Vandaag een mooie afsluiter van de eerste trimester. Na het eerste gedeelte gezelschapspelen trokken we richting kerk voor de jaarlijkse kerstviering. Het was leuk om vast te stellen dat de kinderen de mis zeer aandachtig en actief hebben meegevolgd. Vervolgens was het tijd om de hongerige magen te vullen. Er werd begonnen met de allerkleinste ( eerste leerjaar) en zo ging het in stijgende lijn qua leeftijd. Onze meisjes en jongens moesten dus even wachten. Eens ze de soep en het stokbrood in hun handen kregen, ging het er smakelijk aan toe. Het laatste gedeelte bestond uit deel twee van de spelletjes. Dit duurde net lang genoeg, aangezien het naar het einde toe tamelijk onrustig werd. Vakantie... tijd voor iedereen om de batterijen opnieuw goed op te laden in een gezellige sfeer.
Prettige feestdagen allemaal! We horen en zien elkaar op 7 januari 2013 terug! Tot dan!!! Meester Joeri
Vanochtend terug 21 kopjes, dat is al beter dan 19! Met deze leerlingen trokken we voor de laatste keer van dit kalenderjaar onze (nieuwe) rekenschrift en taalschrift open. Tijdens rekenen gingen we op zoek naar de structuur van 25 000 - 50 000 - 75 000 - 100 000 en maakten we een aantal oefeningen hierop. In de taalles werden er feestwensen uitgesproken. Niet alleen voor de komende periode, maar ook voor andere festiviteiten. De namiddag was geprogrammeerd voor een kerstfilm. De oorspronkelijke film kon wegens technische problemen niet vertoond worden. Gelukkig had juffrouw Katrien nog een waardig alternatief in haar kast liggen. Morgen brengen de kinderen spelletjes mee, houden we een kerstviering en eten we een sobere maaltijd. Agenda: leren: / doen: nieuwjaarsbrieven verstoppen. spelletjes meebrengen brieven, agenda, lezen...
Ze vallen als vliegen bij ons in de klas. We begonnen de week met 21 leerlingen, twee minder dan normaal. Nu zijn we woensdag en de teller staat maar op 19 meer. Leuk is anders! Toch moest er vandaag gewerkt worden en dat deden we ook. Eerst werd de toets rekenverhalen opgelost, nadien volop nieuwjaarsbrieven schrijven. Het tweede gedeelte van de voormiddag, stond kerstmis centraal. Eerst zochten we de verschillende betekenissen van het woord " ster", gevolgd door het beluisteren van het kerstverhaal. Om het verhaal helemaal compleet te maken, passeerden de drie wijzen ook al de revue. Afsluiten deden we met het oefenen van de kerstliedjes voor de kerstviering van vrijdag. Morgen nog een halve dag les en dan leggen we de riem er af. Er staat voor de namiddag een kerstfilm geprogrammeerd en vrijdag kerstviering, sobere maaltijd ( nog niet allemaal bevestigd van deelname) en gezelschapspelletjes in de klas. Agenda: leren: rekenen: de milliliter 20/12 doen: nieuwjaarsbrieven verstoppen brief, lezen, ...
Vanmorgen begonnen met het uitdelen van de rampentoets hoofdrekenen delen tot 10 000. 9 van de 21 leerlingen die deelgenomen hebben aan de toets hadden 14 op 20 of meer. Al de rest was meer dan onvoldoende. Twaalf leerlingen trokken vandaag dus richting juf Stefanie, met als opdracht oefenen en remediƫren voor delen. Conclusie van juf Stefanie, de leerlingen kennen hun deeltafels niet. En zolang die niet gekend zijn, zullen de mindere resultaten blijven volgen. Daarom geef ik tegen het eind van de week aan een aantal een bundeltje deeltafeloefeningen mee. Het is echt wel nodig! De achtergebleven leerlingen stortten zich dan maar op het schrijven van de nieuwjaarsbrieven. Na de speeltijd stond er taal geprogrammeerd. Eerst de begrijpend lezen toets, dan een lesje taalbeschouwing en eindigen deden we met niveaulezen. Pas in de namiddag konden we aan de lesopdracht rekenen van vandaag beginnen. Deze opdracht was dan ook weer niet zo simpel. We leerden vandaag immers over de milliliter. De kinderen kregen elk een milliter water in de hand en mochten dit opdrinken. Hiermee hadden ze een gedacht wat een milliliter eigenlijk voorstelt. Verder deden we verschillende herleidingen, optel - en aftrekoefeningen, ... Niet gemakkelijk alleszins! Het laatste gedeelte van de namiddag werd dan weer ingenomen door nieuwjaarsbrieven schrijven. De kinderen die klaar waren, mochten knutselen. Agenda: leren: rekenen: winst en verlies 19/12 de milliliter 19/12 Doen: / Brief sobere maaltijd, lezen, toets!!!
Vanmorgen maar twintig gezichtjes geteld, geen complete klas dus. We begonnen met het verbeteren van de huistaak : tot 10 000. Zoals gewoonlijk op een zwemvoormiddag werd de les in twee stukken verdeeld. De kinderen mochten iets van speelgoed meenemen naar het zwembad, wat betekende dat ze vrij zwemmen hadden. Logischer wijs was het enthousiasme zeer groot. Het verder verbeteren van onze huistaak en de tekst begrijpend lezen voorbereiden waren de laatste wapenfeiten van de voormiddag. Na de middag begonnen we dan onmiddellijk met onze toets. Sommigen hebben daar serieus aangezwoegd. Het laatste gedeelte werd voorzien om nieuwjaarsbrieven te schrijven. Een aantal hebben de eerste al geschreven, andere hebben nog wel wat werk te doen. Agenda: leren: rekenen: rekenverhalen: winst/verlies 19/12 doen: / lezen, toetsen laten tekenen, brief sobere maaltijd