Steeds een geweldig gevoel om op vrijdagavond iets op de blog te schrijven, zeker als er een verlengd weekend voor de deur staat. Deze morgen begonnen met rekenen, afwerken van les 7. Na de speeltijd begonnen aan de toets begrijpend lezen en bladzijde 5 in het taalschrift verder opgelost. Dan was het tijd voor het vervolg van het vragenuurtje over de sportklassen. Het eerste uur in de namiddag bestond uit lichamelijke opvoeding door juffrouw Dorien. Eens de namiddagspeeltijd voorbij was het tijd om te knutselen. De kinderen moesten om de halve of cm een streepje zetten achteraan hun prent zowel aan boven en onderzijde. Nadien moesten ze met een lat deze streepjes verbinden, uitknippen om daarna met een aantal millimeters spatie op een gekleurd blad opnieuw samen te stellen. De voorziene tijd was vrij kort, waardoor er volgende week zeker aan verder gewerkt wordt. Agenda: taak: rekenen: blad cijferend x en staartdelingen 9/03 lessen: rekenen: cijferend x en staartdelingen 11/03 w.o. : stroom op, stroom af 9/03 niet vergeten : leescontract, toetsen, maandag geen school
Sommige oefeningen van de huistaak mogen verbeterd worden met de zakrekenmachine. Uiteraard alleen maar verbeterd en niet eerst zo gemaakt. Alle oefeningen eerst in het klad maken en nadien netjes op het blad schrijven. Oefeningen die verbeterd worden met de zakrekenmachine, worden verbeterd met een groene kleur.
Deze ochtend de dag gestart met het verbeteren van de huistaak, op enkelingen na had iedereen alles gemaakt. Nadien werd les 6 van blok 7 verder afgewerkt en kregen de kinderen hun huistaakopdracht in de rekenwerkschrift. De taalles bestond uit een herhalingsdictee van zinnen en ééntje van woorden. Dit dictee stond niet op punten en wordt als huistaak door de kinderen verbeterd. Eens de taalles voorbij kregen de leerlingen eindelijk waar ze op gewacht hadden: Een atlas! Samen hebben we de atlas van voor naar achter bekeken met de bedoeling hen te laten ervaren dat een atlas een schat aan kennis bevat. Zo kwamen we ook uit bij de rivieren van België; de stroomgebieden in België en het stroomgebied waar wij in wonen. Voorts werd er tussendoor ook de begrijpend lezentekst " De bibbers in de buik" gelezen en voorbereid. Het laatste half uurtje gaf juffrouw Veerle aan ons uitleg over de sportklassen ( ook voor mij is dit nieuw!). Verslagje hiervan volgt nog, want er bleven vandaag toch nog een aantal vragen onbeantwoord.
Agenda: taak:rekenen: blok 7 les 7 oef 1 (op ruitjesblad) en 3 05/03 taal: verbeteren herhalingsdictee blz 45-46 05/03 lessen: W.O.: stroom op, stroom af 05/03 niet vergeten: leescontract, toets, agenda, prent, brief sportklassen
Voor morgen moeten ze een prent meebrengen dan ze kunnen verknippen. ( uit reclame, kranten, landschappen, dieren, personen, ....)
Zoals gewoonlijk een kort verslagje van de voormiddag. Onmiddellijk begonnen met rekenen. Verder afwerken van les 5 en dan vollen bak er tegenaan voor les 6. Na de kleine speeltijd stond het dictee van woordpakket 13 gereserveerd, gevolgd door aanbrengen van woordpakket 14. In spelvorm ( domino) werd dit woordpakket aangebracht. Aangezien er veel kleurwerk aan te pas kwam, was dit het laatste wapenfeit voor de middag. De agenda nog geschreven en hop naar huis. Agenda: taak: rekenen: blok 7 les 6 eerste oef 4/3 tekening lessen: W.O. : Stroom op, stroom af 4/3
niet vergeten: leescontract, rekening
Voor het huistaak rekenen wordt op het ruitjesblad alleen de eerste oefening uit het lesboek gemaakt. Uiteraard worden de tussenstappen op het blad geschreven.
Deze ochtend er onmiddellijk ingevlogen. Verbeteren van huistaak en hup vol aan de bak om les 5 van blok 7 te maken. Een zeer lange les, want pas na 11 uur waren we min of meer klaar met die les. Op enkele oefeningen na welteverstaan. Ook in het spellingsboekje bleek dat we ten opzichte van de andere klas nog een beetje achterstand hadden, dus ook daar gingen we voluit. Dankzij de vergadering van de werkgroep " schoolfeest" kregen we tijdens de middag langer speeltijd en dat deed deugd in dat eerste zonnetje. Terug binnengekomen werd er nog even doorgewerkt aan het spellingsboekje. Ondertussen had ik ook nog overleg met de zorgleerkracht en iemand van het CLB ( stond niet op het programma!) , zodat de leerlingen even de tijd kregen om rustig in een boek te lezen. ( Of toch een poging tot !) Afsluiten hebben we vandaag gedaan met een klein herhalingsdictee + onderwerp aanduiden. Agenda: taak: rekenen: blok 7 les 5 afwerken 3/3 lessen: W.O.: stroom op, stroom af 3/3 taal: dictee woordpakket 13 3/3 niet vergeten: leescontract, zonnestraal ja/neen?
De oefeningen van les 5 beperken zich tot de gewone oefeningen, niet de plusjes. Ook de oefening over de oppervlakte mag nog niet gemaakt worden. Staartdelingen worden eerst berekend in de kladschrift, dan de uitkomst in werkschrift.
Hier zijn we dan terug met een verslagje van een schooldag. De mensen die deze blog regelmatig volgen, weten ondertussen al dat een maandag tijdens de zwemweek zeer snel voorbijvliegt. Vandaag was het niet anders. Eerste weekopdracht was gaan plonzen in het zwembad. Na de voormiddagspeeltijd stond er cijferen op het programma. Eerst een herhaling van het vermenigvuldigen met zuivere tientallen, nadien nieuwe leerstof: cijferend vermenigvuldigen met een getal met twee cijfers. Dit aanbrengen werd een serieuze karwei. Eens de middagspeeltijd voorbij was het tijd om de draad van het niveaulezen terug op te pikken. De groepen werden opnieuw gereorganiseerd, wat positief is natuurlijk want dat betekent dat de kinderen erop vooruitgaan. Na de namiddagspeeltijd werd de les over cijferen terug opgehaald en praktisch tot het einde hebben we oefeningen gemaakt.
Agenda: taak: rekenen: cijferend x met een getal met twee cijfers ( voorkant) 02/03 lessen: W.O.: stroom op, stroom af 02/03 taal: dictee wp 13 03/03 niet vergeten: paasboek? brieven, leescontract