Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    16-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier zijn we terug
    Goeienavond beste lezer(es),

    Voor de mensen die ongerust werden, alles is in orde met mij. Ik had gewoon woensdag en donderdag niets om over te schrijven. Woensdag hadden de kinderen in de voormiddag LO en Crea en donderdag was ik zelf op bijscholing. Vandaar de afwezigheid van verslagen.
    Maar hier zijn we er terug mee.
    Deze ochtend begonnen met NIEUWE leerstof. De kinderen kregen getallen tot 10 000 voorgeschoteld.
    Ze moesten deze getallen noteren in letters, knippen en plakken, inkleuren, in schema plaatsen, tellen met sprongen en ordenen van klein naar groot en vice versa. Een hele boterham dus, als u dan weet dat ze ook nog in hun werkschrift een blad moesten oplossen... Rond 11 uur 15 waren we allemaal klaar met de oefeningen voor rekenen.
    Het taalgedeelte dat volgde was iets luchtiger, want hier vulden we een kruiswoordraadsel in, gingen we alfabetisch rangschikken, ...
    De voormiddag vloog voorbij.
    In de namiddag begonnen we eerst met de uitleg over niveaulezen. De kinderen die niveau 8 nog niet behaald hebben, lezen tijdens de klastijd twee maal per week een kwartier luidop. Dit doen ze niet alleen, maar met een tutor. ( Dat is een leerling(e) die niveau 9 reeds bereikt heeft).
    Deze kids hebben ook een leescontract gekregen en moeten elke dag een tiental minuten luidop lezen. Als er thuis voor een leesvriend zou kunnen gezorgd worden?
    Na elke leesbeurt wordt het contractje getekend als bewijs dat er gelezen werd.
    De leesbeurten in de klas worden gehandtekend door de tutors. De leerlingen hoeven dan 's avonds thuis niet meer luidop te lezen.
    Er is ook een brief meegegeven waar alles nog eens duidelijk opstaat, wat wij verwachten van hun eerste taak voor lezen. ( Datum, titel boek, handige tips, ...) Het is de bedoeling dat jullie ( of één van jullie) deze brief handtekenen, zodat wij weten dat jullie op de hoogte zijn!

    Verder in de namiddag werkten we les 1 van WO eindelijk af en droegen de kinderen hun gedicht voor.
    Afsluiten deden we een liedje van Sinterklaas.

    Agenda:
    leren:
    rekenen: getalbegrip tot 10 000 19/11
    doen:
    rekenen: huistaak 7 19/11
    godsdienst: krantenartikel conflict 20/11
    Toetsen, brief lezen, zwemmen

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri


    16-11-2012 om 17:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toepassingen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Met de toets rekenverhalen of toepassingen in aantocht leek het ons ( de leerkrachten van het vierde) zinvol om kinderen die het wat moeilijker hebben met rekenverhalen, in kleinere groepjes bij juf Stefanie te laten gaan.
    Hierdoor begonnen we vandaag eerst met taal, begrijpend lezen. Niet op punten deze keer, want het accent lag op de tekst te schematiseren en samen te vatten.
    Op verschillende manieren werden de tekstblokken samengevat.
    Voor rekenen werd de klas in twee groepen gedeeld. Een groep bij juf Stefanie, de andere bij mij.
    Mijn groep kreeg als opdracht om de rekenverhaaltjes te maken per twee ( 1 groepje per 3) . Ze werkten aan de oefeningen in het klad.
    Toen de overige groep terugkwam werden alle rekenverhalen samen opgelost.
    In de namiddag gingen we op zoek naar wat mogelijke oorzaken van conflicten zijn en deze noteerden we in de schrift.
    Opdracht tegen volgende week dinsdag is op zoek gaan naar een krantenartikel, waarin een conflict voorkomt. De dag van vandaag kan dat niet zo moeilijk zijn , denk ik.
    De WO les rond energie was vrij kort. Dit kwam omdat we nog twee rekenverhalen nog niet hadden afgemaakt.
    Deze werkten we dan af en na het schrijven van de agenda, las ik hen nog een stukje voor.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: toets rekenverhalen 15/11
    Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11
    doen:
    Godsdienst: krantenartikel 20/11
     toetsen laten tekenen

    Bij het bekijken van de toets rekenverhalen stel ik vast dat de meeste oefeningen gelijkaardig zijn aan de oefeningen die we vandaag hebben opgelost. Het lijkt me dan ook logisch, dat deze zeer goed worden ingeoefend. Uiteraard mogen de rekenverhalen uit vorige lessen ook ingeoefend worden.
    Wat de toetsen tekenen betreft, zou ik willen oproepen om dit toch op regelmatige basis te doen. Ik controleerde deze ochtend en meer dan de helft was niet in orde.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    13-11-2012 om 17:33 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    12-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winkelen
    Goeienavond beste lezer(es),

    Eerste opdracht voor vandaag was de toets cijferen. De kinderen werden verplicht om hun toets eerst in het klad te maken. (Met potlood of in de kladschrift). Dit met als doel om alles netjes op hun toetsblad te krijgen.
    Toen de laatste leerling afgaf, klonk het belsignaal voor de speeltijd.
    Het taalblok had als onderwerp " Het onderwerp". De kinderen oefenden deze grammatica in het werkschrift.
    Verder bereidden we de les begrijpend lezen voor tegen morgen. De titel van deze non -fictie tekst heet " Winkelen".
    De leerlingen hebben deze tekst niet mee naar huis, omdat er morgen geen toets is rond de tekst.
    In de namiddag stond er godsdienst op het programma. Het nieuwe thema ' Conflicten' werd ingeleid met een tekst, waarin er verschillende conflicten ontstaan ( op school, thuis, ...)
    De kinderen kregen hierrond verschillende activiteiten uit te voeren zoals ' Waaraan ze denken bij conflicten?' of 'Waar vinden conflicten plaats?'
    Na de namiddagspeeltijd mochten de kids nog even verder werken aan hun alfabetisch rangschikken of het bundeltje al verbeteren met de correctiesleutel.
    We bleven ook even stilstaan bij het maandthema " Beeldknap" in de agenda. Er stonden een aantal optische illusies te kijk in de agenda en dat vonden de kinderen geweldig.
    Afsluiten deden we met het aanleren van een nieuw sinterklaasliedje.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: toets rekenverhalen 15/11
    WO: les 1 " Kan ik nog spelen?" 13/11
    Muzo: " Het kauwgum kind" 16/11
    doen:
    taal: alfabetisch rangschikken 13/11

    Brieven, toetsen laten tekenen

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    Kleurplaat supermarkt

    12-11-2012 om 17:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kauwgom kind
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met de toets hoofdrekenen. De kinderen kregen hiervoor een volledig lesblok. Omstreeks 10 voor 10 had iedereen gedaan en konden we nog een andere les starten. Ze kregen te maken met werkwoorden die reeds vervoegd waren. Het was aan hen om op zoek te gaan naar de infinitief. ( Ik zal ....)
    Na de speeltijd liet ik de kids over aan juf Dorien voor de turnles.
    In de namiddag begonnen we met de tekst " Hoe wordt melk verpakt?" te lezen. Onze taalschrift bevatte enkele oefeningen om een tekst te kunnen samenvatten.
    Deze blok werd afgesloten door een stukje voorlezen uit het boek " Sjakie en de chocoladefabriek".
    Dat was natuurlijk niet zomaar, want in de muzo les werkten we rond de personages uit het boek.
    De kinderen mochten deze hoofdfiguren komen uitbeelden en mochten aan de hand van het verhaal dat ik vertelde, uitbeelden.
    Uiteindelijk kregen ze het gedicht " Kauwgom kind" . Een aantal leerlingen moesten op verschillende manieren ( boos, verdrietig, lachend, ...) de tekst naar voorbrengen.
    Volgende week vrijdag moeten ze het gedicht uit het hoofd voordragen. Het gedicht werd verdeeld in twee delen, de klas in twee groepen.
    Agenda:
    leren:
    Rekenen: cijferen 12/11
                  toepassingen 15/11
    WO: les 1: ' Kan ik nog spelen?' 13/11
    Muzo: " Het kauwgom - kind"  16/11
    doen:
    taal: bundel alfabetisch rangschikken 13/11
    Toets tekenen

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri

    09-11-2012 om 17:13 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudercontact

    Goedenavond beste lezer(es),

    De meeste onder jullie heb ik daarstraks nog ontmoet. Bedankt voor de aanwezigheid! Nu volgt er nog een kort verslagje van een drukke dag!
    Alvorens we aan de toets getallenkennis konden beginnen, kregen we van de directeur de opdracht om de bestelling wafels voor vestigingsplaats 1 te gaan weggebrengen.
    We hadden net tijd genoeg om de toets voor de speeltijd af te werken.
    De toets begrijpend lezen werd nog aangevuld met een klassikaal gedeeld in de schrift.
    De namiddag was dan gereserveerd voor taalgebruik ( noemen en ordenen)  en wo.
    Afsluiten deden we met het verdelen van de vele dozen wafels in onze klas.
    Agenda:
    te leren:
    rekenen: getallenkennis toets 8/11
                   cijferen         toets 9/11
    WO: les 1                              13/11
    Te leren: /
    Wafels

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    08-11-2012 om 20:30 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekenbeesten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend dachten de kinderen dat er een verjaardagsfeestje op til was in onze klas. Niets was minder waar, want we gingen in de rekenles wegen. Daarom had ik verschillende voedingsartikelen bij , die zij wel konden smaken.
    De kinderen werden verdeeld in groepen en mochten hun product schatten, wegen en vergelijken met hun eigen schatting.
    Na al dat wegen trokken we richting vestigingsplaats 1 voor de ict les met juffrouw Stefanie.
    De kinderen kregen, in kader van het leesproject, een inleiding in boekenbeesten.
    Aan de hand van deze site komen de kinderen te weten welke boeken iets voor hen is.
    Eens teruggekomen in ons vertrouwd lokaal in het kasteel, maakten de kinderen hun godsdiensttoets rond ' Mozes'.
    Afsluiten deden we met een voorleesmoment uit ' Sjakie en de chocoladefabriek'.
    Agenda:
    te leren:
    rekenen: getallenkennis toets 8/11
    hoofdrekenen toets 9/11
    taal: BL tekst voorbereiden 8/11
    Te leren: /
    Brieven

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri










    07-11-2012 om 20:30 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelgoed
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het verder werken aan het bundeltje alfabetisch rangschikken.
    Gevolgd door een luistertoets in de werkschrift waarbij ze a.d.h.v. bepaalde uitspraken van mensen probeerden te achterhalen welk beroep deze uitvoerden. Verder las ik een tekst over hoe melk kaas werd en hoe een dierenhuid veranderde naar leer. Bij beide tekstjes hadden ze tekeningen in hun schrift staan. Ze nummerden deze tekeningen in de juiste volgorde.
    Godsdienst verhuisde vandaag naar de voormiddag omdat een aantal kinderen extra uitleg kregen rond getallenkennis ( toets!!!) bij juffrouw Stefanie.
    Tijdens de godsdienstles maakten we samen de evaluatie en duidde ik met hen de te kennen pagina's aan. ( blz 20,21 en 22)
    Nog in de voormiddag bereidden we de begrijpend lezen tekst ' Over de grote viervoeters' voor.
    In de namiddag startten we dan met de les meetkunde rond ' spiegelen'.
    De kinderen kregen per twee een spiegeltje waarmee ze mochten experimenteren. ( gezicht verder/dichter van de spiegel houden, balpen, ...)
    Aan de hand van mijn vragen stelden we dan een vijftal kenmerken samen waar een correcte spiegeling moest voldoen.
    In de werkschrift tekenden we zelf het spiegelbeeld en zochten we symmetrieassen in gebruiksvoorwerpen.
    De rest van de namiddag werkten we rond het nieuwe WO thema rond techniek.
    Dit keer stond speelgoed centraal en dan vooral op welke manier het werkt. ( spierkracht, elektrische stroom, ...)
    Agenda:
    leren:
    rekenen: getallenkennis toets 8/11
    hoofdrekenen toets 9/11
    Godsdienst: Mozes toets 7/11
    taal: BL tekst voorbereiden 8/11
    te doen:

    Brieven


    Tot morgen allemaal,

    Groetjes meester Joeri


    06-11-2012 om 16:55 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Back to work !
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een deugdoende vakantie zijn we er terug met het dagelijkse verslagje. Zoals gewoonlijk op een maandag na de vakantie, was er veel administratie te verwerken. ( Rapporten ophalen, geld voor nieuwjaarsbrieven, geld voor drankbonnetjes, geld voor warme maaltijden, briefjes oudercontact, ...)
    Een tijdrovende bezigheid! Om de boel niet onmiddellijk op stelten te laten zetten, gaf ik de leerlingen de opdracht te werken in het bundeltje van alfabetisch rangschikken. Een aantal oefeningen op het alfabet en het alfabetisch rangschikken van verschillende woorden, waren de voorbode van het leren werken met een woordenboek. Hierover later meer.
    Zoals beloofd, veranderden de kinderen ook van plaats. En dit allemaal tussen 9.00 en 9.50 (het vertrekuur richting zwembad).
    Tijdens de zwemles werden er testen afgelegd. Volgens Dorien hadden de meeste leerlingen dit goed gedaan.
    Na de middag begonnen we het een les rekenen rond " Geldwaarden". Hoeveel munten en biljetten zijn er? Wat is de waarde van het biljet/muntstuk? Gepast betalen en teruggeven zijn zaken die aan bod gekomen zijn.
    Zoals eerder in het verslag al aangegeven ,werkten we ook in de namiddag rond dat bundeltje alfabetisch rangschikken. Nu weliswaar, op het onderdeel ' Opzoeken in het woordenboek'.
    Verder werd de tekening van de boom eindelijk afgewerkt. ( Wattenstaafjes en verf!)
    Agenda:
    leren:
    rekenen: getallenkennis toets 8/11
                  hoofdrekenen  toets 9/11
    Godsdienst: Mozes toets        7/11
    te doen:
    rekenen: huistaak 6                6/11

    Brieven, briefjes oudercontact, briefjes nieuwjaarsbrieven, speelgoed.

    Wat de toetsen rekenen betreft: 
    Alle leerstof getallenkennis en hoofdrekenen dat we al behandeld hebben wordt donderdag en vrijdag getoetst.
    Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat er heel goed gepland en gewerkt worden.
    De kinderen krijgen dagelijks hun werkschrift mee naar huis en kunnen de oefeningen nog eens herhalen. Ze hebben ook een blauwe of groene scheurblok, waar ze nog extra kunnen inoefenen. In de aparte mapjes zijn er ook nog extra oefeningen en uitleg voorzien. Ook het " Kompasje" kan helpen bij mogelijke problemen.

    Toets godsdienst:

    Morgen wordt de leerstof in de klas overlopen. Er mogen tijdens dit moment nog vragen gesteld worden.

    Speelgoed:

    In de wo les morgen gaan we het hebben over speelgoed. De kinderen hebben de opdracht meegekregen om iets van speelgoed naar de klas te brengen. ( liefst iets waar ze regelmatig meespelen en enkel met toestemming van de ouders)

    Brieven:

    Sommige rapporten, briefjes oudercontact, briefjes nieuwjaarsbrieven is nog niet binnen. Zorg er alstublieft 
    voor dat dit tegen morgen allemaal in orde wordt gebracht.

    Gelieve ook de twee andere brieven zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van het reilen en zeilen.

    Tot slot: De kinderen hebben ook een tekening meegekregen met een wereldbol erop. Ze mogen dit (vrijblijvend) inkleuren, verven, beplakken, ....  Er hangt een wedstrijd aan vast! Deze tekening moet niet naar school meegebracht worden.


    Alvast weer een hele boterham... We zijn terug vertrokken !!!



       

    05-11-2012 om 18:10 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prettige vakantie
    Goedemorgen beste lezer(es),

    Na een leuke afsluitende creadag mogen we genieten van een weekje welverdiende rust.
    Als we de eerste stuk van de eerste trimester overlopen dan zullen er bij sommigen gemengde gevoelens te voorschijn komen, anderen zijn ontgoocheld en gelukkig zullen er ook zijn die tevreden zijn.
    Ikzelf behoor tot de categorie van de mensen met gemengde gevoelens.
    Gemengd omdat ik onmogelijk tevreden kan zijn met het gemiddeld presteren van onze klas.
    Het is de eerste keer in mijn schoolloopbaan dat er zo laag gescoord wordt.
    Als u dan weet dat de meeste leerstof herhalingsleerstof was, dan maak ik mij serieuze zorgen!
    Ik ben er mij tenvolle van bewust dat iedereen geen 80 of 90 kan halen, maar er zijn kinderen die serieus onder hun niveau hebben gepresteerd. Dat kan en mag niet getolereerd worden!
    Vaak is dat te wijten aan onvoldoende concentratie in de klas of te weinig inspanning thuis bij het inoefenen.
    Het is als groep een heel sterke klas qua karakter, waardoor de lessen dikwijls moeten gestaakt worden om brandjes te blussen.
    Ik hoop dat de rapportcijfers sommigen hebben wakkergeschud om zich meer bezig te houden met belangrijke zaken, dan met de negatieve.
    Het is zeker allemaal niet negatief, de meeste kinderen doen wel hun best en zijn heel leuk in de omgang.
    En dat mag ook gezegd worden.
    Dit schrijven is zeker geen noodkreet, maar wel een nuchtere analyse van het eerste gedeelte!
    Zelf ga ik deze vakantie mezelf ook evalueren en eventueel bijsturen, want ook ik behoor tot de groep!

    Bon, gedane zaken nemen geen keer! Wat voorbij is, is voorbij. Enkel de toekomst telt.
    Laat ons daarom vanaf 5 november met een propere lei beginnen en te laten zien dat die van 4A een fijne hardwerkende groep is.

    Prettige vakantie allemaal,
    Meester Joeri

    PS Maandag is het zwemmen, moeten de rapporten gehandtekend afgegeven worden, briefjes van het oudercontact en de nieuwjaarsbrieven ingeleverd worden.




    27-10-2012 om 09:38 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5c is de winnaar van het trefbaltornooi!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Het dagbegin zag er deze donderdag anders uit dan normaal. Er stond immers de finale van het trefbaltornooi geprogrammeerd. Na een aantal voorrondes had de klas 5c de finale behaald.
    De uitdagers van 5c waren de leerkrachten. Na een spannende strijd moesten wij de zege aan de kinderen van 5c laten. Tot groot jolijt van henzelfde. Proficiat!!!
    Voor de kleine speeltijd in de voormiddag verdeelden we de kinderen nog in groepen voor de creadag van morgen.
    Na de speeltijd was het tijd voor de rekenles. Een les toepassingen waarin drinkwater centraal stond.
    De namiddagstart begon met de toets taalbeschouwing rond de twee delen van een zin.
    Er moest ook nog verkeer afgewerkt geworden en Mozes blies zijn laatste adem in de godsdienstles.
    Gelukkig voor hem, had hij zijn doel bereikt.
    Agenda:
    Leren: /
    Doen: Briefje oudercontact
             materiaal voor de creadag

    Als het zou kunnen, de briefjes van het oudercontact morgen al inleveren. Zo kan ik al beginnen plannen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri.

    PS. Foto's van de wedstrijd kunt u vinden op de weblogs van mijn collega's.

    25-10-2012 om 19:47 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evenwijdig met...
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Over het eerste gedeelte voor de kleine speeltijd kan ik u weinig vertellen. De kinderen hadden immers crea les bij juf Edel. Wat ik wel weet, is dat ze met zeer leuke resultaten zijn teruggekomen. Bedankt juf Edel!!!
    De rest van de voormiddag weet ik wel, een les meetkunde rond evenwijdige, snijdende en loodrechtsnijdende rechten.
    Na een herhaling van een wat is een lijn, een rechte, een lijnstuk, ... kregen de kinderen de techniek nogmaals uitgelegd van hoe ze het best evenwijdigen konden trekken, een loodrechte tekenen, ... En dit allemaal met werkinstrument geodriehoek.
    Op het werkblaadje stond aan de ene kant een aantal evenwijdige, snijdend of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken getekend, de kids moesten deze benoemen.
    Aan de achterzijde moesten ze zelf aan de slag om evenwijdige, snijdende of loodrechtsnijdende rechten en lijnstukken te tekenen.
    Agenda:
    Leren:
    taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28 25/10
    Doen:
    Rekenen: huistaak 5 25/10

    Toets laten tekenen.


    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    24-10-2012 om 15:55 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    23-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn er bijna...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met een luisterlesje en een leesstrategie waar de kinderen een aantal vormen van samenvatten ontdekten.
    De rekenles vandaag was een herhaling van de vier mogelijke cijferbewerkingen. +,-,x en :)
    In de namiddag bespraken we de afgesproken klasregels. Deze leidden ons naar het vervolg in het Mozes verhaal, namelijk " De tien woorden".
    De kids schreven hun eigen tien woorden op in het werkschrift.
    Het slotakkoord van vandaag was voor verkeer. We werkten de lessen rond de schoolomgeving af, om dan te startten met het openbaar vervoer en zijn mogelijkheden.
    Agenda:
    Leren:
    taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28 25/10
    Doen:
    Taal: spelling thema 3 blz 9
    Wafels, blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen.

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    23-10-2012 om 19:40 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandevacuatieoefening
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen wel het nodige materiaal meegebracht om de les van de liter te kunnen geven, zodat we met potjes en flesjes konden spelen in het water.
    Toch werd deze les ook nog verstoord, want er stond vandaag een evacuatieoefening geprogrammeerd. Hierdoor ging de speeltijd al door om 10 uur, aangezien het alarm om 10.30 ging afgaan.
    Na deze vlekkeloze oefening mochten de kids beginnen aan hun toets getallenkennis ( breuk nemen van een getal) en de begrijpend lezen toets over de tekst " Spinnen".
    In de namiddag begonnen we eerst met knutselen. De kinderen mochten blazen, blazen en nog eens blazen. Er werd steeds in groepjes van vier tot bij mij gekomen om de inkt op hun blad te krijgen.
    De andere leerlingen maakten een tekening voor het nieuwe broertje van Jarno.
    In al die bedrijvigheid, vergat ik foto's te trekken van hun blaaswerk!
    Het laatste gedeelte stond er nog spelling op het programma. De onthoudwoorden met de 'au'klank.
    Agenda:
    Leren:
    rekenen:MK: soorten hoeken en driehoeken blz 16&33    23/10
    taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28 25/10
    Doen:
    Taal: spelling thema 3 blz 9

    Wafels, blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    22-10-2012 om 16:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dweil en rietjes...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Ziehier het verslag van weer een bewogen dagje. Het begon al goed deze ochtend. Zoals afgesproken hadden de meeste leerlingen hun dweil mee, klaar om de les van de liter te mogen ontvangen.
    Spijtig genoeg was er een spelbreker in de klas... IK!!!
    Vanmorgen thuis halsoverkop vertrokken en mijn notities voor de rekenles op mijn bureau laten liggen.
    Niets aan te doen, de les wordt maandag gegeven.
    Ter compensatie kregen onze kids dan een herhalingsles hoofdrekenen waarbij alle hoofdbewerkingen tot 1000 aan bod kwamen.
    De rest van de voormiddag waren ze onder de hoede van juf Dorien.
    Voor de ouders die het nog niet moesten weten, we verkopen al een hele week frietjes tijdens de middag voor de kinderen van het secundair. Dit allemaal ten voordele van ons project " Nanri".
    Nu deze middag was het niet anders, maar vandaag verliep de verkoop en opruim iets langer dan voorzien.
    Gevolg alle activiteiten die gepland waren schoven op in de namiddag.
    We deden nog twee luistertoetsen en bereidden onze begrijpend lezen tekst voor.
    De tijd die resteerde was een kwartier. Onvoldoende om nog te beginnen knutselen, tot grote spijt van vele leerlingen.
    Als het een troost mag zijn, we zullen volgende week de verloren "crea"tijd ruimschoots compenseren!
    Agenda:
    Leren:
    rekenen: getallenkennis: breuk nemen van een getal blz  29   22/10
                  MK: soorten hoeken en driehoeken blz 16&33         23/10
    taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz 27/28      25/10
           Tekst voorbereiden BL : " Spinnen"                             22/10
    Doen:
    Taal: dictee verbeteren                                                      19/10

    Wafels, blaadjes ( +/- 10) tegen 24/10, toetsen laten tekenen (verdere info verslagje van 18/10)

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri






    19-10-2012 om 16:54 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn schoolomgeving
    Goedenavond beste lezer(es),

    Ons verhaaltje van vandaag begint met een toets rekenverhalen, gevolgd door een spannende zoektocht naar de structuur tussen 250,500,750 en 1000 + andere getallen tijdens de getallenkennisles.
    In het bos der Nederlandse taal ontdekten we de twee delen van de zin. Het onderwerp in een geel fluo hesje werd gezocht met de magische toverspreuk " Wie of wat...", de rest van de zin bleef gewoon de rest van de zin.
    Wij oefenden op de aangeboden zinnen tot het middaguur.
    Onze godsdienstlessen zijn al een tijdje een sprookje en we gingen vandaag gewoon op ons elan verder. De joden in de woestijn begonnen te zeuren over weinig eten en drinken, God zorgde voor kwartels, manna en vooral veel water.
    Tussendoor sprongen we in onze teletijdmachine om onze vrienden Vigor, Pieter, Johanna, ... enz een bezoekje te brengen tijdens onze WO toets.
    Als toetje gingen we toeren in de gevaarlijke omgeving van de school, waar auto's als woeste draken ons proberen te raken. Gelukkig bestaan er speciale handelingen om deze gedrochten te omzeilen.
    Agenda:
    Leren:
    rekenen: getallenkennis: breuk nemen van een getal blz  29    22/10
                  MK: soorten hoeken en driehoeken blz 16&33           23/10
    taal: taalbeschouwing: twee delen van een zin blz                   25/10
    Doen:
    rekenen: werkschrift blz 37                                                       19/10

    Wafels, dweil, wattenstaafje, agenda

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    PS: Vergeten op te schrijven in de agenda, maar de kinderen hebben tegen woensdag 24 oktober voor crea gedroogde bladeren nodig van 2 verschillende bomen ( een vijftal per boom) !



    18-10-2012 om 20:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenverhalen met de farao?
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vandaag was het rekenverhaaltjesdag. De kinderen begonnen eerst zelfstandig aan het oplossen van enkele rekenverhalen. Nadien werkten we deze oefeningen klassikaal af.
    Dit bracht ons al snel aan de speeltijd.
    Na de speeltijd de huistaak rekenverhalen verbeterd ( nodig om de toets van morgen te kunnen inoefenen!) en ons verhaal van Mozes verder gezet.
    De kinderen vertelden eerst over hun zelfgeschreven dialoog tussen Aaron, Mozes en de farao.
    Ze hunkerden echt naar het verdere verloop van het verhaal. ( de 9 plagen en ook de 10de, die de uittocht van de joden uit Egypte verwezenlijkte)
    Het laatste stukje van de voormiddag werd gespendeerd aan het verdelen van het contract - en hoekenwerk. In dit onderdeel gaan we de kinderen specifiek laten oefenen op zaken die ze nog niet zo goed beheersen. Ze werken hieraan tijdens het klasmoment en de overige oefeningen worden thuis of op ander moment afgewerkt.
    Vandaag heeft iedereen nog geen opdracht gekregen, morgen wordt hieraan verder gewerkt.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: rekenverhalen 18/10
    WO: thema 1 " Welkom in mijn leven" 18/10
    doen:
    /
    Wafels- brief creadag

    Tot morgen allemaal en voor de sportievelingen veel plezier in Affligem!

    Meester Joeri


    17-10-2012 om 16:06 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    16-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.driehoeken
    Goedenavond beste lezer(es),

    De dag begonnen met een les meetkunde. Een lesje driehoeken waarbij de kinderen de driehoeken moesten rubriceren volgens zijden en hoeken.
    De overgebleven staartdelingen van gisteren werden ook nog soldaat gemaakt. Het deed mij ook plezier te horen, dat heel wat kinderen toch goed geoefend hadden op de delingen.
    Tijdens de taalles kwamen we in contact met onthoudwoorden die als moeilijkheid ch of g hebben. Er werden hierrond een aantal oefeningen gemaakt.
    Aansluitend kwam het dictee van thema 2.
    De namiddag werd gestart met de open boek toets van WO.
    Voorts werkten we serieus verder rond onze vriend " Mozes".
    Volgende week vrijdag organiseren de leerkrachten voor de kinderen van 4,5 en 6 een " Crea"dag.
    Het thema dat gekozen werd is " Halloween".
    De kinderen hebben hier vandaag een keuzebriefje voor mee. Het is de bedoeling dat ze drie van de vier activiteiten gaan aanduiden, naargelang hun voorkeur.
    Elk kind moet er drie aanduiden.
    Belangrijk is nu, dat er voor sommige activiteiten materiaal van thuis moeten worden meegebracht.
    Gelieve daar ook rekening mee te houden tijdens de keuze.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: rekenverhalen 18/10
    WO: thema 1 " Welkom in mijn leven" 18/10
    doen:
    rekenen: rekenverhalen 17/10
    Godsdienst: dialoog Mozes-farao 17/10
    Wafels- brief creadag

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    16-10-2012 om 17:57 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Jarno Mertens werd vandaag 10 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!



    15-10-2012 om 17:34 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staartdelingen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen met de toets kloklezen tot op 5 min nauwkeurig. Opnieuw tot de vaststelling gekomen dat een aantal kinderen dit nog niet beheersen ( leerstof 3de leerjaar). We kunnen hier niet langer blijven bij stilstaan! Daarom een warme oproep om met de kinderen op regelmatige tijdstippen de klok te oefenen. Niet alleen de analoge, maar ook de digitale klok en het omschakelen van de twee.
    Nog voor de zwemles van start ging, maakten we een aantal luisteropdrachten.
    Alle opdrachten waren voor de zwemles nog niet klaar, zodat we na het zwemmen verder deden.
    In de namiddag kregen de leerlingen hun rekenles. Een les staartdelingen. Het viel enorm op dat een groot aantal leerlingen niet meer wist hoe men daar aan begon.
    Stapsgewijs maakten we samen een aantal oefeningen klassikaal. Omwille van het nog niet zo goed begrijpen, krijgen de leerlingen de opdracht om deze avond het staartdelen nog eens te bekijken. Wordt morgen vervolgd!
    Het laatste wapenfeit vandaag was WO. Uitzonderlijk, want normaal geen wo op maandag.
    We hadden nog een aantal zaken in de werkkatern in te vullen en moesten de leerstof nog eens samen overlopen.
    De toets wordt verdeeld over twee dagen. Morgen doen we een open boek toets, donderdag is het gesloten boek.
    Agenda:
    Leren:
    rekenen: staartdelingen 16/10
                  rekenverhalen  18/10
    taal: spelling: thema 2    16/10
    WO: thema 1 ' Welkom in mijn leven' 16/10
                                                               18/10
    Doen:
    rekenen: rekenverhalen 17/10

    toetsen laten tekenen.

    Donderdag staat er naast de toets WO ook de toets rekenverhalen op het programma. Traditioneel voor veel leerlingen opnieuw een struikelblok.
    Om hun te oefenen wordt de huistaak van vandaag meegegeven. Let ook op de bladzijdes die bij de huistaak staan geschreven. Zeer handig om de komende toets te kunnen oefenen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    15-10-2012 om 17:26 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leerlingenraad
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Gisterenochtend begonnen met de aangekondigde toetsen. Eerst de toets taalgebruik ( straatnamen), nadien de toets begrijpend lezen. Aansluitend het verder afwerken van de bladzijdes hoofdrekenen in onze werkschrift. Mijn aandeel in de voormiddag zat er dan op, want het tweede gedeelte hadden de leerlingen lichamelijke opvoeding.
    Juf Dorien was allesbehalve tevreden over de medewerking in de les!!!
    De namiddagactiviteit bestond uit twee zaken: knutselen en gaan stemmen.
    Net voor de leerlingen naar huis gingen kregen ze de namen van de verkozenen nog te horen.
    Voor 4a viel de keuze op Emile. Een dikke proficiat aan hem, maar ook voor onze andere kandidaten ( Nina en Jarno)!
    Tof dat ze zich willen inzetten voor onze klas.
    Agenda:
    leren:
    taal: spelling: dictee thema 2 16/10
    rekenen: kloklezen tot op 5 min 15/10
    WO: thema " Welkom in mijn leven" 16/10
    Doen:
    rekenen: bundel kloklezen 15/10
    toetsen laten tekenen, wafels, zwemmen!!!

    Prettig weekend allemaal,

    Meester Joeri

    Ps Foto's van de verkiezingen en het proeven van reuzel! Smakelijk!!!!


















    13-10-2012 om 13:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs