Gisteren een hectisch dagje achter de rug. Zo gaat het altijd als het generale repetitie is en zeker als het schoolfeest op de binnenkoer plaats heeft. Het geluid van de muziek dringt tot in onze klas door, wat natuurlijk de concentratie niet bevordert. De kinderen kregen dus zelfstandige opdrachten te verwerken zoals : cijferen, hoofdrekenen, herhalingsoefeningen meetkunde in de rekenschrift maken en verbeteren. Ook voor taal hadden ze een opdracht. Ze werkten een taalschatles zelfstandig af en verbeterden die dan ook met een correctiesleutel. De resterende tijd werd er gewerkt aan het afwerken van moederdag en mochten ze gezelschapsspelen spelen. Nog even praktisch: Groep 1 wordt verwacht zaterdagnamiddag om 15.45 aan de refter van Sint - Jozef. Groep 2 wordt verwacht zondagvoormiddag om 10.15 aan de refer van Sint - Jozef. Groep 3 wordt verwacht zondagnamiddag om 14.15 aan de refter van Sint - Jozef. De kinderen mogen gerust een strip of gezelschapsspel meebrengen om zich bezig te houden tijdens het wachten. Agenda: taak: / lessen: WO: België open boek 15/05
België gesloten boek 16/05 taal: taalschat (studiewijzer)
15/05 taalbeschouwing 16/05 niet vergeten:
schoolfeest
Vanochtend begonnen met het oefenen voor het schoolfeest. Elk van de drie groepen mocht op het podium om hun act in te oefenen. Dat gaf ons nog net de tijd om voor de speeltijd de huistaak van meten en metend rekenen te verbeteren. Dit leek mij een goede herhaling te zijn voor de toets die komen zou. De volgende activiteit was dus het oplossen van de MMR toets. In de namiddag werkten we een serieus taalgedeelte af. Er werd verder gewerkt in het spellingboekje en de leerstof voor volgende week dinsdag en woensdag kregen de leerlingen op een studiewijzer. Deze studiewijzer bevat alle leerstof die de leerlingen moeten kennen. Opgelet, de leerstof is verspreid over de twee taalboeken! Verder werkten we nog aan ons moederdaggeschenk, dat stilaan een definitieve vorm krijgt. Agenda: taak: / lessen: WO: België open boek 15/05 België gesloten boek 16/05 taal: taalschat (studiewijzer) 15/05 taalbeschouwing 16/05 niet vergeten: veiligheidsspeld, twee wasspelden, plastic zak, gezelschapsspel, toetsen
Omwille van het schoolfeest worden er op maandag geen toetsen afgenomen, wat natuurlijk betekent dat het de twee overige dagen druk wordt. De kinderen worden er tijdig van op de hoogte gebracht, we veronderstellen dat ze hier ook elke dag wat aan gaan werken. Als ze pas in actie gaan treden de dag ervoor, zou het wel een serieuze brok kunnen zijn. De veiligheidsspeld is nodig voor diegene die deelnemen aan het schoolfeest. De twee wasspelden zijn nodig om het moederdaggeschenk te stabiliseren. De plastic zak indien het zou regenen als we naar huis gaan morgen. De leerlingen moeten hun moederdaggeschenk morgen al aan de mama's geven, want wachten tot zondag is het einde voor ons geschenkje! Morgen is het generale repetitie, dus zijn er geen warme maaltijden voorzien! De kinderen gaan per groep de generale repetitie bezoeken, de andere krijgen taken binnen de klas.
Onze voormiddag werd deze ochtend opgedeeld in twee grote delen: Het eerste deel ging over België en de herhalingsles van cijferen, het tweede gedeelte werd gebruikt om aan ons moederdaggeschenkje te werken. Het WO - thema is nu volledig afgewerkt, dus worden er volgende week open en gesloten toetsen afgenomen. De openboektoets zal plaatsvinden op dinsdag 15 mei, de geslotenboektoets op woensdag 16 mei. Als de studiewijzer wordt gevolgd, zal uw kind de toets goed kennen. Morgen staat de MMR toets op het programma, wat voor de meeste leerlingen een zware dobber betekent. Ik ga er van uit, dat er voldoende zal geoefend worden. De herhalingsles in de werkschrift B kan een serieuze leidraad zijn. Agenda: taak: huistaak 20 10/05 lessen: rekenen: Meten en metend rekenen 10/05 WO: België openboek 15/05 Taal: dictee thema 14 10/05 niet vergeten: lezen, kledij schoolfeest
Voor het dictee hebben de leerlingen hun spellingsboekje nodig. De ingevulde bladzijdes van thema 14 kunnen helpen bij de voorbereiding.
Vandaag een kort en bondig verslag. Vanmorgen begonnen met de toets begrijpend lezen en een extra luistertoets. Verder in de voormiddag werkten we een herhalingsles af van bewerkingen, meerbepaald hoofdrekenen. In de namiddag stonden de spreekbeurten op het menu: Victor met zijn witte haai, Ivan over zijn vriend Mozart, Joachim en zijn konijn en Maxime over de dino's. Wanneer het laatste woord van de spreekbeurt gesproken was, wees de klok al snel drie uur aan. Net genoeg tijd om nog even verder te werken in onze werkkatern WO. Agenda: taak:/ lessen: WO: België 09/05 rekenen: meten en metend rekenen 10/05 niet vergeten: toets, kledij schoolfeest 9/05, lezen
Vanmorgen begonnen met de zwemles. De leerlingen werden door juf Dorien getoetst op hun zwemkwaliteiten. Na de zwemles toetste ik hen op hun getallenkennis. Deze toets duurde niet zo lang, zodat we verder konden werken aan het taalgedeelte van vandaag. Dat bestond uit drie delen verspreid over voor - en namiddag. Achtereenvolgens leesstrategie ( hoe ontstaat een krant), krantenkoppen ( inoefening op onderwerp en persoonsvorm), een luistertoets en tenslotte herhaling van ei/ij en ou/au. We deden hierrond een wedstrijdje, als alle leerlingen foutloos antwoorden kregen ze geen huistaak. Op 2 na, niet gelukt. Toch was het een goede prestatie. Regelmatig werd er vandaag verwezen naar de titel voor Anderlecht van gisteren. In onze klas zitten een aantal voor -en tegenstanders van Anderlecht wat altijd voor animo zorgt. Agenda: taak: Taal: spelling blz 72-73 08/05 lessen: wo: België 09/05 rekenen: meten en metend rekenen 10/05 niet vergeten: spreekbeurten, kledij schoolfeest ( 09/05), lezen
Morgen komen de laatste vier spreekbeurten aan bod. Gelieve tegen woensdag alle verkleedkledij voor het schoolfeest te laten aanwezig zijn op school.