Sorry dat ik jullie heb laten wachten tot zondagnamiddag om een verslagje te kunnen lezen, maar de weekends zijn altijd zo druk! Niet te doen! Moet zelfs al eens nadenken over wat we allemaal vrijdag gedaan hebben ! Sowieso zijn we begonnen met rekenen, staartdelingen tot 1000 met een deler van 1 cijfer. Niet gemakkelijk, zo bleek uit de les! Vooral het schatten bij deze oefeningen bleek een probleem. Moet dus geregeld geoefend worden. Zowel het uur voor de middag als het uur erna hebben we rond spelling gewerkt. Onthoudwoorden met ch en g en woorden met au. Ook onze toets van WO moest nog gemaakt worden, waardoor hoekenwerk vrijdag beperkt bleef tot het uitleggen van het contractwerk voor de maand oktober. Afsluiten deden we met het gedicht " De kronkebonker". Dit gedicht zal volgende week moeten voorgedragen worden voor punten. ( niet uit het hoofd!) Agenda: taak: contractwerk 27/10 lessen: rekenen: breuk nemen van een getal 10/10 taal: verwijswoorden blz 8 10/10 werkwoorden blz 11 11/10 spreken; " Kronkebonker" 14/10 niet vergeten: zwemmen, wafels, lezen
Nieuw in het contractwerk is dat er speciaal voor de rekentoetsen extra oefeningen inzitten om hun toets te kunnen voorbereiden. Op de blaadjes van het contractwerk staat bovenaan de datum van de toets.
Deze ochtend na het ophalen van de gedichten ( iedereen in orde, proficiat daarvoor !) gingen we per twee werken voor de les meetkunde. De kinderen namen hun vlakke figuren van vorige keer tevoorschijn en selecteren hieruit alle driehoeken. A.d.h.v. deze driehoeken kwamen we aan het vergelijken van driehoeken via zijden en hoeken. Juf Dorien nam dan het roer over. De namiddag bestond hoofdzakelijk uit taal. Enerzijds gingen we op zoek naar tegengestelde woorden, anderzijds zochten we naar het onderwerp en het gezegde in de zin. Het laatste gedeelte van deze donderdag bestond uit niveaulezen. De kinderen werden in een aantal groepen verdeeld afhankelijk hun leesniveau. De kinderen die minder dan avi8 hebben, krijgen tutorlezers ( leerlingen van het zesde) ter ondersteuning. De anderen lezen individueel en moeten taakjes afwerken. Agenda: taak: Dictee verbeteren 7/10 lessen: WO: Thema 1 7/10 niet vergeten: toetsen tekenen, brieven ( activiteitenkalender + wafelverkoop) lezen
Zoals u al wel gelezen hebt in de titel van het artikel, start vanaf vandaag de wafelverkoop. Elk kind van het vierde leerjaar heeft tien brieven meegekregen om te verkopen. Dat kan aan familie, vrienden, buren, ... misschien ook collega's van de mama's en de papa's...! Ik ontvang geld van de leerlingen op drie dagen in de week: maandag, woensdag en vrijdag. Op andere dagen wordt er geen geld opgehaald. Gelieve hiermee ook rekening te houden. Uiteraard gaat 4A de uitdaging aan met de andere vierdes om zoveel mogelijk pakken te kopen. De winnende klas krijgt immers een feestpakket! We go for it!
Aangezien het eerste rapport zeer snel dichterbij komt zal er volgende week geregeld een toetsje(s) voorzien worden. Wat rekenen betreft zullen die begeleid worden met een contractwerkje ( oktober) , die uw kind meekrijgt op morgen. Alvast bedankt voor het begrip en de steun voor de kids!
Wat een leuke verrassing deze ochtend bij het betreden van de speelplaats. Vlagjes gemaakt door de leerlingen versierden de speelplaats. Het werd nog leuker, want een aantal leerlingen van de klas versierden ook onze klas helemaal. Een aantal leerlingen hadden ook een geschenkje mee voor de meester, fantastisch gewoon! Nogmaals bedankt aan iedereen! Een heel leuk idee! Toch moest er vandaag ook nog gewerkt worden, we maakten klassikaal een lesje rekenverhalen. Voorts werkten we aan onze dictee toets en probeerden we de openboek toets tot een goed einde te brengen. Aangezien zij mij verrast hadden, deed ik dit op mijn beurt en het laatste kwartier mochten de kinderen vrij invullen. Agenda: taak: gedicht : " Stroom" 06/10 lessen: WO: thema 1 07/10 niet vergeten: toets tekenen.
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar een uitgelopen personeelsvergadering heeft hiervoor gezorgd. Deze ochtend hebben de kinderen voor de speeltijd verdergewerkt aan de oefeningen in het werkschrift van gisteren. Ondertussen was ik op overleg om een aantal kinderen met (leer)problemen te gaan bespreken. Na de speeltijd werkten we de begrijpend lezen toets af en maakten we de luisteropdrachten in onze schrift. Nog voor taal vulden we nog een bladzijde aan in de spellingschrift. Tijdens de godsdienstles gingen we verder grasduinen in het leven van Mozes en zochten we de definitie van " Een herder voor mensen". De WO les van vandaag stond volledig in teken van verkeer. Het verkeer in en rond de verkeersomgeving, met de verkeersregels daaraan verbonden. Afsluiten deden we met de eerste maal hoekenwerk. OEf!! Tevreden gezichten verlieten de klas.
Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: /
Wel rekening houden dat er morgen we dictee is van thema 2 en open boek toets van WO. !
Op deze zonnige herfstmaandag hebben we weer hard gewerkt. We begonnen met het administratieve gedeelte van de turnweek ( taken verdelen...) en van de maand ( bonnetjes uitdelen ...) om vervolgens er in te vliegen met hoofdrekenen x en : . Door de uitgebreide herhaling en aanbrengen van verschillende oplossingsmethodes was het onmogelijk om beide bladzijden in de werkschrift tot een goed einde te brengen. Morgenvoormiddag wordt hier aan voortgewerkt. Nog in de voormiddag concentreerden we ons op de begrijpend lezen tekst " Stille sluiptocht " die we zorgvuldig voorbereidden voor de toets van morgen. Iets voor de middag ... Het hoogtepunt voor velen in de klas : frietjes eten !!! Na de frietjesmiddag stond er godsdienst op het programma en het maken van een gedicht voor een gedichtenwedstrijd. De gedichten moeten rond het woordje " Stroom" draaien. Tegen donderdag moeten de leerlingen (een) gedicht(jes) op het net blad foutloos en netjes noteren. Voorts moet dit blad ook voorzien zijn van hun naam, titel en een kantlijn. Afsluiten deden we met een gemeenschappelijke zangstonde. Alle vierdes bij elkaar. Wat was dat een concert !!!
Wat WO betreft raden we aan om de kinderen zoveel mogelijk te laten lezen in hun bronnenboek en werkkatern. Woensdag staat immers de open boek toets op het programma en is het wenselijk dat de kinderen vlot hun antwoorden kunnen terugvinden in hun handboeken. Voorts toch nog even opmerken dat er bij de studiewijzer een link staat naar een proeftoets. Hier kan uw kind al eens toetsen of zij/hij alles goed begrepen heeft.
Nog een prettige avond,
Meester Joeri
PS Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten van vandaag.