Vrijdag de dertiende, ongeluksdag of niet? Kies u zelf maar! Ik had zonet mijn verslagje klaar om te posten. en boef... alles weg! Een aantal woorden vlogen spontaan over mijn lippen, die gelukkig enkel door mezelf werden gehoord! Enfin tweede poging! Vanmorgen eerst begonnen met de herhalingsoefeningen hoofdrekenen rond de vier hoofdbewerkingen. ( Enkel het klassikaal blaadje) Aansluitend maakten we de toets hoofdrekenen vermenigvuldigen tot 10 000. De kids hebben op deze toets globaal gezien goed gewerkt. ( Kijk maar in de toetsenmap) Extra herhalingsoefeningen maakten onze meisjes en jongens in hun werkschrift B. In de spellingsles rolde we een dobbelsteen om te bepalen welke werkwoordsvorm we opschreven. De stam was reeds gegeven. We schreven eveneens onze eerste nieuwjaarsbrief. De rest volgt later volgende week. Agenda: leren: rekenen: delen tot 10 000 16/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 52-54 16/12 doen: rekenen: huistaak 11 16/12 Boekenverkoop 16/12 >> boeken/strips/centjes meebrengen! Toetsen tekenen, zwemmen
Prettig weekend allemaal, Meester Joeri
PS De reden waarom er gisteren geen verslag was, was een elektriciteitspanne in de straat. Tot 20.30 hebben we hier zonder verwarming, licht en elektriciteit gezeten.
Ook vandaag begonnen we de dag met toetsen. Een toets wiskunde rond de milliliter en dictee van week 1-2 van thema 4. Rond 10 voor 10 waren de eerste opdrachten van de dag afgewerkt. De kinderen kregen de rekenverhaaltoets rond winst en verlies van gisteren terug.Deze toepassingen werden nogmaals klassikaal overlopen met de juiste oplossingen en strategie. De rest van de rekenles draaide rond de structuur van 20 000 ,40 000 , 60 000 , 80 000 en 100 000. We startten met bladzijde 1 in ons werkboek b. De kerstboom werd deze voormiddag ook versierd met een kerstattribuut van de leerlingen. Spijtig genoeg, hadden niet alle leerlingen iets mee. Nogmaals een warme oproep om dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Het is een klaskerstboom en dient dus van elk lid van de klas iets aan te hangen. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen een hedendaags kerstverhaal te horen ( De drie ministers) dat ze moesten linken aan het gekende kerstverhaal. Afsluiten deden we met het oefenen van de kerstliedjes voor onze kerstviering. De kinderen kregen een brief mee waarin wordt opgeroepen om deel te nemen aan " De Brug got's talent" dat zal doorgaan op vrijdag 7 februari 2014. Het inschrijvingsstrookje dient ten laatste op donderdag 19 december ingediend worden. Agenda: leren: rekenen: delen tot 10 000
16/12 vermenigvuldigen tot 10 000 13/12 WO: Machtig,
krachtig bronnenboek blz 12/12 doen: rekenen: werkschrift B blz 2 13/12
Sportkledij, zwemzak, brief, toets tekenen
Morgen hebben we een sportdag, dus lijkt het me aangewezen om ook in sportkledij naar school te komen. De schooltas dient wel meegenomen te worden naar school aangezien er toch een lesblok les voorzien is. De kinderen van de klas zijn onderverdeeld in groep 1 en 2. Ze zullen sportieve activiteiten uitvoeren tijdens de voormiddag in vestigingsplaats 1 en 2. Het laatste blok van de dag krijgen ze zwemmen.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
Ps Laatste bijzondere datum van de eeuw vandaag als het gaat over cijferreeksen
Deze ochtend begonnen met de toets rekenverhalen rond " Winst - verlies ", aansluitend gaven we de aanzet rond de structuur van 25 000 - 50 000 - 75 000 en 100 000 en 20 000 - 40 000 - 60 000 - 80 000 en 100 000. Al snel werd duidelijk dat sommige leerlingen het moeilijk hebben met het correct uitspreken van die grotere getallen. Oefenen is de boodschap dus. De speeltijd duurde wat langer dan normaal, omdat de directeur de goede verkopers/verkoopsters beloonde met een geschenkje voor bewezen diensten. De les WO werd dus verspreid over de voor - en de namiddag. In deze les herhaalden we de " kringloop" van de elektriciteit en gingen we elektrische toestellen onderzoeken naar de energiebron, de omvormer en het resultaat. We dachten nog aan de les godsdienst te beginnen, maar de leerlingen kregen slechts een deel van het verhaal te horen. Het laatste blok werd gespendeerd aan het schrijven van de agenda en het spelen met de kaart. Inderdaad onze kids mochten in de taalles kennismaken met drie kaartspelen. Ze kozen en speelden in groepjes twee van de drie. Agenda: leren: rekenen: De milliliter 11/12 delen tot 10 000 16/12 vermenigvuldigen tot 10 000 13/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 12/12 taal: dictee thema 4 les 1 en 2 11/12
Kerstbal, toets tekenen
Morgen wordt de kerstboom versierd en hangen de leerlingen iets van zichzelf in de boom. Opgelet, geen breekbare spullen alstublieft! De kans dat er iets valt is groot!!!
Alvorens de rekenverhalen ( de laatste bladzijden van werkboek 1) op te lossen en te verbeteren, werd er eerst geld opgehaald voor de sportdag van aanstaande donderdag. Ook de traditionele maaltijden en drankbonnetjes kwamen aan bod. Nog enkelingen hebben niet betaald voor de sportactiviteiten, graag tegen morgen in orde. Ondertussen probeerden de leerlingen de rekenverhalen in het klad op te lossen. Uiteindelijk werden alle rekenverhalen klassikaal gemaakt en verbeterd. De taalles bestond uit twee delen. De les van vorige donderdag rond het bijvoeglijk naamwoord diende nog afgewerkt te worden en zo geschiedde. Een tweede deel had als onderwerp : " Zender- boodschap - ontvanger" waarbij we uit verschillende situaties zender, boodschap en ontvanger dienden te benoemen. In de creales maakten ze hun "kerstkous" zoals u wel al gezien zal hebben. Ideaal om aan de schouw te hangen! Het laatste half uur besteedden we aan het beluisteren (en al licht inoefenen) van de liedjes voor de kerstviering van volgende week. Agenda: leren: rekenen: Winst en verlies 10/12 taal: thema 4 dictee les 1 en 2 10/12 WO: Machtig, krachtig bronnenboek blz 47-48 10/12 doen: taal: werkschrift blz 81-82 10/12 86-87 geld sportdag speelkaarten