Wegens drukke tijden nu pas een verslagje van onze vrijdag. Gisterenmorgen begonnen met het afwerken van rekenlessen die nog niet helemaal afgewerkt waren: Meetkunde: vierhoeken en de kenmerken en rekenverhalen: nog twee die moesten ingevuld worden. Dan was het tijd voor de toetsen: eerst rekenen ( cijferen), dan twee taalonderdelen zijnde taalgebruik en luistertoets. Verder vulden we onze taalschrift ook nog verder aan en ook de overblijvende spellingblaadjes werden bijgewerkt. Zoals u wel al merkt, gisteren serieus doorgewerkt. Als voorlaatste gegeven hebben we de herhalingsles in onze werkkatern samen opgelost. Gelukkig was er Duupje ( gekend uit het derde leerjaar!) om ons lachend het zonnige weekend in te sturen.
Thema 1 van wereldoriëntatie is dus afgewerkt, de kinderen hebben de studiewijzer waar we in de klas serieus de nadruk opgelegd hebben om die te gebruiken zoals er staat. Ook online kunnen zij de leerstof inoefenen aan de hand van een toets die gelijkaardig is als die, die we volgende week op hen loslaten.
Wat spelling betreft, aangezien ze op dinsdag geen huistaak of lessen meekrijgen, zetten we nu het herhalingsdictee er al in .
Lees hier het verslagje van vandaag. Deze ochtend onmiddellijk begonnen met de toets van godsdienst, aangevuld met driekwart van de les meetkunde. Toen rinkelde de bel en zat de voormiddag, wat het klasgebeuren betreft, er al op. De kinderen hadden immers na de speeltijd turnen. Na de middag vulden we blz 15 van ons taalsignaal aan. ( Logisch als je verwacht dat de kinderen dat moeten leren!) Ook de les " Oorzaak- gevolg" werd er bijgedraaid. Plak en knutselwerk stond centraal in de godsdienstles, waar de kinderen de uitgeknipte puzzelstukjes moesten in de juiste volgorde plakken in hun schrift. Het laatste gedeelte van de dag gingen onze kids bij juf Karen voor ict les.
agenda:
taak: taal: spellingboek oefb blz 30/09
lessen: WO: lezen thema 1 30/09 taal: straatnamen, wb blz 14-15 30/09 rekenen: cijferen +,- en x toets 30/09 niet vergeten: toets tekenen
Wat een fantastische woensdag en dat eind september! Laat ze maar verder doen zou ik zo denken! Deze ochtend begonnen we met het uitdelen van de toets breuken van gisteren. We overliepen de gemaakte toets en verbeterden de foutief gegeven antwoorden. Nadien gaven we nog een grondige herhaling van een breuk nemen van een getal. De spellingles bleek een grotere brok zijn dan gedacht, we gingen op zoek naar onthoudwoorden en maakten daar verschillende oefeningen op. Onze agenda werd serieus aangevuld ( zie agenda !) en daarachter legden we de laatste hand aan ons eerste thema van WO. Agenda: taak: godsdienst: puzzelstukjes 29/09 rekenen: figuren uitknippen 29/09 contractwerk afgeven 29/09 lessen: godsdienst: symbolen 29/09 rekenen: cijferen +,- en x (toets) 30/09 taal: straatnamen WB blz 14-15 30/09 niet vergeten: toets tekenen! Turnzak;
Graag de uit te knippen puzzelstukjes en figuren in een aparte omslag. Gelieve ook op de figuren achteraan de initialen te noteren. Deze figuren worden doorheen het schooljaar nog gebruikt en daarom is het handig als ze in een briefomslag zitten en voorzien zijn van initialen. Wat de toetsen betreft zijn de kinderen voor godsdienst op de hoogte gesteld van wat ze moeten leren . Het is zeker geen moeilijke toets, maar het moet wel goed ingeoefend worden. Voor rekenen vooral oefenen op het cijfer van de drie bewerkingen. ( schrift, computer, ...)
De kinderen die nog niet betaald hebben voor de frietjes, morgen zeker hun geld meebrengen! TURNZAK ook niet vergeten!!!
Een sportieve, zonnige dag... Dat is eigenlijk de conclusie van deze dinsdag. We begonnen met een les meten en metend rekenen, waar we bij het onderdeel lengte alle lengtematen lieten passeren en ook een nieuw item naar boven haalden namelijk "Kilometer per uur". Dit bracht ons al snel tot de voormiddagspeeltijd. Daarachter was het toetsentijd waarbij de kinderen achtereenvolgens een rekentoets (breuken), dictee en een begrijpend lezen toets kregen. Hoog tijd daarna om ons voor te bereiden op de veldloop. Het turn t- shirt werd aangetrokken, de innerlijke mens wat verstevigd en dan was het tijd voor de opwarming. Die gebeurde aan de hand van een dans. Rond 12.30 vertrokken onze kids dan voor hun twintig minuten durende veldloop rond de vijver van het kasteel. Iedereen deed zijn/haar uiterste best. Een aantal jongens van onze klas haalden veertien stempels, wat betekende 7 rondjes rond de vijver, maar ook de meisjes lieten zich niet onbetuigd. Eéntje haalde twaalf stempels, wat dus 6 rondjes betekende. Nogmaals voor alle leerlingen een dikke proficiat! Na onze verschoven middagpauze schoot er niet veel tijd meer over om les te geven. We schreven onze agenda, deelden sportbrevetten en brieven uit en vulden onze werkschrift van WO nog wat verder aan. Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: brief frietjes, toets tekenen
Maandag worden er op school frietjes gebakken. Voor de prijs van 2,50 euro krijgt uw kind een pakje friet + saus + een drankje. Gelieve dit bedrag ten laatste donderdag 29 september mee te geven naar school. Nog een mededeling: Het contractwerk van september moet nu donderdag volledig verbeterd en ingevuld afgegeven worden!
Hieronder een aantal sfeerfoto's van de scholenveldloop. Aarzel niet om ook bij mijn collega's te gaan kijken, voor kiekjes van onze sportievelingen!
Zwemweek deze week, wat betekende dat we de maandagmorgen startten met een zwemles. Weer twee artiesten die erin geslaagd waren om hun zwemgerief thuis te vergeten. Gelukkig zijn er nog brave werknemers in het zwembad, die deze kinderen nog een zwemtenuetje lenen. ( Bedankt Christiaan !) Eens terug van het zwemmen was er nog even voormiddagspeeltijd en dan begonnen we aan onze eerste rekentoets van het jaar. Daar sommigen onder ons hier veel tijd aan spendeerden, kregen we de geplande rekenles niet meer af. Daarom werkte we al drie rekenverhalen af van een latere les.
Desondanks het goede weer kregen de kinderen deze keer geen extra speeltijd. In de godsdienstles werd de leerstof van de toets voor donderdag overlopen en leidden we het volgende thema in. Nog voor de namiddagspeeltijd maakten we zinnen we verschillende zinsdelen. Het laatste gedeelte van de namiddag werkte ons doorschuifsysteem. Jullie kinderen trokken naar juf Veerle voor muzikale opvoeding, haar kinderen gingen op hun beurt naar juf Karen voor ict - les en juf Karens kinderen kwamen bij mij terecht. Een kwartier voor het einde van de dag keerde iedereen naar haar/zijn oorspronkelijke klas terug om de agenda te kunnen inschrijven.
Godsdienst: De puzzelstukjes zijn genummerd. Ze brengen deze puzzelstukjes best mee in een briefomslag. rekenen: stambreuken, breuken herkennen, breuken tekenen, breuk nemen van een getal, ... Zie mapje en werkschrift.
Wat de scholenveldloop betreft zijn alle (groot)ouders, familieleden en sympathisanten vriendelijk uitgenodigd tussen 12 en 13uur bij ons op school om te komen supporteren voor onze lopers. Volgens het draaiboek beginnen onze kinderen te lopen om 12.30. Aangezien we tussen twaalf en één lopen vragen we om de kinderen een boterham of een koekje extra mee te geven, omdat ze pas achter het lopen gaan middagmalen. Daarom is er voor het vierde leerjaar ook geen warme maaltijd.
Sommige leerlingen hebben een herinnering meegekregen voor een nog openstaande rekening.