dobbelstenen in gebruik. De ene (gewone) dobbelsteen werd gebruikt om een zin aan te duiden ( Er stonden zes zinnen op het bord geschreven). De andere dobbelsteen was er eentje met gevoelens ( boos, bang, verdrietig, blij, verliefd, ...) Plezier verzekerd. Voor de godsdienstles plaatste ik mijn schoenen vooraan in de klas en werden er verschillende situaties voorgelezen. De kinderen moesten zich inleven in een ander ( in hun schoenen gaan staan!) en ook alsdusdanig reageren. Het laatste gedeelte was voorzien voor het nieuwe wo thema : Tijd voor ons land!, waarbij we in de eerste lessen stilstaan bij het ontstaan van Belgiƫ en zijn koningen. Vandaag stond het ontstaan van Belgiƫ centraal. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 8/11 WO: Tijd voor ons land BB blz 56-58 7/11
Vanochtend de kinderen de kans gegeven om te vertellen over hun herfstvakantie, terwijl ik geld ophaalde voor bonnetjes, maaltijden, kerstboeken en wafels. Toen ze allen min of meer uitgepraat raakten, moesten we al richting zwembad trekken. Bij het terugkeren trakteerde ik hen op een luistertoets. Na de middag kwamen de kids voor het eerst in contact met getallen tot 10 000 tijdens de les " getalebegrip tot 10 000". Eens het werkblad ingevuld was, werkten de kinderen zelfstandig aan de oefeningen in het rekenschrift. Alle oefeningen waren nog niet klaar, maar worden morgen als opwarmertje afgewerkt. Er werd wel een huistaak rond dit onderwerp meegegeven. Zo waren we al in het laatste blok van de namiddag beland. Tijd voor een begrijpend lezen toets! De leerlingen die sneller klaar waren konden van boek wisselen in de klasbibliotheek. De eerste les van ons nieuwe taalthema " Bizarre brouwels" ging over verkleinwoorden. Hiervan dienen eveneens een aantal oefeningen afgewerkt worden in de schrift en ook hier kregen de leerlingen een huistaak van. Agenda: leren: rekenen: toets rekenverhalen 08/11 doen: rekenen: huistaak 7 05/11 taal: klein miniheksje 05/11
Wat de toets rekenverhalen betreft voor aanstaande vrijdag... Ik heb de kinderen aangeraden om de voorbije oefeningen in de werkschrift rekenverhalen te herhalen. Als ze deze kunnen oplossen, moet het op de toets ook lukken.