Vanochtend was de periode voor de speeltijd geheel gereserveerd voor toetsen. Eerst de twee rekentoetsen, nadien de toets van taal. Die tijdspanne was langer dan verwacht, waardoor we na de speeltijd onze oefeningen voor cijferen nog moesten maken in de schrift. Nog in de voormiddag werkten we het laatste gedeelte van de spellingsles af. Een heel druk programma voor de middag, heel wat minder in de namiddag. De collega's van het 1ste, 2de en 3de leerjaar kwamen samen met hun leerlingen een frietje eten. Dat in combinatie met het lekkere zonnetje, ideaal om wat langer te laten spelen. De motivatie om hard te werken was dan bij iedereen ver zoek, daarom besloten we om de knutselopdracht van het contractwerk als opdracht aan te bieden. Terwijl we knutselden waren de leerlingen dj van dienst. Dat vonden ze natuurlijk heel leuk. De directeur heeft nogmaals opgeroepen om een inspanning te doen voor de wafels. Onze klas is schitterend bezig in vergelijking met anderen. Ik zou zeggen doe zo verder! 4A is the best!!! agenda: taak: / lessen: rekenen: hoofdrekenen: x en : 17/10 spreken: " De kronkebonker" : 17/10 niet vergeten: toetsen tekenen, wafels, niveaulezen
Aan iedereen een prettig weekend gewenst, geniet er maar van want het beloofd goed weer te worden.
Groetjes, Meester Joeri
Hieronder een bewijs hoe vlijtig onze rakkers kunnen werken.
Deze ochtend begonnen met twee toetsen, een toets rekenen kloklezen en toets taalbeschouwing. Restte er ons nog net tijd genoeg om de vier hoofdbewerkingen voor cijferen te herhalen en daar ging de bel al voor de speeltijd. Zoals elke donderdag kregen de leerlingen turnles in het tweede gedeelte van de voormiddag. Na de middag stond er Muzo en niveaulezen op het programma. De kinderen gingen langs bij juf Karen waar ze een " Wanted " affiche moesten maken. Het niveaulezen kon niet doorgaan wegens de afwezigheid van een collega, maar onze kinderen lazen dan maar in hun eigen bib boek. Agenda:
taak:rekenen: rekenverhalen 14/10 lessen: rekenen: hoofdrekenen x en : 17/10 driehoeken en rekenverhalen 14/10 taal: meedelen - bevelen- vragen blz 22 14/10 spreken: " De kronkebonker" 14/10 niet vergeten: toetsen tekenen, lezen, wafels
Vanochtend begonnen met de toets metend rekenen omtrent lengtematen, nadien gingen we de vier hoofdbewerkingen herhalen a.d.h.v. een aantal oefeningen. De rest van de herhaling werd gemaakt in de werkschrift. De godsdienstles ging over Mozes die door God werd opgeroepen om zijn volk te gaan bevrijden en het laatste gedeelte van de voormiddag stapten we ( in gedachten en op de kaart) onze leerwandeling van gisteren nogmaals af. De kinderen hebben vandaag in totaal vier toetsen teruggekregen, gelieve deze ook allemaal te handtekenen. Agenda: taak: / lessen: rekenen: kloklezen 13/10 rekenverhalen/driehoeken 14/10 taal: zinnen en zinsdelen blz 16 13/10 meedelen-bevelen - vragen blz 22 14/10 spreken: " De kronkebonker" 14/10 niet vergeten: toetsen tekenen, wafels, niveaulezen.
In de rekenschrift is er aangeduid welke rekenverhalen er moeten gekend worden. Het spreekt voor zich dat zij niet dezelfde rekenverhalen op hun toets gaan krijgen, maar gelijkaardige! Wat het gedicht betreft, moet er niet uit het hoofd geleerd worden... Wel expressief naar voorbrengen !
Nog een warme oproep om een aantal leerlingen er op te wijzen wat het belang is van toetsen voor te bereiden. Sommigen zijn zich daar precies nog niet van bewust!
We begonnen onze aangename dinsdagvoormiddag met een herhalingsles rond de liter. Na een schriftelijke herhaling mochten de kinderen in groepjes en via een doorschuifsysteem naar hartelust experimenteren met verschillende voorwerpen. Voorwaarde was wel, dat ze telkens gingen schatten en hun bevindingen gingen noteren. De les was geslaagd, al zeg ik het zelf. Het vervolg van de voormiddag bestond uit taal en had twee delen. Twee toetsen, namelijk begrijpend lezen en toets taalsystematiek. Aangezien er gisteren tijdens de voorbereiding van het dictee niet zoveel tijd was, werd er vandaag nog wat voorbereidingstijd bijgedaan ( met resultaat , vermoed ik !) In de namiddag trokken we door Ternat voor een heuse leerwandeling. De kinderen waren onderverdeeld in groepen en moesten observeren en noteren welke gebieden, welke monumenten, welke bijzonderheden, welke nutsvoorzieningen, ... er in Ternat aanwezig zijn. Juist voor het belsignaal waren we terug in de klas. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: wafels, lezen.
De toetsen van gisteren liggen verbeterd op mijn bureau. Ben ze vergeten mee te geven. Breukentoets waren in orde, de taaltoets veel minder. Morgen hebben de kinderen uitzonderlijk een rekentoets. Deze rekentoets stond al van op voorhand geprogrammeerd en zal gaan over de lengtematen.
Zo, ik ga snel doorwerken aan mijn andere voorbereidingen zodat ik deze avond het "Mirakel" van de Belgen kan meemaken.
Tot morgen,
Meester Joeri
Hieronder nog een aantal foto's van in de voormiddag en de namiddag. Bij juf Veerle's blog zal je ook nog foto's van vandaag vinden.
Deze ochtend stonden er mij twintig zwemmertjes op te wachten, klaar om er in te vliegen. Na een fikse plonsbeurt kregen de leerlingen een lesje getallenkennis over een aantal getallen die toch wel met elkaar in verbinding staan. Hierover werden er verschillende oefeningen gemaakt. Nog in dat gedeelte brachten de kinderen nog geld binnen voor de wafelverkoop. We zijn goed bezig, want we hebben al 100 pakken verkocht. Doe zo verder en go, go 4A! Na de middag kregen de kinderen hun beider toetsen, rekenen en taal aangevuld met hun tekst die ze moeten voorbereiden voor begrijpend lezen toets van morgen. Er werd vandaag ook uitgewisseld, onze kinderen gingen zingen bij juf Veerle.
Agenda: taak: rekenen: blz 20-21 11/10 lessen: rekenen: lengtematen 12/10 taal: werkwoorden blz 11 11/10 tekst "Spinnen" voorbereiden 11/10 zinnen en zinsdelen blz 16 13/10 spreken: " De kronkebonker" 14/10 niet vergeten: dweil, wafels, toets rekenen, niveaulezen.
Wat de huistaak betreft, kinderen hebben een blauwe of groene scheurblok en daar moeten ze bladzijde 20 en 21 in maken. De kinderen zijn in groepjes verdeeld voor morgen, want morgen gaan we " leren" met water. ( Inhoudsmaten!) Om de klas niet om te toveren tot een zwembad, brengt iedereen een dweil mee. Een aantal leerlingen zijn aangeduid om een emmer mee te brengen. Dit alles is dus voor de rekenles en niet om de klas te dweilen he Hoewel ...