Er is een spreekwoord dat zegt: " De laatste loodjes wegen het zwaarst" en ik durf toch stellen dat deze zegswijze van toepassing is op een aantal leerlingen van de klas. Zeker als ik hierbij hun twee laatste toetsen van rekenen bekijk ( rekenverhalen en hoofdrekenen delen tot 10 000). Het nog niet onder de knie hebben, speelt ook mee... maar ik denk dat de motivatie stilaan verdwijnt. Voor het rapport van volgende week valt hier nog weinig aan te doen, reageren naar het volgend rapport toe is dus de boodschap. Deze morgen dus gestart met de geweldige toets van hoofdrekenen. We hadden nog wat oefeningen af te werken en deze werden gemaakt na de toets. Na de voormiddagspeeltijd kregen de leerlingen het dictee van thema 6 en gingen we verder met ons WO- thema " Niet alle natuur leeft" les 2 Dank je wel, zon en aarde. In de namiddag werkten we dan les 3 het weer af. De knutselopdrachten voor volgende week werden uitgedeeld en de brieven rond vrijdag 23 december en de zeeklassen besproken. Agenda: taak: WO: werkkatern: blz 5 19/12 lessen: / niet vergeten: toetsen tekenen, geschenkje ( 2en 4euro), brieven, lezen
Extra opdracht tegen maandag is twee titels van liedjes opschrijven die ze graag horen!
Vanochtend gestart met de toets rekenverhalen rond winst en verlies. Deze toets nam toch wel wat tijd in beslag, zodat het tijdschema in gedrang kwam. De herhalingsles " De vier hoofdbewerkingen tot 10 000) moest immers ook nog gegeven worden. Aangezien de leerlingen het tweede gedeelte van donderdagvoormiddag turnen hebben, werden we verplicht om na de middag nog even voortdoen rond hoofdrekenen. Gelukkig duurde het begrijpend lezen niet zo lang en werd daarmee de verloren tijd gecompenseerd. Ondertussen was ik tot de niet zo leuke vaststelling gekomen dat er voor morgen nog een toets hoofdrekenen delen tot 10 000 op het programma staat. Mijn excuses voor het laattijdig verwittigen! Nog een spijtig voorval vandaag is dat Jarne van onze klas zijn speciale "beyblade" is kwijtgespeeld. Hij gebruikte die niet om mee te spelen, maar ze stak wel mee in zijn plastic zak. Vermoedelijk heeft er iemand zijn beyblade uit de zak gehaald. Gevolg is dat het beybladen met onmiddellijke ingang zal worden afgelast. Hopelijk krijgt de dader berouw en brengt zij/hij terug bij Jarne. Ik vond dat jullie daarvan op de hoogte moesten zijn! Agenda: taak: rekenen: huistaak 11 16/12 lessen: rekenen: hoofdrekenen: delen tot 10 000 16/12 taal: dictee: thema 6 oefb blz 31-36 spb blz 14 16/12 niet vergeten: toetsen tekenen, geschenkje (2 en 4euro) 21/12, lezen
Deze ochtend zeer blij om te zien dat onze klasgroep terug compleet was. Het signaal om er stevig tegenaan te vliegen. Dat deden we door de aangekondigde toets van rekenen ( de millimeter!) tot een goed einde te brengen ( de meeste resultaten mochten gezien worden) en de structuur tussen getallen zoals 25 000, 50 000, 75 000, 100 000 onderzoeken. Uiteraard werden hierrond ook oefeningen gemaakt. ( Oefeningen in onze nieuwe werkschrift !!!) Aangezien de kinderen niet veel zin hadden in een huistaak, werkten we de oefeningen in onze werkschrift volledig af. Daarna was het tijd voor taal. Eerst een taalschatles rond reclame, nadien de niet onbelangrijke les omtrent de persoonsvorm. Wanneer het laatste woord in onze schrift geschreven werd, was het tijd om de agenda te schrijven en de schooltas te maken. Agenda: taak: / lessen: rekenen: rekenverhalen: winst/verlies 15/12 taal: dictee thema 6: oefb blz 31-36 spb blz 14 16/12 niet vergeten: toetsen tekenen, lezen, geschenkje (2 en 4 euro) 21/12
Morgen de laatste toets van rekenen, geef er nog eens een dikke lap op!!!!
Na de personeelsvergadering nog een fileke gedaan, nu eindelijk tijd om het verslagje van vandaag te schrijven. Deze ochtend begonnen met de toets van kloklezen en de twee toetsen rond taalschat. Het voormiddagprogramma bestond verder nog uit het maken van een grondplan uit blokkenbouwsels en de les rekenverhalen van week 10. In de namiddag werkten we rond sleutelwoorden uit een tekst halen. Tijdens de wo les werden de proefjes van vorige vrijdag nog eens herhaald en de conclusies genoteerd in onze werkkatern. Het eerste gedeelte van les 2 passeerde ook al revue. In deze les staan we stil bij de aarde en de omgeving errond. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: toetsen tekenen, lezen, geschenkje ( tussen 2 en 4 euro) ( 21/12)
Mag ik toch nog de aandacht vestigen op het feit dat er morgen wel toets is over de millimeter. Gelieve dit goed te oefenen. Vandaag mee op de foto...
Gaan zwemmen op maandagmorgen is altijd leuk, maar deze ochtend was het nog zo veel leuker. De kinderen mochten immers een volledig lesuur vrij spelen en hadden hiervoor ook eigen materiaal ( waterpistool, zwemvliezen, ...) meegebracht. Na dit uurtje plezier en vertier waren we klaar voor het grote werk. Eerst de toets cijferen ( is al verbeterd mee naar huis gegeven), dan de les rond de milliliter. Deze les liep verder in de namiddag ( schriftelijke oefeningen). Het taalgedeelte bestond uit drie delen: een toets luisteren, een toets begrijpend lezen en verder aanvullen in ons spellingsboekje. Tussendoor kregen de kinderen ook de kans om minstens 1 attribuut in de kerstboom te hangen. Agenda: taak: rekenen: zie herhalingsbundel 13/12 lessen: rekenen: MMR kloklezen 13/12 MMR millimeter 14/12 taal: taalschat blz 37,38, 44 13/12 niet vergeten: toets tekenen, lezen
We hebben in de rekenschrift opnieuw aangeduid wat de leerlingen extra kunnen inoefenen voor de komende toetsen. Ik hoef er jullie niet attent op te maken dat kloklezen bij sommige(n) een serieuze hindernis is. Hopelijk wordt er voldoende geoefend. We gaan geschenkjes kopen voor elkaar.( maximum bedrag 4 euro) Iedereen brengt een pakje mee dat zowel voor meisjes als voor jongens kan dienen. We voorzien alle pakjes van een nummer, de kinderen trekken een lotje en krijgen dan dat pakje. Verdere informatie volgt nog.