Vanmorgen mochten de kinderen eindelijk van plaats veranderen! Eerst werd al hun materiaal ( rommel!?) uit de banken gehaald, kregen ze van mij te horen wat hun nieuwe plaats was om zich tenslotte te installeren op hun nieuw stekje. Dat deze verhuis wat tijd in beslag nam, kunt u wel denken! Daarom moesten we na de verhuis onmiddellijk aan de slag. De toets meetkunde werd afgenomen ( ben een beetje bevreesd over het resultaat) en aansluitend een deel van de rekenverhalen in onze werkschrift B. Vijf van de acht rekenverhalen hebben we opgelost... De andere drie zullen verspreid over volgende week afgewerkt worden. Na de turnles en de middagpauze gingen we verder met het toetsen afnemen. Nu was het de beurt aan de toets begrijpend lezen. Vervolgens kregen de kinderen een zinnen - en woorddictee in hun spellingboekje. De laatste 25 minuten van de dag werden gespendeerd aan de voorbereiding van het toneeltje en het luisteren naar het voorleesmoment uit het boek " De heksen" van Roald Dahl. agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01 Doen: rekenschrift in orde brengen 14/01 toetsen tekenen, lezen, zwemmen
Wat de leesopdracht van Roald Dahl betreft... Wegens het moeilijk te verkrijgen van boeken van Roald Dahl mogen de titels ' De heksen' en ' Sjakie en de chocoladefabriek' ook gebruikt worden. Tevens zal ik de lokale bib van mijn woonplaats ook een bezoekje brengen om daar eventuele boeken van Roald Dahl te ontlenen. Dat wil niet zeggen dat er zelf geen inspanningen meer moeten geleverd worden. Probeer zelf een boek van hem te vinden. Oh ja, bijna vergeten. Er zijn een aantal kinderen die een bundel cijferopdrachten hebben meegekregen, omdat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hebben gehouden in de werkschrift. Voor verdere uitleg zou ik mij richten tot dochter of zoonlief.
Zo, allemaal een prettig weekend gewenst en tot maandag.
Het rekengedeelte begonnen met de toetsen milliliter en millimeter. Dan herhaling van punten, rechten en andere lijnstukken. Oefeningen gemaakt in de werkschrift. Niet te vergeten het dictee van thema 7 en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Wonen en wonen is twee'. U begrijpt dat het voormiddagprogramma meer dan vol zat. In de namiddag kregen we er nog een aantal leerlingen bij, want juf Karen had een vergadering rond ICT. We knutselden samen een soort glasraam door een tekenblad te verdelen in allerlei (puzzel)stukjes. Deze werden dan uitgeknipt en met een aantal millimeters tussen de stukjes op een zwarte achtergrond geplakt. Verder was er ook nog een taal - en rekenbundel voorzien. Agenda: leren: rekenen: meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 11/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief, agenda
Nog een woordje over het toneeltje dat de leerlingen moeten voorbereiden: De kinderen zijn per vier in groepjes verdeeld en worden verondersteld om het stukje tekst van mijnheer Top van een einde te voorzien. ( Dit einde bedenken ze zelf in hun groepje) Dat einde gaan ze samen met de rest van de tekst als toneel voor de klas spelen. Morgennamiddag en maandagnamiddag krijgen de kinderen hiervoor tijd om te oefenen. Het is dus niet nodig, om hen buiten de schooluren te laten oefenen.
Nog even uw aandacht... We zitten met een dichter in ons midden. Lees maar eens wat voor een prachtgedicht hij ( Jasper) gemaakt heeft.
Voor niets bang!
Ik ben voor niets en niemand bang! Niet voor gezichten op ' t behang. ' t Is elke avond dikke pret met het skelet onder mijn bed. Ook heb ik helemaal geen last, van monsters in mijn kast. En springt er 's nachts om twaalf uur alweer een mummie uit de muur! Dan zeg ik jammer beste vent... dat jij ingewikkeld bent!!!
Een kort verslagje van de voormiddag. Het eerste gedeelte van deze woensdag werd ingevuld door juf Edel en de creales. De kinderen hebben weer prachtige resultaten getekend. ( Hierover later meer!) Na de speeltijd begon dan het serieuze werk. We werkten immers rond de lengtematen. Een goede herhaling voor wat morgen en vrijdag komen gaat. De kinderen moesten lengtes schatten, zelf meten, eenvoudige herleidingen uitvoeren en optellen en aftrekken met lengtematen. De oefeningen in het werkschrift waren bij alle leerlingen nog niet af, dus graag thuis verder afwerken. Hopelijk heeft deze les een aantal leerlingen wakker geschud en hen aangemoedigd om de toets van morgen goed in te oefenen. Agenda: leren: rekenen: millimeter en milliliter 10/01
meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: dictee thema
7 10/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief
De kinderen hebben vandaag ook een brief meegekregen omtrent de nieuwe boekenopdracht. Gelieve deze grondig door te nemen en te handtekenen
Vanmorgen, na het ophalen van de huistaken, begonnen aan de tweede herhalingsles rond bewerkingen. Deze keer werd het cijferen herhaald. Alle bewerkingen kwamen aan bod, net als hun omgekeerde bewerking. In het werkschrift werden de kinderen dan verrast met twee bladzijdes vol cijferoefeningen. Die moe(s)ten ze maken volgens de gemaakte afspraken, d.w.z. eerst alles in potlood maken, dan verbeteren. De verbeterde oefeningen worden in het groen geschreven, de juiste netjes in het blauw. Verder in de voormiddag stond er opnieuw een taaltoets geprogrammeerd, ditmaal rond " Begrijpend Lezen". 's Namiddags splitste de klas in twee ongelijke delen. Dertien leerlingen trokken richting klas ' juf Stefanie' voor extra inoefening omtrent de millimeter. De andere leerlingen bleven in de klas en werkten verder aan hun cijferoefeningen. Nog in de namiddag gingen we van start met twee nieuwe thema's. Een eerste thema ( gewetensvol handelen) in de godsdienstles, een tweede thema ( Iedereen hoort erbij) tijdens de wo les. Agenda: leren: rekenen: millimeter en milliliter 10/01 meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: dictee thema 7 10/01 doen: rekenen: wsA blz 4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen.
Wat de nieuwe leesopdracht betreft, vragen we deze keer om een boek van Roald Dahl te lezen en te bespreken. Behalve de boeken " Heksen" en " Sjakie en de chocoladefabriek" zijn de kinderen vrij in hun keuze. Verdere informatie volgt nog.
Vooreerst aan iedereen een gelukkig en gezond nieuw jaar toegewenst. Het deed mij plezier om opnieuw frisse kopjes voor mij te zien. Na onze kerstvakantieherinneringen te hebben gedeeld, vlogen we er direct in. Er moest in de rekenschrift A nog een tweetal rekenverhalen opgelost worden, in de rekenschrift B een lesje getallenkennis tot 100 000 en herhaling van de vier hoofdbewerkingen tot 10 000. U begrijpt dat we hiermee een voormiddagje zoet waren. Na de middag was het niet anders. Liefst drie luistertoetsen werden afgenomen. Verder werd het niveaulezen terug opgestart. In het laatste stuk van de namiddag werd de opdracht drama aan de kinderen voorgesteld. Ze moeten per vier een scenario verder uitbreiden en het nadien ook nog spelen. Agenda: leren: rekenen: de milliliter en millimeter 10/01 ws A (zie agenda) doen: rekenen: huistaak 11 + afwerken wsB blz 3 8/01 lezen