Een zeer kort verslagje van de dag. Deze ochtend begonnen met rekenen, verder werken aan les 8. Nadien een grondige herhaling gedaan van kommagetallen en breuken. De verjaardag van Wout gevierd ( spijtig genoeg was ik mijn fototoestel weer vergeten!!!) en begonnen aan de taalles. Woorden in woorden was de titel van de les. Na de middag hadden onze youngsters lichamelijke opvoeding, gevolgd door een speech van mezelf over de rekenschriften. Hebben we nog een luistertoets gedaan en de leerstof overlopen voor de verschillende toetsen. Dit alles zorgde er weer voor dat ons knutseluurtje niet kon doorgaan. Agenda: taak: rekenen : blok 10 les 8 blz 11 31/05 godsdienst : haiku 31/05 lessen: taal: taalgebruik 01/06,03/06 en 04/06 spelweg: wp 13,14,15,16 en herhalingsles 4 02/06 niet vergeten: filmavond
Heb momenteel mijn taalboek niet bij de hand, dus de pagina's kan ik niet noteren.
Rekenen was de hoofdbrok voor de speeltijd. Eerst een klassikale verbetering van de huistaak staartdelingen, gevolgd door het uitleggen van de zelfstandig te maken opdrachten. Ondertussen werden er ook nog een aantal oefeningen klassikaal gemaakt. Na de speeltijd hadden we , om het rekenbrein eventjes te laten uitrusten, onze begrijpend lezen toets geprogrammeerd. Aansluitend de toets van staartdelingen. In de verte konden we de lasagne van den Delhaize, euh bolognaise, reeds ruiken. Het eerste gedeelte van de namiddag werd opgesplitst in taal en godsdienst. In de taalles kregen we een advertentie voor een pretpark waarbij we een aantal vragen moesten beantwoorden. De godsdienstles werd opgesmukt met enkele haiku's van eigen makelij en het dagboek van Heidi. Eens de agenda geschreven was en alles klaar lag om naar huis te gaan, zijn we richting 4B gegaan voor een kleine zangstonde. Agenda: taak: Godsdienst : haiku 31/05 rekenen: blok 10 les 7 ws blz 11 oef 3 en 4 ( ook de +'jes) lessen: rekenen: kommagetallen optellen en aftrekken 28/05 niet vergeten: leescontract, toets, agenda, ...
Speciaal voor de Mathias nog eens een herinnering voor de filmavond van morgen. Vanaf 18.30 zijn de kinderen welkom op onze school. De film zelf begint om 19uur stipt.
Zo, morgen weeral vrijdag... wat gaat alles toch snel! Zoals u in de titel van het artikel heeft kunnen zien, voor ons geen Mariaviering morgen!
Wat een weertje zeg! Het contrast met gisteren is echt enorm, maar goed voor de bomen en planten! Wij hebben het in de klas alleszins niet aan ons hartje laten komen. In onze gewijzigde klasopstelling zijn we er onmiddellijk tegenaan gegaan. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat de laatste tijd een aantal leerlingen de huistaak vergeet te maken of niet volledig maakt. Dit kan eens gebeuren, maar op frequente basis is niet tolereerbaar. Ik hoop dat jullie als ouders, mij daarbij steunen en het huiswerk willen controleren. Waarvoor dank. Tijdens de rekenles stond afwerken van les 5 op het programma en een deel van les 7. Er werden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt, maar het gros van de oefeningen maakten de kinderen zelfstandig. Dit nam serieus wat tijd in de slag, zodat we pas rond 11uur konden beginnen met de spellingsles. Gelukkig was het vandaag lichte kost, zodat we dit rustig konden vervolledigen. Afsluiten deden we met stukje WO. Agenda: taak: rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 Godsdienst : haiku maken 31/05 lessen: Taal: B.L. : " Een Mercedes" 27/05 rekenen: kommagetallen delen door natuurlijk getal 27/05 niet vergeten: leescontract
Om er zeker van te zijn dat de leerlingen de staartdelingen goed inoefenen, krijgen ze een huistaak mee waar ze vier oefeningen moeten oplossen. Vrijdagvoormiddag hebben we Mariaviering in vestigingplaats 1. Zal van die gelegenheid gebruik maken om nog eens foto's te trekken. ( Veel te lang geleden!)
Zo daarmee is alles gezegd voor vandaag! Tot morgen, Groetjes meester Joeri
Na een zonnig en deugdoend verlengd weekend stonden we deze ochtend weer klaar om er in te vliegen. Het woord is dan ook onmiddellijk bij de daad gevoegd en les 5 van blok 10 werd voor een stuk opgelost. We speelden eventjes voor gemeentesecretaris en berekenden het nieuwe bevolkingscijfer van sommige steden. Een heerlijke oefening om eens een toetsje domeinoverschrijdende doelen over te doen De rest van het eerste gedeelte van de les werd door de kinderen zelfstandig gemaakt (klassikaal en ook als huistaak!) Dit alles bracht ons reeds tot 11 uur... hoog tijd voor ons lesje Godsdienst! Op een speelse wijze kregen de kinderen de verwerking van de les die we al eerder mondeling hadden aangebracht. Na de middag stond de voorbereiding van de begrijpend lezen toets op het programma. De tekst ' Een Mercedes' werd door ons grondig gelezen en besproken. Donderdag krijgen de leerlingen hiervan toets. Nog voor taal werkten we dit keer rond communicatie. Wat is communicatie eigenlijk? Hoe wordt het gevoerd? Communiceren alleen maar mensen met elkaar? ... waren een aantal vragen die de revue passeerden. Dit alles had ons serieus laten uitwijden, waardoor de wo les van vandaag wordt verschoven naar morgen. Want belofte maakt schuld! Had de kids al een paar weken beloofd dat ze gingen verhuizen en nu was het eindelijk zover. Agenda: taak: rekenen: blok 10 les 5 ws blz 7 oef 7 en 8 en blz 8 oef 1,2 en 4 26/05 taal: Begrijpend lezen tekst ' Een Mercedes' voorbereiden 27/05 lessen: rekenen: kommagetallen delen door een natuurlijk getal 27/05 W.O.: De aarde is een bol 26/05 Niet vergeten: toetsen, brief film
De kinderen hadden ook als opdracht voor godsdienst een haiku te schrijven, maar dat ben ik vergeten te noteren... Dus moeten ze dit nog niet doen. Voor hun huistaak van rekenen moeten ze voor oefeningen 7 en 8 cijferen en eerst schatten. Alle oefeningen worden eerst gemaakt op het ruitjesblad dat ze hebben meegekregen.
Zo, we zijn weer vertrokken... nu echt wel de laatste rechte lijn!!! Tot morgen, Meester Joeri Ps Sommige dames in onze klas deden het zo!